Hoofdsponsor

1/32 1/32 Italeri TF-104G Starfighter BAF

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2023
Berichten
291
Locatie
Dendermonde
Voor een vriend ben ik begonnen aan een 1/32 TF-104G Starfighter van het 23e 'Devils' Smaldeel.
Zijn vader heeft op de F-104 gevlogen als instructeur en nadat hij een eerdere 1/32 Starfighter van mij had over gekocht vroeg hij me om een TF te bouwen.

AEGP7oAl.jpg


Nu, dit project zal zonder veel toeters en bellen worden gebouwd, zoals gevraagd door de opdrachtgever. De Italeri kit is een goede kit maar om er een correct en deftig model van te bouwen zijn er toch heel wat extra's nodig en die heb ik nu niet. Dus behelpen met wat we hebben. Gelukkig heb ik nog genoeg decals van DACO op schaal 1/32 van de Starfighter, dus deze kan ik zeer goed gebruiken. Ook heb ik de opdrachtgever ertoe gebracht om toch op zijn minst 3D cockpit decals aan te schaffen want er is het één en ander mis met de TF cockpit uit de kit.

Beginnen doen we zoals altijd met de cockpit. In dit geval de schietstoelen. De BAF vloog met Lockheed C.2 ejection seat's en deze zijn ook in de kit inbegrepen. Alleen, ze zijn niet juist. Het rug kussen dat aanwezig is was nooit aanwezig op de C.2 seat's, daarvoor had de piloot zijn parachute die hij op zijn rug droeg.

jnQ2LJcl.jpg


Ook het safety net aan weerszijden van de seat's word op de verkeerde manier aangebracht volgens de instructies.

Foto van een C.2 seat, hier zie je goed de bevestigingspunten van het safety net.

ebyzG6Ll.jpg


Dan de instructies van de kit. Totaal verkeerd.......

py1RXKql.jpg


Met weinig middelen moest ik dus een oplossing vinden zonder al te veel extra werk. Dit kon ik op lossen door de twee pe onderdeeltjes die het safety net moesten voorstellen om te draaien en van kant te switchen, om ze zo op de correcte manier te bevestigen.

46wjoXul.jpg


Uiteindelijk was dit het resultaat. Het rug kussen had ik al gelijmd dus dit nog verwijderen zonder de seat naar de haaien te helpen was niet meer aan de orde.

u0pR8Wrl.jpg


De bedoeling was dat ik de twee IP's ging schilderen en voorzien van de instrumenten decals.......maar tot mijn verwondering bleek er maar een instrumenten decal aanwezig voor de voorste cockpit:261: in dit geval word het moeilijk om een deftige cockpit te maken. Detail op de IP's van de kit is vrij pover en het schilderwerk zou zich moeten beperken tot wat zwarte wijzerplaten en wat witte, gele en rode dot's..............niet mijn manier van werken eerlijk gezegd.

Kod73BPl.jpg


Uiteindelijk vond de opdrachtgever dit ook maar povertjes en heb ik de Red Fox 3D Ip decals mogen bestellen, en dat zal al heel wat helpen.

Q3L6IbBl.jpg


Dus cockpit ligt voorlopig effe stil totdat ik de decals heb. Deze zouden normaal gezien in de loop van komend week worden geleverd.
Uiteindelijk nog genoeg werk voorhanden.

K5UFufsl.jpg


Ik heb alle nodige onderdelen van hun sprue's ontdaan en mooi opgekuist. Ook heb ik de nodige glans primer al gebruikt voor de onderdelen die de metalizers gaan ontvangen.De cockpit tubs had ik al in de kleur gezet, maar het detail op de side consoles moet nu worden verwijderd alsook op de IP's.

sS0XCyJl.jpg


i2H7OnAl.jpg


Dan zijn we terug aanbeland bij de C.2 ejection seat's. Deze heb ik zo goed mogelijk trachten te schilderen, ik weet het is roeien met de riemen die ik heb, maar ik heb er iets proberen van te maken.

Hier zie je ze in hun basis kleurtjes.

rI8X7x6l.jpg


En na hun wash

kSV4UrHl.jpg


e8YA2hAl.jpg


MVG

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie aanzet tot deze bouw. Duidelijke uitleg (en goed gedocumenteerd) om de leek (waaronder mezelf dus) op weg te helpen naar een Belgische Starfighter. Ik volg van zeer nabij.
 
Mooie aanzet tot deze bouw. Duidelijke uitleg (en goed gedocumenteerd) om de leek (waaronder mezelf dus) op weg te helpen naar een Belgische Starfighter. Ik volg van zeer nabij.
Bedankt, ik ga proberen van dit zo goed mogelijk te doen. De persoon voor wie ik hem bouw is een goede vriend (Wim) van mij die ik leren kennen heb via zijn broer (Kris). Onlangs wist hij me te vertellen dat zijn broer (Kris) een dubbele hersenbloeding had gekregen waardoor hij nu al meer dan een maand in coma ligt. Dit model zal dus ook tegelijk ter ere van Kris zijn en dat wil ik dan ook goed doen.

MVG

Danny
 
Mooie start en duidelijke uitleg. Niet mijn schaal maar ga zeker volgen.
Mooi eerbetoon ook, succes.
 
Off to a flyer , looking very good , great work so far, seats look stunning
 
Dan zijn we terug aanbeland bij de C.2 ejection seat's. Deze heb ik zo goed mogelijk trachten te schilderen, ik weet het is roeien met de riemen die ik heb,

Deze zien er toch prachtig uit hoor (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Mooi en tegelijk een triest verhaal.
Mooie uitleg en nodigt weer uit om te volgen.
Zet een stoeltje bij.
 
Mooi begin.
Kijk uit naar de rest.
 
Dank u iedereen :-)

Vandaag nog wat verder gewerkt aangaande LG's, motor en wheelbay's. Alles moest nog een kleurtje krijgen.

De wheelbay's van een Starfighter zijn in aluminium kleur maar de Belgische Starfighters hadden hun LG's in het wit.

IWcoBrFl.jpg


Na het verwijderen van de tape en een aangebrachte wash ziet alles er zo uit.

HS1snuol.jpg


ToNKBpdl.jpg


Motor is ook voorzien van de nodige kleuren en wheatering, al zal er niet veel meer van te zien zijn.

hY1amUrl.jpg


MT3ytU0l.jpg


Nu is het wachten op de 3D cockpit decals, daarna kan de romp dicht.

MVG

Danny
 
Dank u Heren...... :giggle:

Afgelopen twee dagen heb ik me bezig gehouden met de twee cockpit's van de Starfighter. Aanbrengen van de Red Fox 3D decals is echt wel kinderspel. Gewoon losmaken van het decalpapier en wat witte houtlijm en het is klaar. Daarna wat lichte chipping en een wash en de cockpit was klaar.
Ik blijf erbij, 3D decals geven echt wel een meerwaarde aan het model. Ik verkies het zelfs boven de klassieke resin aftermarket cockpit.

9EDoOTDl.jpg


Front cockpit

t8iMMRVl.jpg


sQOfA49l.jpg


lpMoExZl.jpg


Back cockpit

9dMkgJ4l.jpg


Fa0UpFql.jpg


WSKm7gtl.jpg


Tijd om de romphelften aan elkaar te lijmen, en meteen ook de cockpittub's, landinggear bay's en motor.

mS325TZl.jpg


Alles mooi uitgelijnd en het resultaat is bevredigend.

cS6s17Ul.jpg


1XDBPHZl.jpg


boiE4Q7l.jpg


WG6HRa4l.jpg


MVG

Danny
 
Hier leren we dus wel iets bij. Zonder de toepassing/demo van de 3D decals had ik geen idee welke mooie resultaten je hiermee behaalt.
De gedetailleerde uitleg (+ foto's) vormen een mooie "How to" om tot een Belgische TF-104G Starfighter te komen.
 
Even snel bij gelezen
Hoe edel van u , het siert u
Verder ken ik totaal niks ( nie veel dus ) van vliegtuigen heb maar 1 keer kunnen vliegen voor een reisje naar Toscane , maar aan het gene ik hier toch weeral te zien krijg valt mijne mond toch open
Eerlijk ? Hier in ons forum zitten toch wel stielmannen hoor , het zal zeker en vast een mooi vliegtuig zijn met een mooie bestemming
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan