Hoofdsponsor

1/24 VW Golf 1 GTI [done]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.868
Beste Modellers , deze keer start ik 1 van de meest verkochte auto' en ook 1 van de geliefde modellen onder de meeste mensen namelijk de V.W. Golf 1 GTI
De Golf kwam in mei 1974 op de markt ter vervanging van de overbekende kever , maar in tegenstelling van een achteraan luchtgekoelde boxermotor kreeg onze Golf een watergekoelde voorin geplaatste vier cilinder met voorwiel aandrijving de eerste versie was verkrijgbaar in twee motoren , de S was een 1100 cc motor van 50 enorme p.k.'s en de L versie een 1500 cc motor met 70 p.k.en zo was het startschot gegeven aan iets wat nu nog altijd een succes formule mag genoemd worden , en het heeft V.W. van een gewisse dood gered want V.W. stond er toen niet goed voor , het einde naderde met rasse schreden
In september 1975 kwam er zelfs een sportieve versie op de markt de wereld beroemde Golf 1 Gti en kreeg een 1600 cc motor van maar liefst 110 p.k. , de prestaties waren ongelooflijk voor in die periode ging het Golfje van 0 naar 100 km/h in 9 seconden en haalde een top van 182 km/h wat wel wat stof deed opwaaien en zo kwam het verlieslatende SIMCA met een rally 3 op de markt maar deze was geen lang leven beschoren en het merk is daarna gestopt , ook Opel en Ford kwamen met probatie's uit zulke als de Kdett GTE , de Ercort Mexico maar ons Golf hield toch stevig stand en haalde zelfs V.W. er boven op
De motor op zich was watergekoelde 4 cyl. en werd gevoed door een k-jetronic injectie wat ook weer redelijk nieuw was voor die tijd en was een eenvoudige zuinige injectie en betrouwbaar
Het principe was eenvoudig een systeem dat apart naast de motor stond en was niet meer als een soort stroomverdeler waar 4 bezineleidingen vertrokken naar het inlaatcollector
Even terug naar ons injectie systeem dus we hadden onze verdeler en in het midden zit een soort dikke naald waarin zoveel groeven in gefreesd werden als er cilinders waren deze naald zat in een zitting en kon naar boven en beneden schuiven waardoor hoe hoger de naald kwam hoe meer de spleten vrij kwamen dus kon er meer benzine doorstromen die zich eronder in een kamer bevond die op zijn manier weer werd gevuld met een aan de bezinebak bevestigde benzinepomp die de nodige hoge druk gaf
Aan de onderkant van de naald zat een grote klepel die de naald op en neer kon laten bewegen en aan de andere kant zat een grote ronde schijf die in een venturi zat ( een trechter gevormde buis ) waar langs onder aangezogen lucht kwam dus hoe meer gas men gaf hoe hoger de klepel kwam en die drukte op zijn manier de naald weer omhoog wat resulteerde in zeer snel optrekken zo dat was zo wat het geheim achter het V.W. succes ik ga nog even ter verduidelijking foto's bij zetten
Hier de foto's deze beelden zijn louter ter informatie en bij klachten van de eigenaar zullen deze ogenblikkelijk verwijdert worden

attachment.jpg
hierboven kan je het duidelijk zien als je de richting van de pijlen volgt


attachment.jpg
hier ziet u de zogezegde stroomverdeler die de benzine naar de motor voert rechts de klepel die op en neer kan links in het midden de naald en daarrond de aansluitingen voor de leidingen ik hoop dat jullie er iets wijzer door geworden bent anders vraag je maar ik zal proberen te antwoorden
en dan nu de kit zelf , het gaat om deze nieuwe kit van Revell waar ze toch geprobeerd hebben om werkelijk te verbeteren als ze zo op deze manier blijven verder doen zullen veel bouwers tevreden zijn
Ik heb al twee Golfjes gemaakt maar deze gaat er toch dik over van afwerking en zelfs het plastic voelt steviger aan
De doos

attachment.jpg

De inhoud

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
zo beste vrienden de bouw kan beginnen eerst en vooral alles in de de gootsteen en goed afspoelen
tot later
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke schaal is dit? Mag je aanpassen dan in je titel (voorvoegsel/ schaalkeuze)

Succes met de bouw straks ;)
 
Dat ziet er een aardig gedetailleerde kit uit inderdaad.
Veel plezier.
 
Heb ik intussen al aangepast Coachke ;) voorvoegsel ,de schaal.
 
Sorry was ik vergeten en bedankt voor de hulp ( weeral )
Marc
 
Met mallen geproduceerd in 2014 en lovende kritieken alom, ben ik benieuwd of Revell het inderdaad eens goed voor mekaar heeft... Laat tijdens het bouwen zo nu en dan eens weten wat je van pasvorm en authenticiteit vindt als je wilt :)
 
Zeker en vast alles ligt in een sopje te wachten
Marc
 
Ziet er goed uit en doet we terug denken aan vroeger toen wou iedereen mee rijden omdat ik een Golf GTI had,wel de nieuwe versie want in 1974 mocht ik nog lang niet met de auto rijden...
 
Hallo ik ben er met nog enkele fotokes van als eerste het motortje waar ik gisterenavond nog aan begonnen ben , het interessante is dat er nu een enorme goede gelijkenis is met het echte gebeuren

oordeel zelf maar dit is de spreu waar alles nog in hangt

IMG_4838.jpg

hier het zo gezegde distributiedeksel dat vele tuners er af laten zo dat je de riem kan zien draaien en ook dat ze de tandwieltjes kunnen verchromen , maar in dit geval blijft het origineel

IMG_4839%20001.jpg

IMG_4840%20001.jpg

hier het overzicht van het blokje dat zijn eerste verflaagje al gekregen heeft

IMG_4841%20001.jpg

zoals je kan zien zoals de alternator bevestiging is zoals het moet en niet gewoon een rondeke dat er zomaar tegen geplakt word
 
Mooie eerste update hier,zo te zien is dit motorblok niet slecht voor zien van details ga je zelf nog meer toevoegen zoals kabels bvb..
 
Natuurlijk Danny wat dacht je nu ik goed op dreef ben he
 
Ik had echt niet anders verwacht van u coachke we kijken uit naar de eerste draadjes op dit motorblok. ..
 
lijkt me leuk om te volgen,ik heb de de oude kit niet gebouwd dus ik weet niet wat het verschil is met deze maar idd ik hoor
wel overal lovende kritieken over deze kit.Ik ga deze ook aanschaffen en bouwen voor mn nonkel die 4 gti's heeft gehad.Ik heb zelf
in 1999 leren rijden met zijn rode originele GTI en dat was wel leuk als beginneling.:D

succes,

Yannick
 
Ook bij mij pure nostalgie en herinneringen.
Ik heb in een vorig leven deel uitgemaakt van de Rijkswacht en toen de Golf GTI jammer genoeg bekendheid kreeg door de Bende van Nijvel, werd ook de Rijkswacht er met uitgerust. Er werden toen speciale cursussen "half-snelle voertuigen" ingericht om je te leren zo een Golf te besturen en meester te blijven. "Snelle voertuigen" waren toen o.a. de Porsches.
Was wel raar want iedere jonge gast zonder rij-ervaring kon zomaar een VW garage binnenstappen en een Golf GTI kopen en wij dienden een cursus te volgen. Maar zonder die cursus kwam je toen niet achter het stuur te zitten en het was een leuke ervaring.
Vond wel dat ons GTI's redelijk hard waren van vering maar ze gingen verdomd goed vooruit.
Was ook het eerste voertuig waar we niet verplicht waren onze kepi op te houden tijdens het rijden.
Those were the days.......
 
Ik heb gisteren niet veel kunnen doen , te veel aan 1/1 gewerkt mijn dochter haat auto was stuk en dan moet papa dat herstellen he want de garages zijn veel te duur (tegenwoordig )
Vandaag heb ik toch nog ietsje kunnen verder werken aan de motor wat schilderwerkjes en zo ziet hij er nu uit

IMG_4842%20001.jpg

IMG_4843%20001.jpg

IMG_4844%20001.jpg
 
Mooi zwart is niet lelijk, in elk geval is dit een merkbare vooruitgang ten opzichte van hoe het was.

Ik denk dat je de naad bij de versnellingsbak het beste nog even kunt vullen, zie hier:

hqdefault.jpg

Verf weghalen, secondenlijm aanbrengen, een uurtje wachten en vijlen / schuurstickje gebruiken zorgt voor een naadloze vulling. Je zei tevoren dat je bij deze kit meer dan voorheen je best gaat doen op de details, dit is er naar mijn idee zo eentje. De naad zal te zien zijn, lijkt me, als het model van onderen bekeken wordt.

Dat gezegd zijnde, je weet inmiddels wel hoe ik erin sta, het is jouw kit en jouw bouw; jouw beslissing :)
 
@ Roy man ge hebt me weer he :laugh: ik weet het maar heb dit nu op een andere manier opgelost oordeel zelf maar


Beste mensen de versnellingsbak vond ik maar niks zo effen en zo kaal daarom ben ik nog maar eens aan de slag geslagen en kwam tot dit resultaat
Hoe ? Ik heb gewoon van een elektriciteitsdraad daar de koperen draadjes uitgetrokken en zo de ribbels nagebootst , het zijn versterkingsribben die in het echt verdo*** scherp kunnen zijn , mensen die er aan gewerkt hebben zullen dit wel weten .
natuurlijk moet ik nog verder doen en terug schilderen en is dit niet beter dan zo een kaal stukje plastic ?

IMG_4845001.jpg

IMG_4846%20001.jpg
 
Ik zie die ribben niet in het origineel zitten, dus persoonlijk zou ik dan toch gaan voor het origineel (het 'plat stuk plastic' :) ) en dan strak gemaakt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan