Hoofdsponsor

1/32 Meng Fokker Dr.I Jasta 14.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Aviattic decals, en engine cowl
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
afgerond
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2023
Berichten
291
Locatie
Dendermonde
Als nieuw lid word het tijd dat ik hier op dit forum ook eens laat zien met wat ik zoal bezig ben. Bij deze, mijn laatst afgewerkte project.
Dit project heeft een verhaal, en ik wil dit graag met jullie delen. :-)

We gaan terug naar de lente-zomer 1918, en alles speelt zich af op het Aerodrome van Phalempin, Frankrijk waar Jasta 14 gestationeerd was. Jasta 14 werd in het leven geroepen in 1916, en doorheen de tijd is er over dit Jasta niet veel gepubliceerd en geweten. Jasta 14 werd zelden vernoemd in officiële rapporten uit die tijd. Met een score van 60 aerial overwinningen was het een Jasta beneden gemiddelde, welliswaar met respect aangaande de hoeveelheid uren dat het spendeerde aan het front. Jasta 14 was gelegerd in Frankrijk in de Duitse sector, en juist hierdoor was er zijn weinig vijandelijk activiteit in de lucht waardoor Jasta 14 piloten weinig kans kregen om overwinningen te behalen. Jasta's die in de Britse sector gestationeerd waren hadden veel meer bekendheid vanwege hun vrij hoge inzet boven het front.
Aan hun piloten lag het alvast niet, één van de bekendste was wel Rudolf Berthold, die het Jasta tien maand heeft geleid.
Mijn vader was een beroepsfotograaf. Als kleine jongen heb ik altijd geweten dat mijn vader een kartonnen doosje had waar negatieven op glasplaten inzaten. Dit lag goed opgeborgen en ik mocht onder geen beding het doosje openen (negatieven op glasplaat zijn zeer lichtgevoelig). Op latere leeftijd leerde ik van mijn vader dat dit negatieven waren van een Duits Jasta tijdens de Eerste Wereldoorlog. Welke plaats, welke Jasta en wie erop stonden was niet bekend (internet bestond toen nog niet). Rond 2005 besloot ik om een verregaand onderzoek op te starten aangaande de inhoud van het doosje, en ik maakte foto's van de negatieven om ze daarna goed te bestuderen. Mijn bevindingen waren beperkt, maar ik boekte toch een beperkt resultaat. Op één van de glasplaten stonden enkele mensen aan een graf van een piloot, die piloot was Emmerich Hönig. Ook stonden er op enkele glasplaten een gecrashte Albatros D.Va, en meteen legde ik een verband. Nochtans stond er in de geschiedenisboeken dat Lt. Hönig gecrashed was met een Fokker Dr.I ( dit is onjuist). Nog steeds met een vraagteken maar toch al iets wijzer ging ik verder met de research, die uiteindelijk eindigde met geen of weinig resultaat. Het enige dat ik te weten kwam was dat het om de locatie ging, Phalempin in Frankrijk en dat de scouts (zo werden vliegtuigen in de 1e W.O. genoemd) Fokker Dr.I, Albatros D.Va en Pfalz D.VIII waren.
Anno 2022 krijg ik bericht van Axl Urbanke of hij mijn foto's mag gebruiken voor een boek dat in de maak is over Jasta 14...............Ik heb direct mijn medewerking verleend, want dit was een kans om zo meer te weten te komen over wat er nu juist op die negatieven stond. Vorig jaar kwam het boek dan ook uit samen met decals op 1/48 en 1/32 van Jasta 14. Als medewerker van het boek kreeg ik ook een exemplaar van het boek en dit was de start om een modelbouwproject op poten te zetten.
Anno 2021 komt Richard William Andrews (de man achter Aviattic models) met het nieuws dat hij een multi-media kit gaat uitbrengen van de Pfalz D.VIII en dit in de markings van.......Jasta 14. De kit zal de markings in de doos hebben van een scout die ook op mijn glasplaten stonden. je kan al raden van zodra ik deze kit kon bestellen via pre-order dat ik dit ook gedaan heb.
Ook heeft hij decals uitgebracht van bepaalde Fokker Dr.I's die op de glasplaten stonden. Deze decals zijn op het moment onderweg, alleen de Belgische douane speelt met mijn voeten op het moment. Maar het komt wel goed.
Dus m.a.w. er zijn 5 scout's die ik zal bouwen, die allen ook op mijn negatieven te zien zijn. Ze komen niet in een gezamenlijk diorama, maar individueel in een kast dat het leven zal uitbeelden zoals er op de negatieven te zien is.
Deze zoektocht is begonnen bij mijn vader, toen ik een kleine jongen was..........hoe mijn vader aan deze negatieven kwam weet ik niet en ik zal het ook nooit weten. Wat ik wel weet is dat hij ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse in deze glasplaten (en luchtvaart) alleen maar groter werd, dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn leven en ook liep deze draad door mijn vader zijn leven want hij wou ook weten wat erop te zien was, alleen, hij heeft nooit de kans gehad om de gehele waarheid erover te weten want hij is in 2016 overleden.
Dit project wil ik dan ook aan hem opdragen en ik hoop dat ik met mijn verhaal vele modelbouwers kan bekoren om een mooi verhaal te koppelen aan deze mooie hobby.

8afDYjb.jpg


GwJE0UD.jpg


j0qi8Vl.jpg


na de intro, kan ik starten met het eerste project in de rij van 5. In de intro had ik het over 5 modellen, 3 Fokker Dr.I's, een Albatros D.Va en de Pfalz D.VIII. De eerste word een Fokker Dr.I, m.n. het toestel van Lt. d.r. Josef Schulte. Het toestel zou als registratie D.r 160/17 hebben gehad maar dit kon nooit bevestigd worden.
De kit die ik ga gebruiken is de 1/32 Meng kit. De mallen van waaruit deze kit is ontworpen waren van Wing Nut Wings, met als resultaat dat er kwaliteit in de doos zit. De decals komen van Aviattic alsook de aangepaste motorkap met ellipsvormige luchtinlaten. Origineel waren dit ronde luchtinlaten. De Spandeau LMG 08/15 machinegeweren worden voorzien van een barrel en cooling jackets van Master. De weinige rigging in deze kit word aangebracht met een mix van elastische rigging draad van Ushi, Prym en EZ line.

9OovShY.jpg


De eerste Fokker Dr.I's kwamen pas in December van 1917 in dienst van Jasta 14. Deze kwamen nieuw uit de fabriek. Je moet weten dat de ontwikkeling van de Fokker Dr.I een antwoord was op de Britse Sopwith TriPlane die begin januari 1917 boven het front verscheen. Tegen de tijd dat de Fokker Dr.I in october 1917 aan het front verscheen, was de Sopwith TriPlane al lang verdwenen van het strijdtoneel met als reden dat deze scout niet meer capabel was om het op te nemen tegen de nieuwere Duitse scout's die ten tonele verschenen.
Begin 1918 had Jasta 14 de beschikking over twee verschillende scout's, m.n. de Albatros D.Va en de Fokker Dr.I. Jasta 14 was op deze moment nog steeds in Bonquourt gestationeerd en nog niet te Phalempin.
Het toestel dat ik ga bouwen is dus het toestel van Lt. d.r. (Der Reserve) Jozef Schulte.Deze scout was zeer herkenbaar door de diagonale witte strepen die over de romp liepen. Schulte heeft twee verschillende Fokker Dr.I's gehad in dit kleurenschema. De eerste is gecrasht op het vliegveld van Phalempin, zonder persoonlijk letsel. Het tweede toestel was betrokken bij een grond-incident niet lang na de eerste crash. Dit is ook de scout die ik ga bouwen. Verdere uitleg word bij de foto's gegeven.

Zoals altijd beginnen we bij de cockpit. In dit geval moet men verschillende onderdelen van vooraf schilderen voor ze samen worden gelijmd. Beginnend met de vloer van de cockpit, deze heb ik van een basislaag voorzien van Tamiya XF-78 en daarna de woodgrain aangebracht met Burnt Sienna olieverf.

jXuRn9O.jpg


De munitiebox heb ik voorzien van Aviattic burnishing decals.

4Cv8ENH.jpg


Ook achter de pilot seat heb ik linnen decals gebruikt van aviattic.

NZcdfsq.jpg


De romp van de Fokker Dr.I bestond in feite uit een metalen buizenframe dat voorzien was van een linnen bekleding. ter hoogte van de cockpit was er een triplex beplating aangebracht. Ook hier heb ik het linnen en de triplex beplating voorzien van Aviattic decals.

j01hUDp.jpg


De rigging en stuurkabels zijn voorzien m.b.v. EZ Line elastische draad

OfKZOmx.jpg


DPU8tL5.jpg


pNY4rD5.jpg


Mnr2P8s.jpg


fG226Me.jpg


nmL3Pi4.jpg


if3d1pm.jpg


Tot zover de cockpit. Volgende stap is het samenlijmen van de romphelften.

MVG

Danny
 
Vorige update ging aangaande de cockpit. Jullie hebben nu ook wel gemerkt dat dit project als een sneltrein vooruit gaat......niks is minder waar. Ondertussen is dit project afgewerkt, maar ik wilde jullie deze voortgang niet onthouden, dus bij deze.....

Dry-fit van de romphelften is zeer goed.

LJiDURs.jpg


wyEPV2A.jpg


VM7i1qJ.jpg


Na het verlijmen heb ik ook de vuurplaat van de motor aangebracht.

Zqa8hbz.jpg


KD8v5U4.jpg


Eens de romp droog was kon ik verder met de onderzijde te voorzien van de stiknaad waar het doek aan elkaar genaaid is. Dit verkrijgt men door een latje waar de stiknaad op gegoten zit aan te brengen in een uitsparing aan de onderzijde van de romp.

1biSsxt.jpg


ikvh0l7.jpg


Zoals je ziet past het niet echt mooi en is het detail vrij grof (te grof). Ik heb dan maar beslist om het geheel mooi op te vullen en glad te schuren. De decal die hier komt heeft een mooie stiknaad die heel subtiel is aangebracht en zeer realistisch.

RhmcQ5Q.jpg


whJvoX3.jpg


Tijd voor het detailwerk, m.n. de Spandau LMG 08/15 mitrailleurs. In de kit vind je twee keuzes, ofwel de gehele plastic versie's of je kan d.m.v. pe de cooling jackets rond maken en aanbrengen.
Ik kies voor de makkelijke maar eerder veel betere manier......

gWFQJij.jpg


Even de onderdeeltjes in het Ushi Burnishing fluid plaatsen en klaar.

42dy4XE.jpg


Het enige dat ik dan nog hoefde te doen was de plastic loopjes verwijderen en de brass cooling jackets aanbrengen.

X6JF37Q.jpg


De plastic onderdeeltjes heb ik voorzien van een laagje MRP exhaust metal en wat drybrushing met Ushi polishing powder.

0bfbwNw.jpg


aTHOWG8.jpg


Er mist nu nog een derde gunsight. Dit was d.m.v. een extra metalen constructie in het midden van de twee LMG's geplaatst in lijn met het telescopic sight. Dit was geen standaard uitrusting maar een in field made mod.

bwPiuFW.jpg


DP4kxEo.jpg


Volgende stap, de motor. De Fokker Dr.I werd voorzien van een Oberursel ür.II rotatiemotor van 110pk dat in feite een exacte copy was van de Franse Le Rhone 9J rotatiemotor.

Geen aftermarket hier, enkel wat extra scratch en wat paintwork et voila.

Achterzijde

ptNERnk.jpg


Voorzijde

Sb7gpKU.jpg


En even een dry-fit voor de foto

fjtO8os.jpg


Ten slotte heb ik even de motorkap ge-dry-fit en dat verliep prima. Hier ook weer, wijk ik af van de standaard motorkap.

De standaard motorkap had ronde koelgaten vooraan. Binnen Jasta 14 echter heeft men meerdere scouts voorzien van ovalen koelgaten. Dit was een in field mod en werd enkel door Jasta 14 gebruikt voor een groter koelvermogen van de motor.

Links de kit motorkap met ronde koelgaten, rechts de Aviattic resin motorkap met ovale koelgaten.

0iJOQVD.jpg


En de dry-fit op de romp.

7PlJiNA.jpg


Alvast bedankt voor jullie aandacht.

MVG

Danny
 
Het was de eerste keer dat ik de Aviattic decals ging gebruiken. Ik heb me dan ook zeer goed geïnformeerd bij de vader die Aviattic heeft grootgebracht, m.n. Richard waarvoor dank.
Maar zoals jullie al weten.......modelbouwers zijn koppige mensen :oops::ROFLMAO: .....en ze werken graag volgens de standaard methoden, en op deze manier gebeurd er dan dit........

HGayw4i.jpg


Nu, deze decals van Aviattic zijn niet goedkoop, maar ze zijn steengoed, alleen, je moet weten hoe ze te gebruiken en dat word uitvoerig in de instructies uitgelegd. Ik heb deze instructies in de wind geslagen, en ben als een kip zonder kop de al-oude manier ingeslagen met alle gevolgen vandien....... :mad::mad::mad:

1 gouden tip, gebruik geen Set of Sol of gelijk welk ander product met deze decals.......gewoon water doet wonderen en dan gaat alles vanzelf, en dat is heel duidelijk geworden.

BJUeYte.jpg


ZOP4P6T.jpg


Dus gewoon de instructies volgen en het komt goed. :-)

De rest van de onderdelen heb ik ook een kleurtje gegeven, en meteen zijn we ook aanbeland bij de moeilijkheidsgraad van dit model.

Dit is de enige duidelijke foto die er bestaat van deze scout....

rwBiD39.jpg


De kleuren m.n. de motorkap, en struts moeten ongeveer in dezelfde kleur worden gezet als hetgeen overeenkomt met de camo. Nu, je kan nooit dezelfde kleurtoon verkrijgen als hetgeen op de fabric te zien is, en daarvoor heb ik een mix gebruikt van diverse kleuren om een goede kleur te verkrijgen voor de motorkap, struts en LG. Ook de onderzijde heb ik bij benadering in de kleur gezet.

LBgTGnz.jpg


fveIMhg.jpg


En bij deze was dit project afgewerkt.

V08cvbD.jpg


43pMkdr.jpg


Y70Hlzj.jpg


tVcoOP7.jpg


MVG

Danny
 
Amai, hele mooie uitleg en intro en gevolgd door een mooie bouw met de nodige uitleg.
Phalempin deed een belletje rinkelen want het is de eerste halte die ik doe als ik naar Normandië rijd. De "Aire de Phalempin" ligt op de autostrade richting Parijs voorbij Lille en net op het deel waar je weer normaal 130 Km/Hr mag rijden.

Proficiat met de bouw van de Dr.1 en de geschiedenis er rond maakt het extra interessant.
 
Mooi gemaakt mag dit soort modellen graag zien met hun kleurrijke beschildering.
 
Had dit gisteren gelezen en moet zeggen dat dit een mooi verhaal is en dan nog kunnen helpen met foto's in een boek.
Uiteindelijk zijn voor mij de foto's zeer belangrijk in deze soort van boeken .
Welke kleur gebruik jij voor het linnen?
 
Prachtig resultaat geworden. Ik wist ook niet dat Meng de mallen van WNW heeft overgekocht, ik vraag me af of ze nog andere overgenomen hebben.
 
Amai, hele mooie uitleg en intro en gevolgd door een mooie bouw met de nodige uitleg.
Phalempin deed een belletje rinkelen want het is de eerste halte die ik doe als ik naar Normandië rijd. De "Aire de Phalempin" ligt op de autostrade richting Parijs voorbij Lille en net op het deel waar je weer normaal 130 Km/Hr mag rijden.

Proficiat met de bouw van de Dr.1 en de geschiedenis er rond maakt het extra interessant.
Dank u Erwin. Ik ben er ook al een paar keer langs gereden, Alleen van het vliegveld van destijds zelf is niks meer te bespeuren. Deze areodrome's werden ook maar voor een paar maand gebruikt en dan mee verschoven met de frontlijn.

Mooi gemaakt mag dit soort modellen graag zien met hun kleurrijke beschildering.

Dank u Ron. Het is nooit makkelijk om via een zwart-wit foto de kleuren te benaderen nietwaar. Als je ze dan ziet in kleur is het vaak een varrassing van hoe ze er werkelijk uitzagen destijds.

Had dit gisteren gelezen en moet zeggen dat dit een mooi verhaal is en dan nog kunnen helpen met foto's in een boek.
Uiteindelijk zijn voor mij de foto's zeer belangrijk in deze soort van boeken .
Welke kleur gebruik jij voor het linnen?

Dank u Pascal. De foto's die ik had zijn de enige in hun soort aangaande Jasta 14 en zijn nooit gepubliceerd of naar buiten gebracht in enig welk boek dan ook. Toen ik hoorde en de vraag kreeg heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Uiteindelijk is Aviattic ook op de kar gesprongen en heb ik hier ook mijn medewerking aan verleend, met als resultaat verschillende decalsets en een 1/32 multimediakit kit van de Pfalz D.VIII.

vjpY8bw.jpg


Het model bestaat volledig uit decals, enkel een witte glanzende grondlaag is aangebracht om daarna de decals aan te brengen.

MVG

Danny
 
Prachtig resultaat geworden. Ik wist ook niet dat Meng de mallen van WNW heeft overgekocht, ik vraag me af of ze nog andere overgenomen hebben.
Bedankt Dany. Ja inderdaad, Meng heeft deze mallen gebruikt voor zijn Fokker Dr.I. Ik denk dat dit de enige zijn waarover ze beschikten omdat de Fokker juist op het randje van WNW's faillissement bijna klaar was.

MVG

Danny
 
Erg mooi gebouwd, een bouwdoos die hier ook nog klaar ligt voor ooit…

Ik geloof dat de mallen nog niet klaar waren maar dat de CAD-tekeningen voor de mallen door Meng waren overgenomen. Daar heeft Meng dan nog enkele kleine aanpassingen op gemaakt.

Voor als je interesse hebt in originele Wingnut Wings sets, de laatste exemplaren zijn nu nog te koop bij Modellbau Konig, enkele zelfs met korting. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.modellbau-koenig.de/en/...s-1-24-1-32/Aircraft-WW1/DH-9a-NINAK-Post-War
 
Erg mooi gebouwd, een bouwdoos die hier ook nog klaar ligt voor ooit…

Ik geloof dat de mallen nog niet klaar waren maar dat de CAD-tekeningen voor de mallen door Meng waren overgenomen. Daar heeft Meng dan nog enkele kleine aanpassingen op gemaakt.

Voor als je interesse hebt in originele Wingnut Wings sets, de laatste exemplaren zijn nu nog te koop bij Modellbau Konig, enkele zelfs met korting. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.modellbau-koenig.de/en/...s-1-24-1-32/Aircraft-WW1/DH-9a-NINAK-Post-War
Dank u Roy (y)

Inderdaad het was zoiets in die aard. Op die moment een kleine schokgolf met het bericht van opdoeking van WNW gevolgd door een zucht toen we hoorden dat Meng toch de Fokker ging uitbrengen.

Dank u voor de link, ik ga daar zeker eens kijken.(y)
Ik heb heel wat WNW kit's liggen dus misschien zit er wel iets bij dat ik nog niet heb, wie weet........:-)

MVG

Danny
 
Hier zijn ze allemaal... alleen de Ninak en de AEG met korting, de rest had ook Black Friday-korting maar die is helaas weggestreept inmiddels.

 
Een model volledig uit decals, dat zie je niet vaak.

Heel mooi gebouwd en een interessant verhaal ook (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Hier zijn ze allemaal... alleen de Ninak en de AEG met korting, de rest had ook Black Friday-korting maar die is helaas weggestreept inmiddels.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de AEG :-) Heb je al van Modelbau Koenig besteld Roy?

MVG

Danny
 
Ja ik heb begin dit jaar toen de hele pallet Wingnut Wings aankwam, in totaal 18 sets van Wingnut Wings besteld, waaronder de AEG. Over de bouw van dat bommenwerpertje is een prachtig PDF-boek te koop trouwens.


Weliswaar gaat dat boek over een late productie-variant van het vliegtuig, maar dat mag de pret nauwelijks drukken.

Bestelling bij Modellbau König gaat probleemloos, pakket doet er niet al te lang over en wordt in prima staat geleverd.
 
Hele strakke en mooie bouw. Zo zou ik ze ook graag kunnen bouwen (en afwerken...) Alleen die naadjes vanboven op de MG's ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan