Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

attachment.jpg
Bron: Internet, For reference purpose only

Kleine stapjes in de bouw momenteel.
De tussenstukken/verstevigingen van de vleugels in het rood gestoken, en de uiteinden die uit metaal bestaan een klein beetje verweerd:

attachment.jpg

attachment.jpg

Als je goed kijkt zie je onderaan de versteviging dat er een kier zichtbaar is, dit is geen foutje, het hoort zo:
attachment.jpg

attachment.jpg

Terwijl er rode verf in de AB zat, enkele andere onderdelen meegespoten, waaronder de neus:
attachment.jpg

De midden vleugel kon nu ook bevestigd worden, dus tijd om het gat te dichten die ontstaan is door de vleugel passender te maken. Het is opgevuld met stretshed sprue, maar zo te zien zal ik nog enkele opvullingen mogen doen eer het genoeg is. Eerst dit wat laten uitharden:
attachment.jpg

Tijd om enkele decals te plaatsen. Waarom? Omdat ik op een later tijdstip in de verffase terug moet afplakken, en een deel moet overspuiten om de achterkant zijn kleurtje te geven
In de kit zitten de nr's van Manfred Von Richthofen, ik heb echter Lothar Von Richthofen zijn nr nodig, namelijk 454/17.
attachment.jpg

Gelukkig heb ik slechts een deel van het nr nodig, omdat de gele kleur de helft bedekt. En nog een groter geluk, ik kan het nr van Manfred gebruiken om het nr te maken voor Lothar :) Wat knipwerk in de decal en dan maken we dit:
attachment.jpg

attachment.jpg

Iets moeilijker zal het worden om de naam die op de staart moet komen te fabriceren. Iemand die dit kan voor mij? Ik heb enkel de zwarte tekst nodig, die moet namelijk op een gele achtergrond komen. Of zou dit ook overschilderd geweest zijn? Zal nog even moeten opzoeken...
attachment.jpg

En zo staat hij er momenteel bij:
attachment.jpg

Eerstvolgende werken zijn:
*De neus/vleugel verder bewerken
*De wielen spuiten en afwerken
*Starten met de LMG 06 machinegeweren te maken. (zal ook nog een klusje worden, heb al zaken gezien dat ik wil proberen te veranderen)
*De staart een kleurtje geven
We zijn dus nog even bezig :8

Tot laterssss :wave:
 
Dank u KDK, blij dat het je bevalt.
Ben er ook tevreden over momenteel :))
 
Ziet er goed uit.
Ga je het staartstuk in het geel zetten?
 
Great scratch work , takes time but well worth it.
 
Goed bezig , maar ik heb al heel de tijd zitten denken aan de doorgang voor de kabels in de fuselage en op de vleugels.
je hebt ze rond gemaakt terwijl ze eigenlijk rechthoekig moeten zijn (met de hoekjes eraf dan )(zoals die oude schooletiketjes van vroeger )
omdat de kabels bij het bewegen een lijn maken (die rechthoekige gaten waren aan de binnenzijde trouwens ook met een leder flapje afgedicht aan weerskanten
zodat de kabel zich ertussen kon bewegen zonder eigenlijk een grote opening nodig te hebben )
ik weet dat je al voorbij dit punt bent maar wou het maar ff meegeven
gr van The Bombus
 
@Camaro: Het staartstuk komt inderdaad in het geel. Sommigen vermoeden dat het in het wit was, maar volgens anderen zou geel het kleur geweest zijn van de familie Von Richthofen, vandaar dat de meesten vermoeden dat het vliegtuig van Manfred geel geweest is.

@GraemeB : The pieces from the box where so disasterous that it makes the effort worthwhile, thanx.

@The Bombus: Bedankt voor de uitleg over de gaten. Het is inderdaad te laat om dit nu nog te veranderen aan deze Fokker, maar het kan nuttig zijn voor anderen die deze vlieger willen maken in de toekomst en dit topic doornemen.
 
attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Er waren nog twee gaten voorzien voor de LMG 08 te bevestigen, maar aangezien ik andere ga gebruiken mochten deze verdwijnen.
De gaatjes eerst opgevuld met een stukje stretched sprue, en er rond nog wat gesmolten sprue (kleine stukjes in wat modelbouwlijm laten weken, dan smelt de plastic en is makkelijk smeerbaar..)
Na wat vul, vijl- en schuurwerk van de spleet tussen de romp en de vleugel bekom je dit.
Op het eerste zicht lijkt het redelijk mooi egaal te zijn, het zal pas helemaal duidelijk worden na een laagje verf.
Ben benieuwd...
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

De propeller zag er goed uit, tot er een laagje verf op lag.
De bevestigingen zijn hier rechtstreeks op het hout van de prop bevestigd, terwijl er eigenlijk nog een metalen bescherming komt voor te zitten.
attachment.jpg

Dun stukje plasticcard en de P&D brengen de redding, eerst het grote stuk uitgeklopt, dan de kleine stukjes en er op gelijmd:

attachment.jpg

attachment.jpg

En hier een ander kleurtje op de prop, want was niet echt tevreden over de kleur:
attachment.jpg

Zo, tot hier de update voor vandaag ;)
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

De LMG-08

Ik had reeds ergens vermeld dat er wat werk zou zijn aan het boordgeschut, dus ben ik er vandaag aan begonnen.
Ik had mij de update set van Karaya aangeschaft. Deze is echter op schaal 1/32, terwijl deze Fokker op schaal 1/28 is.
Desalnietemin vind ik het toch de moeite waard om dit te gebruiken. Als ik foto's van echte Fokkers bekijk, dan lijken de LMG's van Revell toch iets te groot volgens schaal. En het detail is wel 100x beter...
Één is er nu afgewerkt. Zal de foto's de rest laten vertellen ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only
 
Hmmm, ik zie geen verschil hoor ............. :)

Vergeet vooral die stoot kussens niet om te draaien van de wapens, zit nu verkeerd.
 
Vergeet vooral die stoot kussens niet om te draaien van de wapens, zit nu verkeerd.

Het zijn in feite de wapens die verkeerd zaten :8
De stootkussens kunnen eigenlijk niet verkeerd gemonteerd worden, de ene heeft een cirkelvormige verbindeing, de andere een vierkant.
Ik had er gewoon niet op gelet tijdens het droogpassen...
Toch bedankt voor de opmerking :)

Intussen is het tweede wapen ook aangepast, en het totaalbeeld ziet er helemaal anders uit..
Bijna aan de eindmeet van de bouw, nog een paar details en dan de staart en bovenste vleugel in hun gele kleurtje zetten, en en en .....
 
Die aanpassing voor het boordgeschut , ziet er heerlijk uit...prima meerwaarde :)
 
Merci Peiper :)

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Vandaag de LMG's een eerste laagje zwart gegeven en dan de vlieger afgeplakt om het staartstuk te kunnen spuiten.
Omdat geel een moeilijk kleur is om te spuiten, zeker op een zwarte ondergrond, heb ik eerst een laagje Desert Yellow gespoten om als ondergrond te dienen voor het geel:
attachment.jpg

attachment.jpg

Nadat de eerste laag droog was, heb ik het geel boven gehaald. En terug met de AB tekeer gegaan op het staartstuk en de bovenste vleugel:
attachment.jpg

Op het eerste zicht zag het er goed uit, maar dan kreeg ik last van sinaasappelhuid (of beter gezegd, Citroenhuid :laugh: ).
Nu hoop ik dat een laagje parketvernis het een beetje zal verminderen en dat het na de matte vernis niet meer zichtbaar zal zijn...
Tenzij er iemand een oplossing weet? Verf afhalen zie ik niet echt zitten, want dan kan ik het vergeten om hem terug in deze staat te krijgen (cockpit e.d.) :(
attachment.jpg

Laat de oplossingen maar komen, en liefst niet te ingewikkeld :laugh: ;)
 
Laten uitharden en een beetje opschuren?

Ik schat in dat het overspuiten met vernis het probleem niet helemaal oplost.
 
Zou ook opteren voor uitharden en afschuren met waterschuurpapier. Zit je door de bovenste laag kan je altijd nog de tweede laag herspuiten en dan opnieuw in geel alhoewel een lichte kleurnuance zeker toegelaten is want die vliegtuigen stonden nu ook niet elke dag in de garage he.
 
Sterker nog, ik doe altijd moeite om die kleine kleurverschillen binnen één vlak voor elkaar te krijgen. Bijv. met de zoutmethode, mapping, filters of rendering. Ik zou dus zelfs een iets donkerdere of lichtere kleur dan de basiskleur kiezen, maar he da's jouw keuze he. Zie het als een buitenkansje :D
 
Hmm, zal er even over nadenken terwijl hij aan het uitharden is...
Zal wellicht schuurwerk worden dan :(
Intussen nog andere zaken die kunnen afgewerkt worden ;)
Bedankt voor de sugestie(s) :)
 
Hey,

Beyond, die sinaasappelhuid lijkt me goed de 'stof' / het zeildoek na te bootsen. Zeildoek zelf is ook iets van die aard, of vergis ik mij???
Misschien dat je na het licht opschuren, met water, een iets fijnere structuur bekomt om nadien dan terug een laagje geel te spuiten. Dat kan ook helpen, indien je zegt van, ik wil van die appelsien niets overhouden. ;):)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan