Hoofdsponsor

1/35 Rebuild: Zündapp KS750 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
In het topic over de Ford V3000S heb ik het idee geopperd om in de laadruimte een motorfiets te plaatsen als deel van de lading.
Ik had in mijn stock een oud en reeds gebouwd modelletje gevonden van een Duitse moto in solo configuratie en had besloten eens te kijken om die te restaureren.

Nu ben ik geen motorfreak en kan ik zelfs niet met een motor rijden maar sedert de bouw van mijn Cushman begin ik het wel wijze dingen te vinden die wat verfijning en attentie zeker kunnen gebruiken.
Aanvankelijk dacht ik te doen te hebben met een DKW motor en ik had dan ook een bouwbeschrijving gevonden van een Tamiya DKW NZ350 maar bij vergelijking bleek deze niet te kloppen. Dus maar op zoek bij BMW en omdat daar het plaatje ook niet klopte dan maar verder gezocht en uiteindelijk ben ik dan uitgekomen op een Zündapp KS750 solo.
Verder zoekwerk leverde mij 2 kanshebbers op van kits nl. Tamiya en Italeri die beiden een combinatie kit van een Zündapp KS750 en een BMW KS750 uitgebracht hebben. Welke mijn model is weet ik niet, maar ik gok er op dat het een Tamiya is.

De brok verf die een motor diende voor te stellen werd enkele weken geleden reeds in een bad gestopt maar tot mijn verwondering werkte bijna geen enkel product. Ik weet dat de vorige eigenaar de verfpot zwaar hanteerde waarbij hij zowel Tamiya als Humbrol verf gebruikte en de verf lag er heel dik op. Uiteindelijk heb ik dan nog het beste resultaat geboekt met Revell Paint Remover.

attachment.jpg

Dit zijn de onderdelen zoals ze konden gered worden en, zoals je ziet zal er nog redelijk wat extra opkuiswerk aan te pas komen.
Tot mijn grote verwondering zien de spaken van de wielen er echter heel redelijk uit en ik ben niet van plan om daar verandering in te brengen. Heb trouwens geen PE set voor deze en ga die niet aanschaffen ook.

Het meest lompe deel tot nu toe lijkt mij de steun voor het voorste zadel met twee lompe ressorts.
Daarom deze poging om ze te vervangen door metaaldraad.

attachment.jpg

Zal er hopelijk iets beter uit zien in een later stadium.

Indien er iemand zou weten welke kit dit werkelijk is mag ie dat laten weten. Ter info: er is geen zadeltas aanwezig op mijn model, misschien dat dit verschil geeft tussen de merken. Ook een bouwbeschrijving is welkom.
 
Erwin ik vond geen instructie maar alvast deze link waar je het allemaal kan bekijken,en ja het is wellicht een Tamiya.


KS750-r75
 
De Zündapp van Tamiya met een daaraan toegevoegde Eduard-set:

attachment.jpg attachment.jpg

De Zündapp van Vulcan, met bijhorend PE.

attachment.jpg attachment.jpg

Die laatste heeft het achterwiel en het motorblok niet als een samengevoegd onderdeel, dus die valt af.

Als je deze kit wil gebruiken, dan raad ik aan om die inderdaad als lading van een vrachtwagen te gebruiken, want achteraf bekeken had ik die niet mogen gebruiken om er een bestuurder op te zetten. De verhoudingen met een echte motor lijken wat zoek en de bijgevoegde bestuurders waren merkbaar kleiner uitgevoerd dan de gemiddelde 1/35 figuur.
 
Laatst bewerkt:
Succes Erwin met het op knappen van de Zündapp KS750.
 
Al bedankt voor de reacties.
@Doomwad: bedankt voor de link Patje, zal zeker helpen.
 
Altijd leuk een motor bouwen, veel plezier ermee Erwin !
 
Heel veel plezier met deze
 
Even vermelden dat ik het bouwplan teruggevonden heb op www.modelercorner.com
Interessante site als je bouwinstructies zoekt, registreren op die site is wel wenselijk.
Mijn Zündapp is wel degelijk de Tamiya kit.
 
Veel plezier met deze.
 
Bedankt om te volgen mannen, doet altijd deugd te zien dat er interesse is.

Heb in mijn bibliotheek 2 vuile boekskes gevonden die goed kunnen helpen bij de verdere detaillering van de motor:

attachment.jpg

attachment.jpg

er zullen dus wat draadjes en kabel bij komen.

De voorvork zit ondertussen reeds in elkaar en deze avond werd het frame ook weer samen gestoken.

attachment.jpg

Het zal een motor worden in Duits grijs ten einde voor wat kleur te zorgen in de laadruimte. In 1943 was het zeker nog normaal om grijze voertuigen te zien rondrijden.
Het motorblok werd overschilderd in Humbrol 56 Aluminium,
banden in Vallejo Panzer Aces 306 Dark Rubber,
voorvork en binnenzijde frame in Vallejo Model Color 70995 German Grey.

Er ligt al wat putty op de naden en morgen gaan we kijken of we er verder iets deftig van kunnen maken.
 
Hey,

Nen opkuis, altijd een plezier om daar naar te kijken....:) ;)
Gogo...
 
Toch meer werk aan dan aanvankelijk gedacht.
Ben er van verwonderd dat een gerenommeerd merk als Tamiya er nooit op gelet heeft om de uitlaatstukken tussen cilinder en uitlaat zelf, te voorzien in de kit. Ze zijn werkelijk de grote ontbrekende elementen.

attachment.jpg

Wat werd er gedaan?
- vervaardigen van scratch uitlaatpijpen tussen cilinder en uitlaatstuk zoals voorzien in de kit,
- aanbrengen van bougies en bougiekabels aan beide cilinders,
- aanbrengen aan de linkerzijde van een kabel lopende van motorblok tot een mij onbekend blokje en vervolgens van dit blokje een andere kabel naar de andere zijde van het motorblok,
- monteren koplamp,
- vervangen van de spiraalveren van het voorste zadel door metalen veren,
- monteren van vuldop benzinetank en doos bovenop de tank,
- sterk verdunnen en monteren van het plaatje voor de nummerplaat achteraan,
- aanbrengen van 2 steunen tussen achterwiel en spatbord.

Morgen zal het een zoekertje worden hoe we de beide hendels op het stuur kunnen vervaardigen en hun leidingen kunnen aanbrengen.
 
Respect voor het redden van zo'n oud modelletje. Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, maar zit hier wel met bewondering te kijken naar hoe je te werk gaat en de moeite die je (met zichtbare liefde) doet om dit vergeten voorwerpje te herstellen.
 
Bedankt Roy, en ja, ik doe dit met veel liefde want ik hou wel van zo'n rebuild toestanden.

Vandaag er in geslaagd om de fijne koppelingsstangen aan te brengen met een restje PE en wat fijne koperdraad.

attachment.jpg

Aan de uiteinden van het stuur zijn een rem en de koppelingshendel aangebracht. Zou beter kunnen maar ben er toch tevreden over.
Ondertussen het geheel ook geschilderd en het voorwiel aan de motor verlijmd.
Morgen bevestigen van stuur en de verdere kabels waarvan je er nu reeds een paar oversized gemonteerd ziet in het frame.
 
Rebuilds zijn leuk om doen ook,doe het ook want ik kan het niet zien dat een model de kliko ingaat.Ziet er weer goed uit he,leuk om volgen ook Erwin.
 
Op de foto waar de motor ik de wasknijper staat zie je pas hoe klein deze is:O
Mooi bezig hoor.

Fred
 
knap zo'n herstel bouw grt.
 
Vandaag er in geslaagd om alle bekabeling aan te brengen alsook nog enkele kleine zaken zoals de beide zadels.
Het enige wat nog ontbreekt is de handgreep in de vorm van een ring aan het achterste zadel.

Het model is dus wat betreft reconstructie en restauratie zo goed als af.

attachment.jpg

Het model moet zeker nog bijgeschilderd en verweerd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook nog een duik doen in de decal spares box om te zien of we motor nummerplaten kunnen vinden van de Luftwaffe.
Maar eerst alles goed laten drogen.
 
Toch weer een aardig gered voertuig geworden. Misschien moet je het nog doen maar bij het achterwiel waar het gedeelten van de cardan zit zit nog een open gat waar normaal de aandrijving naar een zijspan gaat en daar hoort nu een afdekplaatje op. Vrij simpel een rondje met in het midden een bout.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan