Hoofdsponsor

1/8 Volvo F 16 Engine [wip] (Posher)

Hallo Erwin. Dat overkomt mij ook regelmatig dat ik na een pauze mij afvraag hoe is dat mogelijk dat ik dat niet bemerkt heb. Die motor was toch eerst in het groen, dat grijs is nu de primer? Succes Willy.
 
Och Erwin breek mijne bek niet open over een levering ( om even terug te gaan ) mijn schoonbroer besteld iets in Amerika geloof het of niet twee 2 dagen later is dat er al ( louter toeval ? )
Ik bestel iets in Belgie na 8 dagen heb ik moeten ragen waar dat bleef hun uitleg door Corona gaat alles trager was hun uitleg , daarentegen bestel ik iets in Nederland de dag erna of max 2 dagen later is dat er aan wie ligt dat nu he , daarom als ze in België zich niet kunnen aanpassen koop ik nog liever in Nederland , soms heb je dan nog dat het zonder portkosten opgestuurd word
Ik kan nog verder gaan maar wijk niet te graag af
Begint op iets te lijken he die motor tof helemaal mijn ding dat weet ge wel he
Marc
 
Bedankt Roy en Pascal, we doen ons best hé en we verbeteren waar we kunnen. De motor moet er goed uit zien want ik wil de mijne bouwen als een "zuiver" demontratiemodel op statief.

Willy, het grote motorblok steekt inderdaad in de primer, zelfs al twee lagen over elkaar.

Coachke, de verf die ik in Aalst besteld heb is er nog steeds niet maar geen nood want ik heb nu Motip verf voor motorblokken.


Het stuk dat ik gisteren toonde is ondertussen geplaatst en de volgende foto van de rechterzijde van het stuk zegt voldoende:

attachment.jpg

Zonder woorden dus....
 
Beetje geduurd maar we zijn weer vertrokken en deze maal zijn we zelfs beginnen schilderen. Spuitbus van dienst is er één van Motip, Engine Green Paint, een hittebestendige verf voor motorblokken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het blok diende nu al geschilderd te worden om reden dat het uitlaatsysteem eerst moet geplaatst worden vooraleer met leidingen te kunnen beginnen. Zal misschien iets omslachtiger zijn maar zal voor mij een grote hulp zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de transmissie kreeg zijn kleurtje.
De kleinere onderdelen zullen in latere fases bijgeplaatst worden.
 
Denk dat die nog één laagje groen nodig heeft, maar ziet er al goed uit.
 
Ah, de bus die ik ook had gevonden. De kleur ziet er goed uit maar zou er ook nog een laagje opzetten. Dat zie je vooral aan de opstaande kantjes
 
Hallo Erwin, je motor begint er al businesslike uit te zien . Ben benieuwd naar het eindresultaat. Willy.
 
Hey guys, thanks for the great comments, I suppose it’s Time to add to the topic, I have at least been busy and oh boy pulling my hair out on this one , I am starting to think that old frog kits have less work, very sad that a kit rumored to be of such high quality has so many faults ,

Manifold.jpg

Manifold%201.jpg

Here that underside of the manifold has been filled , these are the open spaces that Erwin was talking about

Belhousing%20sink.jpg

Turbo%201.jpg

Here the hot and cold side of the turbo filled and ready to be sanded

turbo%202.jpg


Turbo%203.jpg

The yellow portion of the turbo to be painted rust the remaining part is Aluminium

Real%20Turbo.jpg

Here is a pic op a real turbo as reference , here you can see the cast iron and Aluminium portions


water%20pump.jpg

water%20pump%20Fault.jpg

The above 3 pictures are of the water pump, I closed up the open rear parts only to find that the top hole should remain open to accept a water hose and elbow, so I had to open it up again,

water%20pump%20pipe.jpg

water%20pipe%201.jpg

water%20pipe%203.jpg

The above are of the plan indicating the location of the water pipes , problem is that you have to keep referencing both sides of the plan as they talk to one another, another point is that the radiator assembly contains both he intercooler as well as the radiator ,

Well chaps thanks for looking, and hope to make more progress this week .

Cheers G
 
Laatst bewerkt:
Graeme it's a wide-spread misunderstanding that these are high quality kits. They are not necessarily to be considered as such. In order to make a 'realistic' model, each Pocher kit needs a makeover to a smaller or larger extent.

For that reason (and because there are many modellers that love these kits and/or would like to build one, once) Mr Paul Koo assembled a DVD for each kit / model. Many tips / advice on how to proceed and how to correct. Many reference photos et cetera. But judging from your work you have already found many items of designated corrections.

You'll achieve a beautiful model once all hurdles will have been taken, and you're bound to feel proud of it. Lots of potential in these kits, only made possible by adding as many jars of elbow grease.

Don't give up and you'll love the end result, as will we.
 
Mooi om hem 2 maal zien gemaakt te worden ieder op zijn manier.
Ook al valt dit niet in mijn interesse gebied blijft het boeiend om jullie te volgen.
Ook hier valt wat te leren.
Nice.
 
Ik moet zeker rekening houden met de opmerkingen welke Graeme heeft ingebracht. Zijn technische kennis is hoger dan de mijne, zelfs al als het op de benaming der stukken op aan komt.

Misschien in herhaling maar ik bouw mijn model naar een "nette" versie als demonstratiemodel en ik baseer mij hiervoor voornamelijk op de volgende foto die rechtstreeks uit Volvo documentatie werd gehaald:

attachment.jpg

Aan de hand van die foto werd het stuk geplaatst dat Graeme "the manifold" noemt en ik de uitlaat collector. Als iemand de juiste Nederlandse term kan verschaffen is deze zeker welkom.

attachment.jpg

Daarna heb ik het stuk geplaatst dat op de door mij gebruikte foto zilver is gekleurd met groene toppen die blijkbaar de injectoren moeten voorstellen. Deze werden op voorhand ingeboord en nu voorzien van enkele leidingen die, denk ik, kunnen omschreven worden als "fuel injection lines". Opnieuw is de juiste term heel welkom.
Er zijn er nu nog maar vier geplaatst vermits de laatste 2 blijkbaar niet over de "manifold" maar er onder door lopen.

attachment.jpg

Commentaren welkom.
 
Dat is een 'exhaust manifold' in het Engels ofwel een 'uitlaatspruitstuk' in het Nederlands Erwin.

Het ziet er al een stuk strakker uit dan hoe Pocher het verkocht.
 
Ja, die termen had ik ook gevonden via Google Translate maar het kon dat er meer gangbare termen in omloop zijn die men beter kent.
Ik had ooit een Ford Taunus 1,6S en het uitlaatspruitstuk diende eens vervangen te worden maar omdat dit een heel speciale vorm had stond dit, zelfs in de garage, beter bekend als een "spaghetti collecteur".
 
De termen die ik noemde, zijn de gangbare termen (sprekend als Nederlands autoliefhebber met een Amerikaanse auto).
 
Het gaat hier wat trager want er moeten nog enkele stukken gespoten worden. Gelukkig is het niet zo koud meer en gaat het spuiten met de spuitbus vlotter.

attachment.jpg

Het stuk met de injectoren die alle 6 uitgeboord werden op metalen leidingen te ontvangen. Ook onderaan het stuk werden 2 gaatjes geboord want hier komen ook leidingen in die naar een nog te plaatsen onderdeel moeten leiden.

attachment.jpg

De 6 leidingen zijn geplaatst. De beide gele stukjes zijn Tamiya tape die ik gebruikt heb als klem.

attachment.jpg

en hier zijn de leidingen geplaatst.
Ik heb mij gebaseerd op een motor die ik gezien heb in een YT filmpje maar blijkbaar was er geen vast patroon voor het leggen van de leidingen, behalve in de fabriek natuurlijk. Om deze reden liggen ze er ook netjes bij.
 
Even ter verduidelijking Erwin een spaghetti uitlaat word alleen gebruikt bij sportwagens dan zal uw Taunus een 1600 GT versie geweest zijn , normaal is dat in " fond " gietijzer en dat zien we bij deze motor ook
Nu de spaghetti uitlaat daar is een weetje aan alle buizen zijn precies even lang om geen tegendrukken te krijgen en dan verliest men geen kracht ( pk 's ) komt van de racerij maar tegenwoordig gebruikt men die niet meer omdat door de komst van de turbo was dat niet meer nodig
Nu terug Erwin het ziet er goed uit
Marc
 
Looking good E see you got some good work in ,
 
Op de referentiefoto zijn nog tal van leidingen te zien.
2 van deze leidingen lopen naar de bovenzijde van de motor alwaar zij verbonden zijn met een onderdeel bestaande uit 2 cilinders. Volgens Graeme zouden dit waarschijnlijk benzinefilters zijn.
Het groen gespoten onderdeel werd bevestigd en de leidingen aangebracht. De koppeling tussen de twee leidingen werd deze maal vervaardigd uit flessenlood.

attachment.jpg

attachment.jpg

Afhankelijk welke foto of filmpje je bekijkt bestaan er verschillende kleurversies van bepaalde onderdelen. Volgens mijn referentiefoto moest een deel dat eerst in het groen was gespoten, in feite een soort zilver zijn. Ik heb dit herschilderd in Dull Aluminium van AK (zeer goede verf). Tevens werden enkele brass kleurige accenten aangebracht op enkele bouten en punten.

attachment.jpg

en terwijl we toch bezig waren met dull aluminium ervan geprofiteerd om een ander onderdeel ook in deze kleur te steken.
De juiste benaming van dit ding moet ik jullie schuldig blijven maar weet dat dit in verbinding staat met een wiel dat aangedreven wordt door de radiatorschroef via een rubberen band. Op films is te zien dat van dit "ding" een leiding vertrekt maar ik weet niet naar waar. Die verdwijnt ergens naar achteren aan de motor en ik denk zelfs naar het transmissiehuis.

attachment.jpg
 
Mooie metaalkleur. Van welk materiaal maak je de leidingen Erwin?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan