Hoofdsponsor

1/24 VW Polo R WRC 1/24

Schaal 1/24 - 1/25
Op YouTube kan je leuke tutorials vinden.
 
Laatst bewerkt:
@Guy Ik begrijp niet goed waarom je mijn vraag om toelichting beantwoordt met een verwijzing naar Youtube. Toch erg benieuwd geworden, ben ik nog eens gaan teruglezen en heb ik alles in dit topic wat over polijsten gaat op een rijtje gezet:

Roy:
1. Ik hoop dat het ok is dat je de schuurfase binnen het polijstprocédé overslaat; voorzichtigheidshalve is dat meestal nog wel aan te bevelen.

Ron:
2. Waarom word er meestal gedacht met een laagje (of twee) kan ik gaan polijsten??? Ik zie ondanks de oh en ahs op een foto al twee plekken waar je door de vernis ben gegaan. Jammer van je werk

Michel:
3. Na 2 laagjes 2k lak kan je echt wel gaan schuren en polijsten hoor. Heb ik met de Ducati ook gedaan.
Aan de achterspoiler zie ik precies dat er door de decal is geschuurd ja.


Roy:
4. het blijft de kunst om voorzichtig te polijsten en ook door vier laagjes vernis kom je vrij makkelijk heen als je ook maar iets teveel druk uitoefent op het schuurmiddel (papier of doekje), zeker bij de randen.

5. Eigenlijk kun je bij de randen en bij verhoogde delen het beste nauwelijks kracht zetten… overal in feite, maar vooral bij de randen en verhoogde details. Want voor je het weet, zijn lak en decals al weggesleten.


Modestforest:
6. Als ik het goed lees/begrijp is er niet geschuurd wel gepolijst. Zou mij dan verwonderen dat je dan door manueel te polijsten door de lak zou gaan.
7. Een laagje of drie clear kan best wat schuren verdragen hoor , alleen op de randen of opstaande delen moet je zeer voorzichtig zijn ( zelfs al zou je 10 lagen clear spuiten )
8. En kracht mag je nooit zetten op je schuurpapier, je moet het papier het werk laten doen.


Roy:
9. Ja bij nat/droog schuren is het een kwestie van, schuurpapiertje op het te polijsten vlak leggen en dan gewoon het schuurpapier heen en weer bewegen, zonder enige druk te zetten. Het schuurpapier graaft zichzelf wel een weg richting gladheid.

Ron:
10. Ik polijst al wat jaartjes maar het is toch wel 4 lagen en het liefst 6 lagen met minder begin ik er niet eens aan.

Roy:
11. Ron ik heb veel minder ervaring dan jij, maar ook ik gebruikt iets van 4 lagen vernis denk ik. Paar laagjes mistcoat, daarna paar lagen wetcoat, daarna nat-schuren op de hoogste korrels, daarna nog een beetje polijsten.

12. Hopelijk ziet Marc het als onderdeel van het leerproces, in plaats van de volgende keer te besluiten niet meer te polijsten wegens de risico's. Want als je het goed doet, zijn er weinig risico's. Wel kost het hoe dan ook tijd en moeite. Maar het resultaat is er dan ook naar.


Ron:
13. Waar het om gaat is als iemand alleen civiele voertuigen bouwt dan moet de afwerking er ook naar zijn dus net een beetje meer tijd besteden aan de clear coats om goed te polijsten, het maak en breek toch je model. Hetzelfde geld met militair is je afwerking niet goed dan is het zonde van je geld aan aftermarked spul en tijd wat je erin heb gestoken en dat geld voor alle takken van ons mooie hobby de afwerking is het belangrijkst.

Michel:
14. Ik heb er ook nog maar weinig ervaring mee hoor en heb er ook al doorheen geschuurd en het helemaal mogen herhalen. Je leert van die momenten. Maar heb ook op een stuk 4 lagen 2k gezet en dat oogde veel te dik. Was niet meer realistisch. Maar Ron jij gebruikt 1k vernis en dat droogt dunner op dan 2k vermoed ik dus daarom waarschijnlijk 4 tot 6 lagen.

Roy:
15. Michel 2 laagjes mistcoats en 2 laagjes wetcoat werkt voor mij perfect. Het moet ook niet al te dun zijn hè. Die mistcoats voegen weinig toe aan de dikte van de laag, die hebben andere functies. Beetje alsof je met de plantenspuit water vernevelt.

Michel:
16. Ja ik heb 1 mistcoat en 2 wetcoats gedaan. Ik zeg 2 lagen omdat die mistcoat echt zodanig weinig is dat ik dat niet meetel.

Roy:
17. Vier wetcoats is inderdaad wel veel denk ik.. weet niet hoe Ron daarover denkt en wat zijn ervaring is qua verdeling mist-/wetcoats.

Ron:
18. @Michel, Heb ook altijd met 2k gewerkt en spoot er toch wel 4 lagen op en dat vind ik wel nodig voor de schuur en poets sessies :-)
19. @Roy, Ik doe meestal een mistcoat en dan even de föhn erover en gelijk een wetcoat. Nu ik met tamiya vernis werk spuit ik denk ik er een laag of 8a9 op.


En jij schrijft nu:
Sorry jongens, maar ik polijst jullie zo een model "zonder" vernis laag en niemand hier gaat da kunnen zien.
Heel die disscusie klopt niet, die lagen enzo, da moet ook wel vind ik das bescherming voor uw lak maar er worden teveel dingen verteld die niet kloppen.

Da blauw stuk op die koffer rand, had da bij geschilderd en gepolijst had je met een vergroot glas nog niet kunnen zien.

Maar je polijst iss mss wel hard..


Ik ben nu werkelijk benieuwd waarom in jouw ogen "heel de discussie niet klopt". Je zegt dat "die lagen enzo" niet klopt, maar meteen daarna schrijf je dat dat ook wel moet want het is bescherming voor de lak... wat is het nu? Er worden volgens jou "teveel dingen verteld die niet kloppen". Wat dan? Ik vraag om toelichting en jij verwijst naar Youtube... maak nu eens duidelijk wat je bedoelt. Om het je makkelijker te maken, heb ik alle citaten genummerd van 1 tot en met 19. Zou je willen aangeven welke allemaal niet kloppen?
 
.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan