Hoofdsponsor

1/125 Zal ik het nog eens wagen ? ... Cousteau's Calypso... of Revell's Ocean Exploration Vessel...

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.489
Meestal brengt het mij niet veel bouwgeluk om al meteen in een vroeg stadium van de bouw een verslag te starten, maar dit keer neem ik toch maar het risico omdat men toch weleens durft te beweren : "Driemaal is scheepsrecht".
Inderdaad zonet, nuja enkele uren geleden, gisteren dus, ben ik voor de derde keer in mijn korte leven (de eerste keer was ergens in de eerste helft van de tachtiger jaren van de vorige eeuw.... sh*t dat klinkt verd*mme lang geleden) toen de kit nog relatief "recent" was en nog onder de echte naam van het schip verkocht mocht worden.
De vorige keer was dan weer een aantal jaar geleden toen ik wel reeds op dit forum aanwezig was, maar toen "Calypso" al niet meer mocht verkocht worden en het dus een soort van generisch onderzoeksschip was.

Maar goed... op hoop van zege dan maar ; de doos :



De inhoud van de doos (die overigens reeds jaren in de stash ligt en dus eigenlijk in aanmerking had kunnen komen voor de GB "De onderste doos"), zijnde een aanzienlijke stapel geraffineerde aardolie, aka styrene, een beetje houtpulp die tot een bouwbeschrijving gevormd werd... en een aan mij gerichte enveloppe van een zekere Eric G. die me destijds zijn decals opgestuurd had. Vraag me niet waarom de vorige bouw nooit verder is gegaan, want ik weet het "begot" niet, zelfs niet na het nalezen van het vorige verslag.

Links de bij de kit geleverde generische decals, rechts de "echte" Calypso decals, met dank aan Eric Gorissen :



Stappen 1 en 2 volgens de handleiding :



En in 3D :





Oeps... begint al goed ; stap 3 volgens de handleiding, en al meteen vergeten een fotootje te nemen van de 3D uitwerking ervan...



Momenteel staat het scheepje nu te drogen in haar eerste jasje rode verf.
 
Mooi schip.
Neem uw tijd en ik volg graag mee.
 
Het brengt mij teug naar de jaren 70 en de afleveringen van de serie ,en ik heb ooit zo een schip gebouwd en helaas...gezonken in de vijver van de buren...als schietschijf voor de luchtbuksenclub....toch ga ik deze bouw volgen uit interesse...
 
Ik ook uit vervlogen tijden en herinneringen , ook ik heb deze kit gebouwd dat moest rond de jaren 77 geweest zijn en dat was in de Ardennen in de zomer aan de Semois mijn familie had daar een chalet staan , kon die tijd maar terug komen
Marc
 
Tja ik lees dat dit schip al veel jeugd herinneringen op wekt,ik heb ooit in mijn straat & Folk periode getracht om het lied : Calypso van John Denver te spelen op mijn gitaar dat ging,maar het zingen was veel minder....mijn loopbaan was dan ook zeer kort .
 
Veel plezier ermee. Ik ga volgen.
 
als het kan drijven heeft het zeker mijn aandacht.
succes met de bouw
 
Bedankt mannen, ik zal proberen mijn best te doen... ergens heb ik wel een ideetje met dit bootje, maar ja, eerst afwachten hoe het eruit zal zien wanneer ik ermee klaar ben.
 
En ondertussen is de welgekende romp ook van haar zwarte laagje voorzien, na het nemen van de foto zijn de witte lijntjes ook nog eens bijgewerkt. Het witte (off-white) deel en het rode ows zijn met de AB gedaan, het zwart met een plat penseel, alle kleuren zijn Vallejo.



Ook de dekken hebben ondertussen al een houtkleurtje gekregen, dit is een basislaag surface primer IDF Sand Grey, gevolgd door een mengsel van Ivory en Light Brown. Ook deze kleuren zijn van Vallejo, maar raar genoeg (ook al horen ze tot het "Air" gamma) geven die in tegenstelling tot de vorige wel altijd problemen in de AB (dry tip).
 
En alweer een kliedersessie later ziet het er dan zo uit :



Zoals je ziet wordt het geheel een pak minder helder en fel dan de paar afgewerkte exemplaren die je op het net kan terug vinden, dat is wel degelijk ook de bedoeling want de kleuren die door Revell worden voorgesteld zijn nogal licht en fel, wat het geheel een speelgoed-achtig effect geeft.
Wellicht zijn deze kleuren inderdaad wel gebaseerd op de afleveringen van de beroemde reeks, maar dan moeten we rekening houden met de vaak "overbelichte" opnames bij helder weer, en de standaard kwaliteit van de opnames uit de jaren '70 en '80.



Wordt nog steeds vervolgt ...
 
Gaat goed vooruit en ziet er goed uit.
 
Gisteren was ik begonnen aan de brug, maar wegens de slechte passing en wat spanning in de omgeving had ik het toen aan de kant gelegd en vanmorgen dan maar een nieuwe poging ondernomen.
In zowat elk hoekje heb ik aan de binnenkant een versteviging aan moeten brengen om het geheel bij elkaar te kunnen houden, vooral ook omdat ik het dek nog niet wilde verlijmen om het schilderwerk wat gemakkelijker te maken.






 
Leuke oude kit.
Heb deze ook ooit eens half afgebouwd gekregen van een clublid en heb die dan doorgespeeld aan een lid van dit forum die het waarschijnlijk nog in zijn stash zal liggen hebben.
 
ziet er allemaal toch netjes uit. mooi opgelost met een extra versteviging
 
Kijk eens aan sè, een nieuwe dag (op zijn einde lopend), dus een nieuwe update in deze blog ("bouw-logboek" :winking: ). Vandaag had ik wat minder tijd voor de bouw omdat er een uitstapje naar het vaccinatiecentrum op het programma stond, maar gelukkig had ik gisteravond en vanmorgen nog een beetje kunnen kliederen met verf, lijm en dinges.... hum ja, plastic :-)

Terwijl de bovenbouw gisteren nog vrijwel blanco en leeg was (neen, dit telt niet echt als een dubbele herhaling of hoe ze dat taalkundig noemen omdat het ene slaat op kleur en het andere op de afwezigheid van spulletjes), heeft de brug nu zijn (haar?) uiteindelijke kleuren en toebehoren gekregen...





De "houten" deur was niet in houtkleur op de echte Calypso (enfin denk ik toch niet), maar omdat ik wat geknoeid had met het zwart van de raampjes (ja, inderdaad, geen clear parts daar, de ruitjes moeten zwart geschilderd worden), kreeg ik dit niet meer deftig wit en besloot ik dan maar een houtkleurtje te geven...



En wanneer voordek met bovenbouw in dry-fit op hun plaats liggen komt het iconische silhouet langzaam in beeld (sorry voor de breedsprakerige taal, maar de heer Cousteau zou het ongetwijfeld met gelijkaardige bewoordingen verteld hebben).

 
ziet er al aardig herkenbaar uit daar kan ik je in bij treden. Vermits een schip vrouwelijk is zal de brug dat ook wel wezen denk ik :)
 
Ik heb de originele uitgave nog in mijn stash zitten, dus ik volg even mee.
Ziet er al goed uit !
 
Mooi en verwering ziet er al geslaagd uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan