Hoofdsponsor

1/350 1/350 Chen Yuen Ironclad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Tijd voor iets anders, een bootje deze keer. En wat voor één, een heuse vechtboot uit de 19de eeuw.

Voor de technische uitleg verwijs ik graag door naar http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_turret_ship_Zhenyuan, mij is het vooral te doen om de vorm van dit soort schepen. Bruut gesmoeld, masten en schoorstenen, een paar dikke schiettorens,.... jammie :)

Aangezien het bijna verplicht is bij het begin van een nieuw bouwverslag, foto's van de doos en inhoud.

Mooie boxart
SAM_0080_zps6eb80dd0.png

Een hoop plastiek en metaal. Maar o zo klein allemaal :O
SAM_0081_zpsc6355030.png

Boekje, bijna zo chic als een playboy, wel wat ingewikkelder
SAM_0082_zps00a65d5a.png

SAM_0084_zpsbec4cd2c.png

SAM_0086_zpsf131ad0a.png

Om dan vervolgens de eerste stappen van het bouwplan op te volgen. Veel gepruts met veel te kleine onderdelen. Ik ben al twee PE onderdeeltjes kwijt, ongeveer een vierde van een millimeter groot :laugh:

SAM_0089_zps65a01430.png

SAM_0088_zpsbce27cda.png

SAM_0087_zps13a3df2d.png

Gaat nog een uitdaging worden om te schilderen zonder alles weer af te breken. Fragiel is een understatement :laugh:
 
Ja Tomas.......dit is wel een specialeke...zele..en zal met veeeel aandacht volgen...top...man..;););)
 
Hey,

Indd, speciaal en wat voor schaal, miljaar....;)
 
Apart schip!
Zo een als deze, wil ik met veel plezier volgen.
Succes met de bouw.
 
Wauw,veel succes met deze niet alledaagse schoonheid :)
 
Awel, da's nog ne keer iets anders zie als boteke. Veel succes !!
 
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit soort slagschepen leuk vind :) Velen dank voor de steunbetuigingen :laugh:

Nog een beetje geprutst met een volgens mij volledig overbodige pe-toevoeging, maar soit, het houd je van de straat zullen we maar denken.

SAM_0097_zps3ce92798.png

En een eerste aanzet naar het houten dek is ook gezet

SAM_0098_zpscea2c529.png

Mmmmm, niet zo duidelijk :dry: Straks eens proberen vast te leggen met een witte achtergrond.
 
Dat ziet er een leuk model uit, ik heb dit soort schepen altijd al erg mooi gevonden.
 
Dat ziet er als een leuk schip uit Thomas, succes met het priegelwerk.

Fred
 
Thanx Dany en Fred :)

Ik heb nog even een fotoke genomen met witte achtergrond. Veel duiderlijkerder :D

SAM_0103_zps7f39166d.png

SAM_0104_zpsbc320d09.png
 
Een leuk kitje.Ik vind de kleuren ook mooi,is weer eens wat anders dan alleen grijs.
 
Thanx Bert en Dirk :)

In zijn tijd was dit misschien een rap bootje, tegenwoordig gaat het maar traag. De vele ienieminiprutskes lijmen neemt veel tijd in beslag, vooral omdat ze meer niet dan wel vasthangen :dry:

De oplettende kijker ziet waarschijnlijk wel dat er al iets verandert is aan het batooke

attachment.jpg

De mast is een stukje kwijt. Blijkbaar hoort dit zo op de versie die ik ga maken, namelijk hoe ze in 1894 deelnam aan de Sino-Japanse oorlog. Met blote kanonnen !!! ^^ De grote turretkappen worden dus niet geplaatst en de vorm van de brug is ook anders.

Er zijn nog wat onderdeeltjes toegevoegd en ik heb hier en daar wat variatie in kleur aangebracht.

attachment.jpg

Het dek voorzien van een zwarte was en de roosterkes wat meer detail gegeven.

attachment.jpg

Het stuurtje, een uitdaging op zich, maar o zo mooi eens op zijn plaats ^^

attachment.jpg
 
Zie ginds komt de stoomboot weer aan.... :laugh:


Het bovendek begint nu echt wel vol te geraken. Eerst moest er een tuinhuis gebouwd worden.

SAM_0170_zpsa3e78578.png

Vervolgens een picknick tafel, rare jongens die chinezen.

SAM_0181_zps81f616d1.png

Na het installeren van de droogrekken kon er met verf gesmost worden. Ik moet zeggen, dat geel steekt mooi af :laugh: Best raar voor een oorlogsschip.

SAM_0179_zps0636acaa.png
 
Hey,

Ziet er niet slecht uit..:)
 
Merci Swaken :) Er zijn wat puntjes die beter kunnen maar dit spul is zo klein dat ik het voorlopig zo laat. Kwestie van dit bootje een overlevingskans te geven.

Na het plaatsen en verven van de kranen heb ik me gewaagd aan de eerste van vele zenuwslopende traliewerkjes. Ik heb een nieuw gevonden respect voor mensen die zich bezig houden met boten op deze en kleinere schaal. Wat een gepruts is me dat zeg :D
Het trapje plooien was ook niet evident en er zit dus ook een knikje in één van de leuningen. Jammer, maar hoort bij het leerproces zullen we maar zeggen.

SAM_0185_zpsafc978c5.png

De volgende zet bestond eruit de hoofdkanonnen in elkaar te frutselen. Na een gevecht met veel te kleine pe onderdeeltjes, die waarschijnlijk ondertussen bijna allemaal een eigen leven leiden in de stofzuiger, heb ik besloten om de plastiek onderdelen te gebruiken. Een beetje dikker maar voor mij goed genoeg.
De twee aparte kajuitdelen werden vervolgens op het wat meer aangevulde dek gelijmd en dan was het tijd voor .... inderdaad, meer droogrekjes.

SAM_0190_zps4a4d852c.png
 
En hier mag een slotje op. Gestresseerd aan modelbouw doen is geen goed idee :dry: bootje ligt in duizend stukjes in de vuilbak en heb mijn spullen voorlopig opgeborgen. Ben het even beu allemaal :angry:
 
Hey,

Indd, dit is echt jammer omdat je goed bezig was.
Uiteraard is PE niet echt iets om als een beginner mee te beginnen..... je moet dit echt geconcentreerd doen en zeker niet overhaast te werk gaan. Ik mag nu toch al stellen dat ik een tijdje bezig ben met modelbouw en soms vloek ik ook nog hoor, en ik vermoed dat k niet de enige ben.....
Maar een model weggooien is echt wel zonde. Je had beter dit aan de kant gelegd en alles laten bezinken. Misschien een ander model aanspreken die wat gemakkelijker bouwt en vlugger afgewerkt is, kan een stimulant zijn voor de verdere bouwwerkzaamheden van een iets moeilijker model. Jezelf spiegelen aan anderen is zeker geen must, je moet bouwen voor jezelf en voor je eigen plezier, zo ga groeien met de tijd, maar het vraagt uiteraard tijd om zoiets te bereiken.... ;)
Laat alles wat rusten en daarna kan je terug starten.. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan