Hoofdsponsor

1/35 SdKfz 251/8 Krankenwagen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Enkele weken terug heeft een collega-bouwer, vriend, clublid... zijn stash opgeruimd, waarbij ik deze kit heb geërfd :

attachment.jpg

Omdat deze gewone APC mij iets te 'random' leek, heb ik er een update bij gekocht :

attachment.jpg

Hiermee moet ik in staat zijn om er een Krankenwagen van te maken, maw : een 'ziekenwagen'.

attachment.jpg

Het clublid was al gestart met de kit, hij heeft alle loopwielen op het chassis verlijmd. Enkele problemen tijdens het schilderen, maar dat is voor later...

attachment.jpg

Op het front heb ik de tools bevestigd, met enkele 'clamps' uit de PE spare box.

attachment.jpg

Het bouwplan van Mr Modelbau, je moet wat kaas gegeten hebben van planlezen om hier wijs uit te raken.
Vandaar ook mijn eerste fout : ergens staat vermeld dat de panelen en het tussenschot op 28 - 30 - 32 mm vanaf voorste hoek dienen verlijmd te worden.
De voorste hoek nam ik vanaf het dashboard. Logisch lijkt mij ?
Niets minder waar, Mr neemt dit vanaf de hoek van de laadbak, wat een verschil geeft van 3 mm.
Hierdoor zaten de witmetalen steunen te ver naar achteren tov van de upper hull.
De panelen terug verwijderd, met veel gekraak en brokken.
Oplossing : nieuwe panelen scratchen uit 0.6 mm plasticard, en de te redden delen resin er terug op gelijmd.

attachment.jpg

Dit is een foto van na de reconstructie. De MP40 is een Dragon exemplaar, dat via scratch is bevestigd (koper haak en riem uit yoghurt-potjes seal).
Tussen de beide panelen is de steun te zien die mijn fout onthulde. Bemerk op de vloerplaat de rail om de berrie te plaatsen : deze is zo fijn gegoten dat de platen die de poten van de berrie vasthouden afkraken, vandaar de plasticard ersatz.

attachment.jpg

Zicht op de rechterzijde. De grote zitbank is opgeklapt, de steuntjes (uit 0.5 mm draad) zijn neergeklapt. Aan het watervat achter de voorzetels is een koperen kraantje gemaakt.
Nog een foutje in de kit : de witmetalen zetels, met fijn gedetailleerde vering op de rug, zijn onbruikbaar wegens het mankeren van een pootje aan één rugleuning. Daarom heb ik de Tamiya exemplaren geplaatst, die trouwens ook aardig gedetailleerd zijn.
Btw : de update van Mr Modellbau is sterk onderhevig aan flash, zowel op de resin als de witmetalen delen !
Op de deurtjes van Tamiya heb ik de pinmarks weggewerkt. Tamiya laat de keuze tussen een gesloten bak en een versie met open deuren.
Ik opteerde voor de open deuren zodat ik wat dynamisme in het tafereel kan stoppen. ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een foutje : volgens Mr zit deze steun aan een zijkant. Daar heeft hij namelijk de scharnieren geïmiteerd. Maar referentiefoto's maakten mij duidelijk dat het pootje in het midden van deze zitplaats staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

De beide rugleuningen, die ik ook foutief had verlijmd, heb ik evenwel kunnen redden. Hier zijn ze op de correcte plaats verlijmd. Bemerk de potloodlijn die aangeeft waar de steun dient te komen. Eerst zaten ze drie mm meer naar links !
Aan de buitenzijde heeft Tamiya een mooie lasnaad mee gegoten op de hull, deze heb ik moeten verwijderen en inkrassen, zodat de voeg tussen voorste en achterste deel duidelijk te zien is. Vandaar de steun aan de binnenzijde : hiermee werden beide delen aan elkaar gebout.

Uit mijn voorraad heb ik nog deze uitgescharreld :

attachment.jpg

Een Verlinden Productie die ik bij een vorig project niet gebruikt heb, (anders kwam ik ze nu niet over ^^).

attachment.jpg

De figuren ben ik aan het aanpassen voor gebruik bij de Krankenwagen.
Mits wat chiropractie, een hoofdje uit de spare box (beter gezegd Master Box) is het aangepast aan een zittende pose in de wagen.

attachment.jpg

Ook de ambulancier wordt aangepast, met een hoofdje van Hornet en handen van VP.
De resterende kieren na de chiropractie worden gevuld met MS.

Voor de schilderfreaks : ik voorzie een three-tone camo op de voorzijde (Ardennen scene). De motorkap en de laadruimte komen in het Rode Kruis wit.

En hiermee is een nieuw topic gestart, tot een volgende...

Groeten Rik
 
Dat ziet er weer een huzarenstukje uit als ik al die fouten zo bekijk... succes ermee!
 
Al mooi werk Rik.
En de problemen mooi opgelost.
Plakken er nu al decals op het dashbord?
 
Speciale uitvoering van de 251.
Deze zal terug met spanning gevolgd worden ;)
 
Ok we zitten dus terug op de 1ste rij... denk dat wij op het forum eigenlijk alleen maar 1ste rijen hebben :)
 
Het zal terug fijn te zien zijn,hoe Rik deze SdKfz 251/8 Krankenwagen tot iets mooi's zal uitbouwen met de nodige details ;)
 
Hey Rik,

Dat is een knap voertuig e.
Wat vind jij van de ombouwkit?
Ik heb hem ook nog liggen maar als ik hem zo bekijk ben ik er niet echt zo tevreden over.
Een van mijn draagberries is zelfs maar half gegoten.
Ik volg wel om het resultaat te kunnen zien.
Echt veel vind je ook niet e over deze versie.
 
Bedankt voor jullie belangstelling !

@Walesha : thanks.

@Camaro : er zitten inderdaad al decals op het dashboard. Dry decals van Archer, deze zijn achteraf maar moeilijk aan te brengen, daarom heb ik ze er eerst op gezet vooraleer ik het dashboard in de bak gekleefd heb. Ze zijn wel beschermd met Maskol.

@Beyond & Tom : welkom.

@PeiperJ : ik hoop er in te slagen, wat er duiken veel probleempjes op.

@Buzzy : je hebt daar volledig gelijk. Ondanks de beweringen van Mr Modellbau dat hij enkel prima onderdelen levert, zitten er heel wat fouten tussen.
Zo heb ik de bodemplaat moeten rechten met kokend water. (Warm aan de vingertjes ! )
De berries zijn bij mij wel volledig gegoten, maar één is ook redelijk krom en flinterdun. Je kunt er bijna doorkijken.
De gietboom is daarentegen mega dik. Je dient ze dus met een zaag voorzichtig te verwijderen.
De langszijden van de berries, daar waar het canvas over het draagraam gaat, is in twee niveaus. Ik bedoel dat het doek niet doorloopt doordat de mal verschoven werd tijdens het gieten. Ik zal dus deze naad nog moeten plamuren.

Veel foto's vind je inderdaad niet. Het is dan ook geen 'spectaculair' voertuig, zoals een tank.
En van de foto's die je vind zijn de meeste nog de Ausf C, terwijl mijn versie de Ausf D is.
Wel heb ik een paar foto's van de binnenzijde waar ik heel veel aan heb.

Groeten Rik
 
Mooie kit maak je ervan Rik!
En ondanks de problemen heb je ook nog een vliegende start.
Alleen: een ambulance mag geen bewapening hebben!!! Dus, helaas. Die MP40's moeten er weer uit, sorry.
Hoop dat je er nog goed bij kan.

Peter
 
Hierbij de twee belangrijkste referentiefoto's betreffende de binneninrichting :

attachment.jpg

Dit is een Ausf C, te zien aan de draagarm van de deur, halverwege de foto - uiterst links en rechts.

attachment.jpg

Op beide foto's is het kleine zitbankje te zien, eenmaal uitgeklapt en eenmaal ingeklapt. Duidelijk is te zien dat de steun in het midden van de bank staat.
 
@Makamba : bedankt !
Maar volgens de handleiding van de kit dienen er twee MP's aangebracht te worden (links en rechts). Tevens zijn twee patroontassen meegegoten op de kleinste panelen.
Misschien is dit niet volgens de Conventie van Genéve ? Maar de Duitsers namen het in meerdere zaken niet al te nauw met deze Conventie ?

Groeten Rik
 
Alleen: een ambulance mag geen bewapening hebben!!! Dus, helaas. Die MP40's moeten er weer uit, sorry.
Hoop dat je er nog goed bij kan.

Peter
Dat klopt niet helemaal, in theorie is dat juist maar in oorlogstijd vormt een ambulance altijd een gemakkelijk doelwit en werd bewapening van het medisch personeel oogluikend toegestaan om zich in voorkomend geval te kunnen verdedigen.
 
Die 2 foto's heb ik ook op het net gevonden. het zijn veruit de enige echt duidelijke foto's van het interieur van deze variant.

Ik heb volgende conversiekit ook nog liggen en die is ondanks het feit dat er heel veel zeer kleine onderdelen zijn een zeer mooie set.

DSC_0878_zpsad72a34d.jpg

Hier een foto van de kleinste stkken.

DSC_0879_zps4e4b8a21.jpg

de rest:

DSC_0880_zps8fdf32da.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit nog in het leger gezeten en was daar medic. Ik had in die tijd een Vigneron (een beetje te vergelijken met een mp 40) en dit was een verdedigingswapen. Dus die mp 40 machinegeweren mag je gerust laten staan.
 
Mooie ombouw tot nu toe van een voertuig wat je niet zoveel ziet. de kruisen geven ook eens een beetje meer kleur... benieuwd naar de volgende bouwstappen en de verdere aankleding van het interieur...
 
De Russen tekenden de conventie van Geneve niet en pepperden lustig elke ambulance tot een zeef, bombardeerden ziekenhuizen, enz.

De Duitsers waren toch vrij zuinig op Mp40 en sturmgewehr, Mg's ook. Allicht deels ook omdat deze duurder, langere productie hadden. Een mp40 is andere kwaliteit dan bvb een sten (en zelfs een vigneron). Men gaf ze in principe aan peloton leiders/onderofficieren of men gaf ze soms uit, specifiek voor bepaalde missies, verkenning bij nacht, met 8 man een wachtpost gaan ontvoeren om te kunnen ondervragen,... Dat soort dingen. Terug van de patroeille werden de wapens weer ingeleverd.
Soms was er een peleton van 50 bij de staf met uitsluitend automatische wapens, voor hoge nood/doorbraak. Ik wil niet teveel doordrammen ze, maar het standaardwapen is de Kar98, en de sani stond niet hoog op de prioriteitenlijst voor bewapening.

Het kan wel, is ook geen groot probleem, maar ik zou persoonlijk geen 2 mp40 voorzien.
 
Deze wil ik ook graag volgen Rik. Je hebt weeral knappe werken gedaan zie ik zo.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Een weekje bouwverlof is de ideale periode om te bouwen ! :$:$ ??

Om de discussie betreffende de boordwapens af te sluiten :
De fabrikant (Mr Modellbau) geeft aan dat er twee MP's aan boord zijn, and so be it...
Te meer daar er geen plaats is om een Kar98 te installeren. Tevens zijn er twee patroontassen voor MP40 laders aanwezig.
Een MP40 is maar half zo lang als een Kar98 wat deze wendbaarder maakt wanneer de bemanning zich dient te verdedigen vanuit de halftrack.

@Buzzy : een leuke conversie kit heb je daar. Een 251/11 is een versie om telefoonlijnen te leggen ? Wordt lekker fijn priegelen om al die kleine prutsen op hun plaats te krijgen. Succes !

Maar nu een kleine update :

Soms moet men kiezen of men al het werk wil doen om de onderdelen op te kuisen, plamuren, schuren,... en misschien te eindigen in de vuilbak, of om alles opnieuw te scratchen.

Daarom heb ik het draagraam van de bovenste stretcher voor drie-vierde opnieuw gemaakt :

attachment.jpg

Het bovenste deel is het witmetalen onderdeel uit de kit, hier was de linker steun niet volledig gegoten. Daardoor was ik genoodzaakt om een messing plaatje in de plaats te lijmen, want net het dragende deeltje was er niet. :tongue:
De andere langsligger, eveneens uit witmetaal, vergde heel wat opkuiswerk. Ik vermoed dat het hier ook om een vierkante rail gaat, maar mijn referentiefoto toont een buis waarop de dragende steunen vast zitten.

attachment.jpg

De koperen steunen zitten in de buis gesoldeerd. Dit heb ik bekomen door een groef te frezen in de buis met de lengte van de steunen.
Het vergde heel wat paswerk om beide steunen in elkaars verlengde te solderen, maar "opgeven" staat niet in mijn woordenboek !

attachment.jpg

Zicht op het uiteinde. De buis is duidelijk zichtbaar. De twee breedte armen heb ik zoals het voorbeeld uit twee strips gemaakt, gevat door een fijne beugel. Op het uiteinde van deze armen zit een eindje ketting gesoldeerd die aan de bovenste liggers vast gemaakt worden.
Het geheel wordt nog afgewerkt met enkele rivetten en twee vleugelbouten.

Deze macro-foto's tonen heel wat onzuiverheden rond het soldeerwerk, maar dat is inmiddels opgekuist met een glasvezelpotlood. :sleep:

Groeten Rik
 
Knap gemaakt man. Ziet er heel goed uit en is toch een meerwaarde voor je model.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan