Hoofdsponsor

Zeehond [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
N

Nonkel

Guest
Hallo bouwvrienden,

Ik wil even de eerste stappen van onze samenbouw uit de doeken doen. Ronny had zowat op grond van een plan de romp deels gestart. De boegschroefbuis en ankernissen zijn in koperwerk gemaakt uit afval van koper.
Algauw bleek het een noodzaak om alles verder in detail te gaan uitwerken en hoe we de schroefas, straalbuis en andere delen zouden precies willen aanbrengen en zo.
Op dat moment zijn we gaan tekenen met CAD en zo alle onderdelen op basis van de reeds bestaande romp en de werkelijke afmetingen beginnen samenbrengen. We willen ten alle tijde zo dicht als mogelijk de werkelijkheid en schaal benaderen. Enkel door het gebruikte materiaal moeten we een middenweg zoeken rekening houdend dat de zaak in totaal niet te zwaar zal worden.
Het ding moet immers varen.
We hebben dus eerst het hoofddek met de juiste zaling en dekrondte uitgetekend en per paar spant in hout uitgezaagd. Het dek zou op de romp moeten komen als een deksel op een koekdoos.
Omdat deze methode heel goed resultaat gaf, zijn we ook met de bovenbouw op die manier gestart. Tekenen op ware afmeting volgens plan en verschalen om af te drukken. Op die manier kunnen ook met de dikte van het gebruikte hout rekening houden enz.. Alles is naar verhouding.
We hebben de skeg op die manier dan ook uitgewerkt. Eerst veel koffie tijdens de regelmatige werkvergaderingen waar we tot een overeenkomst komen welk materiaal zal worden gebruikt. Dan pas dit alles in de tekening uitgewerkt.
Ik kan momenteel niet alles tegelijk online brengen. Maar hou het van ons tegoed.

Ronny is ook aan het werkbootje bezig dat we volledig volgens lijnenplan hebben getekend (zien foto's) om dan uit beukenhout te vervaardigen. Weeral is in de tekening al met materiaaldikte rekening gehouden. Ook daarvan wat later wat meer nieuws.
De bedoeling is echter om de huidplanken in strips aan te brengen zoals bij de echte werkboot.

Alles gaat dus heel langzaam omdat we echt heel veel koffie drinken en de zaken bespreken. Ook zijn we steeds op den uitkijk naar bruikbaar materiaal.

Groetjes van Ronny & Nonkel
 

Bijlagen

  • Huidopbouw&Boegschroefbuis01.jpg
    Huidopbouw&Boegschroefbuis01.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 44
  • Huidopbouw&Boegschroefbuis02.jpg
    Huidopbouw&Boegschroefbuis02.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 34
  • Neus.jpg
    Neus.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 33
  • Boegschroefbuis.jpg
    Boegschroefbuis.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 31
  • Zeehond_Loodsjol_dwg.jpg
    Zeehond_Loodsjol_dwg.jpg
    35 KB · Weergaven: 20
  • Loodsjol.dwg Spanten.jpg
    Loodsjol.dwg Spanten.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 17
  • Loodsjol.dwg dekken.jpg
    Loodsjol.dwg dekken.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 14
  • werkboot.jpg
    werkboot.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 29
  • ZeehondFoto.jpg
    ZeehondFoto.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 25
  • Bovenbouw.dwg Model.pdf
    81,3 KB · Weergaven: 27
  • Mast.dwg Model.pdf
    28,3 KB · Weergaven: 23
  • straalbuis.dwg Model.pdf
    91,6 KB · Weergaven: 21
  • Verschansing.dwg Model.pdf
    65,3 KB · Weergaven: 14
  • zeehond_skeg.dwg Model.pdf
    262,8 KB · Weergaven: 25
  • Mast01.jpg
    Mast01.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 40
  • Mast02.jpg
    Mast02.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik heb deze boot (model van ronny) dus al een paar keer mogen zien in zijn mooie werkplaats en het is een reus van een boot.
Ook in het echt heb ik er al een paar keer aan boord van dit schip geweest, daar ik 10 jaar bij S.K.B. Oostende gewerkt heb.
Ik ben zeer benieuwd naar de volgende update alsook de Autocad vorderingen van het schip.

Ik zou zeggen, niet te veel koffie drinken, dit is ook weer niet goed voor de gezondheid he :p
 
Uit welk materiaal is de eerste huidlaag gemaakt.

Geperst hout of kartonboard ?
 
Hoi ik heb toch nog een vraagje, hoe ziet het orgineel er uit. Want u heeft er een sloep bij gefotografeerd maar ik kan daar niet echt een voorstelling mee maken. U heeft een gladde romp terwijl die sloep overnaads is. Daarbij heb ik de foto's een grondig bekeken. De foto die u heeft gemaakt tijdens het beplanken van de romp zie ik dat u de op de kop methode gebruikt. Dat is de beste methode voor de scheepsbouw. Maar de spanten begrijp ik niet. u heeft er nog allerlei hoeken aanzitten volgens de foto's. Of is dit gezichtbedrog.
 
newbie en mede vrienden,
de huid laag is uit treplex van 2 m/m gebouwt.
deze komt van een kist waar lampen in werden verpakt
tevens is het ook de enige laag die word gebruikt.
later word de binnen en buiten kant van de romp ,met een mat en epoxy gelamineerd.
groetjes ronny en den nonkel
 
rik,
gezien de beperkte lengte van het hout,om de huitlaag er uit te halen.
was het noodzakelyk om hier en daar een vals spant te plaatsen
zoals ge op de eerste foto kan zien zyn het inder daat de vierkante stukken dat ge degen somige spanten ziet.
echter deze werden eerst af getekent en uit gezaagt om vervolgens op zyn plaals te lymen.
op de tweede foto zie je waarom
groetjes ronny en den nonkel
 
later word de binnen en buiten kant van de romp ,met een mat en epoxy gelamineerd.

hierin ben ik heel hard geinteresseerd hoe dit gebeurt dus als het gaat gebeuren veel uitleg en foto's .

Dank bij voorbaat
 
Maar die sloep die u gefotograveerd heeft. Dat is aan de vorm en de overnaadse beplanking te zien toch een ander schip? Of is dit een bijboot daarvan?

Voor de rest dank voor de uitleg. Zo zien we maar weer ik leer elke dan bij. :D
 
rik
de werkboot die op de zeehond word gebruikt,zyn deze van de loodskoters.
en een foto van de echte zal door nonkel worden geplaatst.
groetjes,ronny en den nonkel
 
Hoi,

Ik heb de foto van De Zeehond aan zijn ligplaats opgeladen.
Zo kunnen jullie zien over welk vaartuig het gaat. Het is een sleepboot dat is gebouwd om de vele taken uit te voeren waar het loodswezen voor instaat. Knap vaartuig. Ik heb nog meer foto's in een album staan op deze link.

De eerste foto is het werkbootje. Dat is een ontwerp dat reeds jaren in gebruik is.
Gebouwd met overnaadse techniek zoals eerder als vermeld. Je kan deze duidelijk zien staan in de stoel op de foto van de Zeehond.

De tekeningen van de onderdelen zal ik één voor één naar jpg omzetten en upladen.
Dat lijkt me het beste. Het verliest echter de waarde als vector tekening.
Maar het toont toch hoe de zaken worden uitgewerkt.

Groetjes
Nonkel
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag Nonkel, ook de bijlagen zijn een mooie meerwaarde.
Blijf u en Ronny op de voet volgen hoor, ik wip wel nog eens binnen in de loop van volgende week denk ik :D
 
Zeehond,

Hoi allemaal en Zalig Pasen,

Ik heb wat fragmenten van tekeningen afgedrukt in pdf en als bijlage bij het onderwerp geplaatst.
Daarmee bouwen we in elk detail zoals je kan zien.
Zo zijn we ook aan de mast bezig. Waarvan al ook al wat foto's.

Groetjes
Ronny & Nonkel
 
Mooi mooi mooi die mast :)
Kan er niets meer aan toevoegen
 
Nu ik het orgineel heb gezien weet ik hoe dat dit schip er uit ziet. Het is nog een hele klus. Ik blijf u volgen en natuurlijk bevragen. :D
 
Chapeau voor het construeren van die mast. Die is écht prachtig gemaakt!



Droop
 
hallo
proficiat met jullie bouw
goe bezig
de verlichting in de mast zijn dat leds ??
mvg yoni
 
yoni
de verlichting in de mast is zelf bouw naar een idee van nonkel en my zelf.
het zyn geen leds maar lampjes.
de uitleg hoe we deze hebben gemaakt zal later worden medegedeeld.
zal aan nonkel vragen hier een verslagje van te maken.
groetjes,ronny en nonkel
 
Dag jongens,

zit er nog schot in?
Want ik ben benieuwd naar een update. Ik heb dit model al eens in het echt mogen bewonderen bij Ronny thuis en man, wat is die indrukwekkend. (die boot hé)
 
hoi de mannen,
momenteel is het zeer kalm aan het westelyk front.
wegens gezondheids reden van nonkel, en het veel te veel werk aan myn kant.
maar het komt allemaal wel terug in orde.
dan gaan we met vernieuwde moet en volle petrol verder.
groetjes nonkel en ronny
 
Mast

Dag bouwers,

Na een afwezigheid zoals Ronny had vermeld hoop ik terug verder aan ons zeehondje te kunnen werken.
De mast is gebouwd uit multiplex van 8 en 6 mm met Bison konstruktielijm opgebouwd. De platforms zijn uit koper afval. Voor de reling heb ik koperdraad van 1 mm gekocht. De bovenste reling is de ijzer kern uit laselectroden van 3,25.
De verlichting is gemaakt van een PVC buisje van 6mm waarop als deksel de binnenknop van een jeansbroek is gebruikt (soort luiaardsknopen). Laat dus je broek best niet rondslingeren.
Van koper buisje zijn ringen gezaagd om over de buis te schuiven. Om dat alles vast te zetten en aldus een uitzicht van glas te geven, is een vloestof gebruikt waarmee ik de inschuifbussen van mijn carbon vishengels mee onderhoud. Dat is een soort polyester vloeistof. Dus in de hengelsporthandel te verkrijgen.De kleur is achteraf met kleurverf opgeschilderd. De oranje gevaarlichten zijn aangekocht.
De lampjes zijn 6 volt lampen uit de modelbouwwinkel van het merk "Robbe". In de mast is tijdens de bouw UTP kabel voor de verlichting gebruikt. Dat is 4 x 2 fijne draadjes per kabel. Er zijn vier kringlopen om de lampen via de remote per relais te bedienen. De lampen zijn vervangbaar. Hiervoor heb ik RS232 connectoren (uit de computerwereld), zowel vrouwelijk als mannelijk gebruikt. De koppelingen zijn met krimpkous geïsoleerd. (Weeral krimpkous in de hengelsportwinkel gevonden)
Het meeste koper is uit afval gezaagd. Voor de ladders heb ik echter een stukje profiel in de handel gehaald.
Dat is het zo wat over de bouw van de mast valt te vertellen.
Groetjes van de Ronny & den Nonkel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan