Hoofdsponsor

1/48 Fouga magister BAF (Kinetic) [DONE]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.478
In 1948 werd door Fouga (Robert Castello en Pierre Mauboussin) een jetaangedreven vliegtuig ontworpen (CM.130) die de MS.475 diende te vervangen. Deze CM.130 met 2 Turbomeca Palas turbojets werd niet krachtig genoeg bevonden en Fouga vergrootte het basisontwerp en gebruikte de krachtiger Turbomeca Marboré motoren. De kenmerkende V-staart van het ontwerp had zijn oorsprong in de CM.8 zwever die Fouga gebruikte om te experimenteren met straalmotoren. In december 1950 werden 3 prototypes besteld, waarvan de eerste op 23 juli 1952 het luchtruim koos. En prepoductierun van 10 toestellen werd in juni het volgende jaar besteld en in januri de eerste productierun. Het toestel kwam in dienst in 1956.


De franse marine nam een afgeleide CM.175 in gebruik als trainer voor deklandingen en vliegdekschipoperaties.


Ook werd er een verbeterde CM170-2 Magister geproduceerd vanaf 1960 die de krachtiger Turbomeca Marboré IV motor gebruikte. De productie van het toestel stopte in 1962 in frankrijk, maar werd in finland tot in 1967 gebouwd.


Deze vliegtuigen werden onder andere gebruikt als acro-toestel bij de Belgische Red Devils, de Ierse Silver Swallows, het Braziliaanse Esquadrilha da Fumaça, het Franse Patrouille de France en Patrouille de l'Ecole de l'air, ... maar ook als licht grondaanvalstoestel bij onder andere de Israelische (6-daagse oorlog), Belgische (Congo), El Salvadoraanse (El salvadoraanse burgeroorlog)..


de kit (foto's geleend van het http://www...):


box.jpg


de onderdelen (foto's ook geleend van het http://www...):


sp1.jpg


sp2.jpg


sp3.jpg


clear.jpg


en de decals:


decals.jpg


Vanuit de doos is het mogelijk om twee toestellen te bouwen. Ik denk aan een belg of een IDF, maar ik heb nog een beetje tijd om erover na te denken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was zoeken hoe het best aan te pakken voor het voorste landingstel, veel deeltjes die in 1 keer moeten gekleefd worden, de tweede keer lukte het beter dan de eerste. Moet wel toegeven, de instructies konden duidelijker, veel duidelijker.


0127db950c7f45d3aa42102e4db777b3.jpg


Voor de rest bezig met het opkuisen van onderdelen voor de cockpit en hopelijk binnenkort kan ik deze beginnen schilderen...


Jammer dat er nul komma nul voorzien is van decals voor de cockpit...


Mocht iemand de kit van AMK liggen hebben, en die zou geen gebruik maken van de decals voor 1 van de Belgische versies... Ik zou deze graag overnemen dan...

De laatste tijd redelijk wat bezig geweest met uitzoeken welk een stuk waar hoort, wat nu effectief het juiste nr is, want van de de nummers op de sprue en in de handleiding klopt niet veel. en dan ook nog welke stukken bij welk een versie horen... verder nog het opschonen van de stukken en nu tenslotte de basislagen kunnen leggen op redelijk wat van het interieur:


Voor de BAF-versie:


7f81714050b478f27d1797d0ae0351c0.jpg


3dbe5f2dc44778f3daf11671e4e5a9ad.jpg


14bafe49a39e8da980658551438f8638.jpg


Voor de IDF-versie:


77a4d356919b49753e1500b0be4a8335.jpg


46f831c23a7e5389f083fb0c418c6467.jpg


3e2711c64e9d2ee06e98ba9b3d387b88.jpg


en de algemene delen voor de assemblage van de neus van het toestel:


3240adca1c7fcc98816587c66b35bdbc.jpg


de1a7a8c973e1df29891ae2166f5cfa4.jpg


1d3b83f9ce7c23509dc07ddf5908e6a3.jpg


Nu langzaam maar zeker beginnen met het schilderen van de details...


Voor de klokjes in het instrumentenpaneel zijn geen decals voorzien, dus... ik zie wel hoe ik dit oplos...
 
Bij gebrek aan decals heb ik de instrumenten ingekrast met een naald, diameter grootste wijzers is 1.2mm...):


962e58906b9fe162fb59d7d716b1603d.jpg

En na heel wat schuren en plamuren en herhalen eenbeetje de zin in deze verloren, mede ook door de veranderingen die ik doe momenteel bij mijn vriendin (nieuw plafond, maar nu zonder moulures naar de muren en bijhorende rolluikbakken, maar het einde is in zicht...)


toch zo ver gekomen dat ik binnenkort de eerste laag ga geven in blinkend zwart. Na het schilderen van de wheelbays en het aan elkaar lijmen van de vleugels en het plaatsen van de details die nu in de weg zitten...


romp bijna zonder naden:
733f13ba19c98d03c48a00299a6644d0.jpg


456a5e87ec776f5089b6320d1fd40f2a.jpg


de cockpit zonder stoelen:
d98e5e3de4f544572f3d9288cac55f8c.jpg


4f0bd83439fba45a2e86a19d07b43254.jpg


8a1ad4efafd19b7cee0b718d4580972d.jpg
 
Zoals ik je op de chat al zei een maand geleden, vind ik dit een erg mooi vliegtuig met prachtige lijnen, zeker voor een tweezitter. Ik kende het niet, maar dat is ook weer niet zo vreemd omdat ik niet veel van de naoorlogse vliegtuigen weet.

Het begin ziet er goed uit, het instrumentenpaneel is een juweeltje zoals jij het hebt gedaan; ik zie al uit naar de volgende update.

Voor de liefhebbers.. je kunt ook zelf in zo'n kist vliegen. Lekker geluidje 8)
 
thx, voor ons belgen een redelijk gekende kist welliswaar, maar ie begint er iets meer op te lijken nu:

Thx, de vleugels zijn bevestigd, dus dan eens kijken onder een zwart jasje hoe slecht de passing daar is uiteindelijk, of hoeveel kuiswerk er zal zijn. De achterste cover is ook al gelijmd, maar de passing is ... zoals gewoonlijk...


a91807b35dd3af23cea740a7bef6c3bb.jpg


0b1e2c5ee5878bb7e6faf97557e48172.jpg


cdbe98c31e41f39e61b41a5303382237.jpg


ik weet nog niet of ik een poging ga doen om het deftig op te lossen of als ik het zo ga laten...


het stukje dat in de rechthoekige opening dient te passen achter de canopy past, dimensioneel gezien, maar valt veel te diep, dus 4 stukjes sprue onder gelijmd en passend gemaakt... ook werden de openingen licht uitgeboord en geopend...


2f3d1f7a172bc049145be3a143c87588.jpg


bbebe0f80fa9e1e9040d4841aab07777.jpg
 
Mooie vorderingen ;) en dit mooi toestel heeft nog gediend als opleidingstoestel voor de Starfhigter piloten hier in Belgie ;)
 
maar de passing is ... zoals gewoonlijk...
Is dat met alle kits vliegtuigen of bepaalde merken. grt Pascal
 
Vooral gerelateerd aan de algemene passing van deze kit... die is soms ver te zoeken.

Ik had al verhalen gelezen op het net, en met veel droogpassen en vooraf schuren kom je al een heel eind, maar dat moet je dan ook bij ieder onderdeel doen. Ik had een dryfit gedaan met de gesloten versie van de cockpit tot alles paste bij het sluiten van de romp, maar blijkbaar scheelt de open versie iets in afmetingen. Pech onderweg dus... Misschien met een beetje creatief schuren en plamuren...

Ook bij de vleugels dien je een plaatje in te lijmen om eventueel de airbrakes open te kunnen zetten, langs de ene zijde: perfect fit... langs de andere zijde rondom een krater van 0.5mm... dan heb je iets van: waarom in gods naam????????? (zie eerste foto...)

dit is een relatief nieuwe kit, maar ieder stukje dien je bij te werken, schuren, passen ... of anders

op het plan zijn veel onderdelen verkeerd genummerd ten opzichte van de sprues, zijn verkeerde locaties aangegeven... lopen de onderdelen voor de verschillende versies door elkaar. Dus ieder onderdeel vergelijken met de referenties of ze er wel opmoeten... Kortom geen schudden en klaar geval...
 
Laatst bewerkt:
er komt nog meer schuren aan, aan de rug naar het gemonteerde deksel, ronding klopt op 1 van de twee stukken totaal niet. Gelukkig valt het aan de voorzijde niet zo op...:


82b5cf1846292060cbf9655569fdedb6.jpg


kleine scoops enz gelijmd, echt niet tevreden mee, maar hoe schuur je een stukje van 1.5mm op 1.5 op 1mm tot een halve mm dik? De aangietpunten van deze stukken zitten ook niet ideaal om ze aan de sprue zelf te kunnen schuren... Toch maar kijken of het kan voor de deadline... maar het blijft een strijd deze kit...


bovenzijde:
d4aa4b7f0aadd24de64c25ec752c38ff.jpg


onderzijde:
fa911e983140adec9e1480747f770479.jpg


ook hier weer een AARGHH moment, omdat in de handleiding de verkeerde kleine scoops gemonteerd zijn, zonder een verwijzing naar de grotere...


ook de PE op de staartvlakken kunnen plaatsen. Is een steviger geheel dan verwacht, maar wel prutsen om het te plaatsen...


693081dbbf5117c3e4b7d24cab65dd8f.jpg


wielbakken ondertussen al in alu gezet (van vallejo, met de hand momenteel... lukt wel voor kleine oppervlaktes...


0ba01cdbf8b0c4c1f311e91e86282415.jpg
 
Kun je eens precies laten zien wat je wilt schuren?
 
Momenteel enkel de gsm tot mijn beschikking. Op de eerste foto staan 4 airscoops met een bredere rand (de binnenste 2 op de motorgondels) de dikkere buitenkraag wil halveren van dikte. Ga ze misschien nu ze gemonteerd zijn proberen halverwege af te snijden, of de scoops compleet van hun voet te snijden.
 
Kleine vraag gewoon om zeker te zijn, als van de buitenste roeren op de vleugels de ene naar boven wijst, dient de andere toch automatisch naar beneden te wijzen?

bd0191d72f2bd2bc01f6184710a05654.jpg

Nu kan je vanuit de kit alles naar beneden zetten, maar de buitenroeren enkel recht of beide naar beneden (deze zijn vanuit de kit gemonteerd met pasnokjes...)
 
Ja, als het linker rolroer omhoog staat is het rechter automatisch naar beneden en vice versa.

De flaps daarentegen, die zich meer richting de romp bevinden (tussen de rolroeren en de romp in), bewegen zich tegelijkertijd in één richting.
 
Laatst bewerkt:
cf4720b9ee681b37ed61bf63a5dccc53.jpg

Van deze 6 (4 boven en 2 onderaan) onderdeeltjes zou ik de hoogte van de brede voet willen halveren of zoveel mogelijk weg krijgen, zodat het hoogteverschil met de romp veel kleiner wordt. Ideëen zijn welkom.
 
Ah nu snap ik wat je bedoelt...

fouga_cm.170_mt35_13_of_91.jpg

(Copyright Luc Colin, foto voor vrij gebruik, zie de complete walkaround hier)

Als ik jou was zou ik gewoon de opstaande deeltjes van de romp loszagen met een microzaagje en ze vervolgens ondersteboven schuren net zolang totdat de juiste dikte is bereikt.

Micro_saw.jpg


Dit soort zaagjes (waar je jaren per stuk mee vooruit kunt) kun je bijvoorbeeld kopen in deze webshop. Ik waarschuw altijd wel voor deze webshop omdat als je eenmaal gaat speuren, je talloze dingen tegenkomt die je vanaf dat moment per se moet hebben haha (zo gaat het althans met mij).
 
Kan je de onderdeeltjes niet uitdrukken in metaal-/koper-/loodfolie?
Op die manier gaan deze veel dunner zijn (zonder schuren)...
Of vacuformen met dunne plasticcard?
Schuren lijkt mij een lastige klus, gewoon omdat de onderdelen zo klein zijn :O
 
@Beyond: ik heb ze uiteindelijk toch afgescheden en geschuurd, met de natte vinger, want anders rolden ze rond op het schuurpapier.... ziet er toch een heel stuk beter uit...

bijna klaar voor de eerste laag, aan de canopy dient nog geschuurd te worden:

Zolas hierboven aangehaald, de kleine airscoops heb ik dan toch losgesneden, proberen bij te schuren en terug gelijmd. Ook de spleet tussen de cover en de romp werd bijgevuld en geschuurd.

4f4d98aced0d762f3eca1e5cb879c992.jpg

4f89192e0257e6010364aa69b4ab74b5.jpg

De ailerons en flaps werden gemonteerd. Bij de ailerons (buitenste roeren) moest er 1 aangepast worden, omdat je deze in de neutrale stand of beide naar beneden kan monteren. deze bewegen tegengesteld aan elkaar en zouden volledig mechanisch gelinkt zijn. Ook het trimtabje die de kracht voor de piloot een beetje verminderd beweegt tegengesteld aan de aileron, dus deze ook eruit en andersom ingelijmd:

df3a98cd762fc7ce5f54dfa9ab2c2d02.jpg

b0f97f53648ccf6ae7f1d4d425a0d114.jpg

de canopy's werden aan de binnenzijde geschilderd en vastgezet, de delen die bewegen zitten nog los. aan de voorste canopy heb ik nog wat plamuur- en schuurwerk. Verdicht, ze zijn ongeveer een halve mm te klein volgens de romp, maar ik weet niet of ik dit opgelost krijg.

8a4e3c86c81227f91e1d6620dbfce426.jpg

292ee6683bd784e2a145b6f7c3470d07.jpg

op de voorste canopy komen nog twee kleine pitot's, met zelfs hierop een sinkmark...

914dac02b4db12e515317ac1a79431ef.jpg
 
Silenoz dat ziet er keurig uit, mooi bijgewerkt.

Ik zie dat je op de eerste foto een tweetal mastjes nog niet had bijgeschuurd, waar dat op de vijfde foto wel blijkt te zijn gebeurd. Netjes!

Wellicht dat je nog wat meer theorie op prijs stelt. Je kunt dit gebruiken bij je model.

THEORIE
Wat betreft het trimvlak op het rolroer, dat is bedoeld als een soort cruise control. De rolroeren worden met de stuurknuppel bediend, net als het hoogteroer trouwens. Doe je de stuurknuppel naar voren, dan gaat het hoogteroer omlaag en gaat de neus van het vliegtuig omlaag (om te dalen). Trek je de stuurknuppel naar achteren, dan gaat het hoogteroer omhoog en zal de neus van het vliegtuig omhoog gaan.

Duw je de stuurknuppel naar links, dan gaat tegelijkertijd het linker rolroer omhoog en het rechter rolroer omlaag. Het vliegtuig zal dan om zijn eigen lengte-as gaan draaien ('rollen') en wel linksom. Duw je de stuurknuppel naar rechts, dan rolt het vliegtuig rechtsom. Wil je een nette bocht naar links maken, dan hou je de stuurknuppel naar linksvoor (niet teveel naar achteren anders helt het vliegtuig over) en druk je het linkerpedaal in (daarmee wordt het richtingroer naar links gezet). Bij de Fouga zijn de hoogte- en richtingroeren gecombineerd, waarover onderaan dit bericht meer.

Welnu, elk van deze drie roeren (hoogteroer, richtingroer en rolroer) kan een trimvlak hebben. Dat is het kleine roertje op foto 3 bijvoorbeeld. Het verstellen van dat roertje doet men om ervoor te zorgen dat je als piloot geen kracht meer hoeft te zetten en niet de hele tijd hoeft bij te corrigeren, om in een bepaalde richting te blijven gaan. Stel het vliegtuig heeft, door een bepaalde sterke windstroom, de neiging om naar links te rollen. Je moet dus de hele tijd een beetje de stuurknuppel naar rechts duwen. Om dat te voorkomen, verstel je het trimvlak een beetje. Vergelijk het met hoe irritant het is als je met je auto op de snelweg zit en je moet steeds tegensturen (de auto moet dan worden uitgelijnd).

HET MODEL
Jouw stand van het trimvlak is dus correct, maar niet exclusief correct. Ik moet wel zeggen dat dit mooi staat, beter dan hoe een kit standaard afgeleverd wordt.

Let ook op dat je stuurknuppels goed staan. Gelet op de stand van de rolroeren horen beide stuurknuppels naar rechts te staan.

THEORIE
Wat betreft de Fouga, die heeft een gecombineerd richting- en hoogteroer. Als die opstijgt, gaan beide stuurvlakken (de diagonale roeren) naar beneden. Als het vliegtuig daalt, gaan beide stuurvlakken naar boven. Moet er naar links worden gestuurd, dan gaat het linker stuurvlak naar boven en het rechter naar beneden. Naar rechts vice versa.

HET MODEL
Let dus ook op de stand van de pedalen. Bij de huidige stand van je stuurvlakken (volkomen recht als ik het goed zie) behoren je pedalen op één rechte lijn te staan.
 
Bedankt voor deze uitleg. De stuurknuppels kan ik nog een klein duwtje geven, het voetenstuur niet meer (de stuurvlakken staan lichtjes in de draairichting, maar niet veel), maar deze zijn zwart op een zwarte ondergrond...
 
Als de pedalen lichtjes in een bepaalde richting staan, maakt dat niet veel uit. Er zit in real life meestal wat speling in. Bovendien zijn de pedalen ook nog af te stellen voor de individuele piloot. Dus als iemand korte benen heeft, kunnen de pedalen naar voren komen te staan. Als iemand last heeft van één been, kan dat pedaal anders worden gesteld dan het pedaal voor het andere been / voet. Dus zelfs als je de pedalen vóór en achter (iets) anders hebt staan, zou dat op zichzelf genomen kunnen.

De stuurknuppels zijn visueel het belangrijkste. Een kritische vliegtuigkenner die je model bekijkt, zal meteen kijken of beide stuurknuppels en de rolroeren synchroon staan. Het is dus goed dat je dat nog even corrigeert.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan