Hoofdsponsor

1/125 Zal ik het nog eens wagen ? ... Cousteau's Calypso... of Revell's Ocean Exploration Vessel...

Nostalgie ten top.
Waar is de tijd dat de heer Cousteau één van de weinige (enige?) was die mooie en deftige documentaires maakte over de zee?
De Calypso was een echte trendsetter op dit gebied.

Je model begint er al aardig op te gelijken, je doet haar alle eer aan :winking:, mooi...
 
Kijk eens aan sè, een nieuwe dag (op zijn einde lopend), dus een nieuwe update in deze blog ("bouw-logboek" :winking: ). Vandaag had ik wat minder tijd voor de bouw omdat er een uitstapje naar het vaccinatiecentrum op het programma stond, maar gelukkig had ik gisteravond en vanmorgen nog een beetje kunnen kliederen met verf, lijm en dinges.... hum ja, plastic :-)

Terwijl de bovenbouw gisteren nog vrijwel blanco en leeg was (neen, dit telt niet echt als een dubbele herhaling of hoe ze dat taalkundig noemen omdat het ene slaat op kleur en het andere op de afwezigheid van spulletjes), heeft de brug nu zijn (haar?) uiteindelijke kleuren en toebehoren gekregen...





De "houten" deur was niet in houtkleur op de echte Calypso (enfin denk ik toch niet), maar omdat ik wat geknoeid had met het zwart van de raampjes (ja, inderdaad, geen clear parts daar, de ruitjes moeten zwart geschilderd worden), kreeg ik dit niet meer deftig wit en besloot ik dan maar een houtkleurtje te geven...



En wanneer voordek met bovenbouw in dry-fit op hun plaats liggen komt het iconische silhouet langzaam in beeld (sorry voor de breedsprakerige taal, maar de heer Cousteau zou het ongetwijfeld met gelijkaardige bewoordingen verteld hebben).

De bouw gaat goed vooruit. Volg aandachtig . Willy.
 
Bedankt mannen, vandaag terug aan het werk gegaan dus geen tijd voor modelbouw.
Wel heb ik een paar filmpjes op Youtube bekeken, en het is onvoorstelbaar hoeveel gedaanteverwisselingen deze jongedame ondergaan heeft. Bij mij is het dek, zoals de bouwbeschrijving voorschrijft hout en de metalen toestanden rood, zo zag ik het ook in één filmpje, maar in een ander was het dek dan weer grijs (wel degelijk grijze verf en geen vergrijsd hout) en in nog een ander filmpje was het dek helemaal in het rood, zoals bij mij het kleine bovendek boven de brug.
Waar ik een stuk minder tevreden over ben zijn de raampjes in de brug, nu ja, ik mag natuurlijk niet uit het oog verliezen dat de mallen oorspronkelijk uit '76 zijn en toen wellicht wel naar de maatstaven van de tijd waren... en daar is dus helaas niets aan te veranderen.

Ik ben in ieder geval wel al blij nu reeds verder geraakt te zijn dan in 2011 bij de vorige poging (toen ik dus de decals had gekregen van Eric)
 
En dan nog eens bedenken dat de Calypso in feite een oude omgebouwde mijnenveger was.
 
Zo, vandaag hebben we toch een klein beetje kunnen verder werken aan de Calypso, of beter ; aan haar toebehoren.
De voortgang is maar traag geweest vandaag, en van meer dan de helft van de gekleefde stukjes heb ik geen foto's genomen omdat er nu eenmaal niets spannends is aan een lier (al zag ik pas dat het een lier was na het in vorm vijlen van de klodders plastic) of aan een schouw.
Wat me echter het meeste tijd gekost heeft vandaag, en meteen ook het meeste voldoening gaf is de Schweizer S300 helikopter.
Op ware grootte is het al geen groot toestel, maar op schaal 1/125 blijft er helemaal niet veel van over, maar toch een kleine twee uurtjes werk (inclusief droogtijd voor de lijm natuurlijk) in dat kleine grut...
Waarom zo lang ?
Heel eenvoudig, de mallen waren niet 100% uitgelijnd, dus moest er overal met een mesje langs gegaan worden, moest de cabine van een hoeveelheid flash ontdaan worden die waarschijnlijk voldoende was om nog zo'n helikoptertje te maken, en waren de steunen van de staartboom, zoals voorzien in de kit gewoon onbruikbaar wegens te langs geen kant passend.

IMG-0517.jpg


IMG-0516.jpg


Momenteel hangt het te drogen van zijn eerste laagje geel, morgen volgt dat de afwerking... wordt meteen het eerste complete "model" van 2022 :)
 
En dezelfde waterjuffer... euh, sorry, helikopter met een kleurjasje en ruitjes :

IMG-0518.jpg


IMG-0519.jpg


Morgen tijd voor de eerste decals...
 
Wel, voorlopig is ze nog niet gezonken en hebben we weer een klein stapje verder gezet, met nogmaals een dryfit.
Het helikoptertje is nu helemaal klaar, helaas zonder de originele "Calypso"-decals op de drijvers, want deze desintegreerden in het water :((
Tja, Calypso's Schweizer is binnen voor onderhoud, en nu heeft Jacques het helikoptertje van de "Neptun" in bruikleen zullen we maar beweren. Na behandeling van het decalvel met Microscale Liquid Decal, was het helaas niet veel beter, ik heb nog drie decals kunnen gebruiken ervan (ééntje op de schouw, ééntje op de zijkant van het helikoptertje en het registratienummer op de neus van het helikoptertje).

Volgende stap belooft alvast niet meer zo gemakkelijk en vlot te gaan worden ; het in de romp aanbrengen van het onderste dek, en ik weet nu al dat er pasproblemen zullen zijn... maar dat is voor mijn volgende vrije dag...

De dryfits voor vandaag :

IMG-0521.jpg


IMG-0522.jpg
 
Knap gedaan die helikopter en het schip is in zijn geheel een mooi werk uit al.
volg verder.
 
dit ziet er toch al veel belovend uit. Tot op heden ben je er al in geslaagd een prachtg exemplaar van de calypso neer te zetten, de laatste stukjes komen ook nog wel goed.
 
Hey,

Inderdaad, het ziet er heel knap uit, dienen heli, mooie schratch man...
Inzake de decals, als je een mail stuurt naar Revell met de juiste code van het model, barcode, enz.., kun je nieuwe decals verkrijgen. Ik heb dit uitgeprobeerd met de decals voor mijne Stranrear en heb dit vlug bekomen, zelfs zonder betaling....., da's dus servies zulle.
 
Hey,

Inzake de decals, als je een mail stuurt naar Revell met de juiste code van het model, barcode, enz.., kun je nieuwe decals verkrijgen. Ik heb dit uitgeprobeerd met de decals voor mijne Stranrear en heb dit vlug bekomen, zelfs zonder betaling....., da's dus servies zulle.
Ik vrees, Swaken dat dat in dit geval niet van tel zou zijn, zie je de bij deze doos geleverde decals zijn ok, daar mankeert helemaal niets aan... behalve dan dat ze niets met Cousteau of de Calypso te maken hebben, ze dragen de naam "Neptun", een niet bestaand onderzoeksschip. De decals waarover ik het had waren de Calypso decals, afkomstig van een vorige uitgave van deze kit (1991) toen Revell wel nog licentie had van de Cousteau foundation om de juiste namen te mogen gebruiken en aangezien ze deze licentie niet meer hebben, mogen ze deze decals ook niet meer naleveren.
En ja, er bestaan (Amerikaanse) "aftermarket" decals die wel correct zijn, maar ik kan met de beste wil niet verantwoorden dat ik meer dan 30 euro uitgeef aan een decal velletje van die grootte... die dan eigenlijk nog illegaal zou zijn ook want ik kan me niet voorstellen dat die dan wel een licentie zouden hebben om ze te verkopen.

Bedankt voor de complimenten mannen, ik heb het eerlijk gezegd altijd een beetje moeite daarmee omdat ik mijn werk meestal niet zo geslaagd vind als wat ik van jullie zie.
 
Bedankt voor de complimenten mannen, ik heb het eerlijk gezegd altijd een beetje moeite daarmee omdat ik mijn werk meestal niet zo geslaagd vind als wat ik van jullie zie.
Dat denken wij meestal ook van ons werk als we vergelijken, heel herkenbaar die gedachte
 
Dany, zelfs de beste bouwers en schilders denken dat het altijd beter kan.
Ik bekijk het zo: het is onze hobby bekostigd met ons geld want wij, de normale modelbouwers, worden niet gesponsord.
Voor mij is elk model (hoe oud ook) dat ik kan afwerken op een voor mij bevredigende manier, een overwinning .

Doe maar rustig verder met de Calypso, is een plezier om deze te zien groeien.
 
Gaat toch de goede kant dacht ik zo te zien? Maar grappig dingetje die helikopter :)
 
Goed bezig, ziet er al mooi uit.
 
Bedankt mannen, ik probeer mijn best te doen.

Vandaag heb ik dan eindelijk al mijn moed bij elkaar geveegd om het moeilijkste van deze bouw aan te pakken ; de masten met bijhorende antennes.
Ik vermoed dat dit al geen gemakkelijk klusje was toen de mallen nog nieuw waren en de stukken netjes in en op elkaar pasten, maar nu is het er echt niet beter op geworden.
En hoewel ik slechts matig... zeer matig tevreden ben over het resultaat zal het er maar mee moeten doen, onder bepaalde hoeken ziet het er allemaal wel nog acceptabel uit.

IMG-0524.jpg


IMG-0523.jpg


In werkelijkheid leunen de twee witte masten lichtjes naar achteren (anders kregen de steunen geen contact met de brug, en leunt de aluminium antenne lichtjes naar voor (althans dat gevoel heb ik toch).
Voor de rest zijn er gewoon nog een paar leuninkjes en davids op geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Wat je toont ziet er gewoon goed uit. een mast die schuin naar achter staat is niet ongewoon op een schip( eerder normaal) dus daar zou ik zeker niet van wakker liggen. plastic antennes staan dikwijls krom, ik maak ze steeds uit messing staf om ze mooi strak te krijgen. Maar dit vraagt wat extra materiaal en je moet dan wel aan het solderen.
 
Die mast geeft toch een heel ander zicht aan het schip.
 
Ik zie daar toch niets verkeerd aan en volg verder.
 
En hier zijn we nog eens met een update, aangezien het scheepje nu voor zo'n 99,5 procent klaar is, zal dit wellicht de voorlaatste update zijn van dit draadje.
In één van mijn eerste posts (als het al niet in de eerste was) had ik vermeld dat ik nog iets van plan was met dit model ; mijn idee was om er een soort van boven- en onderwater diorama van te maken met giethars. Ik had al wat schetsen gemaakt, en een gratis spantenplan gedownload om een "scheepswrak" te creëren waar ze naartoe duiken enzovoort... alles viel echter in duigen toen ik de prijs opzocht van giethars, en berekende hoeveel van dat spul ik nodig had... laat maar.

Aangezien ik toch iets wilde doen met tenminste één van de bijgeleverde haaien en duikers, en gezien het feit dat het statiefje van de nymf Calypso ontdaan is, en dus nogal kaal en saai is bedacht ik dus het volgende :

IMG-0527.jpg


IMG-0526.jpg


Ook aan het scheepje zelf is nu bijna alles klaar, enkel moet er nog een vlaggenmastje (met de Franse driekleur) op en natuurlijk nog Denise...

IMG-0528.jpg


IMG-0529.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan