Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Als ik eens een heel gek voorstel doe, 1,5 is niet zo klein meer.
Zit je aan installatiedraad (elektrisch)

Dan kom ik als je uit een staalborstel een aantal haren neemt, en die niet gebruikt zoals ontworpen.

Het brede uiteinde, stop je een een soort AMP klem, van 1,5, die knijp je vast met een AMP-Tangen daarna voorzichtig uit de mini staal borstel, los knippen. Eventueel het uiteinde op die 1,5 houden door iets als sterke hars toe te voegen.

Dan heb je door de borsteldraden te vangen en op te sluiten, aardig in de buurt van de 1,5

Visualiseren

De meest linkse, rechtse staaldraden

https://nl.aliexpress.com/item/3-Pc...n/32705164101.html?trace=msiteDetail2pcDetail

Deze tang, rood
http://www.jmsproducts.eu/amp-krimptang-kabelschoen-krimptang.html

Dan deze selectie
https://www.aanhangeronderdelenshop...ers/amp-stekker-hella-doorverbinder-rood-10st

Andere doorverbinders kan ook, maar je heb dan een trek en duw sterkte van 1000 Nm
 
Aris dat is op zich een heel goede gedachte, maar eenvoudiger is het denk ik om zo'n roterend staalborsteltje te nemen:

fc5b7bb0fe06f77388db0d074ae6a4108ab47af5.jpg


... daar wat draden af te knippen, de overblijvende draden samen te klemmen met een tie-rip bijvoorbeeld en dan te werk te gaan.

Ik kreeg deze suggestie zojuist toevallig al via een ander forum en had dat een paar maanden geleden ook al geprobeerd, toen nog op 1 millimeter. Ik heb zojuist op die PM ook geantwoord dat ik dat nog eens ga proberen, nu op 1,5mm. Hopelijk en denkelijk is het nu stabieler...

Wat ik in het vervolg van mijn grote post van vanavond wilde tonen (maar dat vervolg blijft even uit in afwachting van Peters tooltje) is, dat op de nodige plekken flexibiliteit van het tooltje vereist is, vanwege hoeken die overbrugd moeten worden. Zie hier ad 1 en 2:

36773317154_ac91d8f2f7_b.jpg

Hopelijk kan Peters hulpmiddel die flexibiliteit bieden.

Eventueel is staaldraad een goede alternatieve oplossing.

In elk geval dank voor het meedenken, ik ben ervan overtuigd dat de oplossing kan worden gevonden!
 
Overigens: ik hou helemaal niet van het ge- "O dat heb ik al geprobeerd" of "Ja dat dacht ik zelf ook al" geneuzel, in mijn optiek geldt 'ere wie ere toe komt' en ik zal de eerste zijn die iemand enthousiast zal bedanken voor iets wat ik zelf nog niet had uitgeprobeerd of bedacht... maar het feit is hier helaas dat dit verreweg het knagendste en langstlopende probleem uit mijn modelbouwcarrière betreft en dat ik al zo ontzettend veel heb geprobeerd. Hier zit dus al ten minste 10 uur denktijd in en ik heb met verschillende modelbouwers en ook 1:1 auto-restaurateurs over deze kwestie gebrainstormd... vandaar dat het steeds lastiger wordt om iets nieuws te bedenken.

Toch ben ik er van overtuigd dat de oplossing bestaat. Het zou een heerlijk eureka-gevoel opleveren die te mogen uitproberen.

Wie uiteindelijk de oplossing verschaft, krijgt een stempel in het te bouwen model (in het eindresultaat onzichtbaar, maar toch aanwezig voor het idee) en zal ruim voldoende credits krijgen hier ter forume alsook op Britmodeler waar ik deze bouw eveneens bijhoud.
 
Wellicht een doorbraak, afkomstig van een lid van een ander forum (zoals bekend post ik de voortgang van deze bouw ook op Britmodeler).

Er is heel specifiek horlogemakersgereedschap waar je dit soort swirls mee zou kunnen draaien, wellicht zelfs tot 1mm. klein. Ik dacht tot nu toe dat het horlogemakersgereedschap iets te grof zou zijn voor mijn doel, maar schijnbaar dus toch niet. Ik hou jullie op de hoogte. Misschien vanmiddag eens een bezoekje brengen aan de locale horlogemaker om te kijken of hij dat (zelfs voor horlogemakers zeer specifieke) gereedschap voorhanden heeft en of ik misschien eens zo'n stiftje in actie zou mogen zien.

Wordt vanzelfsprekend vervolgd.
 
Geweldig bouwverslag Roy !

Je duidelijke uitleg en foto's tonen heel goed HOE je iets draait / freest. Enorm leerrijk en heel boeiend om te volgen.

Ben benieuwd naar het tooltje om de swirls mee te draaien.
 
Pascal, hartelijk dank voor je steun, die je me gaf zelfs nog voordat ik mezelf überhaupt op dit forum had aangemeld.

Ik moet zeggen dat ik allerminst een orakel ben op het gebied van frezen en draaien. Ik heb nog lang niet het niveau dat ik graag zou willen. Maar ik leer steeds bij. Het is wel waar, dat ik veel uitleg, omdat ik dat leuk vind en mijn gedachte is steeds 'wie weet heeft iemand er iets aan'.



209. Vandaag is een dag van doorbraken in deze bouw. Allereerst kreeg ik van Mark (Haddewade) een adres door van een bedrijf in Amsterdam-Zuidoost dat de al genoemde hardrubberen stiftjes zou leveren. Ik ben daar gaan kijken en inderdaad worden die stiftjes daar verkocht, van zelfs 1 millimeter in diameter. Ik heb een diameter van ongeveer 1,6mm. nodig schat ik in.

Daarna kwam een groot deel van de afmetingen binnen vanuit het museum in Florida, waar de auto staat. Helaas nog geen afmetingen van de motor, nu de motorkap eerst opengemaakt moet worden en er zijn niet veel mensen die daar toestemming voor hebben. Het is, als een van de eerste wereldkampioen-sportwagens van de Grand Prix en het meest originele exemplaar dat er nog is, natuurlijk een museumstuk van onschatbare waarde; als je er toch een waarde aan zou hangen, zou je het hebben over enkele miljoenen. Zo is het te begrijpen dat niet elke medewerker die motorkap er zomaar af mag halen, en dan nog moet je met z'n tweeën zijn.

Dus dat is even wachten nog. Het slechte nieuws is, dat sommige maten die ik doorgegeven heb gekregen totaal niet overeen komen met andere maten en tekeningen waar de literatuur het wel over eens lijkt te zijn. Ik ga daar nog wel een mening over vormen.

Hier nog een indruk van hoe klein die swirls zijn:

25291365538_88332ec64c_b.jpg

210. En hier gaat 'ie dan... driekwart jaar testen, is dit 'm dan?

39164076961_5f39419c9b_b.jpg

211. Jazeker, dit is 'm eindelijk! Het werkt zelfs op het vrij harde nikkel uitstekend...

39164077071_a8b97c2bca_b.jpg

212. Het gaat om de meest linkse swirls. Twee rijtjes:

38456194844_efd21b0ac4_b.jpg

213. Het effect: glans en schittering. Ik weet zeker dat dit, indien het lukt, een prachtig blok gaat worden.

 
Gaaf resultaat Roy!! Zijn ze ook een beetje betaalbaar?
 
Heeft even geduurd maar gelukkig weer een probleem opgelost :)
 
succes met het aanbrengen straks Roy, respect dat je dat doet, zal een heidens karwei zijn, maar als het er zo uit komt te zien als op het proefstukje dan zou dat er super goed uitzien.
Grtz Ed
 
@Mark: ik heb van alles en nog wat meegenomen, in de maten 2 millimeter en 1 millimeter. Ook een 2 millimeter mandrel (vergeten voor de 1mm.). De mandrel kostte 5 euro exclusief BTW, de sticks kostten allemaal 4 euro exclusief BTW. Ze zijn 2 centimeter lang en zijn per 10 verpakt. Ik ben misschien bevooroordeeld, maar vind dit zelf het beste koopje dat ik de afgelopen maanden heb gedaan.

@Ron en @Bart: ik heb nog nooit zo lang zo veel nagedacht over één modelbouwgerelateerd probleemstuk, dus ik ben inderdaad ontzettend blij dat dit opgelost is.

@Edwin: de gehele constructie zal een flink werk zijn, zover is zeker. Eerst in de juiste vorm frezen, dan uithollen, dan busjes erin hardsolderen, dan vernikkelen door middel van electroplating en dan de swirls erin draaien... waarschijnlijk op dat moment met trillende handjes van de zenuwen om niets te verpesten :D


214. Dit zijn de tooltjes: een 2mm. slijprubberstickje en de bijbehorende mandrel. De stickjes zijn per 10 verpakt, zijn elk 2 centimeter lang en kosten 4 euro exclusief B.T.W. Het houdertje (de mandrel) kost 4,95 euro exclusief B.T.W.

38458242694_71e2c4326f_b.jpg

Overigens was ik vergeten te zeggen dat ik de namen van iedereen die heeft meegeholpen in mijn queeste naar de juiste techniek, aan de binnenzijde van het motorblok zal inkrassen dan wel schrijven. Als het blok eenmaal gesloten is, zal het voor niemand meer te zien zijn, maar zoals het modelbouwgezegde luidt... 'we weten dat het er zit'.

Dank ook iedereen die in dit topic en daarbuiten per PM en Facebook-berichtjes heeft geholpen!
 
Hoop dat ik niet erbij staat aan de binnenkant heb een beetje las van claustrofobie :laugh: maar leuk idee
 
Ola gaan we er weer aan beginnen want dan ben ik erbij om te volgen hoor grt
 
Nog maar eens een bewijs dat bijna alles bestaat maar je moet 1: weten dat het bestaat en 2: weten waar het te vinden.
Ben blij dat dit vervelend vraagstuk en zoekwerk nu opgelost is voor jou.
 
@Ron: ik ben d'r bang voor :D

@Haddewade: als je d'r bent de volgende ledendag!

@Pascal: als ik uit de VS de afmetingen heb (waarvan ik niet goed weet waarom ze niet overeenkomen met die welke ik al heb) kan ik gaan tekenen, berekenen en uiteindelijk inderdaad beginnen met het motorblok.

@Erwin: je hebt helemaal gelijk! Ik dacht op een gegeven moment echt dat het niet bestond... maar gelukkig dus wel, en achteraf gezien eigenlijk zowat om de hoek. Zul je net zien...
 
Ola mijn stoeleke verzetten naar het scherm van mijn laptop en aandachtig kijken want het spektakel gaat weer beginnen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan