Hoofdsponsor

1/8 Volvo F 16 Engine [wip] (Posher)

Erwin, zot zijn doet geen zeer. Ik zou anders permanent pijnstillers moeten pakken.
Volg al een tijdje in stilte, serieuze blok plastiek die ge daar hebt liggen.
bevalt me wel.
 
Wow what a jump , you ah e really made progress , looks damn fine to me , I will have to move been left behind here I see .
G
 
Gaat ineens vooruit.
een motor op zich heeft wel iets.
 
Hallo Erwin. De startmotor is alleszins verbonden met de batterij en met het dashboard aan de kontaktsleutel. Willy.
 
Vandaag de laatste stukken aan de motor bevestigd.
De turbo werd nog voorzien van een aan- en afvoerleiding, een beetje te smal van diameter maar voorlopig doen we het er mee.
Verder werd de radiator fan en de radiator zelf geplaatst om daarna aan het zoekertje te beginnen van "welke slang komt waar en hoe?". Maar het is gelukt, ik heb geen stukken te kort of op overschot dus ik al dik tevreden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Rest mij nu nog enkel een grondplaat te maken waar de motor dan zijn vaste positie op krijgt en dan kan ook het naamplaatje zorgen voor de afwerking.
 
Looking good Erwin , sure is a big piece of plastic
 
Hallo Erwin. Ziet er indrukwekkend uit dat machien ! Nog een scheutje mazout en hij kan draaien. Proficiat. Willy.
 
geweldig maar Erwin hoe kom je op het idee van zoiets te bouwen dat zijn we van u niet gewoon he zo een moderne motor
Marc
 
geweldig maar Erwin hoe kom je op het idee van zoiets te bouwen dat zijn we van u niet gewoon he zo een moderne motor
Marc

Dat is vlug uitgelegd Marc.
Pocher was eind de jaren '70 begin '80 bijna hét merk wat betreft klassieke auto's. Zij hadden enkel modellen op schaal 1/8 en alle onderdelen van een echte auto waren aanwezig in de maquette. Bij sommige kon je zelfs het raampje naar beneden draaien.
Behalve de klassiekers presenteerden ze later ook een volledige Volvo F16 truck mét motor.

Die kits waren zeldzaam en héél duur, dat kon ik mij niet permitteren maar het verlangen om ooit eens een Pocher kit te bouwen bleef hangen.
Toen ik begon met het internet en in het bijzonder EBay af te schuimen op zoek naar rare kits kwam ik dan opeens deze motor tegen. De verkoper had er meerdere en de prijs (ik denk 30€) vond ik redelijk voor zo een kit. Ondertussen kende ik Graeme reeds en ik kocht er twee waarvan één met hem naar Zuid-Afrika vertrok na zijn bezoek hier in 2007.
Wat betreft de bouw was het altijd van "one day mate, one day", m.a.w. het zal er ooit wel eens van komen.

Vermits we elkaar nu 20 jaar kennen en nog steeds contact onderhouden via Skype was nu het moment aangebroken om deze kits eens te bouwen.

Pocher kits gaan nog altijd veel geld. Een klassieke auto met een vraagprijs van meer dan 2.000€ is geen uitzondering op EBay.
Wat de motor betreft heb ik wel geleerd dat de naam Pocher niet altijd synoniem is voor kwaliteit en accuratesse, kan enkel hopen dat het bij de klassiekers beter is.
Wat de Volvo truck betreft: er zijn er waarschijnlijk veel van verkocht maar slechts heel weinig gebouwd. Ik heb er zelf slechts ooit 1 gezien op een beurs, de motor als gebouwde kit nog nooit.
Denk dat die wel zal opvallen als die ooit mee mag naar een beurs.
 
Wel indrukwekkend zo een motor op zich.
Knap bezig.
 
Nu pas dit topic tegengekomen.
Nette motor Erwin :cool:

Just arrived here in this topic, your build is looking good Greame.

I was happy to read that you both decided to paint the engine.
Why? Wel, unpainted plastic has the intension to change collor when getting older, also the plastic becomes much more fragile over the years.
This is due to (sun)light. I learned it the hard way, and always paint my models now or at least a layer of lacker on the naked model.
Just for information to all :winking:
 
Erwin eerlijk ? De kleur spreekt me niet echt aan , ik ga niet strijden maar is dat niet de gewoonte bij vrachtwagen motoren dat alles in 1 kleur werd of word gespoten ?
Het komt een beetje tweedehands opgelapt over ( sorry )
Marc
Hmmmm, sorry Marc, kan je deze keer geen gelijk geven...
Ik vind persoonlijk dat Erwin héél juist zit met z'n kleur, kijk deed klein beetje opzoekwerk
 
Zeer mooi resultaat en gaat mooi presenteren.
 
Bedankt voor de reacties.

@ Peiper: Deze foto's zijn mij bekend en ik heb ze ook gebruikt als referenties.
De opmerking van Marc (Coachke) was volgens mij niet bedoeld op de kleur van de motor waarvan ik zeker ben dat die goed is want ik heb een spuitbus met de juiste motorkleur gebruikt (de verf is zelfs hittebestendig).
Marc zijn opmerking was gericht op de aluminium kleurige onderdelen die ik gespoten had in een alu velgen kleur van echte wagens. Deze kleur was niet juist en ik heb die dan ook vervangen door Dull Aluminium en Pale Burnt Metal van Alclad.

Wat de verwering betreft herhaal ik nog eens dat ik een demonstratie model van deze motor wou maken. Het model van Graeme zal er heel anders uitzien.
 
Evening Chaps, well as you all are aware , Erwin and myself started this together and Erwin left me in the dust a dozen or so models ago.

Well here is a small update from my side .

Gearbox.jpeg


Added smaller parts here

Injector-pump.jpeg


Close up of the injector pump

Turbo.jpeg


Here the Turbo , you will see that I added some texture on the cast iron part of the Turbo

front_assembly.jpeg


Front Housing assembled and dry fitted

pump_fit.jpeg


Side of the engine showing the injector pump in position , still need to paint the drive shaft.



Just added a slight bit of weathering to make the engine ditrty and look a bit used .

Well chaps , thanks for looking and as always comments are most welcome .
G
 
Nice job again m8.
Quite a difference between my glossy demonstration engine and your used one but very glad to see you picked this one up again.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan