Hoofdsponsor

1/33 Vostok1 1:33

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
386
En terwijl al onze printerkes hun toerkes doen om de vele stukken van SaturnusV te printen tekende ik de voorbije uren Vostok1.
Dat is een van de capsules die in het geschiedkundig rijtje zit van ruimtetuigen die mensen naar de ruimte brachten en er ook mee terugkeerde naar de aarde. Vostok1 was trouwens de eerste capsule die dat deed met de kosmonaut Gagarin aan boord.
Als we correct oordelen mag Vostok1 eigenlijk niet in dit lijstje staan. Gagarin is wel degelijk de ruimte in geschoten(heel even maar) en is terug naar de aarde gekomen, maar niet aan boord van zijn capsule. Hij werd, nadat de capsule al heel dicht de aarde genaderd was, zijn capsule uitgeschoten. Gagagrin heeft daarna het laatste stuk naar het aardoppervlak afgelegd met behulp van een parachute.

De eerste astronaut die in zijn capsule de 'rit' heen en weer volledig afgelegd heeft in zijn capsule is een Amerikaan in een Mercury capsule. Dus hij mag eigenlijk met die eer gaan lopen.

1634062825675.png

Controle paneel van Vostok1
1634063230896.jpeg
 
Interessant. Ik meen dat er op de Expo '58 een model van de Sputnik te zien was.
Ik was toen nog te jong (3j) om dat allemaal te beseffen maar wijlen mijn ouders zijn toen gaan kijken.
 
Eerlijk ? ik weet het niet meer , ik was toen 7 en we zijn redelijk veel naar de wereldtentoonstelling geweest , ik vond dat wel leuk kan me nog redelijk veel van herinneren
Nu die Vostok dat gaat hier iets knap worden , ben 1 en al interesse
Marc
 
Chique, welke software gebruik je?
De hoofdmoot van het tekenwerk doe ik met Inventor 2008. Is al een heel oud pakket, maar doet alles wat ik nodig heb en veel meer. Daarnaast gebruik ik soms(eerder zelden) nog wat ander pakketten om te converteren indien nodig. Diene Inventor is een officieel pakket dat ik toen nog van mijn werkgever kreeg. Ik was toen lesgever technisch tekenen..:winking:
 
Nu die Vostok dat gaat hier iets knap worden , ben 1 en al interesse
Marc
Stel u der niet te veel van voor Marc, zoals ik al schreef, dat ding zal op dezelfde schaal geprint worden als alle andere ruimtetuigen die er nu al staan. Deze Vostok1 zal slechts 134mm groot worden. Het zal heel spectaculair worden als die kleine capsules (Vostok1, Mercury en nog een reeks ander die der zitten aan te komen...) naast die grote raketten zullen hangen. Dan maar eerst besef je hoeveel energie er nodig is om zo'n relatief kleine capsules de ruimte in te schieten. En dan heb ik het voornamelijk over de hoeveelheid brandstof en zuurstof er in die dingen zitten. Om nog maar te zwijgen over de kracht die uit die thrusters komt.
'De Werner' heeft dat allemaal in gang gezet. Als het iets anders was afgelopen in 1945 dan zaten de Duitsers nu in de ruimte en op de maan. Gelukkig maar is het anders verlopen...:giggle:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan