Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV (A) L/70 "Zwischenlösung" - Dragon kit nr 6082 [WIP]

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Hoi iedereen

een hele tijd terug (ik bedoel dan ook echt, een hele lange tijd, 15+ jaar geleden) heb ik de dragon kit 6082 Jagdpanzer IV L/70 (A) "Zwischenlösung" gekocht. Ik heb deze ook in elkaar gestoken, maar was persoonlijk helemaal niet tevreden met het resultaat dat ik toen behaald had. De camouflage was in mijn ogen niet geslaagd, hoewel wanneer ik de foto's nu bekijk het nog geen ramp was:

DPetglw.jpg

Hoe dan ook, het ding is uiteindelijk in de ovenreiniger beland, ik heb een aantal update sets gekocht en ik ben opnieuw aan het bouwen geslagen. Erg veel foto's heb ik er jammergenoeg niet van bijgehouden toen. Ik heb het project vooral gebruikt om mijn bouw skills wat up te daten, hier en daar wat dingen uit te proberen... en nu zal ik hem als testbank gebruiken om enkele technieken uit te proberen. Dit zijn dus foto's van reeds jaren geleden, en sindsdien staat deze tank in de kast.. tot nu natuurlijk.

dtSMbYl.png
XrXs0mU.jpg
XrXs0mU.jpg
yctuRjO.jpg
qcruCpy.jpg
xowUv6k.jpg
H1BL0Gg.jpg
kNzvJcE.jpg
wyDgWpr.jpg
BzKkYPb.jpg
fFnEKxq.jpg
pPWw8SK.jpg
0nAJBdT.jpg
ZmRP5In.jpg

En toen liep het mis met de primer. De eerste keer dat ik mr surfacer gebruikt heb uit een spuitbus, en ik heb de primer te dik gespoten over het model. Mede de reden waarom deze is blijven staan in de kast. Ik vond hem echter ideaal nu om een paar zaken te testen. Ik ga hier bv de black & white techniek van Jose Ruiz Lopez op proberen en de bijhorende kit van Ammo testen. Daarnaast zal ik ook de chipping fluid gebruiken op de camouflage om te zien of ik hier interessante resultaten mee kan halen.

k53FUqQ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de SMC beurs enkel weken terug heb ik Jose Luis Lopez zelf aan het werk gezien terwijl hij zijn black & white techniek heeft gedemonstreert. Uiteindelijk is het een doorgedreven preshading techniek, waarbij hij eerst de tank helemaal "weathered" in het zwart en wit, en daarna in een doorzichtige kleur overspuit met de basiskleur van zijn voertuig.

Bij het opentrekken van de Ammo "Black & White" set krijgen we de volgende zaken te zien: Satijnvernis, mat zwart en mat wit, Washable (!) zwart en wit, en een flesje "transparator". Er komt ook een pamfletje bij met uitleg over de techniek en hoe je die moet toepassen.

8eZyE36.jpg

Met het zwart en wit gaan we eerst de basis licht en donker vlakken inkleuren, en daarna gaan we de weathering doen met ook de wasbare witte en zwarte kleuren. Deze laatste kan je met een penseel en water verder uitsmeren nadat je ze aangebracht hebt en laten drogen hebt. Hoe deze zich gedragen is mij momenteel nog een raadsel, maar dat zal ik natuurlijk uitvoerig testen.
 
Dat is hier ééntje welke ik wil volgen :)
Hij komt uit dezelfde familie als de Jagdpanzertjes welke ik momenteel aan het maken ben :)
En die techniek wil ik wel eens van dichterbij volgen, hoewel ik soms ook op een gelijkaardige manier te werk ga, maar dan simpeler uitgevoerd :))
 
Wat ik niet begrijp aan dat principe "black and white" is hoe je op die manier naast het verschil tussen donker en licht ook het verschil tussen "warm en koud" er in krijgt. Dat zou volgens mij alleen kunnen als je niet zwart maar een andere kleur zou gebruiken voor de preshade. Je legt de lat wel hoog als het nog beter gaat worden dan op die eerste foto, daar heb ik namelijk niks op aan te merken.
 
Hey,

Burglar, dat ziet er heel goed uit tot nu toe, met mooi PE-toestanden en al..... knap uitgevoerd :)
De black and white toestanden is indd een doorgedreven preshade die je uitvoert. Onzen Roy zal het niet graag zien...... :):) :))
Ben uiteraard ook benieuwd naar je uitvoering hiervan ;)
 
en nu beginnen ze al met Blue en White ook al, kwestie van te verkopen zeker ????????
 
Hey Steven, warm en koud, dat krijg je er in met filters eens je de basiskleur er op gezwierd hebt ;) de zwart/wit schakering geven gewoon een gradient van donker naar licht. de rest komt achteraf

Ja Swaken het heet wel preshading, maar uiteindelijk zal het een pallet worden om op verder te werken. Je zal zien dat er uiteindelijk niet erg veel verschil is tussen deze techniek en andere, meer "modulation" achtige technieken. Het enige vershcil is dat daar de basis kleur in lichtere en donkere varianten gespoten wordt, terwijl ik hier maar 1 basis kleur enkele keren over een klaargemaakt pallet heen spuit. Alles wordt duidelijk eens we zo ver zijn :)

Ja Erwin dat heb ik gehoord van dat blauw. Dat zal waarschijnlijk met het basiskleur te maken hebben dat er boven op komt. Als je rood gebruikt ipv zwart voor een gele basiskleur dan krijg je ook een dieper effect in de schaduwen nog.

ondertussen is het gros van het spuitwerk achter de rug. door de vele uitstekende kantjes en hoekjes was het niet makkelij, maar ik ben vrij tevreden. later volgt nog penselenwerk.

diepe schaduw
Dd364WM.jpg

tweede schaduw en derde schaduw zijn lichter:
067Fy3v.jpg

puur wit en diepste schaduw herhaald voor extra contrast:
fTiJdqt.jpg
 
Ongelooflijke verbetering hier super leuk om dit te kunnen volgen,de lasnaden op welke manier heb je deze aangebracht. .
 
Hey Danny, ik heb die indertijd aangebracht met Vallejo acrylische putty. Het spul is wel heel erg zacht om mee te werken en je moet het eerst wat laten drogen; als het wat steviger is dan kan je er met een mesje of met zo'n afgevijld koperen buisje de lasnaden in aanbrengen.

5puiJht.png

Als je meer wil weten over dat koperen buisje lees dan even dit artikel na, daar heb ik het vandaan:

http://www.armorama.com/modules.php...s&file=index&req=viewarticle&artid=220&page=1
 
Ziet er al goed uit die schaduwen.

grtn Eric
 
Heren, het onwaarschijnlijke is geschied. Ik heb dit weekend tijd gevonden om aan dit project verder te werken.

Ik ben met penseel en spons aan de slag gegaan, en de washable white en washable black getest op dit model. Wat me daarbij vooral opviel is dat de term "washable" voornamelijk bedoeld is om het inderdaad tot een wash om te vormen met wat water. Zo kon ik kleine details wat naar voor brengen, en kort na het opdrogen met een penseel en water de scherpe randjes op te ruimen. Om hele diepe schaduwen te creëren zoals panel lines en zo heb ik een potje donkerbruine inkt van het rek gehaald en daarmee aan de slag gegaan wat ook heel goed werkte.

De volgende stap is het inkleuren van de grijze massa met behulp van de transparator van mig. Deze zal de acryl kleur doorschijnend maken waardoor de weathering die ik nu heb aangebracht door de basis kleur heen zichtbaar zal blijven.

69k7WjR.jpg
ZZL0PbO.jpg
sc3q8qs.jpg
AP3yIe3.jpg
3KMhvnx.jpg
8NosHdB.jpg
5eBdv4D.jpg
G2LJPzn.jpg
 
Ziet er schitterend uit! Mooi contrast zo. Benieuwd naar die "transparator"!
 
Ziet er niet slecht uit :)
Hoelang mag je wachten eer je die transparator kan/mag gebruiken?
 
Ziet er cool uit 😉 die bruine inkt die je hier bij gebruikt vind ik die op de website terug ...
 
mooi in ieder geval maar bruin is geen zwart wit meer maar is wel geslaagd. grt
 
raar om dat allemaal te zien , ken daar dus niks van , wel leuk om te volgen en te zien hoe zoiets evolueert , zal ik zelf nooit kunnen verwezenlijken met mijn kleurhandicap ben ik al heel tevreden wat ik heb kunnen doen zoals mijn "barn find " ik zie dat allemaal wel die kleuraanpassingen en de shades maar vraag mij nooit welke kleuren het allemaal zijn , daarom houd ik me stevig vast aan mijn persoonlijke manier om zoiets te doen en ook mijn auto's daar ga ik dus niet van af
Interesse heb ik genoeg hoor want ik verslind bijna alle topics hier op ons forum ik vind dit allemaal knap om te zien doen zeker de mechanische zaken daar smul ik van
Ik zou zo zeggen van Steven en andere bouwers doe gewoon verder ik ga er gewoon van genieten en als ik dat OOIT zou doen zal het wel een vorm van copy cat worden afgekeken uit een boekje waar het stap voor stap uitgelegd word
Groetjes
Marc
 
@beyond van zodra de kleur droog is mag je er eigenlijk je basiskleur over spuiten met die transparator. Ik heb alles in acryl gespoten dus eigenlijk kan ik direct beginnen. Zal er wel nog een klein laagje vernis over doen om de inkt te beschermen.

@Danny die inkt had ik een hele tijd terug op stock maar is uitverkocht. Ik heb er wel aan zitten denken om dat eventueel terug op voorraad te nemen. De leverancier heeft echter zijn aankoopvoorwaarden veranderd waardoor ik er heel wat zou moeten inkopen en dat is niet mogelijk voor mij financieel nu.

@Pascal ja dat klopt inderdaad het zou moeten zijn black white and brown dan :D De inkt is echter ideaal voor het invullen van panel lines omdat je die na het drogen nog kan opkuisen met water

@coachke wel ik moet zeggen dit is een techniek dat ik in het boek van jose lopez heb geleerd. Hij heeft een boek bij Ammo uitgebracht waarin hij dit in woord en foto uitlegt, vond het wel interessant dus dacht ik van het eens te proberen :D
 
Dit is echt indrukwekkend! De bouw en het schilderen!
Ik had al artikels gelezen met die techniek, waarbij ik me afvroeg hoe kun je daar nu in gods naam transparant matte verf over spuiten?
In al die artikels was geen sprake van het gebruik van een product dat transparator heet! Toch straf!

Voor mij is dit een heel vreemde manier van werken maar wel spectaculair!
 
Hey Philipson, de transparator is een nieuw product van Ammo waarbij je hun acrylverf naar eigen zeggen in een inkt achtige vloeistof verandert.
Vroeger heette deze techniek volgens mij gewoon preshading, en Jose Lopez heeft dit naar een hoger niveau getild; ipv enkel de lichten/schaduwen aan te brengen heeft hij er de volledige weathering ook reeds op aangebracht waardoor je basis kleur des te meer contrasten toont. Ik vond dat idee best wel interessant.

Mensen die met Tamiya spuiten zullen dit voornamelijk doen door de verf extra te verdunnen voor het spuiten. Met acryl lukt dit echter niet zo goed vandaar het gebruik van die transparator.
 
Om eerlijk te zijn klinkt het allemaal nog een beetje chinees voor mij, vooral ook omdat ik nog totaal geen enkele ervaring heb ivm pre shade, weathering, washes, ... Ik heb nog zeker genoeg te leren...
Maar ik vind het in ieder geval wel zeker leerrijk en interessant om te volgen... Schijnwaarlijk ga ik bij volgende stappen nog beter de verschillen zien, zodat uiteindelijk m'n centje toch nog zal vallen...

Groetjes,
Kurt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan