Hoofdsponsor

1/35 Cushman scooter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.436
Tijdens mijn verblijf in Normandië neem ik wel altijd iets mee om daar 's avonds te bouwen.

Ik heb daar reeds enkele pogingen gedaan om enkele Samurai figurines te schilderen maar ik zal jullie die miserie besparen voordat het forum hier in tranen uitbarst.

Een ander beestje dat echter de reis mee gemaakt had en nu toch in mijn bil begon te bijten was deze "US Scooter solo" op schaal 1/35 van Plusmodel. Het is volledig resin met een piepklein stukje PE en een eindje koperdraad.
Een beetje voorafgaand opzoekwerk leerde dat het een Cushman 1942 Model 32 moet zijn voorzien van een 4HP cast iron Cushman motor. Het is de voorloper van wat later de beter bekende Cushman para scooter zal worden welke o.a. in Normandië werd ingezet.
Deze scooters werden, met of zonder zijspan, ingezet bij de US Air Force, US Navy en US Army en werden hoofdzakelijk op en binnen de basis gebruikt.

Even de kit box-art

attachment.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's maar zelfs met flits was het niet denderend.

attachment.jpg

De kit lijkt simpel en zo zijn de instructies;

en de onderdelen

attachment.jpg

Na wat zeer zorgvuldige opkuis van de zeer fijne resin onderdelen kwamen we tot dit resultaat dat ter plaatse een Olive Drab primer kreeg uit een Humbrol spuitbus

attachment.jpg

en een eerste dryfit om jullie eens te tonen hoe groot ie is......

attachment.jpg

Nu ik thuis ben kan ik de reeds verzamelde foto's van het echte ding eens wat beter bekijken want ik weet nog niet zeker waar de leiding van de handrem rechts op het stuur naar toe gaat, naar het voor- of het achterwiel.
De PE set voorziet iets aan de rechterzijde van het kleine platform waarvan ik denk dat het een soort kickstarter is. Een pedaal direct bevestigd aan de motor vermoed ik dat het een versnellingspedaal is.
Boven op het stuur aan de linkerzijde staat ook iets met een hendel waarvan ik denk dat het de handgas is maar ik zie van daar geen kabel vertrekken dus het wordt nog effe zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel bouwplezier met dit specialleken,komt daar een figuurtje op erwin
 
Het zal niet verbazen dat ik dit model nooit eerder heb gezien. Hij is al bijna klaar als ik het zo zie ;)

Ik ben benieuwd hoe je hem gaat schilderen en eventueel verweren.
 
@Yvan: Neen, er komt geen figuurtje op, hij is bestemd om in mijn garage te staan maar misschien dat ik er (ooit) een figuurtje bij plaats om de grootte van het ding aan te tonen. Zou geen gewapende soldaat moeten zijn; eerder een mechanieker of zo.

@Roy: er moet nog meer aan gebeuren dan gedacht hoor, er zit nog geen PE op en ik moet nog uitzoeken waar leidingen en kabels moeten komen.
Wat verwering betreft zal dit niet erg zijn want ze werden hoofdzakelijk op de basis gebruikt en reden dus eerder op beton dan op gras. De kit biedt optie voor een groene US Army, een lichtgrijze US Navy of een oranje, waarschijnlijk civiele, scooter.
Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de US Army versie voorzien van de stars met rode bol, dus circa 1942 versie.
 
Leuk scootertje :)
Heb zo al es eentje irl gezien op Ww2 bijeenkomsten. Veel succes met de bouw
 
Het is toch een klein ding hé, zelfs op 1/35 :O
En een specialleke is het al helemaal ;)
 
Hèhè, knap leuke ding...veel plezier ermee :)
 
Weet je of het een aluminium of stalen frame was? Je kunt misschien ook wat heel lichte chipping doen. Als je daarvoor de haarlakmethode wilt gebruiken, moet je daar al rekening mee houden nog voor het schilderen. En anders met een penseeltje misschien. In het geheel geen verwering staat dit scootertje denk ik ook prima.
 
Leuk brommertje :)
 
Gerestaureerd en zonder gebruikssporen:

US_Scooter_Solo_06.jpg

(copyright ipmsdeutschland.de, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Weliswaar geen scooter maar een motor in verweerde toestand, ter mogelijke inspiratie (let op de vettigheid bij tank, roestvlek en zichtbare primer bij achterspatbord, vliegroest op uitlaat, roest op zadelvering, verwering van motor en beschadigde zadelbedekking):

original-unrestored-barn-find-survivor-1943-bsa-wd-wm20-ww2-dispatch-motorcycle-4.JPG


(copyright findusedmotos.com, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
 
1/35 erwin dat zijn we van u niet gewoon ;) maar ik zie dat je het kleinste 1/35 model er uit gekozen hebt :)
 
1/35 erwin dat zijn we van u niet gewoon ;) maar ik zie dat je het kleinste 1/35 model er uit gekozen hebt :)

Voor mijn ogen wordt 1/35 tegenwoordig de betere schaal wat niet uitsluit dat we nog heel wat 1/72 te bouwen hebben.
De scooter is inderdaad niet groot maar de Britse Wellbike is toch nog kleiner hoor!

@ Bart: bedankt, heb ondertussen ook reeds meer docu gevonden en er zal toch nog wat extra werk bij komen kijken.
 
En met deze gaan we ook verder.

Ondertussen enkele heel fijne gaatjes geboord en al even fijne koperdraad gebruikt welke de verstevigingen moeten voorstellen vooraan. Ook enkele bijkomende en meer gedetailleerde moeren aangebracht afkomstig uit een Aber setje.

attachment.jpg

De koperdraad moet hier nog wat bijgeknipt en verlijmd worden.
Ook moet er nog een "soupapeke" (ventiel) aangebracht worden of ik mag mijn club niet meer binnen van Swaken. :D

attachment.jpg

Het blijft een klein maar leuk ding.
Nu nog enkele bijkomende gaatjes boren voor het licht en de bekabeling ervan en wat PE plaatsen.
 
Mooie details Erwin.
Zal deze te zien zijn op de Artevelde Challenge?
 
In Overloon waren er verschillende scootertjes te zien, bij deze dus:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie details Erwin.
Zal deze te zien zijn op de Artevelde Challenge?

Als hij op tijd afgewerkt geraakt zal hij er zijn en misschien zelfs in de competitie want zoals de bouw nu verloopt ben ik er heel tevreden over.

@ StevenVD: bedankt voor de foto's. De bovenste foto toont Britse Well Bikes voor de paratroepen. Op de tweede foto is een latere versie van mijn scooter te zien; een model speciaal aangepast voor gebruik door de para's.
 
Die Welbikes had ik er gefotografeerd omdat ik er zelf een ga bouwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan