Hoofdsponsor

1/35 12.8 cm K44 L/55 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
En nu we toch bezig geweest zijn met een kanon sleuren we er dit schiettuig er ook maar bij.

" German Rheinmetall 12.8 cm K44 L/55 high velocity anti tank gun" heet het volledig en was een duits stuk artellerie die de pantsers van de vijand een warm onthaal bezorgde.

Ziehier de doos van Great wall hobby

attachment.jpg

De inhoud van de doos is x-aantal cm³...... met deze sprue's er in opgeborgen. Een klein fretje PE zit standaard bijgevoegd.
Er word wel nog een PE-set van Lionroar bijgekocht die een metalen loop en schild bevat, want tot hiertoe is dat de enige set die je kan bijkopen.

attachment.jpg


Ondertussen hebben we al een vliegende start genomen en zit het "kruisvormig" onderstel reeds in elkaar.
Hier en daar zijn er pvc stangetjes vervangen door messing en koperen staafjes omdat dat mooier toont en ook mooi rond is want zulke fijne ronde pvc stukjes worden na het opkuisen toch maar ovaal en dat is er een beetje over (vind ik )

voila, fotoos nu.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

chow é
 
Weer een mooie start van een zwaar geschut.
Wat je daar zegt van de ovalen buisjes is wel een feit, moeilijk om deze mooi rond te veilen :O

Komt deze ook in een kleurtje? Of wordt het een naked model?
 
Fantastisch model, en op het eerste zicht is de kwaliteit van de kit prima.

Ben benieuwd naar meer...
 
Hey,

Mooi, maar ik wist al dat je deze ging bouwen, veel succes he.. ;)
Wordt het een bloote of een gekleurde....
 
Ah mooi, zo'n artillerie stuk ! 12cm anti tank :O
Is dit stuk veelvuldig ingezet ?

veel bouwlol !
 
Onze Famo geraakt verslaafd aan kanon's geloof ik. Schone start alvast en mooie aanpassingen.
 
Succes met deze indrukwekkende stuk artellerie ,wil het model af is ,wil ik deze wel eens bewonderen!
Je nam alvast een verzorgde en blitse start ;)
 
Ah mooi, zo'n artillerie stuk ! 12cm anti tank :O
Is dit stuk veelvuldig ingezet ?

veel bouwlol !

Hey Peter,

Niet echt. Zowel het Krupp als Rheinmetall prototype zijn gevonden. Daar zijn foto's van. Verder dan wat schiettests zijn ze waarschijnlijk niet gekomen. Het zijn beide mooie kits.

Groeten,

John
 
@ Beyond & Swaken : deze zal normaal gezien een verflaag krijgen maar dewelke? dat moet ik nog eens bedenken

@ Ivan75 : wel het is de eerste keer dat ik met Great Wall Hobby werk en ik moet zeggen dat het allemaal wel zeer goed past en de sprues goed gegoten zijn

@ Peter van Dijk : yep ,ik vind het zelf een pracht van een kanon. de verdere deskundige uitleg heb je al gekregen van Paper Panzer

@ DJs : ja zo kan je het wel stellen, ben een beetje beu van telkens een massa wielen op te kuisen voor de panzers :8

@ PeiperJ : bedankt en als hij af is moet je hem maar eens beoordelen.

@ Paper Panzer : jij bent nogal goed op de hoogte van de laagtes ;):)
 
Weer eentje om te volgen, zeker een speciaal model waar ik ook al eens mee in mijn handen heb gestaan. Kon toen het bekende spook bezweren.:D Suc6 met de build.
 
Interessante info John, en Peter, ik kijk uit naar de werken hieraan !
 
Mooi start peter , zo te zien begint er een nieuw liefde voor groot geschut bij jou
wel degelijk goed op te wakkeren.

tom
 
Vette kit! Heb mij ook al moeten inhouden om die niet te kopen. :-)
 
Altijd interessant om te volgen; ik schuif bij aan.
 
Hoe heb ik deze kunnen missen ? Ziet er weer een pracht stuk in wording uit.
Ik schuif nog vlug mee aan.

Mark
 
Mooie vorderingen aan deze... benieuwd naar de schilderwerken...
 
Mooie vorderingen aan deze... benieuwd naar de schilderwerken...

Schilderwerken ? Heb ik iets gemist ? Wanneer is het kanon gebouwd ?
Silenoz : Famo is misschien wel een rappe jongen, maar ik denk niet dat hij reeds aan schilderen toe is... ?

Groeten Rik
 
neenee gastjes het schilderen zal nog niet voor direct zijn, tenzij het stukken zijn die later niet zo goed meer bereikbaar zijn met de AB.

Enfin, intussen een beetje op het gemakstjes voort gedaan.

De dolly van het geschut die tevens afgekoppeld word om het geschut in stelling te brengen heb ik eerst eens onder handen genomen en afgewerkt.

attachment.jpg

1 stukje PE, metalen veringen en tinnen draadjes uit de doos zitten erop.
De rest is scratch en bestaat uit messing, greenline en een kettingetje gevonden hier in mijn kast.
Normaal gezien was alles uit pvc uit de doos maar kleine ronde staafjes/asjes/leidingen met een gietnaad erop mooi rond wrijven, dat kan ik niet dus werden die allemaal vervangen door die messing en greenline.
Nu had ik mezelf eens voorgenomen dat alles qua veringen kan bewegen dus werd alles doorboord om asjes in aan te brengen om dan nadien de geboorde gaatjes met de asjes erin af te sluiten met een P&D.

Het rubber op de wielen werd hier en daar lichtjes beschadigd zodanig dat het niet een "recht-uit-de-fabriek-model" zou zijn

Ok, foto's dan maar zeker ?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De horizontaal liggende leidingen zijn gesoldeerd op messing strips om 1 geheel te vormen.
De koppelingen( mssing met tinnen draad/plooibare luchtleidingen) zijn uitgeboorde messing buisjes. de diameter was te klein voor de leidingen, vandaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het rechthoekig stukje PE komt uit de doos

attachment.jpg

attachment.jpg

het handje op de luchtleiding werd gescratcht want die was niet voorzien in de doos.

attachment.jpg

De draai-arm die dient om het onderstel op te draaien staat hier opgeplooid.

attachment.jpg

Eventjes openplooien om te tonen (ik kon het niet laten om er een asje in te steken ^^ )

attachment.jpg


attachment.jpg

Voor diegenen die geïnterresseerd zijn eventjes uitleggen hoe men tewerk ging om alles transport-klaar te maken. (foto hieronder )
Men duwde/reed de dolly over het onderstel, zodanig dat de vertikale pin (vooraan op het onderstel gemonteerd) juist boven de ronde opening in de dolly stond (dat deden de slimste van de bemanning) .
Men koppelde de ketting aan het onderstel en dan mocht de domste van de bemanning beginnen draaien om zo het geheel omhoog te trekken.
Als dat gedaan was duwde men een vergrendelingspin/staaf doorheen het ronde gaatje die dan ook overéénstemde met het ronde gat in de vertikale pin van het onderstel.
Ondertussen had men de wielen van het onderstel ook al laten zakken maar dat is voor later want ik moet dat nog maken.


attachment.jpg

Eventjes nog een close-up-je van de mooie metalen veringen uit de doos.

De koppel van de dissel met de dolly had ik eveneens beweegbaar gemaakt ,maar heb uiteindelijk die asjes vast gezet met secondelijm

attachment.jpg

de oorspronkelijke trek-ringen op de wielen zijn vervangen door koperen exemplaren geplooid uit koperdraad.

attachment.jpg

Voila tot hiertoe de dolly.

Nu eventjes wat de kit betreft.
Het is de eerste keer dat ik met Great Wall Hobby werk en ik ben tot nu toe zeer aangenaam verrast.
Mooi gegoten stukken (zowel de grote, kleine alsook de fijne) met zeer fijne details erop en zeer weinig tot geen flash.
De pasvorm van de onderdelen is voortreffelijk maar vraagt soms wel een beetje ervaring in modelbouw.
De gietnaad die op de pvc veringen is mooi weg te werken zonder dat de "rondheid" van de vering verdwijnt tot een ovaal stuk pvc. Dat komt ook doordat de gietmallen van de fabrikant perfect op elkaar passen.
Kortom mijn (persoonlijke ) eerste, voorlopige conclusie is een kwaliteits-qoutering juist onder Tamiya-kwaliteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan