Dat ik heden ten dage een Sherman ga maken, had ik me tot een paar jaar geleden niet kunnen indenken. Ik vond tot voor kort een Sherman maar een sardienendoos op tracks, met het uitzicht van een strijkijzer en daarop een onderontwikkelde koepel. Het verhaal begon toen ik een andere geallieerde tank ging bouwen, de Churchill.
Toen ik voor dat project een plan besteld had uit Amerika, bleek dat niet op mijn adres aan te komen. Vreemd genoeg kon ik het volgen tot ergens in Schotland, waar de postbode het bezorgd had. Ik kaartte de vergissing aan bij de verkopers en na korte tijd stuurden ze me niet alleen het plan van de Churchill op, maar ook wat bonusmateriaal. Je kan nu wel raden wat er nog in de tekeningenkoker zat.
Als projecten me op dergelijke wijze in de schoot vallen, dan schuif ik oude vooroordelen terzijde en ga ik kijken of er niets van te maken valt dat het voor mij toch de moeite waard maakt. Een standaard tank met 76mm kanon vond ik wat eenvoudig. Ik had wel wat plezier beleefd met de Churchill Box Girder Bridge, dus kon ik er nu ook een "funny" van maken. Ik ging in 2015 voor het eerst naar Overloon en daar heb ik toen een Sherman Crab gezien. Ik ging eens naar een kit uitkijken op de beurs van Veldhoven. Daar zat Bruce Oomen, die me aanraadde om bij Resicast een resinkit en de Asuka Models (ex-Tasca) Sherman V te kopen. Daarmee had ik de beste kit om de tank te kunnen bouwen. De kit van Dragon zou misvormd zijn en er lag ook een Legend Crab setje maar dat was minder gedetailleerd.
Links een stukje vilt dat voor de vering van de tank gebruikt wordt.
Er zit wel wat PE bij in een roodkoperen fret.
Op de handleiding staat nog Tasca. Ze is van het foldertype en tweetalig Engels en Japans.
Er zitten dropveters in de kit. Die zijn wel keurig gegoten maar hebben over de hele zijkant flash; mijn foto ervan was onscherp. Daarom kocht ik deze Modelkasten tracks. Ik zoek nog wel uit wat het beste resultaat geeft, de rubberblokken van de Modelkasten zijn kleiner dan die van de kit.
Ik heb de inhoud van de resinkit in de zakjes gelaten en in de doos van de tank gelegd, er paktn zich vandaag nogal wat wolken samen maar tot een bui is het niet gekomen.
Iets om de gun mantlet mee in te pakken, mooi meegenomen.
De rotor voor de kettingen is nogal ruw gegoten, met een diepe naad.
En dan nog veel kettingstukjes. Ze zijn van het type aandrijfketting.
In 2016 heb ik gebruik gemaakt van mijn bezoek aan Militracks om de Crab van Overloon aan een fotospecial te onderwerpen. Ik vond toen namelijk niet veel detailfoto's van die variant.
Op de markt naast het museum vond ik ook een boek dat me heel handig leek om aan een Sherman te gaan scratchen.
Nog enkele andere boeken die ik tegenkwam:
Het boek van Osprey bevat de geschiedenis van de vlegeltanks, maar heeft alleen zwart-witfoto's en illustraties. Het boek van Pat Ware toont de ontwikkeling van de Sherman uit de M3 en heeft enkele kleurenplaatjes waar we alleen groen zien. VOoral het boek van Haynes is weer een onmisbare referentie, zelfs voor iemand die een bepaald serienummer zoekt of van plan is een Sherman te kopen.
De andere projecten blijven terwijl wel lopen maar ze naderen de schilderfase. Als er gebouwd wordt, zal ik dus spoedig hier belanden.
Toen ik voor dat project een plan besteld had uit Amerika, bleek dat niet op mijn adres aan te komen. Vreemd genoeg kon ik het volgen tot ergens in Schotland, waar de postbode het bezorgd had. Ik kaartte de vergissing aan bij de verkopers en na korte tijd stuurden ze me niet alleen het plan van de Churchill op, maar ook wat bonusmateriaal. Je kan nu wel raden wat er nog in de tekeningenkoker zat.
Als projecten me op dergelijke wijze in de schoot vallen, dan schuif ik oude vooroordelen terzijde en ga ik kijken of er niets van te maken valt dat het voor mij toch de moeite waard maakt. Een standaard tank met 76mm kanon vond ik wat eenvoudig. Ik had wel wat plezier beleefd met de Churchill Box Girder Bridge, dus kon ik er nu ook een "funny" van maken. Ik ging in 2015 voor het eerst naar Overloon en daar heb ik toen een Sherman Crab gezien. Ik ging eens naar een kit uitkijken op de beurs van Veldhoven. Daar zat Bruce Oomen, die me aanraadde om bij Resicast een resinkit en de Asuka Models (ex-Tasca) Sherman V te kopen. Daarmee had ik de beste kit om de tank te kunnen bouwen. De kit van Dragon zou misvormd zijn en er lag ook een Legend Crab setje maar dat was minder gedetailleerd.
Links een stukje vilt dat voor de vering van de tank gebruikt wordt.
Er zit wel wat PE bij in een roodkoperen fret.
Op de handleiding staat nog Tasca. Ze is van het foldertype en tweetalig Engels en Japans.
Er zitten dropveters in de kit. Die zijn wel keurig gegoten maar hebben over de hele zijkant flash; mijn foto ervan was onscherp. Daarom kocht ik deze Modelkasten tracks. Ik zoek nog wel uit wat het beste resultaat geeft, de rubberblokken van de Modelkasten zijn kleiner dan die van de kit.
Ik heb de inhoud van de resinkit in de zakjes gelaten en in de doos van de tank gelegd, er paktn zich vandaag nogal wat wolken samen maar tot een bui is het niet gekomen.
Iets om de gun mantlet mee in te pakken, mooi meegenomen.
De rotor voor de kettingen is nogal ruw gegoten, met een diepe naad.
En dan nog veel kettingstukjes. Ze zijn van het type aandrijfketting.
In 2016 heb ik gebruik gemaakt van mijn bezoek aan Militracks om de Crab van Overloon aan een fotospecial te onderwerpen. Ik vond toen namelijk niet veel detailfoto's van die variant.
Op de markt naast het museum vond ik ook een boek dat me heel handig leek om aan een Sherman te gaan scratchen.
Nog enkele andere boeken die ik tegenkwam:
Het boek van Osprey bevat de geschiedenis van de vlegeltanks, maar heeft alleen zwart-witfoto's en illustraties. Het boek van Pat Ware toont de ontwikkeling van de Sherman uit de M3 en heeft enkele kleurenplaatjes waar we alleen groen zien. VOoral het boek van Haynes is weer een onmisbare referentie, zelfs voor iemand die een bepaald serienummer zoekt of van plan is een Sherman te kopen.
De andere projecten blijven terwijl wel lopen maar ze naderen de schilderfase. Als er gebouwd wordt, zal ik dus spoedig hier belanden.