Hoofdsponsor

1/25 1/25 Chevrolet 61 Impala SS 409 [ WIP]

Guy je hebt gelijk in alles wat je daar schrijft. Inderdaad kan het demotiverend en protserig overkomen, terwijl het inderdaad welwillend en informatief gedoeld was. Leermomentje voor mij en dank dit zo onomwonden op te schrijven. Ik heb mijn post aangepast (voor degenen die later inschakelen: ik had een grote foto geplaatst van mijn eigen verweerd motorblok; nu staat er nog een link naar dat topic ter informatie voor degene die dat wenst te raadplegen).

Edit:
Ik las je post nog eens. Om de link te verwijderen vind ik wel wat ver gaan. Ik heb destijds die hele index gemaakt juist om voor mensen die willen beginnen met verweren e.d. een overzichtelijk startpunt te vormen. Er waren toen regelmatig vragen over 'hoe verweer je dit' of 'hoe scratch je dat' en toen heb ik die index gemaakt. Ieder kan toch kiezen daar al dan niet op te klikken. Iets anders was die foto pontificaal in beeld, dat was zoals gezegd een misslag.
 
Laatst bewerkt:
De bedrading ziet er overtuigend uit. De foto zo te zien, zou je bijna vergeten dat dit waarschijnlijk extreem veel van je concentratie heeft gevergd.

Het uitlaatspruitstuk is misschien wat aan de propere en aluminiumachtige kant. Die dingen zijn doorgaans van gietijzer en hebben al gauw een aanslag van roest. Misschien iets om nog 's naar te kijken, anderzijds is het een te respecteren keuze er niet teveel aan te doen.

Hier een echt gebruikt uitlaatspruitstuk:

images


Een door mij jaren geleden verweerd exemplaar kun je in deze post zien, met hier een index van verweringstechnieken die ik voor dat blok had gebruikt. Zeker niet perfect allemaal, maar misschien te gebruiken als inspiratie.

Ook wanneer je het zo laat ziet het er mooi uit maar misschien zou het dan iets meer gietijzerkleurig mogen (iets donkerder, staal). Hoe dan ook, ik kijk met bewondering naar je werk en zie je voortgang met interesse tegemoet.
Hallo Roy . Bedankt voor de interesse en de goede raad. Ik ga de uitlaat nog wel wat kleuren met een wash maar ga eerst nog nakijken of de uitlaat buizen van onder de vloer goed ineen zullen passen met het uitlaatstuk .
Ik heb mij gebaseerd op foto's van 4 verschillende Chevrolet 's en natuurlijk is er geen enkele gelijk.
Wat mij altijd opvalt is dat de generator of alternator gewoon in de ruimte zweeft alleen verbonden met een riem.
De voorste steun heb ik aangebracht , maar het past niet qua plaats op de generator , voor de achterste steun is er geen plaats.
Ondertussen heb ik de moed in beide handen genomen en begonnen met aanbrengen van bare metal foil. Willy.
 
Dryfitten is een van de belangrijkste handelingen om een zo mooi mogelijk eindresultaat te krijgen. Dat je dit zo serieus oppakt wat betreft uitlaat en dynamo, is dus zeker een goed idee.

Wanneer de foto's die kleur van het spruitstuk tonen, is het logisch de keuze maken je daarop te baseren. Het zal dan vaak gaan om grondig gerestaureerde exemplaren. Ik ben eens gaan googlen en kwam uit bij een methode om het roesten te voorkomen en dan krijg je zo'n kleur zoals jij die toont. Zie hier. Interessant goedje en eentje die ik zelf ga onthouden voor m'n eigen auto indien ooit nodig.

Wat betreft de 'zwevende' dynamo.. inderdaad zie je dat euvel vaker terugkomen bij modelkits van auto's. Ben je van plan dit realistischer te laten ogen en zo ja, heb je al een idee hoe te werk te gaan?
 
Mooi gedaan , wat heb je gebruikt voor die kabels en draden ?

Greetzzzz Modest.
Hallo Modest, voor de bougiekabels heb ik dunne metaal draad gebruikt die ik eerst uitgegloeid heb om soepeler te maken.
Deze keer heb ik eens omgekeerd gewerkt, ik ben vertrokken van de verdeler , heb de kabels daarin vastgemaakt, dan de verdeler op het motorblok gekleefd en dan de kabels op maat gesneden en op de bougies gekleefd . Ik vond dat gemakkelijker .
Voor de leidingen heb ik de rubberen omhulsels van elektrische kabels gebruikt. Willy.
 
Dryfitten is een van de belangrijkste handelingen om een zo mooi mogelijk eindresultaat te krijgen. Dat je dit zo serieus oppakt wat betreft uitlaat en dynamo, is dus zeker een goed idee.

Wanneer de foto's die kleur van het spruitstuk tonen, is het logisch de keuze maken je daarop te baseren. Het zal dan vaak gaan om grondig gerestaureerde exemplaren. Ik ben eens gaan googlen en kwam uit bij een methode om het roesten te voorkomen en dan krijg je zo'n kleur zoals jij die toont. Zie hier. Interessant goedje en eentje die ik zelf ga onthouden voor m'n eigen auto indien ooit nodig.

Wat betreft de 'zwevende' dynamo.. inderdaad zie je dat euvel vaker terugkomen bij modelkits van auto's. Ben je van plan dit realistischer te laten ogen en zo ja, heb je al een idee hoe te werk te gaan?
Ik vrees dat ik dat probleem niet ga oplossen , gans de voorkant van de motor zou verschillende mm achteruit moeten, ik ga het zo laten. Willy.
 
Meestal valt dit onderdeel niet op. Ben benieuwd naar de verdere voortgang straks.
 
Meestal valt dit onderdeel niet op. Ben benieuwd naar de verdere voortgang straks.
Ondertussen heb ik de bare metal foil gelukkig achter de rug. Na 8 uren gewriemel verdeeld over verschillende dagen kan ik verder werken. In de zijdelingse speer moet nu nog een strook glanzend wit aangebracht worden. Willy. 20220925_174614_resize_61.jpg20220925_174456_resize_99.jpg20220925_174519_resize_77.jpg20220925_174550_resize_96.jpg
 
Ziet er strak uit Willy.
En BMF is idd een prutswerkje, maar geeft toch een heel mooi effect.
 
Geeft toch direct dat tikkeltje meer zelfs al kost het veel werk.
 
me i like it
knap gedaan ik weet het het is een prutswerkje
Marc
 
Volg met volle aandacht ook al kan ik hier weinig over meepraten.
Mooi gespoten wat ik steeds bewonder bij jullie.
 
Ik heb me daar nog nooit mee bezig gehouden, heb ook nooit dat soort dunne stripjes hoeven 'kleuren' maar zou het waarschijnlijk zelf met Alclad chroomverf doen. Maar BMF geeft ook een prachtig resultaat, misschien zelfs wel mooier dan die chroomverf, alleen het is zo lastig om precies op te brengen lijkt me. Het tussenresultaat oogt alvast mooi!
 
Het grootste geheim van BNF is een scherp scaptel nr11, een beetje bot en je trek de BMF kapot. Verder cocktail prikkers wattenstaafjes een hoop geduld en een paar goede ogen. 🙂 Ik zelf deed meestal eerst de BMF aanbrengen en dan pas een paar lagen vernis erover dan bleef het tenminste goed zitten.
 
Tof dat die een vervolg krijgt.
 
Echt mooi die klassiekers.
Mooie kleur ook.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan