Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

Hey,

Roy jongen, nu doet ge me toch ook blozen zulle...... meesterbouwer........ zo zie ik mij niet hoor... :)
Gezien het feit dat dit op zo kleine schaal is, heeft dit al een tijdje mijn interesse, ik moet het eigenlijk hebben van de hele kleintjes.... modellen he... :) ;)
 
Idem qua opmerking als Swaken, ik ben verre van een meesterbouwer, ik heb het gevoel dat ik daarvoor nog veel te veel moet leren op modelbouwgebied, en zelf te weinig beheers...
 
@Swaken: je hoeft jezelf ook niet zo te zien he, dat mogen anderen voor jou doen :) Ik geloof dat de rij medailles onder je naam (waaronder een hele rits gouden) bepaald niet onterecht is gegeven. Maar je bescheidenheid valt te prijzen.

@Silenoz: wat hou ik toch van de Vlaamse bescheidenheid; hadden we dit in Nederland maar wat meer. Als je als modelbouwer niet meer hoeft te leren, zou je in een utopie leven. Alles kan steeds beter en als het perfect is, kan het sneller. Ik ben nog eens wat van je topics nagegaan en blijf bij mijn mening als je het niet erg vindt.


179. The last step before glueing the hull + upper deck together was to sand flat both hull halves. On the next picture the fixed joint can be seen (if you look closely).

18243452430_c41e636178_b.jpg

180. Setting up the hull (first attempt), giving Uhu glue a second chance. I should not have done that.

17810496413_741d748307_b.jpg

181. Taping in the hull, closing the horizontal gaps. Working from aft forwards.

17810502283_1e6330496e_b.jpg

182. As a testament to Zvezda's great attention to fit, see here the gaps as seen after fitting the upper deck. They are minimal.

18244994159_d30457049e_b.jpg

183. After further mummification, securing the hull horizontally, now it had to be done vertically using clamps.

18426982502_f1ff7a5bbe_b.jpg
18243461350_75c957be5d_b.jpg

184. There was one weak spot, a gap that tape wouldn't cure, so I used a large clamp for that.

17808525234_def90f2f47_b.jpg

185. After 16 hours drying time, this was the result.

18426978092_673e456c05_b.jpg

186. Unfortunately the 'vertical' lines of the hull were not symmetrical. I had expected that a bit, but not as much as it turned out to be. That was a disappointment. Here you see the difference (the measuring gauge indicates the curve as seen on the opposite side).

18431155365_151e54e70f_b.jpg

187. So I detached part of it, to reposition. That went too easy. The bond is just not strong enough and it certainly does not represent a strength of 300 kg's. Mixing both components should not be the problem, as I had spent about 5 minutes stirring and mixing. Uhu Plus, in all, is a disappointment. What's more, it leaves residu. I decided to dismantle the whole structure again and to scrape off all glue residu.

18244991169_af9419b562_b.jpg

188. So I will, again, just use liquid poly. It has never let me down and it probably won't now. This time I'll closely check the curvature of the hull, as seen on the picture.

Probably I'll reinforce the construction with some layers of CA. 'Never change a winning team' may not always be the best philosophy but for me it is today.

First the liquid poly is applied on the aft section, from the last of three bulkheads to the stern. Time to write an update :)

18432894571_df6112d0a0_b.jpg

Spent time thus far: 133 h.
 
Laatst bewerkt:
Hier staan dan heel veel modelbouwers met rode wangen te kijken,dit is modelbouw van zeer hoger niveau,mooi werk en verzorgt tot in de puntjes😉
 
Hoi Roy wat ik hier ZIE is toch weeral baanbrekend ik versta er niet al te veel van maar dat is niks de belekes ( foto's ) spreken voor zich zelf he ?
Marc
 
17831874164_942fb1671d_b.jpg

@Marc: het is nog wel meer brekend, het kanon is door verdere aanpassingen onherstelbaar beschadigd geraakt en zal ik moeten weggooien. Hoe en wat volgt later. Ik baalde als een stekker natuurlijk, want ik heb daar 15 uur tijd in zitten. Ging met een vervelend gevoel slapen vannacht dus. Maar inmiddels overheerst de euforie, want ik weet inmiddels hoe ik dit in bij de volgende kanonnen kan voorkomen. De volgende post geeft daarover een mega tip die elke modelbouwer kan gebruiken en waarvan ik denk dat ik een van de weinige modelbouwers ben die dit weten - puur door toeval.

Als je iets op enig moment niet goed begrijpt of een vertaling wilt, schroom niet dat te melden he... vertaling van een alinea is in een paar minuten gemaakt.

@Danny: ik voel me bijzonder vereerd. En ook dankbaar dat je de moeite blijft nemen om het topic, traag als het is, te volgen en van inhoud te voorzien.
 
Dit bouwverslag leest als een boek,ben een volger van het eerste uur van deze bouw.
Ik bewonder je aanhoudende drang om alles tot in puntjes juist te krijgen.
Was op zoek naar een 2-componenten epoxylijm om te gebruiken in een project waar ik nog moet aan beginnen
toen ik deze in jou bouwverslag zag.
Blijkbaar voldeed deze niet, na wat zoekwerk heb, ik dan volgende info gevonden:

UHU plus endfest 300 ©.
UHU Plus® Endfest 300 kan belastingen tot 3.000 N/cm2 eenvoudig weerstaan.
Gebruik : Twee componenten epoxylijm voor stevige toepassingen. De verwerkingstijd is lang, tot +/- 2 uur.. De lijmnaad weerstaat schokken, veroudering en vochtigheid
- Geschikt voor volgende materialen : Metaal, glas, porcelein, ceramiek, hout, marmer, steen, beton, Duroplast®, met glasvezel versterkte kunststoffen, hard-PVC, rubber, Styropor®. Polycarbonaat©,
- Niet geschikt voor grote oppervlakten in glas. Cellulose nitrate(celluloid), Polythene©, Polypropylene, Polystyrene(Hard-zacht), zacht PVC, styrene-acrylonitrile Instructies : De oppervlakten moeten droog en vrij van stof of vetten zijn. Gladde oppervlakten dienen opgeruwd te worden. Meng 1 deel bindmùiddel met 1 deel verharder ( gelijke lengtes van strengen) Breng de lijm aan op één oppervlakte of aan beide zijden indien de materialen niet gelijk aan elkaar zijn. Breng de delen samen in de goede positie, plaats, zonder uitoefenen van enige druk.
Sterkte :
Levensduur :
Verwerkingstijd : Afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid en de omgevingstemperatuur. Op kamertemperatuur ( 20°C ) ongeveer 2 uur.
Droogtijd : De droogtijd is volledig afhankelijk van detoegepaste omgevingstemperatuur ; ( Niet boven de 200°C verwarmen) .
*10 N/cm2 = 1kg/cm2

Nog veel succes met deze build.

Grtn

Dikkie dik
 
Wow! Dat is even goeie research... weet je, ik heb deze lijm bij de modelbouwwinkel gekocht (op hun site gezocht op de naam "Uhu" die ik natuurlijk wel kende). Waarom hebben zij dit dan in het assortiment, kun je je afvragen. Dank je wel voor deze aanvullende informatie, nu weet ik dat het niet abnormaal is dat het tot tweemaal toe (ondanks eindeloos mengen) niet goed werkt.

Kijk het komt wel vast te zitten, maar raakt te gemakkelijk los. Dan gebruik ik liever Pritt, hoef ik ook geen 20 uur te wachten voordat het droog is. Met alle respect naar de vrolijke vrienden van Pritt, natuurlijk.

De liquid poly werkt veel beter trouwens, de romp zit inmiddels goed vast en dat zonder kieren.

Dit bouwverslag leest als een boek,ben een volger van het eerste uur van deze bouw.
Ik bewonder je aanhoudende drang om alles tot in puntjes juist te krijgen.

Fijn om te lezen! Dat je het als een boek vindt lezen, doet me deugd want dat is eigenlijk ook de bedoeling. Ik hoop mensen te enthousiasmeren voor een project waar ik zelf enthousiast over ben, ook al zijn het normaal gesproken bouwers van 1/35 artillerie of 1/24 auto's. Met wat achtergrondinfo hier, tips daar, technieken zus, stappenplannen zo, is het de bedoeling dat er voor ieder wat wils bij zit. Voor veel stappen en tips zullen doorgewinterde bouwers hun schouders ophalen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat zij niet iets oppikken van wat ik opschrijf, al waren het alleen maar mijn talloze fouten die ik consequent beschrijf. En de tip in mijn volgende inhoudelijke post (tromgeroffel :D ).

Het enige wat je nodig hebt voor dit topic is de zin om het allemaal door te nemen (in het Engels zelfs nu, het kan redelijkerwijze niet anders helaas). En wie die zin of dat geduld niet heeft, kan zich gewoon tot de foto's beperken.

Alles tot in de puntjes op orde te krijgen, is voor mij een teken van respect voor dit geschiedenis-medebepalende schip. Het is een van de belangrijkste oorlogsschepen van de laatste anderhalve eeuw en dat verdient het om goed behandeld te worden. Ik zou het niet goed kunnen verantwoorden als ik dan bijv. die rij patrijspoorten aan de bakboordzijde niet zou aanpassen. Maar goed, that's me :)

Dank voor je commentaar!
 
Wat bedoel je precies Marc? Dit topic, of Dikkie Dik's post of mijn laatste?
 
ALIGNING THE HULL

189. The last couple of weeks I'd anticipated problems in the aligning of the hull. Something just wasn't right but I didn't succeed in finding out what exactly. After appr. half of the hull (from abaft) had been glued it became clear that the bottleneck was to be found near the hull's center. Comparing drawing and plastic, the culprit was clearly the starboard side. I had not expected that, as I had been very busy with the port side and had thought that part had been bent during handling.

The big clamp was positioned as seen in the next picture. See the positions of the yellow grips (one is high, the other is low), that takes care of the bend / pressure. After I had set the right position, I started heating the spot to be bent with a hair blower. Before too long the heat caused the recently mended spot to break again. No problem however, as this was apparently the spot of torque. It can simply be sanded flat and, if necessary, filled.

18275115518_23df28d6ca_b.jpg

190. This is the spot to be sanded.

17842255913_fc9c626f8b_b.jpg

R.I.P. CANNON... FORTUNATELY!

191. I decided to tweak this thingy juuuust a little bit more. Browsing through the Roberts' book I learned that the 10 12-pounders on the turrets could be connected to the main guns underneath, for practicing purposes. While connected, the 12-pounder would aim at about the same direction as the 12-inch main gun. That was a cheap way for the gunners to practice. Looking at quite a few pictures from around 1907 I saw in about 95% of them that the guns had in fact been connected. So I'll do the same on each of 5 turrets.

This means that I have many more elevator wheels on my WEM photo etch sheet than I'll use on the model. They are so very small that I'll not be confident to use them in my build without spares. Now I had about 20 spares. That's a risk to take.

So I took off the (slightly too thick & unreliefed) plasticard wheels I had attached to both sides of the gun. On the right side (can't really say starboard side because some guns are pointed abaft) I removed some excess glue.

Long story short, the wheels were positioned and all went fine... little other part loosened... was reglued... other little part was detached... reglued... then all of a sudden, after all this handling time, the barrel started to come loose. Grr! I refitted... once more... CA glue got stuck in the locator hole... wires had tangled up...sighting gear started to move... it really started to fall apart.

The culprit is, at least according to my humble opinion, mainly Gator Grip glue. As stated before, it is just not opportune for tiny parts like these. It's too flexible and brittle. And it dries too quickly, almost immediately if working underneath a warm lamp. No time to attach the little copper wire pieces. The flexibility I had also experienced with Gator Grip Thin Blend. And maybe it's good for certain purposes, but not for building a 12 millimeter long miniature gun. I had to find a way to use either CA or Gator Grip to get a strong, inflexible bond involving as little debris as possible.

I had a long night of sleep and when I woke up the first thought was of the broken gun. 15 hours of work for nothing... or? Then lightning struck me: Gator Glue (!) .... why change a winning team (part 2)...?

Ok some history about this build. A year ago I had never used 'Gator Glue' before, always CA or PVA. But I had heard good things about the stuff. So I ordered a bottle. That was "Gator GLUE", NOT "Gator GRIP", the latter being the glue I "should" have bought.

I used the Gator Glue for attaching the 'eyebrows' to the hull. All went perfect:

1) Unlike many other glues, it's quite tacky so even the smallest parts will stick right away.
2) Processing time appr. 20 minutes.
3) The tiniest amount of glue suffices.
4) Strong bond after 30 minutes.
5) Completely inflexible, like CA glue.

So why, for heaven's sake, did I turn to Gator GRIP? Well I had heard that I had actually made a mistake: Gator GRIP was the REAL hobby glue. I thought, well let's try Gator GRIP then. It was a nice prospect that it would dry to full transparency. And the biggest disadvantage of Gator Glue: only 8 or 9 months of shelf life; Gator Grip would have much longer shelf life.

Bottom line: I'll go back to Gator GLUE. It may not be branded as special modelling glue but it works perfectly as such. I'm fully convinced Gator Glue will solve my problems with the 12 pounder. And it will be much easier to construct it. Have already done some tests and all things I had trouble with using Gator GRIP or CA went all too easy using Gator GLUE.

Maybe in the future I'll use Gator Grip again, e.g. for windows (transparancy), railings (flexibility) or objects with larger bonding areas, but in all until now Gator Grip has been a real letdown.

Anyway, it took me one ruined 12 pounder gun to realize this. So that build was not a waste of time at all.

I advise you all to have a go at Gator Glue, it's really a perfect glue for applications tiny as these.

The current state of affairs:

17842256953_fdcefae97c_b.jpg

Spent time thus far: 140 h.
 
Tjah.. wat kan een mens hier nog over gaan zeggen?

Tot in de details klopt het plaatje. En dan ook nog eens op zo'n kleine schaal, ik krijg er rillingen van als ik er nog maar aan denk om zo klein te gaan bouwen.
Knap werk man!
 
@Rocknrolla: dank je voor het grote compliment! Ik probeer dit historische schip zo veel mogelijk eer aan te doen door zoveel mogelijk erbij te prutsen...


Samenvatting van het onderstaande: de kanonnen worden seriematig gemaakt, stap voor stap. Het is daarbij erg belangrijk om alles goed uit te lijnen, want als dat niet gebeurt verdwijnt de illusie van het schaalmodel. Vanuit elke hoek worden bijvoorbeeld de loopjes met elkaar vergeleken, zodat ze zo precies mogelijk in dezelfde stand komen.

Voor de geïnteresseerden heb ik de oorspronkelijke Engelse teksten bij de foto's laten staan. Heb je ergens een vraag over, schroom niet hem te stellen! Voor een toelichting waarom ik dit topic in het Engels schrijf, zie hier.

192. Having been busy with another passion lately (1:1 Corvette C5), the hobby table has been looking unaltered for a month and a half. I now look forward to building a bit. First I'll post some progress dating back to the 5th of June.

The guns will be 'mass produced'. First, the plastic part is sculpted and carved. Barrel is cut off, thickness is diminished. Then, a hole is drilled.

19770947542_b3404b18e1_c.jpg

193. In a thick plasticard piece, six holes are drilled. Each hole will contain one gun. The first gun is aligned by means of a brick of Lego.

19752047296_b460564d00_c.jpg

194. The brass barrel is then fitted into the hole. It rests on a piece of sanded plasticard while the Gator Glue (not being 'Gator Grip') dries.

19589559678_11a6b274e0_c.jpg

195. Moving on...

19770942712_3ea7920aa3_c.jpg

196. To me modelling is all about making an illusion. For it to work, everything needs to be aligned, checked and rechecked. I try to take of lot of care viewing those barrels from every side, comparing them to the others. The Gator Glue is perfect for this job, as it has stickiness from the first second of use and only stiffens after half an hour or so.

19778217895_9d170d9edf_c.jpg

197. And after half an hour (or maybe an hour), this is how strong the bond is:

https://flic.kr/p/w6mnju

198. Aligning... see also the next strip of 6 stands. In total, 24 guns are needed.

19770124362_3bb20fa81a_c.jpg

199. Aligning, still.

https://flic.kr/p/vR4513

Spent time thus far: 143 h.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een vraag Roy,waarom in het Engels?...................
 
Dag Kassei, dat heb ik hier toegelicht. Als je een bepaald stukje graag in het Nederlands zou zien, geen probleem! Noem het nummer van de paragraaf en dan vertaal ik het.
 
Weer een interessante update Roy je zal je werkje nog wel hebben om alle 24 stuks geschut af te werken😈..
 
Wat betreft het kanon, ik heb nog geen ervaring met Gator Glue, maar bij zulke kleine spulletjes lijkt me het handigste dat ze meteen vast blijven zitten, omdat je ze niet een halfuur met een bankschroef in positie kan houden. Ik gebruik nu twee soorten CA naast elkaar.
 
Hey,

Indd, die Gator Glue is wel goed spul.
Voor mijn Matchbox 251 heb ik de track zo gelijmd en moet zeggen dat het blijft zoals ik het wou. Voordeel is tevens dat je eens tegen mag zitten, het breekt niet af, dixit het filmpje van je... :)
Tweede voordeel is zelfs dat je er PE kan mee lijmen, maar dit moet ik zelf nog eens proberen, misschien op de Vomag eens doen.
 
Naar aanleiding van een Tip van StevenVD zal ik bij iedere inhoudelijke post een samenvatting in het Nederlands plaatsen. Zo is dit topic ook voor de mensen die het Engels niet machtig zijn, te volgen. Het is naar hen toe sympathieker en doet eer aan de Nederlandstalige basis van dit forum. Ik zal wel de Engelse teksten bij de individuele foto's laten staan, zodat de geïnteresseerden het kunnen blijven lezen. De eerste samenvatting, die ik ook al aan de desbetreffende post heb toegevoegd:

Samenvatting van het onderstaande: de kanonnen worden seriematig gemaakt, stap voor stap. Het is daarbij erg belangrijk om alles goed uit te lijnen, want als dat niet gebeurt verdwijnt de illusie van het schaalmodel. Vanuit elke hoek worden bijvoorbeeld de loopjes met elkaar vergeleken, zodat ze zo precies mogelijk in dezelfde stand komen.

Voor de geïnteresseerden heb ik de oorspronkelijke Engelse teksten bij de foto's laten staan. Heb je ergens een vraag over, schroom niet hem te stellen! Voor een toelichting waarom ik dit topic in het Engels schrijf, zie hier.


@Danny: ik realiseer me terdege dat het vervaardigen van de 24 kanonnen een hoop werk is. Maar ik denk dat het voor het uiteindelijke plaatje een groot verschil kan maken.

@StevenVD: zonder Gator Glue zou ik het niet zo kunnen maken. In het begin van dit topic heb ik geprobeerd vergelijkbare frutseltjes vast te lijmen en dan blijkt dat dunne CA te weinig 'tackiness' geeft zodat de onderdeeltjes wegvliegen (in dat geval: de 'wenkbrauwen') en dat dikke CA te snel vast zit zodat de onderdeeltjes niet goed uitgelijnd kunnen worden. De kans op succes is aanwezig, de kans op mislukking echter ook en in dat geval is meteen je hele werkstuk onherstelbaar beschadigd. Ik zal voor de geïnteresseerden een omschrijving geven van de verschillende lijmen die ik gebruik en waarvoor ik ze gebruik, van 'veelgebruikt' naar 'weinig gebruikt' en ook de lijmen die ik heb ingeruild voor wat ik nu gebruik:

1. Liquid poly
Enkel te gebruiken om polystyreen te lijmen op ander polystyreen. Desalniettemin de lijm die ik het meest gebruik. Sterk, makkelijk aan te brengen, droogt snel.

2. Slo-Zap Thick CA
Dikke secondenlijm, bijvoorbeeld te gebruiken met messing of photo etch. Ik gebruik dit vaak in combinatie met accelerator, opgebracht met een applicator, om een onmiddellijke verzegeling te krijgen.

3. Gator Glue (niet te verwarren met 'Gator Grip')
Vergelijk het met houtlijm maar dan met ideale kleverigheid voor de allerkleinste onderdeeltjes in de modelbouw. Ik gebruik deze lijm voor alle superkleine onderdelen. De kleverigheid kan gebruikt worden om onderdeeltjes op hun plaats te houden en goed uit te richten, en na een half uur zit het goed vast. Enig nadeel is dat de lijm een heel klein beetje opzwelt bij het drogen, maar als je daar rekening mee houdt is er niets aan de hand.

4. Zap CA Medium CA
Gemiddeld dikke secondenlijm, idem als met Slo-Zap.

5. Zap CA Thin CA
Dunne secondenlijm, idem als met Slo-Zap.


6. Revell Contacta Clear
Te gebruiken bij ruitjes.

7. Gator's Grip
Deze zal ik voorlopig enkel gebruiken voor onderdelen die elastisch moeten blijven, bijv. ter voorkoming van afbreken.

8. Gator's Grip Thin Blend
Idem als bij Gator's Grip.


9. Pattex Gold Gel
Gebruik ik zelden meer.

10. Sencys Constructie Houtlijm
Gebruik ik niet meer. Lijkt enigszins op Gator Glue.

11. Uhu Plus Endfest 300
Gebruik ik niet meer.

12. Uhu Hart
Gebruik ik niet meer.

13. Faller Super Expert
Gebruik ik niet meer.

14. Revell Contacta Professional
Gebruik ik niet meer.


Door het uitzetten van Gator Glue, kan het onderdeeltje gedurende de droogtijd soms nog een klein beetje verschuiven, vooral als het iets langwerpigs is zoals een loopje. Ik hou dat in de gaten en duw het onderdeeltje als het nodig is weer goed recht. Na een kwartiertje zal het niet meer vervormen.

@Swaken: heb je ook Gator Glue, of heb je Gator Grip? De tweede staat aangeschreven als modelbouwlijm, de eerste meer als algemene lijm. Ik had in eerste instantie per ongeluk Gator Glue besteld, maar achteraf blijkt dat die voor mijn doelen beter werkt dan Gator Grip en dus ben ik weer Gator Glue gaan gebruiken. In het filmpje zie je trouwens wel een potje Gator Grip in actie, maar dat is niet de gebruikte lijm. Het was het eerste het beste dat ik zag liggen om mijn testje uit te voeren.

Zowel met Gator Glue als met Gator Grip kun je photo etch lijmen.
 
Hey,

Roy, het is de Gator Glue die ik heb en indd, ik zijn er ook tevreden van. Echter PE heb ik er nog niet mee gelijmd maar ga dit zeker proberen met het model van de Vamog, ik heb PE genoeg voor dat beestje....
Het voordeel is, zoals je al schrijft, dat je 'beweegtijd' hebt om het stukje te corrigeren en op zijn juiste plaats te brengen. Ondersteuning is soms nodig, maar da's dan toch het minste.... ;)
En nog een groter voordeel is, dat het op basis van water is, wat dan bevorderlijk is voor de gezondheid..... :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan