Hoofdsponsor

Volvo F 16 Engine [wip]

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Erwin eerlijk ? De kleur spreekt me niet echt aan , ik ga niet strijden maar is dat niet de gewoonte bij vrachtwagen motoren dat alles in 1 kleur werd of word gespoten ?
Ik vind dat het zilver meer zo van dat Miragent van vroeger was zo hadden ze ook goud kleur Mireor , ik weet dat nog mijn allereerste fietsje ( occasietje ) was zo in dat zilver gespoten , ik denk als ge het zo wil in die kleur beter bent met een grijze metaal kleur ook zilver uiteraard maar meer zoals auto's gespoten worden
Is mijn visie hoor nog altijd uw beslissing he
Het komt een beetje tweedehands opgelapt over ( sorry )
Marc

Willy

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 feb 2020
Ja Erwin die Wheelspray ziet er inderdaad meer schaal 1:1 uit dan zilver dat meer modelbouwachtig is. Willy.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Coachke en Willy: bedankt voor jullie opmerkingen, zal de kleur aanpassen.

Het vermelde Mirargent zal dus vermoedelijk iets meer weg hebben van Dull Aluminium en het Mireor zal vermoedelijk overeenkomen met Pale Burnt Metal, beiden Alclad kleuren.

Bekijk bijlage 137045

De dynamo in deze referentiefoto zal dus Mireor zijn veronderstel ik.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Hoe langer ik aan die motor werk, hoe zotter ik word maar we doen verder en vandaag zijn we eindelijk goed opgeschoten.

Enkele geschilderde onderdelen hebben eindelijk hun plaats gevonden en ook de transmissie werd geplaatst.
Het begint eindelijk op een deftig stuk te lijken maar er ontbreken nog enkele grote elementen zoals de turbo en de radiator + de nodige rubber slangen.

Zo staat ie er deze avond bij:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De witte stukken zijn de oliefilters, het zwart/zilver stuk is blijkbaar de startmotor.
Van deze startmotor zouden 3 elektrische leidingen moeten vertrekken maar waarheen is een vraagteken; in ieder geval niet naar een ander deel van de motor. In een filmpje op YT is te zien dat men deze bedrading weglaat op een demonstratiemodel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het grote ronde geval boven op de motor zou een luchtfilter zijn.

Hopelijk krijg ik deze week de motor afgewerkt.

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Erwin, zot zijn doet geen zeer. Ik zou anders permanent pijnstillers moeten pakken.
Volg al een tijdje in stilte, serieuze blok plastiek die ge daar hebt liggen.
bevalt me wel.

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
Wow what a jump , you ah e really made progress , looks damn fine to me , I will have to move been left behind here I see .
G

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Gaat ineens vooruit.
een motor op zich heeft wel iets.

Willy

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 feb 2020
Hallo Erwin. De startmotor is alleszins verbonden met de batterij en met het dashboard aan de kontaktsleutel. Willy.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Vandaag de laatste stukken aan de motor bevestigd.
De turbo werd nog voorzien van een aan- en afvoerleiding, een beetje te smal van diameter maar voorlopig doen we het er mee.
Verder werd de radiator fan en de radiator zelf geplaatst om daarna aan het zoekertje te beginnen van "welke slang komt waar en hoe?". Maar het is gelukt, ik heb geen stukken te kort of op overschot dus ik al dik tevreden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Rest mij nu nog enkel een grondplaat te maken waar de motor dan zijn vaste positie op krijgt en dan kan ook het naamplaatje zorgen voor de afwerking.

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
Looking good Erwin , sure is a big piece of plastic

Willy

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 feb 2020
Hallo Erwin. Ziet er indrukwekkend uit dat machien ! Nog een scheutje mazout en hij kan draaien. Proficiat. Willy.

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
geweldig maar Erwin hoe kom je op het idee van zoiets te bouwen dat zijn we van u niet gewoon he zo een moderne motor
Marc

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
geweldig maar Erwin hoe kom je op het idee van zoiets te bouwen dat zijn we van u niet gewoon he zo een moderne motor
Marc

Dat is vlug uitgelegd Marc.
Pocher was eind de jaren '70 begin '80 bijna hét merk wat betreft klassieke auto's. Zij hadden enkel modellen op schaal 1/8 en alle onderdelen van een echte auto waren aanwezig in de maquette. Bij sommige kon je zelfs het raampje naar beneden draaien.
Behalve de klassiekers presenteerden ze later ook een volledige Volvo F16 truck mét motor.

Die kits waren zeldzaam en héél duur, dat kon ik mij niet permitteren maar het verlangen om ooit eens een Pocher kit te bouwen bleef hangen.
Toen ik begon met het internet en in het bijzonder EBay af te schuimen op zoek naar rare kits kwam ik dan opeens deze motor tegen. De verkoper had er meerdere en de prijs (ik denk 30€) vond ik redelijk voor zo een kit. Ondertussen kende ik Graeme reeds en ik kocht er twee waarvan één met hem naar Zuid-Afrika vertrok na zijn bezoek hier in 2007.
Wat betreft de bouw was het altijd van "one day mate, one day", m.a.w. het zal er ooit wel eens van komen.

Vermits we elkaar nu 20 jaar kennen en nog steeds contact onderhouden via Skype was nu het moment aangebroken om deze kits eens te bouwen.

Pocher kits gaan nog altijd veel geld. Een klassieke auto met een vraagprijs van meer dan 2.000€ is geen uitzondering op EBay.
Wat de motor betreft heb ik wel geleerd dat de naam Pocher niet altijd synoniem is voor kwaliteit en accuratesse, kan enkel hopen dat het bij de klassiekers beter is.
Wat de Volvo truck betreft: er zijn er waarschijnlijk veel van verkocht maar slechts heel weinig gebouwd. Ik heb er zelf slechts ooit 1 gezien op een beurs, de motor als gebouwde kit nog nooit.
Denk dat die wel zal opvallen als die ooit mee mag naar een beurs.

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Wel indrukwekkend zo een motor op zich.
Knap bezig.

Beyond

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
27 jun 2008
Nu pas dit topic tegengekomen.
Nette motor Erwin :cool:

Just arrived here in this topic, your build is looking good Greame.

I was happy to read that you both decided to paint the engine.
Why? Wel, unpainted plastic has the intension to change collor when getting older, also the plastic becomes much more fragile over the years.
This is due to (sun)light. I learned it the hard way, and always paint my models now or at least a layer of lacker on the naked model.
Just for information to all :winking:

PeiperJ

Penningmeester
Administrator
Lid geworden
1 nov 2011
Erwin eerlijk ? De kleur spreekt me niet echt aan , ik ga niet strijden maar is dat niet de gewoonte bij vrachtwagen motoren dat alles in 1 kleur werd of word gespoten ?
Het komt een beetje tweedehands opgelapt over ( sorry )
Marc
Hmmmm, sorry Marc, kan je deze keer geen gelijk geven...
Ik vind persoonlijk dat Erwin héél juist zit met z'n kleur, kijk deed klein beetje opzoekwerk

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Zeer mooi resultaat en gaat mooi presenteren.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Bedankt voor de reacties.

@ Peiper: Deze foto's zijn mij bekend en ik heb ze ook gebruikt als referenties.
De opmerking van Marc (Coachke) was volgens mij niet bedoeld op de kleur van de motor waarvan ik zeker ben dat die goed is want ik heb een spuitbus met de juiste motorkleur gebruikt (de verf is zelfs hittebestendig).
Marc zijn opmerking was gericht op de aluminium kleurige onderdelen die ik gespoten had in een alu velgen kleur van echte wagens. Deze kleur was niet juist en ik heb die dan ook vervangen door Dull Aluminium en Pale Burnt Metal van Alclad.

Wat de verwering betreft herhaal ik nog eens dat ik een demonstratie model van deze motor wou maken. Het model van Graeme zal er heel anders uitzien.

Bovenaan