Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Bedankt voor de felicitaties! Mijn verslag is te vinden op http://www.modelbouwen.be/threads/14897-MCW-Willebroek-Bornem-12-03-2017.

Gisteren heb ik nog twee elevatiewielen gescratcht.

attachment.jpg

Bij de kit krijg je alleen twee identieke exemplaren van dit wiel, dat alleen aan de rechterkant van het kanon gebruikt werd. De buitenmaten vallen mee maar het wiel is wel te zwaar uitgevoerd en kan daarom niet gebruikt worden.

attachment.jpg

Een ander type vinden we aan de linkerkant. Dit heeft een kleinere diameter en zwengel. Hier heb ik al een hoepel gebogen in ijzerdraad.

attachment.jpg

Voor het grotere wiel wordt hier een draad rond een stop voor een lijmtube gedraaid. Daarvoor is eerst de omtrek berekend, voor 2 centimeter diameter is dat dus 6,3 centimeter.

attachment.jpg

Het grote wiel is hier afgewerkt, maar er is nog een onvolkomenheid.

attachment.jpg

De spijlen zijn hier nog wat bijgevijld. Zo kan het wiel opzijgelegd worden, want dit komt ook pas na de schilderbeurt op het kanon terecht.

attachment.jpg

Het kleinste wiel is uit een stuk plastic gesneden. Ook hier kan nog aan de details gewerkt worden.
 
Man man wat is dat hier weeral voor ongelooflijke dingen wat we hier te zien krijgen , de betere modelbouwmerken doen het zeker niet beter
Marc
 
Je blijft goed volgen, Marc. Hier nog een beloning:

attachment.jpg

Iemand vroeg eens hoeveel alles bijeen nu al weegt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tandwielkast moest wel bijgefreesd worden om de as te kunnen plaatsen. De hendel dient voor het selecteren van de elevatie, het koperdraadje is 6 mm lang.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven hoe jij het zo klein allemaal kan vasthouden dat versta ik niet met mijn vingers gaat dat niet meer zo goed en een pincet is gevaarlijk soms floept het stukje eruit en dan is het weg , ik weet er bestaan hulpmiddeltjes maar ik daar wel, onhandig mee mijn handen daar vertrouw ik nog het meeste op
Nu om even terug te komen dat ziet er weer veelbelovend uit
Marc
 
Ik werk toch meestal met een pincet nu, Marc. Als je dat goed verzorgt is het betrouwbaar. Hier nog wat werk van vandaag.

Er is aan de gun cradle gewerkt.

attachment.jpg

De stootstangen lopen door deze geleidingsplaatjes.

attachment.jpg

Hier ben ik nog vergeten ze af te ronden, dat moet nu op de achterplaat gebeuren.

attachment.jpg

De scharnierpunten worden verder uitgewerkt maar het kwadrant heb ik nog niet.

attachment.jpg

De ring achteraan de cradle heeft twee verstevigingsribben gekregen.

attachment.jpg

Verder is nog het tweede stel slots aan de draagarmen toegevoegd.
 
Hey,

Jaja, dat schiet hier goed op, ik volg meestal wel in stilte.
Pincetten zijn onontbeerlijk in onze hobby, en zeker in de hele kleine schaal....je dot het hier ook wel perfect moet zeggen.
En ook....een proficiat met het behaalde resultaat in Willebroek. ;)
 
Bedankt, Swaken. Voor wie het atoomkanon zocht in Hoboken, ik heb me vergist van datum. Ik heb gelukkig vannacht nog ontdekt dat het gisteren was, of ik zou zelfs straks nog met drie modellen aan die schoolpoort gestaan hebben; ik was ook al niet geslaagd om op voorhand in te schrijven. Ik begrijp ook niet goed dat er niemand vandaag een woord over Hoboken laten vallen heeft, er was vast wel iets te zien? Morgen dan maar wat bouwen...
 
Laatst bewerkt:
Ja Steven, ik was nu eerlijk ook verrast dat jij er niet was. De beurs op zich was zoals ieder jaar ontzettend druk, geduw en getrek alsof er levens aan vast hingen. Ook deze keer mooie dingen gezien.
Ik heb nu een enorme tegenslag gehad, mijn GSM had gisteren plots geen zin om nog beelden te maken en die paar die ik dan toch heb kunnen maken krijg ik niet meer op mijn PC. Zelfs opladen gaat bijna niet meer.
Pascal en Erwin heb ik tegen het lijf gelopen, bijna letterlijk en figuurlijk. Altijd wel prettig om een bekende kop te zien
Voor mezelf was het wel vruchtbaar, de mensen van Willebroek hadden me voorgesteld om het kitje te komen verwisselen. Maar daar ik graag terug een automobiel had gekregen en er geen voorradig was, heeft een toffe mijnheer ( Kris dacht ik ) me gewoon de waarde ervan terug betaald wat ik enorm sympathiek vond. Dus ben ik op jacht gegaan om iets anders en heb me een Renault 4PK gekocht van de Gendarmerie van Frankrijk. een heel lief, aardig autotje.
Zo beste Steven, dat was mijn ervaring van de beurs zeker geen slechte beurs als je ermee om kan dat je van de ene kant naar de andere kant geduwd werd en zoals ieder jaar kan en kon je hier wel zaken doen bijna overal min .... % korting, behalve bij een paar standhouders die bij manier van spreken hun prijs gewoon verdubbelde. Ik snap nog steeds niet dat zulke gasten nog iets verkocht krijgen maar ja dat zal wel aan mij liggen zeker omdat ik het te zwart bekijk.
Zo dat was het ongeveer wat ik wilde vermelden , nu Steven ik was ook eerlijk in het gedacht dat het zondag was ik weet niet hoe het komt maar de mensen van Willebroek hadden me dus gevraagd om naar daar te komen en die spraken dus van zaterdag anders had ik ook misschien deze beurs gemist
grt
Marc

edit: bedankt voor deze bijdrage over de beurs in Hoboken. Ik heb wat leestekens bijgeplaatst en de zinsbouw hier en daar veranderd, zodat het voor iedereen prettig lezen is :)
En dan nu terug over het atoomkanon 8)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was ook verwonderd je niet te zien Steven.
Swaken en ik hebben foto's genomen en ik zal ze deze avond posten.
Wat de categorie Naked Kits betreft waren er slecht 2 inschrijvingen: een grote Ford T Ambulance en iets Russisch dacht ik.

Wat de wedstrijd zelf betreft zijn Gods wegen en die van Antwerpen ondoorgrondelijk.
Wel veel inschrijvingen, veel te weinig plaats voor de modellen, veel discuteerbaar gedoe, soms maar 1 prijs per categorie, enz...
Mijn GMC mocht geen prijs ontvangen zoals verwacht en jammer genoeg viel Swaken zijn mooie Vomag ook uit de boot. Men had zijn dio weggestopt achter een ander, hoog dio dat volgens mij onmogelijk in elkaar stak maar wel een prijs haalde.

Al met al mocht onze club IPMS Gent toch met een 7-tal prijzen naar huis gaan waarvan 4 voor leden die een eerste maal aan een wedstrijd deelnamen dus er is hoop voor de toekomst.

Ook gezien dat de modelbouw trends weer aan het verschuiven zijn. Duits lijkt "out" te zijn, de grote Tigers en Panthers zijn quasi verdwenen. De moderne Russen zijn in opkomst en ook schaal 1/72 zit weer in de lift. WO1 doet het ook goed, logisch met al die nieuwe kits. De vliegtuigen blijven groter en steeds meer gedetailleerd worden, als je de motor en de cockpit niet meer open laat ben je vrijwel kansloos. Onnodig te vertellen dat niet alleen je bouwtechnieken goed moeten zijn, je verftechnieken moeten ook in het oog springen.
Er waren weinig bustes en figurines maar had GUnit meegedaan dan had hij zeker gewonnen.

Foto's volgen.
 
Misschien was het maar beter dat ik het model dan niet heb kunnen inschrijven, want het atoomkanon en plaatsgebrek kunnen moeilijk door een deur. Alvast bedankt voor de stand van zaken aldaar en proficiat met jullie clubprijzen. @Marc: goed dat je de prijs hebt kunnen omwisselen. Het bevestigt de goeie reputatie van de mensen van Bornem.
 
Laatst bewerkt:
en hierbij gezegd zijnde dan maar terug over het atoomkanon ;)


een langdurig, maar mooi project ;)
 
Ik zal er eens mee verder gaan dan. De tijd die ik zondag had is gebruikt om alvast een aantal wieltjes toe te voegen voor het in stelling brengen van het kanon. Als je de volgende video bekijkt vanaf 2:30, zie je hoe er een kabel aan de kulas gekoppeld wordt, die aangetrokken wordt door de lier van de M249.


Ik had dus twee wieltjes van 8mm diameter en een van 10mm nodig. Voor de eerste twee had ik al een kant-en-klare oplossing.

attachment.jpg

Bij mijn set met klinktangen zat een zakje met de juiste maat van "knetsers" die wel nog een puntige kroon hadden. Die kon ik er alleen met een slijpschijfje afhalen., want dit moest helemaal glad gepolijst worden. In de inzet zie je een foto van de beoogde installatie. Die is schuin ingeplant zodat de kabel over het tussenschot geleid wordt. Daardoor moet er hier en daar een schatting gedaan worden naar de juiste afstanden.

attachment.jpg

De twee helften van elk wieltje zijn hier op elkaar gekleefd na het bijvijlen van de tandresten.

attachment.jpg

Het center van het wiel wordt gevormd door het uitboren van de ovale perforaties.

attachment.jpg

Daarna zijn er nog verstevigingsribben toegevoegd. De wieltjes zitten hier al op hun plek.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met de foto's erbij lijkt het er voldoende op. Het laatste wieltje is iets groter en daardoor moest ik wel zelf de twee schijven vormgeven.

attachment.jpg

Hier zie je het wiel en de kabelbevestiging.

attachment.jpg

De gaatjes worden voorzichtig geboord. Het wiel is gemaakt door een dun schijfje metaal door te drukken boven een roundel.

attachment.jpg

Het wiel en de kabelgeleider passen in de uitsparing.
 
knap en blijf volgen ,vooral die aanpassing zijn zeer leerrijk en reageer soms zonder veel inhoud bij gebrek kennis en ervaring maar om te supporteren in dit hoogstaand topic grt.
 
Alle inbreng wordt gewaardeerd. Op de volgende foto heb ik een spijker gebruikt omdat die 2,5mm dik was. Ook de zogenaamde take-up group zit op zijn plaats. Vergelijk met de foto in de vorige post.

attachment.jpg

De bumper van de M249 is nu ook voorzien van de haken waaraan de hydraulische zuigers opgehangen worden als er geen kanon mee vervoerd wordt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven gij blijft mij verbazen , hoe in godsnaam kom je op het ideeën van die ogen te gebruiken van die tang die dienen om gaten in een baasje te maken gewoon geweldig
de rest natuurlijk ook he dat is hier een echt huzarenwerkje echt om van te genieten
Marc
 
De tang lag al een jaar ongebruikt in de kast maar ik had ze wel eens gebruikt om oogjes te maken in gelamineerde papieren voor illustratie op een beurs. Ik wist dat daar twee maten van rondjes in zaten en een had de goeie afmetingen.

Vandaag de metalen wiggen afgewerkt die ervoor zorgen dat het kanon op zijn plek blijft zitten tussen de twee trucks. Het zijn eenvoudige vormen maar de afmetingen maken het moeilijk. Ook zit alles aan het affuit vast met kettinkjes, dus moesten er acht verbindingsoogjes gemonteerd worden.

attachment.jpg

Ik had de platen op de foto al onder de armen gekleefd, gelukkig kwamen drie van de vier terug los zodat ik de opening groter kon snijden. Anders gingn die wiggen er niet in. De handvatten waren door hun dubbelgebogen vormen moeilijk precies te krijgen.

attachment.jpg

De "fastening key" werd voorzien van perforaties. hij moest opgedeeld worden in twee helften omdat ik de wig uitgevoerd had als een vol element. Omdat er onderaan twee stoppers zijn, kwam de onderste helft niet recht op de wig uit en kon je daar dus door de sleutel heen kijken. Met een afschuining lukte het wel.

attachment.jpg

Op deze foto zijn de kettingen ook opgehangen. Het zou veiliger zijn om dit na het schilderen te monteren, maar het is belangrijker dat dit alles meteen juist zit en er niet "opgekleefd" uit ziet.
 
Hoe je de dingen gebruikt en de grenzeloze zoektocht naar nog meer zelf maken ,amaai je bent heel goed bezig..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan