Vorig jaar op Plastic and Steel heb ik een aardige kit op de kop getikt, een Tamiya Sd.Kfz. 9 "Famo" half-trackvoertuig. Tot voor kort waren deze kit uit 1999 en zijn opvolger van een jaar later, met de Sd.Anh.116, de enige die op deze schaal in styreen verkrijgbaar waren, wat op zich al een beetje bijzonder is door de bekendheid van deze half-track. Een review ervan vind je dan ook op PMMS terug: https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35239.htm. Toch vind je op beurzen regelmatig Famo's terug, soms zijn het DES-kit resinmodellen en dan staat er vaak een 6t Bilsteinkraan op, waarbij we dan over een Sd.Kfz. 9/1 spreken. Wat je waarschijnlijk nog niet gezien hebt, is de 9/2 versie die in dit topic gebouwd gaat worden, waarbij er een Demag 10t kraan op een draaiaffuit geïnstalleerd is. Om dat zware gewicht te kunnen torsen, heeft de Famo ook 4 uitschuifbare steunpoten gekregen. Deze uitbreiding is mogelijk met twee aftermarketmerken, Wespe models uit Tsjechië en Panzer Concepts uit de VS. Ik was benieuwd naar deze laatste en heb de set een half jaar geleden besteld. Het is toen even opgeborgen ter afwachting van een gelegenheid om alles op de foto te krijgen, dat is me vanmorgen gelukt.
Links zie je de Famo, alles wat er in de Tamiya bouwdoos zat, heeft een bruine spruekleur.
Er zijn heel wat figuurtjes bijgeleverd, om de troepentransportversie te maken. De tracklinks zijn wat donkerder bruin. Er zaten ook vinyl voorwielen en polycaps bij, plus een windshield in plasticfolie. Het lijkt allemaal goed gegoten, al wordt de helft van dit materiaal vervangen door de Panzer Concepts set. Die bevat ook de elementen om een late war versie neer te zetten. Deze kwam een tijd geleden op een postpunt aan in een flinke doos.
Het frame wordt helemaal vervangen, want het was langer voor deze versie en zelfs de afstand tussen de loopwielen is vergroot. De fenders hebben een iets gewijzigd ontwerp. Deze zijn geprint, terwijl andere onderdelen dan weer gewoon gegoten zijn. De wielen zijn in de late versie gewijzigd.
De handleiding in de doos is nogal simpel. Voor de rest moet je op de site van Panzer Concepts een download doen.
De set is in 2016 ontwikkeld voor de Tamiya kit. Er is heel wat in 3d uitgetekend, dit zijn beelden die er van de ontwikkeling te vinden zijn op de website. Daar vind je de boodschap dat de late set vanaf nu alleen in gegoten delen geproduceerd gaat worden. Een deel van de onderdelen is lasergesneden en bestaat uit plastic plaat en karton.
De vraag was ook wat ik nu met deze ombouwset wilde gaan doen. Je kan de kit nog redelijk compact houden door de kraan ingeklapt te houden, zoals op de foto's bovenaan het topic. Ik had eerder mijn zinnen gezet op het nabouwen van een afbeelding die ik op het net vond, van een Faun met dezelfde kraan van de 504e Schwere Panzerabteilung op Sicilië in 1943.
Daarvoor had ik dan ook de andere bouwdoos nodig, je zag ze al rechts bovenaan de uitstalling, en in het topic van Erwin werd ze al eens gebouwd zoals het zou moeten. Hier gaat het eindplaatje er natuurlijk helemaal anders uitzien, maar dit betekent niet dat het afgehaspeld gaat worden.
Deze doos zal ik te gepasten tijde eens uitpakken, ik vermoed dat ik er nog niet meteen aan toe zal komen. Verder had ik volgens de auteur van Panzer Concepts nog steeds een upgradeset voor de cabine nodig. Al goed, want ik had die metee na het kopen van de Famo al gekocht, voordat ik besloten had de kraan te maken.
Ook hiervan komt dan een deel te vervallen, maar dat blijft beperkt tot het passagiersgedeelte. Ik kocht ook wat boeken over dit project. Een ervan was al in het topic van de Sd.Kfz.6 besproken.
Een andere is de tweedelige reeks over Duitse pantserdepannage, dat achteraf bekeken wel voor een groot deel bestaat uit een tanscriptie van geschreven bronnen over het onderhouden van de voertuigen en het leveren van wisselstukken ervan. Er stonden toch enkele bruikbare foto's in.
Mijn belangrijkste werk over de Famo zelf is dat van Nuts & Bolts. Er moet wel steeds rekening mee worden gehouden met het gewijzigde chassis indien er naar referentiemateriaal gekeken wordt. Enkele van de langere chassis zijn nog bewaard, waarvan er eentje terug gebruikt is om een gewone Famo in running condition mee te maken.
Het begin aan de kit zal ik maken wanneer de gelegenheid er is om te bouwen, het is ook nog veel opschoonwerk aan de resinkit. Zie ook de link naar en filpje van een naoorlogse Famo 9/2 met een gesloten cabine die een boom met wortelkluit moet verhuizen.
Laatst bewerkt: