Ik ga eens spelbreker spelen bij dit Franco tijdperk tankje.
Vind 'em zeker niet slecht rekening houdende met het feit dat je een hele tijd stilgelegen hebt.
Franco = Spanje = zon maar de grote gevechten speelden zich niet af op de stranden maar in het binnenland en dat Spaanse binnenland, voor zover ik mij kan herinneren, heeft toch redelijk donkere aarde. Zodoende vind ik dat Europe Dust niet zo slecht niettegenstaande het meer gericht is naar de oostelijke zijde van Europa dan naar onze contreien.
Persoonlijk vind ik dat er wat meer klare pigmenten mochten gebruikt worden in combinatie met dat Europe Dust. Ik dacht hierbij aan wat zand kleuren zoals MiG Sand of zelfs Gulf War Sand dat goed kan inblenden met het Europe Dust.
Vooral het feit dat de toren, het hoogste punt van de tank, bleker aftekent in kleur dan de rest vind ik geslaagd: vangt ook net dat ietsje meer zon op.
Wat mij persoonlijk het meeste stoort is de kleur van de uitlaat.
Iedereen gaat er van uit dat een uitlaat altijd roest is en het zijn altijd de buizen die het meest roest zijn en in geval van jouw tank ligt de roest er dik op. Roest wordt echter veroorzaakt door lucht + water en in het geval van het Spaanse binnenland kan het heel droog zijn. Natuurlijk zijn die dingen verrekt warm maar van zodra de hete uitlaatgassen in de buizen komen beginnen ze al af te koelen (logisch) doch natuurlijk niet met tientallen graden ineens (ook logisch) en hun warmte zal ook hun directe omgeving aantasten. Dat wil zeggen dat de onder en rond de buizen liggende verf ook zal aangetast worden en zeker ook die roosters die over de uitlaat liggen. Moeten die dan ook zo roest zijn? Neen, maar het lijkt meer dan logisch dat de normale verf zal aangetast zijn door de warmte en dat er dus een verkleuring zal zijn. Die aantasting/verkleuring vind ik terug op het rooster waar er subtiele roesttinten op te zien zijn en dat is prima zo. Wel op letten in het vervolg dat je alle gaatjes in het rooster open maakt, nu zijn er enkele dicht door verf.
Ben voor alle zekerheid ook nog eens in mijn docu gedoken en heb artikels en foto's nagekeken in SteelMasters 75 en 124 alsook in VMM (Véhicules Militaires Magazine) n° 70. Geen enkele toont roestvorming op de uitlaten zoals op jouw model, juist verkleuring door de warmte.
Wat de zware aanslag ter hoogte van de loopwielen betreft moet je eens proberen om er met een oude tandenborstel over te gaan. Dit zal waarschijnlijk het ietsje teveel aan pigment wegnemen en wat meer van het loopwerk te voorschijn toveren. Idem op de uitlaten trouwens.
Wat Roy inbrengt kan ik goed volgen en het is inderdaad misschien een idee voor later, alles hangt af hoe jij jouw bouw wil zien.
Ik blijf er bij dat je werk mag gezien worden maar dat enkele kleine aanpassingen het toch nog dat tikkeltje meer kunnen geven.
Deze bemerking enkel ter ondersteuning in je verdere werk.