Hoofdsponsor

1/35 Willy's Jeep

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.418
Deze week wat rugproblemen gehad en mij dus maar buiten op het terras geïnstalleerd en wat kan je daar dan doen tegen de verveling van het stilzitten?
Juist, een nieuw, niet te moeilijk, doosje open trekken dat we op ons gemak kunnen bouwen.

Slachtoffer van dienst werd een Willy's jeep maar niet eender de welke want wie denkt dat alle jeeps gelijk zijn is serieus mis.

Boxart.jpg

Revell kit 03015 op 1/35 van de bekende Willy's jeep maar het is er één met een twist.

Deze is uitgerust met extra spatborden, een kabelsnijder, mitrailleur .50 op statief én een radio met bijhorende antenne.
Volgens Scalemates zou deze kit uitgebracht zijn in 1996 en is het een derivant van de Italeri jeep. In de kit steekt een bijkomende sprue met de extra onderdelen.

Stage 1.jpg

De instructies zijn simpel en duidelijk en de bouw gaat vlot vooruit. Er is een motor voorzien in de kit maar deze maal ga ik de motorkap gesloten houden en deze zal dus in de spares box belanden. Er is ook een batterij voorzien maar de jeeps voorzien van radio's waren meestal 24 volt i.p.v. de toen gebruikelijke 6 of 12 volt en het zou dus niet kloppen.

Stage 2.jpg

Zoals we gewoon zijn van Italeri / Revell is het chassis mooi gedetailleerd. Er is wel wat opkuis nodig aan de bladveren.

Stage 5.jpg

In stage 5 worden de bijkomende spatborden geïnstalleerd maar de passing zou beter kunnen. We gaan die nog wat moeten bijwerken met filler.

Stage 7.jpg

Schokdempers geïnstalleerd, de uitlaat laat ik nog even achterwege.

Wordt vervolgd ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er inderdaad een speciaaltje uit, ik veronderstel dat de extra verlenging van de spatborden moest verhinderen dat de doorgesneden kabels in de as terecht kwamen ?
 
Vraag mij af of het in de realiteit wel zo vlot ging met die prikkeldraden .
Ben ook wel fan van die Willy's.
 
Vraag mij af of het in de realiteit wel zo vlot ging met die prikkeldraden .
Ben ook wel fan van die Willy's.
Ik kan me wel inbeelden dat die prikkeldraad alle richtingen uitzwiepte wanneer die brak, dus die ruit zal dan waarschijnlijk wel rechtop gestaan hebben op dat moment.
 
Dit komt van pas, ik heb namelijk de willys van tamiya gekocht als "eens snel tussendoor bouwen doos". Kan ik meteen deze build als referentie gebruiken :D Slim om de motor apart te houden ipv onder een gesloten kap te monteren.
 
Dank voor de reacties.

Die "wire cutter" vooraan op de bumper was niet gericht op het doorsnijden van prikkeldraad die meestal op de grond ligt maar wel op het doorsnijden van metaaldraad (of andere) die over de weg gespannen was. Dergelijke draden konden letterlijk je hoofd van je romp scheiden als je er al rijdend met in contact kwam. Menig motor despatch en jeep bestuurder is zo om het leven gekomen.
Deze "wire cutters" waren veldconversies en er bestond geen standaard ontwerp voor.

Wat die spatborden betreft denk ik niet dat zij met die draden iets te maken hadden maar wel met modder en stof.
Ook Patton's jeep was er met uitgerust en die had geen "wire cutter". Er bestaat trouwens een foto genomen juist na de wapenstilstand van US troepen die per jeep op bezoek komen in Berchtesgaden en bijna de helft van de jeeps op de foto heeft deze alternatieve spatborden welke trouwens ook veldconversies waren en niet gebonden aan een standaard ontwerp.

De statief van de mitrailleur is wel standaard.

Ondertussen opnieuw zware rugproblemen en deze middag, met de rug naar de zon gericht, wat verder gewerkt aan deze jeep.

Parts cleaned.jpg

Verschillende stukken opgekuist, motorkap en hoepels geïnstalleerd, radio en statief in elkaar gestoken. Nog een paar kleine zaken en deze kan ook in de primer.
 
Mooi project,

Toch wel apart met die lange spatborden, had ik nog niet eerder gezien.

Grtz.

Luc :cool:
 
Bedankt voor verklaring en klinkt zeer logisch.
Details die er toe doen om het hoofd bij te houden:unsuree:
 
De jeep en zijn onderdelen werden gespoten in Vallejo 74608 US Olive Drab surface primer, prima dekkende verf maar verschrikkelijk om daarna je AB te reinigen. Als je dat durf te laten opdrogen in je AB heb je zeker grote miserie.

Hierna alle onderdelen gemonteerd, enkel de radio staat nog los.

Assembled 1.jpg

Assembled 2.jpg

De body zal hierna vermoedelijk in Humbrol 155 gespoten worden.
 
Gaat weeral de goede kant uit om een mooi exemplaar te worden
 
Wat die spatborden betreft denk ik niet dat zij met die draden iets te maken hadden maar wel met modder en stof.
Ook Patton's jeep was er met uitgerust en die had geen "wire cutter". Er bestaat trouwens een foto genomen juist na de wapenstilstand van US troepen die per jeep op bezoek komen in Berchtesgaden en bijna de helft van de jeeps op de foto heeft deze alternatieve spatborden welke trouwens ook veldconversies waren en niet gebonden aan een standaard ontwerp.
Dan vraag ik mij af waarvoor het verschil van spatborden.
Hoekig en langwerpig ?
Speciaal toch.
 
Inderdaad speciaal,
Je vraagt je af waarom men dat in het veld veranderd, zal wel een reden hebben waarschijnlijk.
Knap spuitwerk trouwens.

Grtz.

Luc :cool:
 
Elke wijziging dat aan een voertuig doorgevoerd wordt als "standaard" heeft een lang proces achter de rug van ontwerp, inplannen in het assemblageproces en financiële berekening want elke verandering brengt kosten mee.

Nood breekt wet, zeker in tijden van oorlog, en daarom werden heel veel veldconversies uitgevoerd. De bekendste langs Amerikaanse zijde zijn o.a. de extra pantserplaten op de Sherman tanks (later standaard aangebracht), de Hedgehog cutters op de tanks, de wire cutters, het aanbrengen van extra bepantsering op Sherman tanks door gebruik van boomstammen, rupsbanden, betonnen mantels, dubbele beplating , het aanbrengen van "panniers" op jeeps (dit is een soort bagagerek maar dan hangend achteraan de jeep), het bijkomend installeren van .30 of .50 mitrailleurs op vrachtwagens, enz....

Om een vergelijk te geven van de spatborden een foto van mijn jeep en van de after market set voor de Patton jeep die hoekige spatborden heeft.

Spatborden.jpg

Deze Patton jeep zal vermoedelijk in de loop van volgend jaar gebouwd worden.

Terug naar onze jeep.
Deze werd gespoten in Humbrol 155 Olive Drab, kreeg wat bijkomende detaillering en kleur en de decals werden reeds geplaatst.

Decals 1.jpg

Decals 2.jpg

Ik verkoos de versie op de boxart, voertuig behorende tot 2nd Armoured Division, 82nd Reconnaissance, A Company, voertuig 1.
Het registratienummer op de jeep is voorzien van de letter S wat er op wijst dat het voertuig ontstoord werd en geschikt voor een radio.

Wordt vervolgd ...
 
Mooi werk Erwin, al heb ik het idee dat je misschien een beetje te mooi werk geleverd hebt bij het aanbrengen van die verlengingen ; je hebt de naden zo te zien heel mooi weg gewerkt, terwijl het hier om een veldmodificatie gaat waarbij het bij het echte exemplaar wellicht niet zo netjes zal gedaan zijn. Zelfs op de boxart zie je duidelijk dat de verlengingen achteraf aangebracht zijn.
 
Elke wijziging dat aan een voertuig doorgevoerd wordt als "standaard" heeft een lang proces achter de rug van ontwerp, inplannen in het assemblageproces en financiële berekening want elke verandering brengt kosten mee.

Nood breekt wet, zeker in tijden van oorlog, en daarom werden heel veel veldconversies uitgevoerd. De bekendste langs Amerikaanse zijde zijn o.a. de extra pantserplaten op de Sherman tanks (later standaard aangebracht), de Hedgehog cutters op de tanks, de wire cutters, het aanbrengen van extra bepantsering op Sherman tanks door gebruik van boomstammen, rupsbanden, betonnen mantels, dubbele beplating , het aanbrengen van "panniers" op jeeps (dit is een soort bagagerek maar dan hangend achteraan de jeep), het bijkomend installeren van .30 of .50 mitrailleurs op vrachtwagens, enz....

Om een vergelijk te geven van de spatborden een foto van mijn jeep en van de after market set voor de Patton jeep die hoekige spatborden heeft.

Bekijk bijlage 425529

Deze Patton jeep zal vermoedelijk in de loop van volgend jaar gebouwd worden.

Terug naar onze jeep.
Deze werd gespoten in Humbrol 155 Olive Drab, kreeg wat bijkomende detaillering en kleur en de decals werden reeds geplaatst.

Bekijk bijlage 425530

Bekijk bijlage 425531

Ik verkoos de versie op de boxart, voertuig behorende tot 2nd Armoured Division, 82nd Reconnaissance, A Company, voertuig 1.
Het registratienummer op de jeep is voorzien van de letter S wat er op wijst dat het voertuig ontstoord werd en geschikt voor een radio.

Wordt vervolgd ...
Weeral een mooi model voor je verzameling Erwin . Willy.
 
Mooi werk Erwin. Ziet er strak uit.
 
Mooi werk Erwin, al heb ik het idee dat je misschien een beetje te mooi werk geleverd hebt bij het aanbrengen van die verlengingen ; je hebt de naden zo te zien heel mooi weg gewerkt, terwijl het hier om een veldmodificatie gaat waarbij het bij het echte exemplaar wellicht niet zo netjes zal gedaan zijn. Zelfs op de boxart zie je duidelijk dat de verlengingen achteraf aangebracht zijn.
Je hebt daar een punt Dany maar de stukken sloten niet mooi aan en er waren letterlijk gaten tussen de panelen.
Hierdoor heb ik deze moeten opvullen en bijschuren wat ze er nu laat uitzien als te glad.
 
Mooie vordering en leerrijke opmerkingen.
 
Ik beschouw de jeep als bijna afgewerkt. Bijna, want op de foto's heb ik gezien dat ik vergeten ben om stof aan te brengen op het achterpaneel. Zal dit morgen doen en enkele buiten foto's maken.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Effe een detail van de radio. Voor de specialisten even in mijn boeken gedoken en het betreft hier een type SCR 609 bestaande uit een radiopost BC 659 en een batterij box CS79. De telefoonhoorn boven op het toestel betreft een TS13.

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

De kabel om de antenne vast te houden betreft zogenaamd paardjesgaren versterkt met vloeibare CA lijm. De antenne zelf is metaaldraad.

Fin 7.jpg

Was een leuke kit. Beetje moeten aanpassen aan die bijkomende spatborden maar het is eens een "andere" jeep.
Morgen dus enkele foto's buiten.
 
Dat is wederom een prachtig resultaat geworden, Erwin.
Maar komt dat stof niet vanzelf op dat paneel, bij mij gebeurt dat volautomatisch... bij voorkeur wanneer ik het niet wil :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan