Hoofdsponsor

1/72 MiG-29A "Fulcrum" [DONE]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Klaar voor mijn tweede jet.
De Mikoyan MiG-29 Fulcrum is een éénzitter supersonisch air superiority jager ontwikkeld tijdens de jaren '70 als antwoord op nieuwe Amerikaanse toestellen, zoals de McDonnell Douglas F-15.

Het werd in begin jaren '80 bij de Sovjet luchtmacht in gebruik genomen.

Dankzij zijn twee Klimov RD-33 naverbrandende turbofanmotoren kan de Fulcrum een maximale snelheid van Mach 2,2 behalen.

Het toestel wordt gekenmerkt door een zeer elegant en harmonieus aerodynamisch profiel met een platte en brede romp met twee verticale staartvinnen.

De MiG-29 is bewapend met een 30 mm kanon en kan verschillende luchtdoel raketten dragen.

Het toestel wordt op grote schaal gebruikt bij de Russische luchtmacht en de meeste Oost-Europese landen. Men neemt aan dat de Russische luchtmacht ongeveer 500 Fulcrums in gebruik heeft.

Onder andere heeft de Indiase luchtmacht het toestel ook in gebruik.

Het eerste prototype van de MIG-29 vloog voor het eerst in 1978. Het vliegtuig werd operationeel in 1984. De jager is bewapend met twee R60 Aphid of A-11 close-range anti luchtdoelraketten en vier Apex of AA-10 medium afstandsraketten.

Ben wel nog aant twijfelen voor welke versie;de Poolse of de Russiche....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ready for take-off...

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:
Mooi model, zie wel liever zijn grote neef, de su-27 en varianten.

In verband met de openingstekst: De Mig-29 is een enkelzitsjager, geen dubbelzitter, toch niet de versie die je bouwt (er zijn wel 2-zitters als bewapende trainers), en het interne kanon is een 30mm met vaste loop (https://en.wikipedia.org/wiki/Gryazev-Shipunov_GSh-301)

benieuwd naar de bouw van deze...
 
@PeiperJ: Bedankt..plezier gegarandeerd..!
@Silenoz: Het verschil van grootte tov de mig 31 was ook aanzienlijk,twijfelde of ik die vorige wel op 1/72 had gebouwd,maar in werkelijkheid blijkt dat qua lengte er een verschil van 5 meter opzit...Trouwens bedankt voor mij de juiste info mee te geven ,is bijdeze aangepast...


Grtz yves,
 
volg en zie de foto's nu wel joepie grt Pascal
 
vergelijk deze dan maar met een F-16...

De meeste Russische toestellen zijn ferm uit de kluiten gewassen... vooral als je ze vergelijkt met hun Amerikaanse tegenhangers
 
De MiG-29 was ondergeschikt aan de F-16. (Weet ik van piloten op Kleine Brogel)
De Luftwaffe heeft er overgenomen na de eenmaking met de toenmalige DDR maar ze zijn op redelijk korte termijn allemaal aan kant gezet of doorverkocht.
 
Dat kan, maar ik bedoelde van grootte. Maar de R-73 raketten die onder de Mig-29 hingen waren wel beter dan de laatste Sidewinders op dat moment...
 
Veel succes beste vriend bij dit topic zet ik ook een stoeltje bij 😉
 
Hey! In 2014 vloog deze nog door mijn achtertuin! Hele indrukwekkende show toen. Met o.a. de befaamde cobra manoevre, en ook een stop mid-air.

Technologisch waren ze inderdaad minder dan onze F-16's. Vroege migs waren grotendeels afhankelijk van externe radars zoals van de grond en vliegende radarstations. Hierdoor zat er een "blinde vlek" in hun eigen boordapparatuur. F-16's konden van deze marge gebruik maken om zich binnen schootsafstand te brengen zonder dat de Mig kon terugschieten. De piloot was namelijk te lang bezig met het switchen tussen ver-weg en dichtbij sensors. Dog fights werden blijkbaar toch wel vermeden aangezien de 29 nog wel enorm manoeuvreerbaar is. De huidige generatie is intussen flink voorzien van updates en een gevaarlijke tegenstander.

20140914130610-f7317b35.jpg


Mig29Fulcrum.jpg
 
@Silenoz,@Erwin :Verijkende info over mijn Migske,dank hiervoor.. ;)
@Pascal : Bedankt enblij te horen da je de prentjes terug kan zien.... :D
@Danny : Mercikes op werderom te volgen , ik had uwe stoel al opgebloenken..! ;)
@Frank : Heb deze eveneens nie in mijne hof maar in Florenne gezien en gehoord...das de Poolse versie denk ik?

Nu een kleine update van de start van de werken; De cockpit.
Voor het samenlijmen,alles eerst afzonderlijk afgewerkt anders was het moeilijk geweest om de details te schilderen..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende...

Grtz yves,
 
Lekker en netjes bezig maatje , doe zo verder :)
 
@PeiperJ: Merci makker...
Volgende stap..De cockpit zit in elkaar en gaat op ziijn plaats..
Ben wel tevreden over het resultaat ^^

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Grtz yves,
 
Hey,

Indd, dat ziet er een lekkere drukke cockpit uit, mooi uitgevoerd in de lievelingsschaal.....:) ;);)
 
Echt knap bezig Yves, zo'n fijn schilderwerk.
 
@Vanja,Swaken en Gunit hartelijk dank voor deze lovende en bemoedigende reactie..!!

Grtz yves,
 
ik zou ook tevreden zijn met zo'n knap resultaat mooi gedaan en de cockpit vind ik altijd het fermste aan alle toestellen door details grt Pascal
 
Ah, de Mig 29, blijft toch één van de mooiste vogels die er zijn (samen met de huidige Sukhoi vliegerkes). Leuk om er eentje te zien passeren. Goeie start ook!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan