Hoofdsponsor

1/72 Grumman Panthers and a Cougar [DONE]

F

Flynn

Guest
Aangezien ik het soms in m'n bolleke krijg om af en toe eens een paar oudjes op de werkbank te sleuren voor een volledige overhaul, dacht ik bij mezelf: "Waarom niet gelijk een topicje openen?"

Waarom rebuilds? Veel mensen gooien ouwe kitjes weg omdat ze niet meer voldoen aan hun standaard of gewoon omdat er zoveel stukjes ontbreken of de paint is vergeeld, dat een nieuw kitje makkelijker in mekaar te frotten valt.
Ik, ben één van die mensen die moeilijk een kitje kan weggooien. Versta me niet verkeerd, hopeloze gevallen worden gekannibaliseerd en de lege karkassen worden in m'n persoonlijke Davis-Monthan opgeslagen (You never know! :wub:). Het is wel zo dat ik niet snel een oud kitje volledig zal afschrijven. Ik hou er gewoon van om oude dingetjes te restaureren, that's it!
Regelmatig kom ik wel eens iemand tegen die zijn oude kitjes van de hand doet en dan ben ik zeker een gretige afnemer. De laatste 5 jaar heb ik zo reeds 300 kitjes weten te recupereren en te redden van de vuilbak of de kindervingertjes. Reeds 170 hebben een nieuw leven gekregen en een 40tal heb ik spijtiggenoeg doorverwezen naar Davis-Monthan.

Er zijn een paar criteria die ik hanteer om een kitje nieuw leven in te blazen en die zijn:

1. Is de basis goed? Geen verwrongen delen, zijn de hoofddelen aanwezig en zijn de ontbrekende stukken makkelijk te vervangen of te maken?
2. Is de canopy in aannemelijke staat? Geen te erge lijmvlekken, geen barsten of is deze makkelijk na te maken?
3. Is het onderstel na te maken of (gedeeltelijk) aanwezig? Al m'n kitjes zijn wheelsdown. Gelukkig heb ik een surplus aan wieltjes en wat evergreen
4. Is het gedane schilderwerk makkelijk te herwerken of te verwijderen? Sommige verf is een hel om te verwijderen. En heb ik uiteraard de goeie decals reeds in huis.

Is er voldaan aan de criteria, dan gaan we van start en bekijken we de rest stap voor stap.

Daarom dit nieuwe topic, drie zullen uit de as opstaan en de vierde is nieuw uit de doos.

De kandidaten:
De grijze op deze foto is de nieuwe kit, dient mooi als patroon voor ontbrekende delen.

P1050052_zps7d98142a.jpg

Ik heb wel de neiging om steeds met de ergste exemplaren te beginnen. In dit geval is het dus een klompje lijm met wat plastic rond.
Het cockpitkapje erafgepulkt en al wat geschuurd.

P1050056_zpse1276d50.jpg

En dan kijken we naar de buikzijde, meer schuurwerk.

P1050054_zps15025a96.jpg

Ondertussen heb ik nieuwe wieltjes uit de onderdelendoos geplukt welke geschikt zijn, al wat decals bij mekaar gesprokkeld, de nieuwe kleurenschema's onderzocht...

Tot de volgende!
 
Dit is modelbouw naar mijn hart. Niet omdat het vliegende dingen zijn (want daar heb ik echt geen verstand van), maar omdat je oude modellen een nieuw leven geeft :)
Zelf heb ik hier ook een groot aantal (militaire) modellen liggen die wachten op een nieuw leven. Restaureren is dan ook een liefhebberij van mij in deze hobby :laugh:
Ik zou de oude modellen zelfs durven voornemen op de nieuwe kits die ik hier liggen heb..
Ik volg met zeer veel interesse dit topic, enkel om te zien welke technieken je allemaal gaat toepassen om deze modellen naar een hogere standaard te brengen.
Laat het vervolg maar komen ;)
 
Ik sluit aan bij wat Beyond zegt. Hoewel ik denk dat het meestal makkelijker is om gewoon met een nieuw doosje te beginnen (en we allemaal wel wat reservedoosjes op de plank hebben liggen) is het niet alleen goed voor de oude (bijna afgedankte) modellen om een nieuw leven te krijgen, het zorgt ook voor de instandhouding van herinneringen die je hebt aan de eerdere bouw. Daarnaast verplicht de 'afbraak' je om andere technieken te gebruiken dan die welk je bij de 'opbouw' hebt hanteert. Je weet maar nooit wanneer die bij de opbouw van pas gaan komen.

Vooral om die laatste reden, ga ik dit topic met grote aandacht volgen.
 
Een soortgenoot !!!!!! :ohmy::wow:

Ben ik blij te lezen dat ik niet de enige zot ben die oude kits recupereert en ze ook tracht te herbouwen en een nieuw leven te geven!
Recup is volgens mij een kunst op zichzelf omdat je meestal eerst demonteert om dan opnieuw te beginnen.
Cockpits en ruiten zijn inderdaad de moeilijkste punten maar daar hebben we gelukkig nog de after market voor indien nodig. En een oude kit met een beetje PE bijwerken is ook niet verkeerd.
Wat het aantal oude kits betreft zal ik maar zwijgen maar wat voertuigen 1/35 betreft staat hier ongeveer een compleet Duits WO2 regiment en een modern US regiment en dozen vol vliegtuigen 1/72. De vliegtuigen tracht ik meestal te herbouwen samen met een nieuw exemplaar, de voertuigen mits gebruik van after market stuff.

Nog nodig te vermelden dat ik volg? :laugh:
 
En ik maar denken dat ik één van die zonderlingen was die dit meestal doet. :wow: Haha! Fijn om dat te weten.
En zoals jullie zeggen, soms overtreft het aantal "rebuilds" je effectieve stash.

Anyway, nog wat verder gegaan met deze arme vogeltjes.

Deze even z'n andere vleugel eronder gehangen en het cockpitje al gezwart.
Pilootje krijg er ik niet meer uit en zal ik dus in situ moeten schilderen. Een uitdagingkje. :tongue:

P1050057_zps4053ba8f.jpg

Onderzijde begint wat gladder te worden, enkel die wielbakken hebben nog wat overpeinzingen nodig.

P1050058_zps0bb11537.jpg

Ondertussen de twee anderen erbij gehaald en de naden beginnen schuren. Alsook de oude verflaag wat gladder gemaakt.

P1050059_zps7dab6af5.jpg

Tot de volgende!
 
Ga je de verf niet verwijderen? Lijkt mij toch makkelijker voor de nieuwe laag aan te brengen nadien?
Vleugel ziet er al beter uit, lijkt al meer op een vliegtuig nu :laugh:
 
Mwa, de verf verwijderen hoeft niet echt. Misschien wat polijsten om de oude laag gladjes te krijgen. Achteraf worden ze toch aangevallen met de spuitbuis :-)
Maar daarover later meer.
 
Vandaag weer wat kunnen verderwerken aan deze kitjes. Thanks to the missus!
Zoals gebruikelijk met oude kitjes ontbreekt er altijd wat. Soms makkelijk op te lossen, soms moet je wat vindingrijker zijn.

Dus vandaag was het vooral de onderstellen die moesten nagelopen worden.

Op zoek achter stukjes: Messing! geweldig gerief en nog sterk ook.

P1050060_zps0d81acaf.jpg

En al geinstalleerd

P1050061_zps7e1db1a5.jpg

Uiteraard moet er ook een linkje gemaakt worden en dat doe ik zo. Stukje karton plooien, op maat knippen en lijmen met superglue.

P1050062_zpsd43223fc.jpg

En zo ziet dat er uit

P1050063_zpsb899da65.jpg

Uit plastic-card nieuwe deurtjes maken

P1050064_zps2812dfe2.jpg

Daarna de clearparts afplakken.

P1050065_zps601bd652.jpg

Met een scherp mesje de randjes wegsnijden

P1050067_zpse6d09197.jpg


P1050068_zps0c11b993.jpg

Ook voor de anderen hetzelfde

P1050066_zpse973b42d.jpg

En de cockpitjes zwartmaken voor de binnenkant

P1050074_zpsc31c880a.jpg

De "nieuwe kit" volgt op de voet! En zodoende liggen deze klaar voor wat verfwerk

P1050075_zps5fd83704.jpg

De Cougar is de volgende in de rij. Geschuurd nu en nu preppen voor een nieuw onderstel.

P1050076_zps7dc84ab5.jpg

Tot de volgende
 
Zo gaat het wel vlot vooruit, straks drie nieuwe vliegers in de vitrinekast :laugh:
Goed opgelost trouwens die wielstellen.
Krijgen ze allen dezelfde kleurstelling?
 
jaja, zo gaat het snel vooruit met de aantallen. Maar ik heb nog ruimte voor meer :-)

Neen, allen een andere beschildering, anders wordt het wat saai. één blauwe, één grijze en de andere zilver of als drone (ik twijfel nog). De Cougar waarschijnlijk zoals ze was, wit en oranje.
 
En we gaan lekker door. Veel geplakt en vele oplossingen gezocht voor allerhande kleine problemen. Wat er wel nodig is bij zulke ondernemingen is geduld en veeeeel superglue.

De cougar is klaar voor de verfshop.

P1050078_zps3f710687.jpg

en de wielekes eronder

P1050080_zps649712e4.jpg

Witte primer, en deze laat ik ook zo, da's geweldige witte verf, het enige dat ik hiermee doe is even een laag SOL+ erover voor goede adhesie met de decals.

P1050083_zps33105a44.jpg

De andere twee gelijk maar mee in de verf gezet. De kleuren zijn gekozen voor de laatste, het wordt dus een drone!

P1050085_zps71b46eca.jpg

Afplakwerk

P1050086_zps612239bc.jpg

En de eerste laag grijs is een feit.

P1050087_zpsadb3b2d7.jpg

En dat is het voor nu!
Tot de volgende.
 
Mooie kleuren en netjes gespoten.
Met de decals er op zal er vlug meer leven in komen.
Ben benieuwd...
 
Stillekes verder met de verfwerken. De drone is er nog lang niet :-)
De Cougar en de grijze Panther komen ook al goed uit de verf.

Anyway, hier de fotokes

P1050088_zps4ce48bf7.jpg

P1050089_zpsf5f88d39.jpg

P1050092_zps5c96ef78.jpg
 
Weer gaan we verder met deze 4. Nu kunnen we beginnen de details te schilderen.

P1050093_zps76a6e6c0.jpg

P1050094_zpse3be54e1.jpg

P1050095_zpsf0b2b670.jpg

Ondertussen is dit vogeltje ook nog op het bureau beland. Volledig compleet maar wat last van lijmnaden en uiteraard is een nieuwe paintjob broodnodig.

P1050097_zps8421c6a8.jpg

P1050098_zpsce60902e.jpg
 
Heb in stilte dit mooi topic gevolgd een verbluffend resultaat heb je hier neer gezet...
 
Jaja dat komt goed, ondertussen hebben ze gekweekt want er komt nog ene erbij.... :)
Grote verandering ten opzichte van de vroegere beschildering, mooi;)
 
Dank u mannen voor het vertrouwen :laugh:

Dees weekend toch nog wat verder kunnen werken aan de Panthers. Ze beginnen stillekesaan af te geraken.
Op de grijze panther heb ik beslist om de de strepen zelf te schilden, de decals zijn een beetje te omslachtig om aan te brengen.
Meten is weten, en zoals de timmerman zegt, twee keer meten, 1 keer zagen.

P1050121_zpse1d6c190.jpg

Dan kleurtje erop

P1050122_zps06381f60.jpg

En dan uitpakken

P1050123_zpsc82a0cf8.jpg

En dan hebben we plakkerdeplak gedaan met de decals. Nu komt er leven in.
Dus hier zijn de eerste twee klaar voor de plank

P1050132_zps01ecff8c.jpg

P1050133_zps2fcee408.jpg

P1050134_zpsa51a3469.jpg

P1050135_zpsab5e27ba.jpg

P1050136_zpsa25fe7ff.jpg

P1050137_zps2229f0a5.jpg

P1050138_zpsa447fb29.jpg

En nee, deze ga ik niet weatheren, gloednieuwe museumstukjes :O
 
Prachtig opgewaardeerd! Echt de moeite waard, ze hebben een tweede leven nu.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan