Hoofdsponsor

1/65 ***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE]

In alle eerlijkheid is de vlag inderdaad een afknapper na al het geweldige mooi geleverd werk al.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Ik volg dit prachtige project in stilte en ben onder de indruk van wat je hier neerzet.

In alle eerlijkheid vind ik de vlag ook een element dat de algehele hoge kwaliteit van dit project omlaag haalt.
Ik heb hier wel begrip voor want die stickers zijn onmogelijk om een realistisch effect mee te scoren.
Een aantal jaar geleden bouwde ik de Roger B Taney van Amati en daar zat ook zo'n "sticker" vlag bij die op geen enkele manier in vorm te krijgen was.
De vlag werd dus ook geprint op papier (kleuren laser printer), dubbel gevouwen rond een touw, en in een vorm geplooid.

Hier het resultaat:
attachment.jpg
 
als je ze op papier print kan je ze laten weken in verdunde houtlijm,
en ze helemaal naar je hand zetten zoals je zelf wil,
en dan als ze droog is ophangen aan de mast

proberen kan geen kwaad peter moest het echt niet lukken kan je deze nog altijd laten hangen ;)
 
:laugh::laugh:

Ik ben aan het genieten van jullie reacties en ik wil iedereen bedanken voor het idee om de vlag te printen.
Ik zal eens zien of me dat gaat lukken. Het gaat even duren voordat ik het heb gerealiseerd.

Nogmaals allen dank voor de tip en suggestie. Echt top! :You_Rock_Emoticon:
 
Hallo Peter,
Ik heb hier op mijn kantoor een kleuren laser printer.
Als je me een afbeelding van de vlag kan geven, print ik dat even uit en stuur ik het je per post toe.
Dirk
 
Hoi Dirk,

Een wat late reactie excuus, het is momenteel een drukke periode waar ik in zit! Heel erg bedankt voor het aanbieden. Ik heb besloten om de vlag te laten zoals ze is ook al weet ik zeker dat een papieren versie zoals jij op je schip geplaatst hebt, vele malen beter zou staan! Het hoeft echter geen perfect model te zijn. Ik vind het enorm tof aangeboden van je! Dus nogmaals dank hiervoor! :You_Rock_Emoticon:

groet,
Peter
 
**Chapter 11 - Main Mast**

Hallo vrienden,

Even het stof van dit topic afblazen... De laatste weken zijn mijn vrije uren erg spaarzaam geweest aangezien we veel voorbereidingen treffen voor onze toekomstige woning. Tussendoor hier en daar een uurtje wat kunnen doen, maar helaas zijn er wel wat foto's verloren gegaan. Geen idee hoe dat gekomen is, maar het is niet anders.

Ik ben begonnen met het maken van de grote mast. Het rondhout wordt geleverd in de bouwdoos. Deze moet op lengte gemaakt worden en de mast moet taps toelopen. Ik heb geen draaibank dus ik gebruik mijn boormachine en schuurpapier om de mast evenredig te verdunnen naar het uiteinde.
Ook de "uitkijk" is gemaakt waarbij diversen items zijn bevestigd. Jammer genoegd zijn al deze foto's verloren gegaan.

De voet van de mast moet verder verstevigd worden. Vanaf hier heb ik de foto's nog.

Eerst zaag ik 8 latjes op dezelfde lengte. Daarna schaaf / schuur ik een schuine kant op de lange zijdes.

f6dbd9c3a5b96e38ec387532f14bc337.jpg

366a695659dec92f1feae1e75f5d5bd4.jpg

304d7ca4889980640842fbe5b026f0e3.jpg


Hierna moeten ze bevestigd worden op de mast. Ik zet een loodlijntje voor het eerste latje.

7c1ca5801449843119d28ebe906b8507.jpg

c399283582bd7c174b141d33dd7e4a34.jpg

De plankjes en de mast moet ombonden worden met touw. In de kit is een lichte "beige" kleur hiervoor meegeleverd. Alle niet bewegende stukken touw maak ik donker.

64eb693b7a4047c62302115804990824.jpg

bc934d89080d6f0774c3a5f21cb633e8.jpg

en een overzicht foto van de mast tot nu toe.

839ea02e24f5746b84b441967d73be1c.jpg

De top van de mast moet ook gemaakt worden. Deze bestaat uit drie onderdelen.

635b17fddbe71cd0e123d8672b38dbb8.jpg

Al die draadjes is voor mij geen feest. Ik ben er gewoon niet zo goed in, maar ik sla me er door heen.

601e2ef40d38b5406e9516fb1715ec38.jpg

07b0045a874d0f19dd149558fcb01f8d.jpg

Een plaatje van de werkplek...

e9f98a4d3e42063a697803ee243e3d76.jpg

Nu de grote mast in zijn geheel klaar is, begin ik met de grote ra. Deze wordt zoals destijds blijkbaar gedaan werd, opgebouwd uit twee stukken. De stukken hout moeten weer taps toelopen naar de uiteindes.

a24a365ef0186c63683cc98eaee76d25.jpg

d6981e392bd6dd81987717866090fd10.jpg

b7f76d383d6d604744513afeaa41109b.jpg

ce290248b3a752c323ac90febda7e829.jpg


Tijdens mijn werkzaamheden, kwam mijn zoontje van 3 even kijken. Hij wilde graag een handje helpen! :)
Samen hebben we een blok aangezet.

9c9eed0b5e437293a97752630c010397.jpg

82e1ca1fb37c8a1e11099a6844db2b9c.jpg

482f89f7cac6441fbb2b8abc2549fbd6.jpg

843377974c4f8c46fc54ab4402f93c6c.jpg


De grote ra is nu klaar, met behulp van mijn zoontje en kan met de tijd aan de mast worden gehangen. Dit is voor een volgende update.

tot snel,
Peter
 
Dit is een (voor mij althans :$ ) zéér interessante update.
Ik ga binnenkort ook beginnen aan de masten van mijn Niña.
Deze lijken een beetje gelijkaardig van masten en ra heb ik de indruk.
Zo kan ik lekker komen spieken ;)
Die versteviging aan de mast is iets wat ik misschien ga kopiëren :ph34r:
Laat de volgende update maar komen :laugh:
 
Dit is een (voor mij althans :$ ) zéér interessante update.
Ik ga binnenkort ook beginnen aan de masten van mijn Niña.
Deze lijken een beetje gelijkaardig van masten en ra heb ik de indruk.
Zo kan ik lekker komen spieken ;)
Die versteviging aan de mast is iets wat ik misschien ga kopiëren :ph34r:
Laat de volgende update maar komen :laugh:

Als je daarmee een zelfde resultaat behaald als je met die lombarden gedaan hebt, dan wordt het een plaatje! ;)
 
**Chapter 12 - The art of rigging**

Goedemorgen maten, vrienden, scheepslui, gewone lui, kijkers en geïnteresseerden!
In deze update zal ik de laatste stukjes hout die gevormd worden tot mast of ra tonen en daarna de start met de tuigage.
We zijn in de laatste fase van deze bouw aangekomen. Een mijlpaal met een melancholiek gevoel wanneer je weet dat je het laatste stukje hout voor dit schip hebt gevormd en start aan de tuigage. Het optuigen van een schip is letterlijk een specialisme die ik niet bezit.
Een uitdaging om er iets van te maken borrelt in me naar boven. Het hoeft voor mij niet wetenschappelijk correct te zijn, dat is het hele schip namelijk niet. Het moet alleen op het eerste oog "authentiek en goed" uitzien. Dit is meer een gevoel dan een exacte wetenschap, echter door op kleine nuances te letten moet dat lukken. Ik ga er voor zitten met mijn pincetten, lijm, draad en goede moed...

Het maken van de laatste ra's en masten, het aanzetten van de blokken is een tijdrovend karwei.

79ab754c13b493146e50490ff3cca847.jpg

1ec66cfccd346356a70f64e924889e78.jpg

Nog even de methode die ik gebruik om een rond stuk hout te verdunnen / taps laten aflopen. De boormachine laat een diepe indruk achter in het hout. Dit zaag ik er later af en is niet meer zichtbaar.

0f9928249d06622bb990be332e0ea484.jpg

e6e46557ea46cd41e84ac5fc26702cb8.jpg

2175678f221ada709e16684fce40289e.jpg

fa3e64e1da57aca3aceba7297f3de38e.jpg

De mizzenmast in wording. Na het taps laten aflopen van de mast, nog even een gaatje geboord van 1mm. Deze is nodig om met een pen een verbinding te maken met een blok voor de stevigheid. Ook in het blok boor ik in het midden een gaatje van 1mm. Om het midden te bepalen zet ik simpelweg twee diagonale lijnen naar de hoeken. Waar de lijnen elkaar kruisen is het midden van het blok.

1099a5fcb1f928192317ebcb39ddb982.jpg

fcc5f19abe11f6006475da7259194fa3.jpg

76f2c32d0d0bbc3c7720a9a7b37cc912.jpg

Na montage van beide masten is dit het resultaat.

16cba275580edf9c31b9f456c1a52446.jpg

0b8034911db3f05cc3bc212639514082.jpg


Nu volgde een kleine tegenslag. Ik moest de achterste mast afmaken (bezaansmast) en deze heeft een dwarsgetuigd zeil.
De ra ook wel "begijnenra" genoemd is opgebouwd uit twee stukken hout van 4mm. In de bouwdoos is men vergeten om onvoldoende 4mm lang stuk rondhout mee te leveren. Ik merkte het al op bij de inventarisatie, dat de meegeleverde 4mm rondhout wel erg kort was. Na inspectie in de bouwbeschrijving / partslist, zag ik de fout. Hierin wordt een verkeerde (te korte) waarde gegeven voor de begijnenra. In de bouwbeschrijving moet deze 17cm lang zijn en bestaan uit een stuk, maar in werkelijkheid is het een 35cm lange ra die bestaat uit twee samengevoegde stukken. Foutje van AL die mij nu even een grote uitdaging bezorgd.
Het is op dit moment 15:30u zaterdagmiddag. Ik besluit met mijn zoontje naar Sjaaks Hobbyshop te Voorhout te rijden. Dat is vanaf mijn woonplaats ongeveer een uur rijden, maar ik weet dat ze daar diversen latjes op voorraad hebben. Daar aangekomen vond ik uiteindelijk een stuk rondhout (noten) van 5mm. 4mm was niet op voorraad. De kleur was iets afwijkend, maar wetende dat ik dat wel een beetje kan bijkleuren vond ik dat niet zo erg. 5mm naar 4mm veranderen was ook niet zo'n probleem, dus ik besloot deze mee te nemen. De lange rit voor mijn zoontje werkte op zijn blaas en dus moest hij nog even een sanitaire stop maken. In de winkel werd mij medegedeeld dat er geen klantentoilet is. Dat stuitte me een beetje tegen de borst en vond ik niet zo erg klantvriendelijk. Nadat ik aangaf dat we nog een uur in de auto moesten, mocht hij toch even op het medewerkerstoilet. Beste Sjaaks Hobbyshop, vriendelijk bedankt dat dit toch even mocht! :brouw:
Een klein kind heeft zijn blaas iets minder goed onder controle dan wij volwassenen...

Twee uur verder, thuis aangekomen met een stukje hout ben ik 's avonds aan de slag gegaan. Het begon met het schuren om rondom er 1 mm af te halen. Dit duurt even als je alleen een schuurblokje ter beschikking hebt. Ik heb het te schuren rondhout opgedeeld in twee delen. Eerst de ene helft schuren naar 4mm, waarbij ik het midden op 4,5mm heb gehouden. Vervolgens de andere helft. Uiteindelijk als laatste heb ik het midden naar 4mm geschuurd. Nu is het hout overal netjes op 4mm gebracht.

3d5b272e40dc808b70547fca5d33cbbb.jpg

Hierna ging de schuursessie verder, omdat de begijnenra ook taps toeloopt en de verbinding, waar de twee helften elkaar raken, een platte kant moet hebben.

e44663677af71c13434e28c1fcb2a5ba.jpg

6e25ed7dba1ab5040232bce97750fd6f.jpg

Na het samenvoegen, zet ik met potlood de lijntjes uit waar ik met touw de ra omwikkel ter versteviging. (groene pijlen)

824b5afd57347a3f990a6d4284d49928.jpg

Het eindresultaat na het omwikkelen en het aanbrengen van wat blokken. (rode pijlen)

59497e63ede9046ad0947bf35615509f.jpg

Nu alle masten en ra's zijn gevormd, is dit het resultaat...

955b9c90c18410a70678c1034c08516e.jpg

0a20154d5ab8dce8b9034f493a014efb.jpg

625c55829a08eebdf97e59df2e3b2cb1.jpg

c60a6f215af9e49d187633ffa790775a.jpg

69d87a39e06985feb1ea0c56fb4cc7c0.jpg

eb0977b61cc1d1134d21e0dc45ee16d0.jpg


*Zeilen*

Tja, zeilen....op een zeilschip horen nu eenmaal zeilen. Ik heb er veel meningen over voorbij zien komen. Wel zeilen, geen zeilen, gereefde zeilen enz...
De bouwdoos komt met kant en klare zeilen. Deze zijn in de fabriek netjes gestikt met naald en garen, waarschijnlijk deels op een naaimachine, maar ze zitten erbij. De kwaliteit echter......tja.....het is geen lust voor het oog. Ze zijn redelijk bleek van kleur, de omslag is erg breed en het lijkentouw (zoomtouw) is van een verkeerde kleur. Zucht.
We gaan het er mee doen. Ik ga geen nieuwe maken ook al zou ik het kunnen. Ik kies in deze ervoor om de zeilen wat aan te passen en daarmee op het schip te zetten. De verhuizing staat voor de deur binnen een paar maandjes en dan wil ik het schip af hebben. Met de tuigage nog voor de boeg en de kleine vrije uurtjes die ik heb, is dit mijn beslissing. Mocht ik er ooit nog problemen mee hebben, is het maken van nieuwe zeilen altijd nog een optie.

Een tweede issue met de zeilen zijn de rode kruizen! De schepen van Columbus worden altijd afgebeeld met een rood kruis in de zeilen.
Er is een associatie gekomen in onze hersenen dat wanneer je een scheepsmodel met rode kruizen in de zeilen hebt, dat je het over Columbus en zijn schepen hebt.

santa-maria-caravel-wooden-model-ship-kit.jpg
bron: www.artesanialatina.net

Het klopt alleen niet helemaal. De geschiedenis leert ons dat rode kruizen op schepen wel degelijk in de periode voorkwam. Er zijn alleen wel twee varianten die een heel verschillende achtergrond hebben.
Het type kruis dat veel wordt afgebeeld op de Santa Maria is het zogenoemde "tempeliers kruis"

180px-Knights_Templar_Cross.svg.png
bron: www.wikimedia.org

Onze Columbus was geen tempelier maar wel in dienst van een christelijk koninkrijk. De rode kruizen van dergelijke schepen kwam voor in Spanje en dat zag er dan als volgt uit.

244px-St_James_Cross.svg.png
bron: www.wikimedia.org

Zo, als de schepen van deze expeditie een rood kruis in de zeilen had, dan was het zeker niet het tempeliers kruis maar een chistelijk kruis. Nu, de periode dat men dit gebruikte strookt weer niet met de periode dat Columbus met zijn schepen naar het onbekende westen voer. Met andere woorden, de kans is dus ook aanwezig dat het schip helemaal geen rood kruis in de zeilen had...

Ik ben er niet over uit, wel of geen rood kruis. Waarheid of niet...Geleerden weten het ook niet zeker. Ik besluit om er geen rood kruis op te zetten en ze enkel een beetje te verkleuren met thee!

803e010303121850ad9852336c06881e.jpg

5d09fba2844d6bf944325664c9a5c1d4.jpg

a8794f0d44e33c85c8dc3bceab498ac7.jpg

760fb349f1ec51fc7c06482ccc704af7.jpg

a0b8f83e19506183ea3970a140c443b1.jpg

bd01410253a62b9b484dd7d9c3d03bbd.jpg

Ik heb gewone thee gebruikt en ongeveer 20 minuutjes laten weken in heet water. De kleur zoals deze geworden is laat ik zo. Ze zijn iets bruin/geel beige achtig en dat was de kleur die ik voor ogen had. Je kan de zeilen nog donkerder maken naar gelang de voorkeur door het proces enkele keren te herhalen. Ook kun je de stof kleuren met koffie of een kleurstof.
De zeilen zijn na het drogen weer even opgeborgen omdat ik die later met de ra's aan het schip ga hangen. Dus de zeilen worden eerst aan de ra's bevestigd, waarna ik daarna de ra's met zeilen aan het schip ga bevestigen.

Voordat ik daarmee kan starten zal ik eerst een boel tuigage gaan opspannen. Ik besluit te starten met het vastzetten van de grote mast. Deze wordt vastgezet met aan weerskanten een want. Het want is opgebouwd uit stagen.
Ik zorg ervoor dat ik de stagen om de grote mast worden gelegd in de uitkijk. Dit gebeurde in een specifieke volgorde waardoor de lussen over elkaar worden gelegd en een nette stapel ontstaat. De bouwbeschrijving en tekeningen zeggen niets hierover en als je niet bekent bent met deze materie, is het een onmogelijke klus. Gelukkig heb ik wat ervaring en heb ik diversen boeken die mij hierover wat vertellen. Ze zitten helaas wel in een verhuisdoos....
Ervaring alleen dan maar...

De volgorde voor de geïnteresseerden onder jullie...
Stuurboord: Vanaf een jufferblok gaat er een staag naar de uitkijk, vandaar om de mast en daarna terug naar beneden naar de jufferblok ernaast. Een staag is een stuk touw, maar op het schip ziet het er uit als twee!
Hierna Bakboord: hetzelfde proces. als hierboven. Deze wordt in de uitkijk bij de mast boven op de andere lus gelegd. (stapelen)
Vervolgens herhaal je dit proces over en weer totdat het hele want gedaan is.
De mast wordt door dit proces vastgezet!

f2b417b3bce096c03a79a148b1a64414.jpg

da4c14b609a434dc34b6b28b91d342b1.jpg

Het op spanning brengen van de stagen voor dit type schip gebeurd door een talreep.

talreep.jpg
bron: www.debinnenvaart.nl

Om de jufferblokken op gelijke hoogte te brengen, heb ik een eenvoudig hulpmiddeltje gemaakt (afstandhouder). Een latje met wat sateprikker puntjes gelijmd. De afstand is hiermee steeds gelijk en kan ik makkelijk de stag vastknopen en heb ik mijn handen vrij hiervoor. Hierna is het afspannen met een talreep eenvoudig te doen!

c138ad857609d4ffd1834486b1320c3e.jpg

d24e6f2b8c3101d7eb5c3f48afba1082.jpg

536927b991c8d5d2344fd0f0f73dbae3.jpg

Op de laatste foto is goed te zien dat de eerste stag om de bovenste jufferblok wordt gelegd en wordt vastgeknoopt. Ik heb mijn handen vrij om dit te doen doordat mijn hulpmiddeltje de jufferblokken op de juiste afstand houdt.

Hierna breng ik de talrepen aan en zet deze met een tijdelijke knoop vast aan de stag. Dit doe ik omdat de rek er in de koortjes nog niet uit is. Door deze nu even een dag te laten staan zal de koortjes iets verslappen doordat de rek eruit gaat. Hierna kan ik het tijdelijke knoopje van de talreep losmaken en de stagen verder op spanning zetten alvorens deze definitief vast te zetten.

14c7148b5e045375e65a5320ccc05d62.jpg

f88f31ef3d470358c668f364e33de18f.jpg

Goed is nu te zien dat de twee geknoopte stagen aan de jufferblokken, feitelijk een stuk touw is die om de mast geslagen is!


Tot zo ver mijn update over het knopen van touwtjes, stagen en jufferblokken, talrepen en mastworpen. :8
Graag tot een volgende update en ik hoop dat ik de stappen een beetje duidelijk heb verwoord en getoond.

Peter
 
Interessante methode, maar wel effectief blijkbaar. Alle respect voor wat je hier doet... dus de kans bestaat nu dat je nu nog eens alles moet aanspannen, of doe je dit nadat beide zijden getouwd zijn, om scheeftrekken van de masten te vermijden?
 
Klopt Silenoz, ik moet alles naspannen. Dit doe ik als ik alle stagen gezet heb en daarmee staat de mast als een huis en recht!
 
Bedankt voor de uitleg Ptér.
Er zijn al een aantal van mijn vragen uitgelegd zonder ze te hoeven stellen :D
Het gaat vlug vooruit nu..
Zit ongeveer even ver met de Niña, alleen ben ik nu even aan de sokkel bezig...
 
Ja mooie vorderingen van jouw project Nina. Een sokkel moet ik ook nog gaan maken.
 
*rigging continues - shrouds*

Hallo vrienden, een kleine update tussendoor.
Het knopen van touwtjes gaat verderen in dit geval ben ik alleen nog maar bezig met stagen en het staande want.

Als eerste de "voorstag"...Deze loopt vanaf de grote mast naar de voorkant van het schip om de boeg. Op dit touw staan enorme krachten en voorkomt het breken van de mast naar achteren.

aa57df54391957b92d0403e9c47d75ee.jpg

Hierna ben ik verder gegaan met de jufferblokken en de talrepen om deze verder te tuigen. De talrepen zijn verder op spanning gezet en worden nu vastgeknoopt. Op de eerste foto enkel het rechterpaar al gereed. Op de tweede foto alle paren geknoopt.

cfc3f882793a3ef88dec93250ca37733.jpg

94b86e78a595fd2f375d14f736699e64.jpg

Hierna heb ik toch nog een klein hout projectje gevonden...

e3e4a7f20ef98d25a04e053dcdf37af7.jpg

Ik heb de manier en tip van BertUS gebruikt om de horizontale touwtjes (ken de nautische term even niet) te maken door gebruik te maken van een mal met de maatvoering.

6c901db91e71ec5006ba167a210de261.jpg

Stukje hout erop! Deze worden later als het want klaar is nog vastgeknoopt met een mastworp.

5910f0ca0dbbabc4a33ff8e4dcb70ae9.jpg

En daarna begonnen aan de horizontale lijntjes en gewoon het patroon volgen. Het is lastig om de touwtjes heel strak te krijgen omdat alles beweegt. De bovenliggende rij heeft weer invloed op het werk van de rij eronder. Met andere woorden, het werk gaat langzaam maar secuur. Ik heb er best wel gein in om 's avonds een paar touwjes bij "kaarslicht" te knopen. Ik heb op mijn werkplek geen lamp...

9d313619febe8d7c832aa3254afa2a53.jpg

7a37f824468356fea38b1448a754a599.jpg

62281647a029282032f88b1aa6842f88.jpg

4911c6985326810e17b273e7b4173f08.jpg

En tot zover dan deze update...het knopen gaat door...langzaam maar geduldig, touwtje voor touwtje. Overigens worden de buitenste knoopjes en uiteinden nog afgewerkt door middel van een winding. Dat in een volgende update voor een voorbeeld.

groet,
Peter
 
Terug
Bovenaan