Hoofdsponsor

Volvo F 16 Engine [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Op de referentiefoto zijn nog tal van leidingen te zien.
2 van deze leidingen lopen naar de bovenzijde van de motor alwaar zij verbonden zijn met een onderdeel bestaande uit 2 cilinders. Volgens Graeme zouden dit waarschijnlijk benzinefilters zijn.
Het groen gespoten onderdeel werd bevestigd en de leidingen aangebracht. De koppeling tussen de twee leidingen werd deze maal vervaardigd uit flessenlood.

attachment.jpg

attachment.jpg

Afhankelijk welke foto of filmpje je bekijkt bestaan er verschillende kleurversies van bepaalde onderdelen. Volgens mijn referentiefoto moest een deel dat eerst in het groen was gespoten, in feite een soort zilver zijn. Ik heb dit herschilderd in Dull Aluminium van AK (zeer goede verf). Tevens werden enkele brass kleurige accenten aangebracht op enkele bouten en punten.

attachment.jpg

en terwijl we toch bezig waren met dull aluminium ervan geprofiteerd om een ander onderdeel ook in deze kleur te steken.
De juiste benaming van dit ding moet ik jullie schuldig blijven maar weet dat dit in verbinding staat met een wiel dat aangedreven wordt door de radiatorschroef via een rubberen band. Op films is te zien dat van dit "ding" een leiding vertrekt maar ik weet niet naar waar. Die verdwijnt ergens naar achteren aan de motor en ik denk zelfs naar het transmissiehuis.

attachment.jpg

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Mooie metaalkleur. Van welk materiaal maak je de leidingen Erwin?

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Erwin ten eerst het zijn geen benzinefilters ^^ maar dieselfilters en het andere aggregaat is de luchtcompressor om de luchtremmen te bedienen , dat is waarom dikwijls vrachtwagens 's morgens vroeg daar zomaar staan te draaien die moeten eerst luchtdruk in hun reservoir hebben om te kunnen remmen
Grapje hoor met de filters we wisten wel wat je bedoelde
Verder over uw bouw ziet er best leuk uit , ge weet dat is iets wat ik graag zie
Marc

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Die luchtcompressor, daar heb ik een verhaal over.
Indertijd, bij de Rijkswacht, reden we met Bedford RL vrachtwagens. Sommige onder ons noemden dat "olifanten" omdat de bache voorbij de breedte van de cabine kwam zoals de oren van een olifant.
Later kregen wij de Bedford MK series maar vermits ik toen niet meer tot een mobiele groep behoorde had ik er ook geen opleiding op gekregen.

Toevallig, na een actie, diende ik in Gent een Bedford truck te gaan ophalen en omdat ik wist hoe daar mee te rijden was ik natuurlijk "vrijwilliger" (van die "Chinese"). Kom ik in Gent aan en zie ik die MK staan waar ik nog nooit met gereden heb. Vraag ik waar ik moet op letten en of er veel verschil is met een RL. "Neen" is het antwoord "enkel wachten tot het rode lichtje uit is". Ah bon? En waarom? "Omdat je anders geen remmen hebt".
Voilà, en daarmee was de spoedcursus Bedford MK gegeven maar ik verzeker je dat ik serieus gezweet heb om dat ding van Gent naar Aalst te krijgen.

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Ja een servo stuurtje kenden ze toen nog niet he
Die luchtcompressor kan je herkennen aan die koelribben bovenop omdat daar ook een pistonneke inzit dat op en neer gaat als een echte motor en nmoet gekoeld worden

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Erwin, mag je vragen stellen in je topics? Meermaals blijven die van mij onbeantwoord.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Tuurlijk Michel, ik heb niets te verbergen en sorry als ik er soms vergeet. Zal er in het vervolg wat meer aandacht aan besteden.

De leidingen zijn in verschillende diktes aluminiumdraad.
Deze die de benzineleidingen vanaf de injectoren voorstellen zijn in feite gemaakt uit binddraad gebruikt in de bloemensierkunst. Heb ooit eens een bobijntje of 2 gekocht in een Brico aan 0,10€/stuk in solden. Kan er dus een tijdje met verder.

De twee leidingen naar de dieselfilters komen ook van een bobijntje maar zijn iets dikker. Waar ik dat gehaald heb weet ik niet meer, denk zelfs dat die nog van mijn vader kwam, gaat dus al heel lang mee.

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Ok geen probleem. Vergeten doen we allemaal wel eens maar voor er iets achter te zoeken vraag ik dat dan liever gewoon rechtuit.

Bedankt voor de toelichting.

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Zo een motorblok heeft wel wat als dit in zijn geheel samen komt.
Kabels maken het toch altijd interessant.
Ik hou elektrische draden van kleine toestellen bij sinds ik gestart ben met modelbouw.

Willy

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 feb 2020
Hallo Erwin. Je motor wordt al meer complex met al die leidingen erop. Met je anekdotes ertussendoor is je bouwgeschiedenis aangename lektuur. Als ik mag zeggen, een heel verdunde plaatselijke donkere filter zou nog wat meer reliëf geven. Willy.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Bedankt aan de volgers en @Willy: dat is wel nog de bedoeling maar meer niet. Enkel wat diepte bieden maar zeker geen gebruikte motor, dat is Graeme zijn streefdoel. Op die manier zie je 2x dezelfde kit in 2 versies.

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
Hello guys,
Trust you are all keeping well, and to show that I have not stopped building here is a pic of my painted contraption.

engine_painted.jpg

The colour I have used is one of IJN greens from AK, the colour indication that I received from Volvo is that these were painted in Penta Green as well as Buick Green and the AK in IJN Green matches the Buick Green as close as I can get

Not as far as Erwin yet but ongoing.

Thanks for looking
G

Roy vd M.

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 apr 2014
Looking good from over here. It seems you were able to smoothen and correct all visible flaws.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
At least you have your transmission part mounted, will only fix mine when most of the pipes are fitted.

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
HEy Roy

Yes luckily I was able to, took a bit of time but they were deleted.

G

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Eindelijk kan ik deze ook weer oppikken.

Deze onderdelen vandaag gespoten met Motip Wheelspray en ik vind de kleur iets realistischer dan gewoon zilver.

attachment.jpg

Ook enkele andere onderdelen geschilderd maar wat tegenslag bij het lostrekken van de afplaktape, zal te herdoen zijn.

Bovenaan