Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

In mijn enthousiasme nog vergeten een deel van Free's vorige post te beantwoorden..

Op het moment dat je enig vast idee hebt van de uiteindelijke
afmetingen wil ik met veel plezier voor jou de oppervlakte uitrekenen.
Grt free

Merci, daar hou ik je aan :)

Zowel de foto als de dunne lijn tekening zijn voor mij overtuigend genoeg dat dat de juiste weergave/verhouding is t.a.v. de compressor.

Ongeveer wel, ik zal het nog moeten nameten maar dit was ook hoe ik het gokte.

Voor wat betreft de cilinders, als ik het goed zie zit er tussen cilinder 4 en 5 meer ruimte dan tussen de rest.
Dat komt vermoed ik door een krukaslager wie daar tussen cil 4 en 5 zit.

Shoot je hebt helemaal gelijk, dat detail was ik even vergeten.

Ik heb de twee cilindershelften verder uit elkaar geplaatst. Dit maakt dat het uiteinde van het blok definitief te dicht bij de firewall zit. Wat is er echter op tegen om het blok dan eens wat kleiner te maken... beetje proberen en zo. Dit ziet er nu zo uit:

25452923048_f3ace25cb5_b.jpg

Ik ben intussen bezig met het stitchen van een frames uit een filmpje dat ik (thank god!) in een vloeiende beweging over de bovenkant van chassis #3 maakte, tot één foto die zo weinig mogelijk parallax vertoont. Wellicht kan ik daar zelfs afstanden aan ontlenen. Hopelijk kan ik daar binnenkort goed nieuws over melden.
 
Laatst bewerkt:
mooi project met toffe teksten van jullie om te volgen grt.
 
Ik kijk er enorm graag naar , maar dit gaat mijn petje en mijn studie jaren ver te boven , ik probeer te volgen met technische kennis maar van de technische uitleg hier kan ik niet zo goed mee maar het blijft interessant hoor
Marc
 
Dit gaat mijn petje ook te boven .... alhoewel minder haar de laatste tijd. volg dit al een tijdje ......
Roy is nogal een ferme tijper/uitlegger vind ik .... mss zit hij op een verhoging vóór de banken tijdens zijn leven ??
Of directeur van een school :eek:)
 
@Pascal: en ik vind het op mijn beurt een eer en een plezier dat je deze bouw volgt.

@Marc: het is nu inderdaad wel wat technisch met dat tekenen, maar dat is helaas de fase waarin ik verzeild ben geraakt. Ik hoop dat ik op een gegeven moment kan beginnen met de bouw, maar dat punt is nog niet in zicht.

@Gonsken: leuk dat je dit topic aandoet ;) Ik ben in het echte leven advocaat, dus ben regelmatig in de rechtszaal te vinden; maar ik vind het erg leuk om mijn bouw toe te lichten en merk dat er interesse is naar min of meer uitvoerige uitleg over bepaalde aspecten van de modelbouw.. dus schrijf ik het dan maar op he :)



234. Ik heb de afmetingen die ik van Revs institute ontving, ingevoerd en de tekening erop aangepast. Het blijkt dat de tekening van Ison toch niet zo goed was als ik dacht. En de kans bestaat, dat alle bronnen er wat betreft wielbasis compleet naast zitten. Van 98,2" tot 98,8" wordt er genoemd. In mijn overzichtspost op Britmodeller schreef ik:

Wheelbase: 2.500 mm. or 2.495 mm. /98,2 in. or 98,8 in. or 98,5 in. or 8 feet, 2 1/2 inches
Ofwel, van klein naar groot, 2.495,0 / 2.494,4 / 2.500,0 / 2.509,5 millimeter.

De bronvermeldingen zijn hier terug te kijken. Hoe dan ook, negen verschillende bronnen geven in totaal vier verschillende afmetingen van de wielbasis. Tussen de kortste en de langste zit 1,5 centimeter; kan gebeuren. Echter, nu kreeg ik van Revs Institute door dat de wielbasis -opgemeten- 2.578,1 millimeter zou zijn, ofwel bijna zeven centimeter langer dan de langste in de literatuur genoemde wielbasis.

Met die informatie begon ik de aanpassing der tekening. De bandenmaat van 73,66mm. komt een stuk dichter in de buurt van de 75,6mm. die de banden volgens fabrieksspecificatie in diameter zouden bedragen (Het zijn Blockley 5.00x19 banden, zie hier) dan de tekening van Ison die 82,2mm. zouden zijn (ruim 8,5cm. groter in diameter!! Een enorm verschil van bijna 12%). Het uitgangspunt van de huidige bandenmaat is handiger dan de wellicht grotere banden die er in 1927 onder zaten, afgezien van of de tekening van Ison klopt... quod non, want:

Vanaf daar bleek van alles niet te kloppen, zoals achterkant, voorkant, motorkaphoogte... eigenlijk alles. Dus bij nader inzien zal Ison de auto zelf waarschijnlijk niet hebben opgemeten, doch foto's hebben gebruikt die hij van de auto had in combinatie met andere, evenzo foutieve, tekeningen.

Daarnaast is me nu opgevallen dat chassis #1 het enige resterende is met een hoge achterkant, zoals de auto's origineel leken te hebben; en in 1927 wellicht ook nog hadden; het is echter allemaal lastig te zien op de oude, vertekende foto's. Wellicht zijn bepaalde zijaanzichtstekeningen van de andere chassis gemaakt.

Hier het verschil tussen de tekening van Ison en die met de nieuw verkregen maten, behoorlijk groot als je het zo confronterend ziet.


235. Voor wie geen zin heeft in het filmpje (zwartwittekening: de versie van Ison; blauwtinten-tekening: grove schets volgens de opgegeven afmetingen; de twee blauwtinten zijn bedoeld om een beetje dieptewerking na te bootsen):

24474797987_2ba52d6a1c_b.jpg

24474798057_f398dafed3_b.jpg


Totale bouwtijd: 47u.
Totale afmetingen-studie: 45u.
 
Ow een advocaat dan nog .. dan zal ik maar mijn muile houden he :P
denk aan zoiets .. wat je zegt kan tegen jou gebruikt worden whahahahha
 
Dat vind ik aanmatigend Gonsken en daar ga ik aangifte van doen.

(Je kunt het met ons soort ook nooit goed doen he :D )
 
Roy, misschien een stom idee van mij maar kan het verschil in grootte van de banden niet liggen aan hoe ze opgepompt zijn?

Waarom zeg ik dit?
Eenvoudig omdat ik eens gelezen heb dat je, als je een auto voor lange tijd in storage wil houden (dus dat ie niet de weg op zal gaan in heel lange periode), je beter de banden heel hard oppompt. Waar je anders bv. 2 kilo druk steekt, steek je dan 3 kg of meer. Vermits ook lucht plaats neemt zal de band uitzetten en als dan juist zo een band gemeten wordt in tegenstelling tot de standaard maat van een al dan niet opgepompte band zal dit toch wel een verschil geven denk ik.
Coachke zal dit misschien kunnen bevestigen.
 
Zou het mss ook kunnen dat er verschil in wedstrijd- en gewone banden zijn ?
 
@Erwin: meestal als je je post introduceert als stom idee, vloeit er iets zeer interessants en relevants uit, zo ook nu. Het zou inderdaad kunnen dat de banden een andere diameter hebben in ruste c.q. bij een auto die vaker wordt gebruikt. In dit geval is het wel zo, dat de van Rev's doorgegeven diameter iets kleiner is dan die welke Blockley zelf opgeeft.

@Gonsken: ik denk dat het er vooral in zit, dat de originele 1927-banden niet meer worden geproduceerd. Hoewel er nog wel een zekere markt is voor dit soort slanke, grote banden, is die niet heel groot en zijn er maar een paar producenten. Blockley is een van die vrij nieuwe producenten die zich hieraan heeft gewaagd. Maar ik denk dat ze niet precies de juiste maat maken.


236. Inmiddels heb ik van Rev's Institute doorgekregen dat de wielbasis wel degelijk 2.500 millimeter is, de eerdere meting bleek foutief. Dit lost een flink probleem op in de weergave van de ruimte tussen stuur en achterzijde motorkap. De nieuwe versie van de tekening begint er zeer werkelijkheidsgetrouw uit te zien. Hier een vergelijking tussen de tekening van Jim Ison (onderaan), de nieuwe aangepaste tekening (midden) en de overlay (boven).

38650940694_7a3a3d9f86_b.jpg

237. Meer goed nieuws. Ik herinnerde me dat ik ook foto's van de binnenzijde van de motor heb, met name deze:

50-05_Delage_GP-06.jpg

(Copyright Auto Restorations Ltd. New Zealand, educational / referential purposes only, picture will be deleted upon first request)

238. Ik heb de diameter van twee naastgelegen cilinders opgemeten, daar het gemiddelde van genomen en dat getal vergeleken met de ruimte tussen die cilinders. Daaruit bleek, dat de cilinders in mijn tekening veel te ver van elkaar stonden. Ik heb ze dus naast elkaar geplaatst, met waarschijnlijkere afstanden tussen cilinders 4 en 5 en aan het einde. Dit past precies in de nieuwe tekening (yes! deel 1). Bovendien blijkt de boring goed overeen te komen met die genoemd in de literatuur, te weten 55,8 millimeter (yes! deel 2).

Zo ziet het er dan uit:


27597714439_48bbd186b4_b.jpg

Ja ja ik heb inderdaad wat met de hoogtes van die zuigertjes lopen spelen... :$

239. Intussen heb ik Rev's Institute toestemming gevraagd om zelf de auto te mogen opmeten en dan elektronisch, omdat dat toch wat preciezer is dan handmetingen; bovendien kunnen dan meer afmetingen worden opgenomen en kan ik ook de nodige foto's maken die ik vergeten was te nemen tijdens Retromobile.

Er kunnen talloze redenen zijn om mijn verzoek af te wijzen; dit is een unieke auto van onschatbare waarde, die de eigenaar waarschijnlijk het liefst zo weinig mogelijk in contact laat komen met nieuwsgierige onderzoeksvingertjes. Anderzijds, bestaat er geen blauwdruk van dit type auto dus ik kan mij voorstellen dat Rev's het zelf ook wel prettig vindt om een zo goed mogelijke tekening te hebben. Als ik toestemming krijg, vlieg ik er waarschijnlijk ergens in februari naartoe. Dan is het een kwestie van maken van de tekening en kan de bouw beginnen. De reden dat ik zoveel moeite doe om kloppende informatie te krijgen is, dat ik alleen bij zekerheid mezelf ertoe kan zetten het werk aan te vangen en die duizenden uren erin te stoppen.

240. Ik vond ook nog een mooie indrukwekkende foto van de motor volle glorie, op chassis #5. Daar is de compressor goed in het zicht.

767388.jpg

(Copyright Supercars.net, educational / referential purposes only, picture will be deleted upon first request)

Het lijkt op het eerste gezicht een immens blok te zijn, maar niets is minder waar. De hele lengte van voorzijde compressor tot achterzijde kleppendeksels is slechts ongeveer 106 centimeter. Het blijft maar een mini-blokje van 1,5 liter.

Binnenkort hopelijk meer nieuws over mijn verzoek aan Rev's.


Totale bouwtijd: 47u.
Totale afmetingen-studie: 48u.
 
Sorry mannen maar naar mijn weten heb ik daar nog nooit van gehoord , ik dacht eerder dat banden moesten afgelaten worden omdat het barsten tegen te gaan , een band die lang niet gebruikt word droogt uit en ook het zonlicht doet geen goed aan de rubber dan verduren die makkelijker , zoals winterbanden stockeert men het beste in een donkere ruimte
Sorry als ik moest verkeerd zijn
Het opblazen van een band kan schelen in de hoogte maar is bijna niet waarneembar wel zit er veel verschil in hoogte als de band versleten is of nieuw dat scheelt wel tamelijk veel
Marc
 
Als ik toestemming krijg, vlieg ik er waarschijnlijk ergens in februari naartoe.

Hier zeggen ze dan iets met, die hef ut goedwies kapot, of niet lekker in orde :8:wub::nowink:, kies maar :P

Maar mooi dat je maatvoering nu klopt!


En Marc-ske, als mijn club vrienden de auto stallen voor de winter dan pompen ze banden wel degelijk knikker hard op. Die genen die dat niet doen zetten de auto op bokken, beide methoden voorkomt dat je vierkante banden krijgt doordat de auto te lang op een deel van het loopvak staat dus zo gek is dat nog niet.
 
Jaja de auto moet altijd bij lange stalling op bokken staan , een auto die lange tijd stil staat daar gaan de schokbrekers van lekken op den duur en de veren worden lammer
Marc
 
Mooi van Rev's Institute dat als ze merken dat ze een foutieve meting doorgestuurd hebben dat ze het even rechtzetten, teken dat ze het goed willen doen en je niet zomaar wat laten doen. Misschien vragen ze achteraf wel uw model om een tijd te showen naast de echte :D.
 
@Marc, @Mark: dank voor jullie gedachten over de opgepompte en deels leeggelaten banden.

@Mark: het is inderdaad op het eerste gezicht wat vreemd, ik zal een kijkje in mijn gedachten geven.

Mijn eerste reactie zou ook zijn, ik ben gek. Maar voor mijn hobby's heb ik altijd ver willen gaan, toen ik nog veelvuldig aan Urban Exploration deed stond ik soms om 3 uur 's nachts op om de oude beurs van Antwerpen binnen te komen, waar ik dan om 6 uur 's nachts met drie vrienden en een camera stond terwijl de zon op kwam en de eerste stukjes daglicht door de koepel van de beurshal verschenen. Idem, om een gigantische verlaten bunker in de Franse Elzas te verkennen. Maar dan krijg je wel dit:

9109528719_80c8ee4296_b.jpg

9109522535_2725b98372_b.jpg

9111755364_0d8aef187c_b.jpg

Idem, om een Duitse kolenmijn te bezoeken.

15129551475_0ab10b4a48_b.jpg

14943363038_9ffd5fe9c2_b.jpg

Ander voorbeeld: voor Geocaching heb ik twee caches geplaatst, waarin ik elk zeker 80 uur werk heb zitten.

Voor modelbouw heb ik onder andere de Heinkel 111 van het Londense RAF Museum bezocht, gefotografeerd en deels opgemeten. Voor het Heiligenbeil-diorama staat in de (langere termijns-) planning af te reizen naar Rusland om daar een hangar te fotograferen en op te meten. Ik geef toe dat een vlucht naar Miami enkel om een auto nauwkeuriger op te meten dan anders mogelijk is, wel weer een stap verder is, maar voor mij is het meer dan modelbouw; misschien komt modelbouw hier zelfs op de tweede plaats. Ik kan me zelf er niet toe zetten om bijvoorbeeld 3.000 of 4.000 uur werk te besteden aan een model, als ik niet zeker weet dat het model klopt. Dat is een autistisch trekje, daarvan ben ik me van bewust, maar ik kan het niet wegtoveren. De passie is er bij mij daarnaast in gelegen, dat ik zoveel mogelijk van een project probeer te leren. Ik weet nu stukken meer van het begin van Grand Prix-racing dan ik een jaar geleden had kunnen vermoeden, en daar geniet ik erg van. Voor mij is de bouw dan iets wat daadwerkelijk op de tweede plek komt binnen de 'totaalbeleving'.

Je zou het kunnen samenvatten, dat ik mijn hobby's met bovengemiddelde gedrevenheid uitoefen.

Overigens ben ik, hoewel ik driemaal in Florida ben geweest, nog nooit in Miami of the Everglades geweest. Als art deco-liefhebber is Miami natuurlijk een droom en the Everglades is mooi meegenomen tijdens de (schijnbaar mooie) reis van Miami naar Naples. Als de tickets betaalbaar zijn (=juiste periode uitkiezen), kan ik dit voor mezelf wel verantwoorden. Maar nogmaals, dan moet er eerst toestemming zijn...

@Erik: inderdaad, ze waren ook wat verbaasd over mijn kennisgeving dat het niet klopte. Of ze vragen om het model te showen naast de echte... eerst maar eens het model starten... en het dan vervolgens -eerst- maar eens afronden :) Ik denk realistisch gezien niet dat er echt behoefte aan is om mijn model bij de grote versie te tonen, behalve misschien om de motorkap open te tonen waar de echte gesloten is, of vice versa. Het zou wel een hele eer zijn natuurlijk.
 
Dag Roy, deze wagen blijft mij fascineren en ben begonnen aan je Britmodeler post.

Je vragen over de bewerking op de motor denk ik te kunnen beantwoorden. Het is voor zover ik weet geen versiering maar het gevolg van een metaalbewerkingsmethode om de eigenschappen ten voordele te veranderen.

Metaalbewerking en gieten stond in die tijd nog in de kinderschoenen, wel wist men dat de eigenschappen van gegoten metaal konden worden verbeterd.
Dit was nodig om de hoge druk in de Delage motor, onder andere het gevolg van de compressor en het hoge toerental een voor die tijd, belachelijke 8000 RPM aan te kunnen!
Met de "stuit" methode wordt metaal sterker en weerbarstiger na het gieten en kan deze druk wel aan. Gietmetaal werd steeds beter van kwaliteit en het stuiten was dan ook na verloop van tijd niet meer nodig. Het stuiten is een erg tijdrovende en kostbare bewerking, zeker voor een racemotor die soms maar 1 race mee ging.

Hopelijk heb ik je van nieuwe achtergrondinformatie kunnen voorzien.

Groet en veel plezier met de voorbereidingen en bouw, Ronald
 
FAntastisch deze beleving, gaat mijn kennis en petje te boven, maar blijf gewoon lezen en volgen

ben benieuwd wanneer er (verder) gebouwd gaat worden......ben nu eenmaal visuee ingesteld :)

grtz Ed
 
239. Intussen heb ik Rev's Institute toestemming gevraagd om zelf de auto te mogen opmeten en dan elektronisch, omdat dat toch wat preciezer is dan handmetingen; bovendien kunnen dan meer afmetingen worden opgenomen en kan ik ook de nodige foto's maken die ik vergeten was te nemen tijdens Retromobile.

Er kunnen talloze redenen zijn om mijn verzoek af te wijzen; dit is een unieke auto van onschatbare waarde, die de eigenaar waarschijnlijk het liefst zo weinig mogelijk in contact laat komen met nieuwsgierige onderzoeksvingertjes. Anderzijds, bestaat er geen blauwdruk van dit type auto dus ik kan mij voorstellen dat Rev's het zelf ook wel prettig vindt om een zo goed mogelijke tekening te hebben. Als ik toestemming krijg, vlieg ik er waarschijnlijk ergens in februari naartoe. Dan is het een kwestie van maken van de tekening en kan de bouw beginnen. De reden dat ik zoveel moeite doe om kloppende informatie te krijgen is, dat ik alleen bij zekerheid mezelf ertoe kan zetten het werk aan te vangen en die duizenden uren erin te stoppen.

Roy een vraag betreffende het elektronisch meten zoals je aanhaalt.
Hoe moet ik dat lezen. Je verteld met je vingers er aan zitten, dat is begrijp ik een meetlat met elektronische aflezing en gebruik.

De andere manier wat ook elektronisch meten is, kan je doen met ultrasoon, of laser.
Nu ultrasoon lijkt mij, in die omgeving te doen waar het om bekend staat, te veel geluid refelctie.

Dan blijft de laser over. De afstand tussen de assen, kan je dan berekenen, door met de meter in een opstelling de afstand, meter vooras en meter achteras te meten. Door de hoek, kan je dan de "As" afstand uitrekenen. (valt onder Wiskunde, deel gebied “meetkunde” gelijk een “landmeter” van het Kadaster)

Er zijn nu meet instrumenten op de markt, die dat direct uitrekenen, maar die gemeten waarden, zou je ook in je PC kunnen stoppen. En feitelijk doe je dan reeel wat je met GIMP op een tekening doet.
De afwijking van de meting kan je corrigeren, doordat je weet, dat de as afstand al 2500 mm is, zou uit de berekening 2501 mm komen, kan je dat corrigeren. En deze afwijking kan je thuis met enige meet oefeningen/ testen al vast stellen.

Dan is de toestemming om de auto aan te raken niet echt noodzakelijk, en als er je verwittigt van die manier, hoop ik dat ze er geen problemen meer hebben.
Ik bedoel wel een meter zoals ongeveer beschreven onder de link. Deze heeft op 60 meter een afwijking van +-1,5 mm

Mocht je die of iets in die geest al hebben, nu dan is het overbodige wat ik schrijf. Nog niet in je bezit, dan is het misschien een overweging waard en heb je nog een paar weken tijd om je op een evt trip voor te bereiden.
http://www.afstandmetershop.nl/leica-disto-d110-laser-afstandsmeter-60m-15mm-blue.html

Ik wil je wel complimenteren, met de foto’s die je plaatst, van de Geo/Urban hobby, heel mooi

Heel veel succes met het vervolg
 
@Allen: dit project blijkt de gemoederen te blijven bewegen, ik ben ontzettend blij met alle reacties die ik op mijn topics op dit forum en dat op Britmodeller krijg, alsook de likes en mensen die zich aldaar op dit topic hebben geabonneerd. Ik besef dat dit zeker niet vanzelfsprekend is en wil dan ook graag mijn vreugde hierover laten blijken, bij dezen dus.

@Tourpretendent: op Britmodeller waren we wel zo ver dat er meerdere redenen waren om het motorblok deze 'swirl'-behandeling te geven. Niet alleen het uiterlijk was van belang inderdaad (hoewel het toch zeker meegespeeld kan hebben, Delage als merk stond qua luxe, uitstraling en reputatie in hetzelfde rijtje van Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Delahaye en Bugatti; de belangrijkste reden om mee te doen aan de bijzonder dure Grands Prix was prestige). Dat ze showfoto's hebben gemaakt van het blok in vol ornaat, mag wel iets zeggen (naast dat Louis Dêlage een vrij ijdel man schijnt te zijn geweest). De ontwerper van deze auto, Albert Lory, kreeg min of meer carte blanche wat portefeuille betreft. Alles moest op z'n best of beter.

De tweede reden is, dat de swirls de olie beter vasthouden (kennelijk werd het blok ingeolied).

De door jou genoemde redengeving was ik nog nergens tegengekomen en is zeer interessant; heb je meer informatie hierover? Bijvoorbeeld bij andere auto's waar dit is toegepast? Hoe ging het 'stuiten' in zijn werk? Met name, hoeveel druk werd er op het blok uitgeoefend tijdens dit proces? Op zich voor de (model)bouw niet heel relevant, maar wel interessant om te weten. Dus hoe meer info je hebt, des te beter :)

Wat betreft het bijzonder hoge toerental indertijd, dat werd mede mogelijk gemaakt doordat de motor van de 15-S-8 overal werd voorzien van kogellagers. Dat was iets unieks en is ook het eerste wat steeds wordt vermeld als over deze racewagen wordt gesproken. De motor is niet alleen uiterlijk een beauty, maar ook intern. Dit was waarschijnlijk ook de reden, dat het geluid van de motor zo aangenaam is. Door kenners (even afgezien van de vraag van wat een kenner is) wordt de Delage 15-S-8 motor, naast een iets jongere Alfa Romeo-motor, gezien als de beste klinkende motor uit een racewagen. Oordeel zelf... de racegeluid-liefhebbers wordt aangeraden dit filmpje te bekijken met de speakers op standje 'Metallica' en een paar Fisherman's Friends in de nabijheid zodat je altijd een excuus hebt als de vrouw langs komt :D Niet alleen het accelereren maar ook wanneer het gas wordt losgelaten, zorgt voor puur audiogenot.

Opwarmen van het blok was kennelijk niet nodig of gewenst. Ik weet niet waarom, maar al meteen wordt er flink gas gegeven. Hoe hoog de toeren ook komen, de toerenteller blijft altijd in het groen... zie hier een auto van 90 jaar oud:

[Meteen naar 'the good stuff': video afspelen vanaf 41 seconden; wil je de video op volledig scherm afspelen, klik dan op het Youtube-icoon en vervolgens op 'volledig scherm']


[Reactie op de posts van Ed en Aris volgt]
 
FAntastisch deze beleving, gaat mijn kennis en petje te boven, maar blijf gewoon lezen en volgen

Dat is denk ik de juiste instelling in het algemeen; ik lees vrijwel dagelijks verslagen van modelbouwers die weer andere dingen weten dan ik en/of die allerlei vaardigheden hebben die ik niet heb, waarbij ik dan het idee heb dat ik steeds bij leer. Het allemaal op te schrijven is bovendien ook weer een manier om je de dingen beter in te prenten.

Dus het kan nooit kwaad om dingen te lezen; hoewel luchtvaartbouw in jouw geval misschien iets meer voor de hand zou liggen, op het eerste gezicht, is ook dat maar te bezien. Ik heb zelf een heel algemene interesse in modelbouw... bijna alles interesseert mij: auto's, tanks, vliegtuigen (=mijn voorliefde), vrachtwagens, schepen... het is één grote snoepwinkel voor mij. Alleen papiermodelbouw doet mij niet (meer) zoveel, hoewel ik dat twintig jaar geleden redelijk veel heb gedaan; en figuurschilderen, wat ik overigens niet echt als modelbouw zie maar de facto als een heel eigen (zeer bewonderenswaardige!) hobby. En zo zijn er wel meer deelgebieden die mij weinig doen, zoals pimped auto's of de meeste soorten science fiction. Mijn punt is nu, dat omdat ik me erg interesseer voor al deze takken van de hobby, en ik er veel over lees (tijdschriften / boeken / fora), ik veel technieken zie die bij de ene tak wel worden gebruikt en bij de andere niet. Een scriber, die in de vliegtuigbouw een alledaags tooltje is, wordt bij auto's nauwelijks ter hand genomen, om maar een voorbeeld te noemen. De methode om 'eyebrows' te maken boven 1/350-slagschepen heb ik alleen daar toegepast gezien en nergens anders, hoewel het een prachtige en zeer nuttige methode is om ringetjes te maken. Door over en weer te gluren, leer je meer dan wanneer je alleen de topics bijhoudt op je eigen interessegebied.

ben benieuwd wanneer er (verder) gebouwd gaat worden......ben nu eenmaal visuee ingesteld

Komende maand heb ik het extreem druk, met een paar grote zaken waaraan ik intensief moet werken, daarna hopelijk het bezoek aan Florida. Wanneer dat gedaan is, moeten de tekeningen nog worden uitgewerkt. Ik krijg daarbij al hulp van een vriend, die dit toch ook wel een heel aantrekkelijk project vindt (waarom is deze auto nooit als bouwdoos op schaal uitgebracht?? Sowieso is Delage kennelijk een wat vergeten merk, waarbij Heller nog heeft geprobeerd de Franse glorie hoog te houden:)

187158-25338-89-1440.jpg

(Als iemand zich geroepen voelt tot een 'duo-build Delage', leuk!)

Afijn, als de tekeningen gereed zijn, kan ik eindelijk beginnen aan het motorblok.


Roy een vraag betreffende het elektronisch meten zoals je aanhaalt.
Hoe moet ik dat lezen. Je verteld met je vingers er aan zitten, dat is begrijp ik een meetlat met elektronische aflezing en gebruik.

Dat met de vingers eraan zitten was eigenlijk meer bedoeld als bij wijze van spreken. Wat ik Rev's heb voorgesteld is, een elektronische meetapparaat te gebruiken op balsahout. Hier mijn tekst aan Rev's:

To get even more accurate readings, using an electronic measuring device: a piece of soft (non-scratching) balsa wood is held to one car body part. The device, packed in foam or other non-scratching substance, is held to another. The device can measure the distance to the balsa wood very accurately.

Ik heb dus inderdaad zo'n apparaatje op het oog zoals jij dat refereert, van Leica of van Bosch.

Een goede 3D-lasermeting kost minimaal 5.000 euro (ik heb navraag gedaan bij een bedrijf dat dit soort metingen doet) en dan moet je de auto idealiter nog voorrijden. Wellicht zijn goedkopere oplossingen mogelijk, maar ik ga hier echt niet meer dan pakweg 500, hooguit 600 euro aan besteden dus dit lijkt me niet aan de orde helaas. Wie hier een goede en bruikbare oplossing voor weet (dus niet de mobiele telefoon-'substituerende' applicaties), mag het zeggen...

Ik wil je wel complimenteren, met de foto’s die je plaatst, van de Geo/Urban hobby, heel mooi

Het is slechts een greep natuurlijk.. als er interesse is, wil ik wel een topic maken met steeds twee of drie foto's van een aantal andere locaties. Je kijkt soms je ogen uit. Jammer genoeg zijn de meeste locaties inmiddels gesloopt, bijvoorbeeld ik heb honderden foto's van de Stella Artois-brouwerij in Leuven. Die is een paar jaar geleden helemaal afgebroken. Eeuwig zonde, maar het is zoals het is. Gelukkig hebben we de foto's nog...

5639193206_cbe5435afa_b.jpg

5638601909_01f4afc7f0_b.jpg

5644459100_7eb6e849b6_b.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan