Hoofdsponsor

1/35 White Scout Car Gd/Rw

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.397
Een werktafel zonder voertuig is praktisch onmogelijk bij mij en daarom gaan we nog eens een doosje open trekken.
De originele moules van deze kit werden in 1974 uitgebracht door het merk MAX maar werden later overgenomen door Airfix. Het zou dus ééntje uit de bodem van de stash kunnen zijn maar deze is pas een 15 jaar geleden in mijn bezit gekomen en dat telt dus niet.

Wat gaan we bouwen?

attachment.jpg

Een Scout Car White M3A1 maar deze maal de grotere broer op 1/35 én in de kleuren van de Rijkswacht / Gendarmerie (afgekort Gd/Rw) zoals ik ze gekend heb.

In de kit steekt een decal vel dat we vermoedelijk niet zullen gebruiken.

attachment.jpg

De instructies zijn klaar en duidelijk weergegeven op een heel groot blad.

attachment.jpg

Er zijn 4 grote sprues met onderdelen

attachment.jpg

attachment.jpg

en de wielassen zijn in metaal.

Behoudens de kit zelf hebben we ook nog een oud model in stock dat klaar is voor een rebuild. Dit beestje zal een badje krijgen in remolie.

attachment.jpg


De rebuild zou ik graag verbouwen tot dit voertuig, gefotografeerd in 1975 in Elsenborn.
Deze White is niet voorzien van een rol vooraan en heeft geen gereedschap bij zich.

attachment.jpg

en om te bewijzen dat ik er wel degelijk was.....

attachment.jpg

Yours truly als 19 of 20-jarige brigadier klaar om de wereld te verzetten indien nodig....


Het model uit de kit zal uitgevoerd worden in deze versie:

attachment.jpg

waarbij niet alleen de bewapening interessant is maar vooral het kleurenschema van olijfgroen binnen en Rijkswachtblauw aan de buitenzijde.
Deze foto werd door mij genomen op de erekoer van de toemalige Rijkswacht opleidingskazerne te Gent St.-Denijs-Westrem. Deze kazerne werd omgebouwd tot het bedrijvencomplex Maaltecenter, dicht bij Flanders Expo.

Ik ga al direct beginnen met een vraag: kan één van de militairen mij zeggen welk moderner wapen op het statief gemonteerd is? Ik heb dit nooit in mijn handen gehad of met geschoten en ik denk niet dat ik daar een model van heb.
 
MAG M2 op de achtergrond, op de scoutcar is een Browning .50 versie ?

volgens mij staat de MAG op een M75 fulltrack en niet op de scoutcar.
Wat eigenlijk uitzonderlijk is, want ook daar is normaal een .50 voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Weet echt niet of dat een M75 is hoor Jan want dat hadden wij niet en ik dacht dat deze in 1975 al lang uit dienst waren genomen.
Maar je hebt gelijk dat die MAG niet op de scout car staat dus dat is voor mij lekker meegenomen. Behalve de .50 vooraan was er ook nog een .30 achteraan gemonteerd.
 
Hola Erwin, waar is te tijd gebleven he.
knappe fotos en volg.
 
Je hebt gelijk Erwin, mischien is het dit

sz5wYh.jpg

Foto is van 1974 in Elsenborn
 
Erwin kennende zal dit weer een uitblinkertje worden
Succes maat
Marc
 
Een werktafel zonder voertuig is praktisch onmogelijk bij mij en daarom gaan we nog eens een doosje open trekken.
De originele moules van deze kit werden in 1974 uitgebracht door het merk MAX maar werden later overgenomen door Airfix. Het zou dus ééntje uit de bodem van de stash kunnen zijn maar deze is pas een 15 jaar geleden in mijn bezit gekomen en dat telt dus niet.

Wat gaan we bouwen?

Bekijk bijlage 292804

Een Scout Car White M3A1 maar deze maal de grotere broer op 1/35 én in de kleuren van de Rijkswacht / Gendarmerie (afgekort Gd/Rw) zoals ik ze gekend heb.

In de kit steekt een decal vel dat we vermoedelijk niet zullen gebruiken.

Bekijk bijlage 292805

De instructies zijn klaar en duidelijk weergegeven op een heel groot blad.

Bekijk bijlage 292806

Er zijn 4 grote sprues met onderdelen

Bekijk bijlage 292807

Bekijk bijlage 292808

en de wielassen zijn in metaal.

Behoudens de kit zelf hebben we ook nog een oud model in stock dat klaar is voor een rebuild. Dit beestje zal een badje krijgen in remolie.

Bekijk bijlage 292809


De rebuild zou ik graag verbouwen tot dit voertuig, gefotografeerd in 1975 in Elsenborn.
Deze White is niet voorzien van een rol vooraan en heeft geen gereedschap bij zich.

Bekijk bijlage 292810

en om te bewijzen dat ik er wel degelijk was.....

Bekijk bijlage 292812

Yours truly als 19 of 20-jarige brigadier klaar om de wereld te verzetten indien nodig....


Het model uit de kit zal uitgevoerd worden in deze versie:

Bekijk bijlage 292814

waarbij niet alleen de bewapening interessant is maar vooral het kleurenschema van olijfgroen binnen en Rijkswachtblauw aan de buitenzijde.
Deze foto werd door mij genomen op de erekoer van de toemalige Rijkswacht opleidingskazerne te Gent St.-Denijs-Westrem. Deze kazerne werd omgebouwd tot het bedrijvencomplex Maaltecenter, dicht bij Flanders Expo.

Ik ga al direct beginnen met een vraag: kan één van de militairen mij zeggen welk moderner wapen op het statief gemonteerd is? Ik heb dit nooit in mijn handen gehad of met geschoten en ik denk niet dat ik daar een model van heb.
Hallo Erwin. Lang geleden heb ik die voertuigen nog zien rijden op een braakliggend terrein langs de watersportbaan in Gent. Ik ben ook nog van plan om er nog een te bouwen van de rijkswacht, ik ga je dus aandachtig volgen. Komt het donkerblauw overeen met Humbrol 15?Welke kleur ga jij gebruiken? Willy.
 
Bedankt voor de commentaren.

@Pascal: Kende het filmpje niet maar het voertuig met de groene motorkap wel, heb er ook foto's van.

@Willy: Volgens mijn kleurenkaart is Humbrol 15 "Midnight Blue", een heel donker blauw. Op een algemene lijst staat de 15 vermeld als "Gloss Blue" maar er staat geen RAL nummer bij. Ik heb RAL 5004 gebruikt waarvan ik zeker ben dat dit de juiste kleur is want ik heb hier nog de laatste verfpotten staan van die kleur uit de Mobiele Groep in de Groendreef.
Als ik de kleurenkaart bekijk dan denk ik dat H15 zeer goed in de buurt zal komen.

We zijn gestart met het ombouwen (rebuild) van het oude model dat al direct een bad mocht nemen in de remolie:

Remolie.jpg

Na 24 uur werd al eens gekeken of de oude verf los kwam en dat bleek goed mee te vallen:

Halfweg.jpg

en na nog eens 24 uur konden de onderdelen afgewassen en gespoeld worden.

Old Parts.jpg

Remolie maakt blijkbaar ook oude lijm los en daar gaan we goed gebruik van maken tijdens de verdere opkuis.
De resterende verf komt goed los.

Wordt vervolgd....
 
Nice, een rebuild zie ik nog steeds graag passeren, ik volg
 
Hey,

Dju, ik moet dat nieuw forum nog gewoon worden....
E, weer eentje om te volgen he..., ene Elsenborn, daar heb ik ook herinneringen aan...., en het was koud zulle....
 
Werd tijd voor een update:

Rebuild chassis.jpg

Het chassis werd opnieuw in elkaar gestoken en hersteld waar nodig.

Olive primer.jpg

Ook de body werd bijgewerkt en beiden kregen al een olijfgroene primer van Vallejo.

Blauw.jpg

waarna de onderzijde in het typische donker Rijkswachtblauw werden gespoten. Uit foto's blijkt immers dat deze voertuigen in de loop der jaren ook aan de onderzijde blauw werden geschilderd.

Volgende stap is het verlijmen van beide grote onderdelen en het aanbrengen van het motorcompartiment.
 
Tijd voor een update:

Rebuild1.jpg

Rebuild2.jpg

De grote stukken werden samengebracht maar er is hier en daar toch een beetje filler nodig.

In afwachting ook reeds gestart met het tweede model:

New1.jpg

New2.jpg

waarvan het chassis ook reeds in elkaar gestoken werd.

Wordt vervolgd.
 
Mooie update.
Steeds tof om te zien hoe er gewerkt word om het dan te zien groeien naar een knap resultaat.
 
Als het goed weer is, dan moet je in de tuin werken maar dat wil mijn rug niet die occasioneel sterk samen werkt met een geblokkeerde zenuw.
Dan maar genieten van gratis door de zon voorgeschotelde vitamine D en onderwijl het nuttige aan het aangename paren met een portie modelbouw.
4 projecten in omloop (2x scout car, 1x SdKfz 232 en 1 Hotspur II) en je moet er bijtijds ééntje opzij leggen om te laten drogen.

Maar niet geklaagd, zolang we kunnen bouwen doen we verder en die tuin..... die is hoofdzakelijk voor het zicht van een ander....

Slowly.jpg

Het verdwenen raamstuk van de rebuild opgebouwd uit scratch en aangepast terwijl de "nieuwe" opgebouwd wordt.
Raar genoeg zijn er meer sinkmarks op de latere versie en deze moeten natuurlijk weggewerkt worden.

We doen langzaam verder.....
 
Een werktafel zonder voertuig is praktisch onmogelijk bij mij en daarom gaan we nog eens een doosje open trekken.
De originele moules van deze kit werden in 1974 uitgebracht door het merk MAX maar werden later overgenomen door Airfix. Het zou dus ééntje uit de bodem van de stash kunnen zijn maar deze is pas een 15 jaar geleden in mijn bezit gekomen en dat telt dus niet.

Wat gaan we bouwen?

Bekijk bijlage 292804

Een Scout Car White M3A1 maar deze maal de grotere broer op 1/35 én in de kleuren van de Rijkswacht / Gendarmerie (afgekort Gd/Rw) zoals ik ze gekend heb.

In de kit steekt een decal vel dat we vermoedelijk niet zullen gebruiken.

Bekijk bijlage 292805

De instructies zijn klaar en duidelijk weergegeven op een heel groot blad.

Bekijk bijlage 292806

Er zijn 4 grote sprues met onderdelen

Bekijk bijlage 292807

Bekijk bijlage 292808

en de wielassen zijn in metaal.

Behoudens de kit zelf hebben we ook nog een oud model in stock dat klaar is voor een rebuild. Dit beestje zal een badje krijgen in remolie.

Bekijk bijlage 292809


De rebuild zou ik graag verbouwen tot dit voertuig, gefotografeerd in 1975 in Elsenborn.
Deze White is niet voorzien van een rol vooraan en heeft geen gereedschap bij zich.

Bekijk bijlage 292810

en om te bewijzen dat ik er wel degelijk was.....

Bekijk bijlage 292812

Yours truly als 19 of 20-jarige brigadier klaar om de wereld te verzetten indien nodig....


Het model uit de kit zal uitgevoerd worden in deze versie:

Bekijk bijlage 292814

waarbij niet alleen de bewapening interessant is maar vooral het kleurenschema van olijfgroen binnen en Rijkswachtblauw aan de buitenzijde.
Deze foto werd door mij genomen op de erekoer van de toemalige Rijkswacht opleidingskazerne te Gent St.-Denijs-Westrem. Deze kazerne werd omgebouwd tot het bedrijvencomplex Maaltecenter, dicht bij Flanders Expo.

Ik ga al direct beginnen met een vraag: kan één van de militairen mij zeggen welk moderner wapen op het statief gemonteerd is? Ik heb dit nooit in mijn handen gehad of met geschoten en ik denk niet dat ik daar een model van heb.
Erwin, verkleurde foto's kan je inscannen en met een kleine kleurcorrectie in een beeldverwerkingsprogramma komt dat dan wel goed. Dit ter zij-info
 
Had graag een update gepost maar de site wil geen foto's aanvaarden. Nog even wachten dus tot als het probleem opgelost is.
 
Nog eens proberen:

Painted1.jpg

Painted2.jpg

Gespoten met de spuitbus, interieur en exterieur in het typische Rijkswacht blauw.

Wheels1.jpg

Wheels2.jpg

Al eens met de wielen er op .....

Interior.jpg

en eens tonen dat het interieur er ook in steekt niettegenstaande dit allemaal verstopt zal worden door de bache.

Wordt vervolgd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan