Hoofdsponsor

1/35 Öl und ammo bitte [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeanke

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 aug 2012
Berichten
596
Hallo iedereen,

Een aantal jaren geleden (van voor ik op dit forum kwam) heb ik deze maquette gemaakt. Schaal is 1:35 en de maquette is ongeveer 50 op 50 cm. Ben er ongeveer 2 jaar aan bezig geweest.

De maquette heeft de naam Öl un ammo bitte meegekregen. Het stelt tanks voor die teruggetrokken werden van het front om bevoorraad te worden van munitie en benzine terwijl infanterie passeert die zich naar het front begeeft.

Wat staat er nu juist op :

Opel blitz van Tamiya
Tiger I initial production van Dragon
Pz Kpfw IV ausf E Vorpanzer van Dragon
Ruine is het Belgian village house van miniart
een 30 tal figuurtjes van Verlinden,Dragon,Tamiya,Warriors en Legend



De foto's-foto-

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Prachtig dio man, dit mag zo bij mij op de kast gezet worden om te bewonderen.
Heb juist 1 opmerking, ik zie een foutje bij de Panzer IV en de Tiger I.
Dit is een fout die 99% maakt en ik had ze ook bijna gemaakt had ik niet tijdig de info op het net gelezen.
De luiken waren aan de binnenzijde niet wit zoals de rest van het interieur bij Duitse tanks maar in de zelfde kleur als het koetswerk.
Dit omdat men anders een schietschijf was voor sluipschutters, zeker bij het commandantsluik als het geopend was.
Nu zou ik echter deze zeker en vast niet meer veranderen hoor. Zoals ik zij, het mag zo op mijn kast komen, een echt prachtstuk en 99% van de bouwers maakt deze fout.
Ik geef dit enkel mee voor uw volgende projecten en zeker en vast niet om afbreuk te doen op je dio want het is echt een pracht en volgens mij zelfs een winner bij wedstrijden, ik zie het me niet na doen.
 
Bedankt Werner. Wist het niet van die luiken. Weer iets bijgeleerd. Vind het echter wel een mooi contrast tegenover het pantsergrey.

JM
 
Prachtig dio. Veel details die een meerwaarde geven en toch niet overdreven. Schitterend gedaan.
 
Ben je van plan deze te verbouwen of zo te laten?
Enkele jaren ervaring later is dit misschien een optie en kan iedereen wat tips geven om een nog beter resultaat te bekomen.
 
@Erwin. Ga er niets meer aan doen. De tand des tijds heeft ondertussen zijn werk gedaan. Er zijn al een paar figuurtje omver gevallen (was gewoon geplakt op de bodem met houtlijm). Nu zet ik mijn figuurtjes altijd vast met een metalen pin in de zool van de laarzen. Als ik nu nog dio's maak moet het vervoerbaar zijn om aan wedstrijden te kunnen deelnemen. Dit dio dateerd nog van de tijd dat ik niet aan wedstrijden deelnam.

Andere fout die ik mij later gerealiseerd heb is dat de luiken van de tanks openstaan maar dat er geen interieur inzit.

JM
 
Bedankt Werner. Wist het niet van die luiken. Weer iets bijgeleerd. Vind het echter wel een mooi contrast tegenover het pantsergrey.

JM

Graag gedaan man, we zijn er om elkaar tips en weetjes te geven e.
Het is inderdaad een mooi contrast op dat pantsergrey en het breekt de kleur even e maar dit was dus ook de reden waarom ze in dezelfde kleur waren van het koetswerk. De vijand vond het anders ook een mooi contrast. :) :) :)
 
Een dio vol details maar op een paar foutjes na die al werden aangehaald zie ik één grote fout: brandstof en munitie worden NOOIT gelijktijdig geladen en vervoert!
 
Knap diorama, en zovéél te zien, ik kan daar makkelijk een uur naar kijken en zien hoe het verhaal van de bouwer zich voor mijn ogen ontvouwt. Die beschadigde vloer met rode tegels is prachtig gedaan zoals zoveel meer.
 
heel knap dioramatje heel interesant om naar te kijken
 
Amaai super jeanke..das nen droom!!!CHAPEAU !
Grtz yves,
 
Prachtig gemaakt, hier mag je trots op zijn.
 
Amai wat een dio en er is zoveel wat je kan zien.... deze zou ik toch graag eens in't echt zien.
 
mooie dio met alles er op en er aan ik persoonlijk vind hem zelf iets te mooi .
gr dirk d
 
daar mag je best trots op zijn ,langs alle kanten tof om naar te kijken
vgr
Marc
 
Jeanke ,Prachtig dio'ken boordevol details,toppie!
 
Tof diorama Jeanke, er is lekker veel te zien !bravo_zpse8aefded.gif

Over de afwerking van detail ga ik niet zeveren nu, want het is af en het is goed zo !
Al doende leert men, (is voor ons allen waar) dus een volgend project wordt alleen maar beter ;)

De compositie vind ik goed gekozen, maar over de figuren binnen die compositie wil
ik dit wel zeggen :
Naar mijn smaak zijn er wat "veel" soldaten die een beetje doelloos of onduidelijk aanwezig zijn.

In je uitleg vertel je over de öl & ammo activiteiten en daarbij : infanterie die voorbij trekt.
Van dat laatste zie ik iets te weinig terug naar mijn smaak pardon_zps12d73da1.gif
Die infanterie (met een duidelijk doel) had als een verspreide sliert door het verhaal van de bevoorrading kunnen lopen bijvoorbeeld.

stukje over compositie als ik zo vrij mag zijn...

Bij dioramabouw en compositie bedenk ikzelf als eerste :
bouw ik puur voor mezelf, of ga ik voor de show.
Indien voor de show :
1.wil ik het verhaal pakkend overbrengen naar de kijker?
2. of wil ik gewoon lekker veel laten zien?

Wanneer je voor show gaat en je de beoordeling belangrijk vind, dan krijg je te
maken met de regels voor compositie waarbij het verhaal de leidraad is.
Zodra je meerdere sub-verhaaltjes erbij plaatst kan de aandacht weggetrokken
worden van het verhaal dat in de titel aangegeven wordt.
Maar er zijn ook manieren om zulke sub-vehaaltjes te gebruiken
om de aandacht juist naar de hoofdrolspelers (voertuigen en/of figuren) te leiden.

maar waar het werkelijk om gaat :
Zolang je weet waar je zin in hebt, en daar helemaal voor gaat..... kan er eigenlijk niets mislukken :P

Veel bouwplezier met het volgende werkstuk !!

dioramisch groetje ;)
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan