Hoofdsponsor

1/72 Eendagsvlieg.....tuig(je) Sopwith F.1 Camel [DONE]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Naar aanleiding van een Paintcontest die Verbrugghe organiseerde dit week-end, ben ik, samen met mijn zoon van 7 jaar, vandaag eens langs geweest.
Ik had enorm veel zin om een Fokker DR.1 te maken op schaal 1/72, en had mij thuis al voorzien van info en een paint schema om er ééntje te maken :))
Had ik gedacht...
Daar aangekomen bleek dat de Fokker DR.1 niet tussen de 9 aangeboden vliegtuigen zat :tongue:
Dan maar gekozen om een tegenstander van de Fokker te nemen, de Sopwith F.1 Camel.
Deze stond toch nog op mijn lijstje als gewenst...
Ik had echter niets voorzien van documentatie of informatie over deze vlieger, dus zou het een RUDD bouw worden :8

Wat ik wel had voorzien, was om extra materiaal mee te nemen. Inderdaad, je hoeft niets mee te brengen, maar toch...
Wat kan je er vinden?
Een kit of Figuur (keuze uit verschillende kits en figuren (warhammer toestanden)
Lijm, scalpel, verf, verfborstel.

Dus blij dat ik mezelf toch iets had meegenomen:
attachment.jpg

De handschoenen heb ik niet nodig gehad, had beter nog een kniptangetje en een vijltje/schuurpad meegenomen.

De kit die ik gekozen heb is dus deze:
attachment.jpg

De inhoud:
attachment.jpg

Zoals ik wel had verwacht, een heruitgave van een oude kit, dus fouten en flash zijn alom aanwezig..
Thuis had ik wel wat meer tijd in de afwerking gestoken, maar vandaag had ik een deadline, dus direct er aan begonnen.

Eerst de piloot, deze heb ik een sjaal gemaakt uit loodfolie, zodat de naad op het gezicht niet zo prominent zichtbaar zou blijven, en het geeft ook iets meer de realiteit van de piloten weer uit die tijd:
attachment.jpg

Zoals reeds gezegd, fouten in de mal, maar om er ééntje te tonen:
attachment.jpg

Dit heb ik trachten op te lossen door er lijm op te doen, en dan enkele schilfers van de sprue geschraapt met de scalpel.

Veel tijd om foto's te nemen tijdens de bouw had ik niet, maar deze wou ik jullie niet onthouden, de rigging (blij dat ik fijne koperdraad mee had :) )
attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was zowat het moeilijkste en meest intensieve deel van de bouw, heb er toch even tegen :@

Daarna kwamen de schilderwerken aan de beurt, en het was behelpen met wat er ter beschikking stond. Hoofdzakelijk wargame verfjes, dus was het even zoeken naar kleuren die passen voor deze vlieger.
Uiteindelijk is hij dan toch afgewerkt, en maar juist op tijd, was daar nog als laatste bezig...
We zijn daar rond 9u45 aangekomen, en om 18u15 waren we buiten, met enkel een uurtje pauze om iets te eten.
Maar we hebben beiden een leuke dag gehad, en wie weet? Volgende week mogen de bezoekers aan de winkel hun stem uitbrengen om de mooiste er uit te kiezen, en de eerste drie krijgen een waardebon... Wie weet??

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn eerste eendagsvlieg....tuig zit er op :))
 
al bij al ziet het er nog niet slecht uit
Marc
 
Mooi voor op 1 dag te gemaakt te zijn.
Spijtig dat de decal aan de zijkant een beetje los zit.
 
Bedankt Coachke :)

@Camaro: De decals zijn rap-rap aangebracht, deze zijn eigenlijk in 15 minuten aangebracht. Ik moest er nog aan beginnen toen ze het einde aankondigen...
En set en sol waren niet aanwezig :(

Wat ik verder vergeten te vermelden heb, is dat de service van top kwaliteit was. Drank was gratis te verkrijgen (warme chocomelk en Gluhwein), en op tijd en stond werd er rondgekomen met versnaperingen :)
 
Amaai ,toen ik rond 14u30 vertrok richting huis, was je al reeds goed begonnen ,maar ik zie nu het eind resultaat en zie dat je er stevig tegenaan bent gegaan !
Well done :)
 
Voor zo'n simpel kitje heb je er toch wat moois van gemaakt.
En dat in 1 werkdag, terwijl de verf ook moet drogen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat je zoon er gemaakt heeft.

Peter
 
Eindfoto's van mijn zoon zijn werkje heb ik (nog) niet, die zal ik pas kunnen maken na nieuwjaar, als we de modellen mogen afhalen.
Maar hier alvast een foto van tijdens de decal-sessie:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat ziet er knap uit om op een dag in elkaar gestoken te hebben!
 
Beyond...mateke allereerst...zeker proficiat...wat je hier op één dag verwezelijkt hebt...menig modelbouwer zou hier mij inklusief veeeel langer over gedaan hebben...en zeker zo ik lees in deze omstandigheden:8:8...mag ik begrijpen dat deze gepaint is met de hand omdat ik niks lees over een AB en toestanden...indien het zo is ....prachtig man en zeker een huzarenstuk:O..en wat we al van foto's hebben kunnen zien van het resultaat van je zoon ...dat belooft;)...hoe oud is hij trouwens....echt top man...en je hebt het forum zeker prachtig vertegenwoordigt...;););)
 
Bedankt Kevin, Makamba en Spaander :)

Het is inderdaad allemaal met de hand geschilderd, er was geen AB aanwezig...
Puur handwerk dus :D

Mijn zoon die mee was is 7 jaar oud, dus ik ben zeer fier op zijn prestatie 8)
Hij zelf trouwens ook, en terecht volgens mij, hij zal mettertijd wel mooiere modellen maken dan mezelf :wub: :ph34r:
 
He man nu nog meer bewondering voor jullie prestaties;)....en inderdaad ...nu is het aan de papa om hem voor te blijven...maar zeker weten ...hij heeft een goede leermeester:D:D:D
 
Ik vind het ook erg knap wat jullie in zulk korte tijd voor elkaar hebben gekregen, heb je gezien of de andere deelnemers ook zo'n hoog niveau hadden?
 
Goed resultaat gezien de tijd die je ervoor had.

Leuk idee voor een groepsbouw maar dan bouw een model in 24 uur :)
 
Ron dat idee heb ik een half jaar geleden geopperd en toen was niet iedereen even positief. Als ik dit zo zie moet dat topic misschien maar eens uit het slijk.
 
Inderdaad Roy....vind ik ook....maar dan wel allemaal het zelfde thema...of vrije keuze........;)
 
Als ik zeg een half jaar geleden dan bedoel ik dat ook natuurlijk precies op de dag nauwkeurig (lol): http://www.modelbouwen.be/threads/11713-Mission-Impossible-een-dagje-turbo-style-modelbouwen

Edit: lees nu in het topic dat de gemiddelde reactie wel positief was, maar dat een aantal bouwers zich afvroeg waar ze de tijd vandaan moesten halen. Misschien de uren inperken bijv. Om 7u beginnen tot 3u s nachts, 20u-challenge dus? Enfin ik ga zoals altijd weer off-topic, excuus.

Wel ontopic: het moge duidelijk zijn dat ik het idee van Verbrugghe om zo'n wedstrijd te houden echt top vind, knap en slim staaltje klantenbinding, mobilisatie van bouwers en demonstratie.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties :)

@Roy, heb niet echt nog tijd gehad om de anderen hun niveau te beoordelen, en tot dan toe waren mijn zoon's en mijn vliegtuig de enige twee die ingeschreven waren, de rest (toch een stuk of 15?) waren wargame-achtige figuren...
Wellicht dat er morgen (zondag) nog enkele een vliegtuig bouwen?
Zal proberen in de loop van volgende week er nog eens binnen te springen en dan eventueel enkele foto's maken van de inschrijvingen.

Wat er verder of-topic gegaan wordt, anders eens polsen of er interesse is in een weekend-build off?
Simpele regels zoals bij deze paintcontest zouden dan wel wenselijk zijn, kwestie van toch enig vergelijk te kunnen maken tussen de modellen.
Maar dit is eigenlijk een eigen topic waard... ;)
 
Vind dat vliegtuigje toch een knappe prestatie op zo een korte tijd, met rigging en al, proficiat.
 
Merci Erwin :)

Die rigging heeft wel voor een groot deel tijd opgeslorpt. Ik was begonnen met iedere verbinding apart te snijden, maar het bleek moeilijk om deze te bevestigen, zeker als ik een rechte lijn (spanning) wou behouden. Na enkele mislukkingen heb ik even alles goed bekeken en beslist om te proberen met een langere draad te werken.
Starten met de draad aan de romp van het vliegtuig, naar de buitenst zijde van de vleugel. Door dan langs de zijkanten van de vleugel-verstevigingen de draad te houden, kon ik een klein beetje spanning aanhouden en een beetje CA lijm aanbrengen. Als de lijm dan droog was, ging ik met de rest van de draad aan de andere kant op dezelfde manier te werk in omgekeerde volgorde, dit zonder de draad door te snijden. Puristen kunnen daar dus opmerkingen over maken, maar aangezien dit vliegtuigje zeer klein is, zal het moeilijk zijn om dit te zien :D
 
Heb eveneens veel bewondering voor een model zo af te leveren op zo een korte termijn ...well done ..!!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan