Hoofdsponsor

1/35 Italeri: RSO / Tamiya: Horch [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Horch vind ik altijd nog een mooi model. Suc6 met de build, niet gemakkelijk deze. Blijven volgen.
 
UPDATE

na dat hij een tijdje heeft stil gelegen wegens materiaal tekort zijn we hier nog eens met een update

eerst heb ik ook de andere kant van het voertuig voorzien van zijn paneel.
attachment.php


daarna de details aangebracht die over de wielkasten komen. de klinknagels zijn vervaardigd uit een staafje van evergreen die op een zeer kleine lengte is afgesneden.
attachment.php

attachment.php


eenmaal dit gedaan was heb ik dan ook de zetels een iets meer "stoffelijk" look gegeven door er met verdunde houtlijm er een stuk papieren zakdoek op te kleven.
attachment.php

attachment.php


tot de volgende update :)
 
Hij ziet er al bijna weer de oude uit! Nu misschien nog die reep bovenaan de bak.
 
Heb ook al gebruik gemaakt van een papierenzakdoek op stof na te doen, ziet er goed uit!
GRTZ
Koen
 
Knappe update boven de wielkast met die klinknagels , netjes :)
 
Langzaam maar zeker wordt deze kit terug in ere hersteld :)
Prachtwerk Tiger, doe zo verder
 
Mooi werk en wat ouwe koeien

Echte modelbouw, keurig werk Tiger super_zps0681fd38.gif

Ik heb nog wat ouwe koeien uit de sloot getrokken, misschien heb je er wat aan...

Een maand geleden las ik hier over het vraagstuk van de late RSO in Mediterraan gebied.
Heb toen op de Twenot een vraag gesteld hier over.

Helaas kwam het antwoord te laat en was je reeds overgestapt naar de Horch.

Het was toch mogelijk geweest (en nóg :8)... niet in Afrika maar wel in Italie..

Hier quote ik mijn vraag en het antwoord dat ik kreeg van Arjan Wiskerke,
een liefhebber/onderzoeker van dit soort vraagstukken (doet dit graag en grondig!).

Hallo denktankers ;)

hier een vraag waar een bouwmaatje mee zit en waar ik ondanks mijn zoeken op internet
geen welluidend antwoord op vinden kan :

Hij wil een klein diorama bouwen met een RSO Raupenschleper met de vereenvoudigde open cabine in een subtropische setting.
Kritisch is de tijd waarin deze uitvoering van de RSO gebouwd werd.
Voor het diorama is de rots-achtige zand ondergrond belangrijk en de liefst zomerse uniformen.

Is dit mogelijk? bijvoorbeeld laat oorlog Italië ?

Dank voor uw aandacht en hoop dat iemand iets wil toelichten...

Groet ;)
Peter
Antwoord van Arjan Wiskerke :
Deze foto is gemaakt bij Bologna in 1945 :

RSO-03_bologna1945_zpsqiiibh9x.jpg

Het probleem met die late RSO's is dat de Duitsers toen (zo laat in de oorlog) meestal wel wat anders aan
het hoofd hadden dan foto's maken.
Van de RSO 03 zijn er daarom überhaupt weinig foto's.
Voor foto's van het Ardennenoffensief geldt eigenlijk ook dat er relatief weinig Duitse foto's zijn en een hele berg Amerikaanse .....

Groet,
Arjan

Voeg ik er nog iets aan toe over de late RSO's.
De latere RSO-02 is (zoals je al wist) een 01 met de vereenvoudigde cabine.
De RSO-03 was als de 02, maar dan met Diesel motor.

groet ;)
 
Laatst bewerkt:
hoi tiger ik kom niet zo vaak op dit gedeelte van het forum maar na vandaag je werk gezien te hebben ga ik toch eens een keer meer komen kijken.

het zag er prachtig uit man :yeah: 8)
 
UPDATE:

nu de ferdinand gebouwd is heb ik besloten om eerst de horch af te werken.

eerst heb ik achterin een aantal jerrycans aangebracht en dan er een zeil over gelegd door middel van een papieren zakdoek en verdunde houtlijm.
attachment.php

attachment.php

daarna heb ik hem reeds al in de primer gezet. en intussen deze aan het drogen was een aantal attributen aangebracht in de aanhangwagen.
attachment.php


attachment.php


attachment.php


tot de volgende update.

met vele bouwgroeten Sam
 
THE FINAL UPDATE:

het voertuig heeft zijn eindlaag gekregen samen met de daarbij horende washes en stof ( pimentpoeders). ook de attributen die zich achterin de aan aanhangwagen bevinden hebben ook hun kleurtje gekregen. en nu is hij eindelijk af.
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php


nu op naar het eerst volgende af te werken project.

GRT Sam
 
Mooie prestatie, benieuwd naar de volgende.....😉
 
Ik zie dat dit model geen enkele stem heeft gekregen bij de maandwedstrijd tot nu toe. Voor mijzelf bevestigt dat mijn uitgangspunt dat het bij de modelbouw altijd om de details gaat... een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel en zo ook hier. De schoonheid van 95% van wat je hebt gedaan, wordt niet gezien omdat de aandacht meteen wordt gericht op de 5% die misschien net iets minder is.

Zonde van al dat werk, en als je die 5% wegdenkt blijft er een prachtig diorama over. De kunst is om iets te maken waarbij niets 'vreemds' opvalt (men kijkt eerst naar mogelijke fouten) en waar men dus gaat zoeken naar mooie leuke details (daar kijkt men naar als er geen foutjes zijn).

De minpuntjes zijn naar mijn idee vrij eenvoudig te herstellen:

- Ik kan de sneeuwwitte pigmenten op de wielen niet goed plaatsen. Wat is dat? Dit is voor mij de grootste afleiding. Als je de wielen van de Horch in dezelfde sfeer zou maken als de aanhanger, zou het geheel er al een stuk realistischer uitzien.
- Er zit weinig detail aan de cactus. Misschien Google Images gebruiken en proberen zo'n cactus iets verder te detailleren.
- De figuren glanzen (zowel huid als kleding), terwijl ik ze liever mat (of zeer voorzichtig satijn) zou zien omdat dat realistischer is.
- De wielen zouden misschien beter kunnen worden geschilderd met een rond afplak-maskje. Zie bijv. de tweede foto: er is rubber te zien op de velg, en verf op de band. Dat lijkt me niet de bedoeling.
- Het paard glanst ook, er zit bovendien geen textuur op. Probeer dit er eens met wat schuurpapier of pigmenten of iets dergelijks in te brengen. Google Images eens op 'paard' en zie hoe dat wellicht verbeterd zou kunnen worden.
- De bepakking lijkt me canvas, zou naar mijn idee wellicht beter een mat uiterlijk hebben.
- Iets persoonlijks: ik zou de buitenzijde van de ondergrond airbrushen in één bepaalde kleur. Nu komt het met de kwast geschilderd en op die manier onnodig slordig over.

Ik hoop dat je deze dingen in overweging neemt, misschien dat anderen mijn mening (want dat is het slechts) willen onderbouwen of weerspreken, en dat je dan wellicht een aangepast model voor de volgende maandwedstrijd zou kunnen inleveren (theoretisch is het alsdan immers pas deze maand af). Ik ben ervan overtuigd dat je dan stemmen krijgt. Nu vind ik het echt zonde dat er een prachtig basismodel ligt waar dan een paar dingetjes 'niet aan kloppen', hetgeen ertoe leidt dat het niet de waardering krijgt die het naar mijn idee zou verdienen met wat extra werk.
 
Ik ben van mening dat men meerdere punten moest kunnen geven en uiteraard gaat dus uw stem naar het ter uwer keuze beste project , maar als we b.v; per deelnemend lid ik zal maar zeggen 5 deelnemers dus 5 punten voor de beste van uw keuze en vier punten voor de tweede van uw keuze en zo verder, want eerlijk ik moet ook dikwijls een pijnlijke keuze maken en op deze manier zal altijd de keuze beter verdeelt worden
Marc
 
Wat ook zou kunnen is drie punten dus eentje drie een tweede twee punten en de laatste 1 punt
 
Ok Marc maar wat vind je van mijn opmerkingen inhoudelijk?

Wat de maandwedstrijd betreft, zou je je suggesties misschien het beste in het desbetreffende topic kunnen zetten. Ik geloof dat Ron een eenvoudige wedstrijd beoogde. Dat maakt het stemmen er niet makkelijker op, maar dat is nu eenmaal de opzet. Ook weet ik niet of wat jij voorstelt technisch mogelijk is. Wellicht ziet Ron iets in je suggesties, maar dat kun je dan beter in dat topic voorleggen.
 
Oh ik dacht dat het daarvoor bedoelt was
En uw opmerkingen zijn grotendeels terecht want qua bouw is er echt niks aan het toeval overgelaten maar de kleuring zoals dat wit op die banden , er is nergens op dat dio te zien van wit en het blinkende dat heb ik al dikwijls op topics geuit maar soms ligt het aan de flits van de camera ook wel een beetje daarom gebruik ik zo weinig mogelijk een flits , daar heb je altijd een weerspiegeling
Veder heb je gelijk maar over echte kleuren moet ik passen , maar ik zie zonder iets negatiefs te willen schrijven wel degelijk die mankementjes
En ik hoop dat onze vriend het mij niet kwalijk neemt en niet doet zoals ik eergisteren deed , het was wel mijn gewone manier niet van doen
maar het is uitgepraat en dat is het voornaamste
Ja Roy ik moet er mee intreden met us uitleg
Grt
Marc
 
Je diorama ziet er wel goed uit, beter dan mijn eerste projecten. Er zit fantasie in en ook qua uitwerking ziet het er goed uit.

Echter...Roy heeft wel een punt, het zijn dingen die kunnen verbeteren maar dat is een proces die je niet kan overhaasten (weet ik uit ervaring…). Het beste is om de tips allemaal goed te lezen, te bekijken en toe te passen. Als er een tip is waarvan je denkt dat het niet zo goed past in je visie dan ben je uiteraard niet verplicht om die te gebruiken maar hou hem wel in je achterhoofd.

Dat laatste is iets wat voor discussie kan zorgen want het is eigenlijk beter om ze meteen toe te passen maar soms is het niet zo evident om steeds opnieuw te beginnen omdat er dan geen vooruitgang te zien is wat demoraliserend kan werken. Dat is iets waar je eens over zou moeten nadenken: wil je meteen een goed diorama (dan begin je meteen opnieuw) of wil je een verbetering zien in je reeks diorama's (dan onthou je de tips voor later).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan