Hoofdsponsor

"Was bringt Uns Morgen ?" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Nog wat foto's :

Ze zijn genomen met een macro-lens.

Dit is het staand figuur van Tamiya. Het gezicht is geschilderd met artists oils.
De helm is gespoten met Humbrol 160, en de camo is geschilderd met artists oils : vlekken Yellow Ochre en Burnt Sienna, die dan droog in elkaar geborsteld werden. Na voldoende droging werden de randen gechipt met Natural Steel van Vallejo.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello collega's,

Het was een drukke week, vandaar dat er weinig verandert is in de hobby.

Enkel ben ik aan nog een figuur begonnen voor op het dio'tje.
Het betreft de staande 'Observer' uit de Tamiya set 35073, figuur nr 4.
Omdat het onlogisch is een observer naast de observatie-bunker te plaatsen heb ik besloten om er twee te plaatsen. Eén in de bunker, fig 4, de ander, fig 3 naast de bunker. In de bunker is er immers geen plaats voor twee. Hierbij zal de staande persoon een doel aanwijzen aan de tweede persoon.

Omdat deze set Wehrmacht personages zijn, en de setting FSJ worden, dient het figuur wat bewerkt met MS.
Van Warriors werd een hand met wijzende vinger genomen en op een stift gelijmd. Deze stift zit vast in de schouder waarna de arm in vorm geplooid is.
Hierover komt de Magic Sculp.

Tevens komt er wat MS over de laarzen, zodat de typische para-broek gevormd wordt. Hierover wordt het jack gemaakt met een vel MS.

De zakken op de jas werden afgevijld, de borstzakken dienen nog verwijderd te worden, evenals de riem van het gasmasker.

Intussen is het figuur volledig gemodelleerd, het hoeft enkel nog wat geschuurd te worden. Meer detail aan de broek is niet nodig, het figuur staat in de observatiebunker, onder de gordel zal niet veel zichtbaar zijn.

Groeten Rik

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Ik volg in stilte en leer bij

Danny_Jeurissen

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 aug 2010
Dit is nu geweldig interessant om zo een figuur volledig te modelleren is het mogelijk om hier iets meer uitleg over te geven hoe je hier bij te werk bent gegaan...

Je zou me heel gelukkig maken ...:D;)

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello Danny,

Eigenlijk kun je dit beter leren in de rubriek figuren, alwaar ik het ook geleerd heb.

Ik zal toch proberen uit te leggen hoe ik tot resultaat kom.

Ik start van een bestaand figuur, dit hoeft niet, je kunt eigenlijk alles zelf sculpteren. Starten van een bestaand figuur is echter veel eenvoudiger.

Vooreerst zoek ik een figuur dat 'past'. Dus dit figuur kan rechtstaan in de bunker.
Met beide handen houd hij een verrekijker vast. Dit moest verandert worden, immers er moet 'dialoog' zijn tussen dit figuur en het figuur nr 3 uit de Observer set van Tamiya. Daarom zal het staand figuur (Tam nr 4) iets aanwijzen in de verte aan de ander persoon. De linkerarm kan, met verrekijker, in een positie gelijmd worden waarbij de verrekijker niet voor zijn ogen komt maar voor de borst. Dus deze arm hoeft niet verandert. De rechterarm moet het doel aanwijzen. Daarvoor kiezen we een hand met wijzende vinger uit een setje van Warriors. In de schouder boren we een gat diameter 1 mm, met een handboor !
Een elektrische boor heeft een te hoog toerental waardoor het gat te groot word weggesmolten.
Hierin lijmen we een messing stift van 1 mm. De lengte bepalen we met een arm van een ander figuur. Omdat de arm gestrekt dient te zijn nemen we bij voorkeur een gestrekte arm. Normaal gezien is de lengte van de schouder tot de pols (het aanzetvlak van het handje) 15 mm. Daarom knippen we de stift af op 17 mm. In het handje boren we een gat van 1 mm op een diepte van 2 mm.
Hierop lijmen we de hand in de definitieve positie.
Plooi nu de stift in de gewenste vorm. Hou hierbij rekening dat de elleboog ongeveer halfweg de arm zit !

Magic Sculp is een tweecomponenten pasta. Neem twee even grote hoeveelheden en kneed ze voldoende door elkaar.
Rol een kleine hoeveelheid in een 'worstje', ongeveer in de vorm van de arm.
Dus iets conisch, van 3 naar 2 mm bvb, met een lengte van 15 mm. Snij het in de lengte middendoor tot op halve diepte. Sla het rond de messing stift en sluit opnieuw de voeg. Met een X-Acto scalpel en water om de pasta smeuïg te maken kun je de voeg dichtsmeren. Met een scalpel, stiften, om het even wat,... kun je de arm verder detailleren : plooien, voegen.
De arm had ik gemaakt met een restje van de broek. Daarom heb ik de tweede dag de arm afgewerkt. De kieren bij de schouder werden opgevuld. Rond de pols werd een lapje van 0.5 mm dik gelegd die het manchet weergeeft. Met een scalpel en wat water werd dit ingewerkt op het droog gedeelte.

Het onderlichaam :
Vooreerst worden de zakken op de jas onder de gordel verwijderd met een vijl.
Ook de zakken op de borst dienen verwijdert te worden. (Ik moet dit nog doen.)
Op een glad oppervlak, bvb glasplaat, rol je de MS open met een ronde stift. Bvb het handvat van een X-Acto scalpel. Gebruik hierbij talkpoeder, dit voorkomt kleven.
De Wehrmacht figuur heeft laarzen, een FSJ draagt schoenen met daarover een pofbroek. Deze broek maken we door een vel MS dat we afsnijden van onze uitgerolde lap om de schacht van de laars te slaan. Werk dit terug in met het scalpel en wat water. Opnieuw plooien modelleren met een stift of scalpel.
De onderste rand van het vest staat wat wijd. Je kan dit eerst afvijlen, ofwel achter dat het jack gevormd is alles gelijkvijlen. Met een nieuw lapje MS maken we nu het jack. Zorg dat de onderzijde recht is en mooi horizontaal hangt op de dij. De onderrand dient net boven de knie te komen. Begin tussen zijn dijen zodat de naad achteraf tussen zijn dijen zit. Als de naad zichtbaar is, verbeeldt dat de naad van het FSJ-jack zoals dit in werkelijkheid was. Het jack werd nl tussen de dijen gesloten dmv drukknoppen.
Aan zijn achterwerk heb ik eerst een klein stukje MS aangebracht op wat meer volume te geven aan het jack.
Op de tweede dag werd de linkerdij gemaakt. Soms is het beter niet alles op dezelfde dag te doen. In de weke MS is rap een verkeerde indruk geprent die het figuur kan ruïneren.

Voor het schilderen dient alles natuurlijk goed geschuurd te worden met fijn schuurpapier.

Ik hoop dat ik wat duidelijk ben geweest ?

Groeten Rik

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello,

Een nieuwe update, met dit winters weertje hebben we toch niets beters te doen. :wub:

Bizarre foto ? Nee, gewoon een macro foto van het plamuurmes waarmee ik de betonstructuur op de bunker zet. In het mes is iedere vijf millimeter een V-groef gevijld met een driekantige vijl. Vijf millimeter is ongeveer de hoogte van een bekistingsbalk (18 cm).

Met snelplamuur (Polyfilla) wordt het oppervlak ingestreken. Met een vlak plamuurmes wordt het oppervlak egaal vlak gestreken, waarna het oppervlak wordt bewerkt met ons gegroefd plamuurmes. Doe dit met behulp van een geleiding. Zo bekom je rechte lijnen in de betonstructuur.
"Snelplamuur" wil zeggen dat je snel moet werken. De tijd die je nodig had om deze tekst te lezen is ongeveer de tijd die je hebt om de plamuur glad te verwerken, anders wordt hij te korrelig en moet je veel schuren !
Waar die zwarte stip zit linksboven moet een gat worden gemaakt, zit reeds in de houten ondergrond, om een beluchtingsrooster te plaatsen.

De mortierput : de opstaande rand is afgewerkt met aan beide zijden een schuine kant. Deze worden eveneens met snelplamuur gemaakt.
Naderhand wordt de rand nog wat bijgeschuurd.

Om mooi af te werken wordt slechts één vlak per keer bewerkt. Het geheel zal dus wat tijd in beslag nemen.

Groeten Rik

Danny_Jeurissen

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 aug 2010
Beste Rik ongelooflijk bedankt voor deze uitleg hier ben ik echt iets mee,ik ga me ook eens wagen om een figuurtje aan te pakken....

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Dat zijn interessante tips over hoe je de structuur in de bunker verkrijgt, tx ! Dit wordt een levensechte bunker, net als die van Hardcoremedic.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello, Prettig Kerstfeest iedereen !

Met dit Kerstverlof hebben we plenty of time om wat verder te werken aan de hobby. Zo is de betonstructuur op de bunker gezet en heeft hij reeds een grondlaag gekregen.
Een grijze grondlaag, vroeger vond ik dit een ideale basis voor betonkleuren, maar ik heb mijn mening moeten herzien.

Daarom is over de grondlaag een tweede laag gespoten, met Humbrol 72.

Mag ik jullie er attent op maken dat bijgaande foto's geen fragmenten zijn uit Hannibal ! :D:D De FSJ krijgt nog een helm opgezet !
Wel heeft hij de rode draad in mijn dio's in zijn hand !

Het is mijn bedoeling om in mijn dio's 'ergens' een wijnfles en/of pijp in de picture te plaatsen. :nowink::nowink::nowink:

Het keukenpapier dat in de openingen zit dient om de binnenkant, die reeds afgewerkt is, te beschermen. Dus later, na het spuitwerk, wordt deze verwijderd.

Het is mijn bedoeling om hier te werk te gaan zoals bij het spuiten van rollend materieel. Dus op deze grondlaag komen een paar lagen met lichtere zand-kleuren om de grote vlakken wat op te lichten. Daarna zal hier en daar wat geDB'd worden om af te werken met pigmentpoeders.

De verluchtingsrooster moet in roestkleuren, met wat aflopers op het beton.

Groeten Rik

tom

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 dec 2010
Rik je beton structuur ziet er zeer goed uit je fighuur op bouw ziet er ook supper uit
da wordt een tof diorama , echt mijn ding ,tom

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Bedankt Tom.

Het is nog een beetje zoeken naar de juiste kleurencombinaties.
Zoals gezegd, vroeger startte ik van een grijze ondergrond voor betonkleur, maar dat is hier totaal uit den boze !
De techniek met het ingevijlde plamuurmes heb ik ontwikkeld bij de bouw van steunpijlers voor een spoorwegbrug op mijn treinbaan. Omdat het hier om oude beton gaat, met een heel gamma uiteenlopende kleuren is het grijs wel een goede basis om te starten.

Bunkers uit de Atlantic-wall waren in '44 hooguit twee à drie jaar oud. Dit vraagt dus een andere aanpak om het beton te schilderen.

Groeten Rik

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
:worried: Help ! :worried:

Ik heb op de grondlaag (H72) twee lagen 'highlight' opgezet : één met H71-H72 en één met puur H71.
Dit alles is tot nog toe goed meegevallen. 'k zal morgen, bij daglicht, wat foto's nemen.

Maar wat nu ? Een laag vernis en dan een wash ?

Of eerst drybrushen ?

Tips zijn van harte welkom !

Alvast bedankt.

Groeten Rik

DJs

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jan 2009
Normaal moet je nu een laag vernis erop zetten dan een wash en nadien de drybrush.
Suc6

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello, was even de pedalen kwijt :$

Gelukkig heeft DJs me weer op de goede weg gezet.

De bunker met zijn drie lagen geAB'd beton, en reeds een laag vernis erop.

De donkere vlek tussen de twee gaten en het verhoog boven de deur wordt niet behandeld. Het heeft zo nu en dan wat verf gevangen, maar hier komt later begroeide grond over. Zowat de helft van de bunker zal later niet meer zichtbaar zijn wanneer hij eenmaal 'geplant' is.

Zoals je kan zien is het observatiegedeelte hoger geplaatst als de rest van de bunker, deze kant zal dan ook verhuld worden met een duin.

Wanneer de vernis voldoende gedroogd is, zal ik eens proberen een wash te zetten in een verloren hoekje, zodat ik de bunker niet direct ruïneer.
Ik had gedacht om eerst eens Shadow Brown van 502 Abt te gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat. ;)

Groeten Rik

ExSerCo

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 dec 2007
Die voorlaatste vind ik heel waarheidsgetrouw. Die structuur, dat stuk ontbrekend beton, de kleuren,....

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
@ExSerCo : dat stuk ontbrekend beton is eigenlijk de naakte houten ondergrond die naderhand moet bedekt worden door een duin.

De setting is geplaatst voor D-day, dus alles is nog rustig rond de bunker.
Omdat dit een soort Tobruk is, veronderstel ik dat deze niet hevig gebombardeerd werden. Dus veel schade wordt er niet aangebracht.

Tevens is deze bunker een test om wat technieken uit te proberen.
Mijn bedoeling is om later een Regelbau bunker (of een gedeelte) te bouwen met een Flak opstelling er bovenop. Hier zou wel schade voorzien worden.

Intussen heb ik een wash aangebracht met Shadow Brown van Abt 502.
Eerst viel het nogal donker uit, maar ik heb ondervonden dat je vééél thinner moet toevoegen om een goede wash te bekomen.
Alzo loopt het kleur in alle putjes en spleten en bekom ik volgend resultaat :

De belichting laat wat te wensen over, ik heb deze foto's genomen bij kunstlicht, misschien morgen beter.

Reacties ? Shoot !!

Moet deze wash nog verbeteren ? Of begin ik nu aan de drybrush ?

Prettig Oudejaar ! :)

Groeten Rik

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello,

Bij dit dio'tje horen natuurlijk ook enkele figuren, zie vorige bladzijden.

Eén daarvan is een observer van Tamiya, die ik aangepast heb als Fallschirmjäger.
Maar de Wehrmachtsoldaat die hij oorspronkelijk was, heeft een dikkere kop als de FSJ-helm die hij dient te dragen.
Ik heb dit proberen op te lossen door over de FSJ-helm een velletje Magic Sculp te draperen. Dit in camo geschilderd en op zijn hoofd gezet, maar het zinde mij niet echt. Het typische model van FSJ-helm was verdwenen, precies of hij had een mand ondersteboven op zijn kop.

Daarom heb ik dit proberen te camoufleren :$ met wat keukenkruiden.

Het resultaat :

Een beetje fijngemalen dragon en wat komijn, een lekker gerechtje, Sergio !

Eerst werd de rand ingesmeerd met wat houtlijm, daarna voorzichtig wat kruiden erop gestrooid. Nu behoeft dit nog wat verf.

De tas op de rugzijde, links, is geen 'brotbeutel', daarvoor is ie te vierkant, maar een typische gasmaskertas voor FSJ. De metalen drukknoppen dienen nog wat opgelicht, evenals zijn drinkfles, met wat 'naturel steel'.

Groeten Rik

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Hello,

Even wat geëxperimenteerd met de setting.

Als afmeting voor het grondplan heb ik een A4-tje genomen. Misschien moet het wat groter. Of vierkanter ?
Bedoeling is dat er voor de deuropening een 'schutting' komt om direct vuur te vermijden. Dit zou ik uitvoeren met boomstammetjes. Op Pointe du Hoc zag ik een loopgraaf waarbij de ene zijkant bestond uit plaatselijke rotsstenen.

Daarom wordt dit muurtje uit boomstammen gebouwd, het hoeft niet altijd beton te zijn.

De officier, met blauwe gasmaskertas, staat op een duin de horizon af te speuren, samen met de wacht in de bunker die 'iets' aanwijst.

De overige FSJ zitten te keuvelen bij een flesje wijn...

Hier moeten een paar lage muurtjes de duinen wat tegenhouden, en tevens dienen als zitplaats voor de FSJ.

Aan de bunker heb ik nog wat camo-netten in gedachten...

Comments ? Shoot !

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan