Hoofdsponsor

1/35 Verlinden Heavy MG bunker

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
000 Heavy MG Bunker.jpg

Wie kent er niet de gebouwen van Verlinden? En wie heeft er niet enkele in zijn stash of op een dio staan?
Zo is het toch bij mij..
Vele van die gebouwen heb ik als jongeling kunnen overkopen van een vriend die stopte met de hobby en alles verkocht.
Dit was er één van, echte wel reeds aan elkaar gekleefd, en daarna ooit gevallen en in x-aantal brokken in een doos beland voor jaren...

Bij het zoeken naar iets totaal anders kwam deze in mijn handen, en was ik het beu om deze in brokken te zien liggen en besliste toen om hem terug ineen te kleven.
Wat ik toen was vergeten was dat ik een groot deel met de open koepel, en een deel van de muur, ooit eens had gebruikt voor een diorama zo'n 3 decennia geleden... Het grote voordeel van alles verzamelen en sparen is dat ik dat oude dio nog ergens in een doos had zitten, dus gewoon een beetje zoeken, het dio afbreken om de onderdelen te recupereren, et voila, ik had zo goed als alle onderdelen terug.

De rechterzijde, met de koepel-opening is het deel dat reeds gebruikt werd.
001.jpg

En hier het recht stukje muur was ook op het dio terug te vinden. Hier staat de muur terug op zijn plaats en zijn de naden dichtgemaakt.
002.jpg

Hier was er een ontbrekend stuk dat ik niet meer had, en is dan gemaakt met Magic Sculpt.
Waarom Magic Sculpt? Gewoon omdat ik er nog had die al jaren aan het uitdrogen was, en helemaal niet meer geschikt voor het fijne werk, maar hier voldoet het prima.004 MG-bunker.jpg

Hier en daar weden er nog wat gaten opgevuld en wat naden dichtgestopt met de Magic Sculpt. De grote naad werd nog even behouden zodat ik nog aan het binnenste van de bunker kon voor toekomstige werken binnen.
005 MG-bunker.jpg

Omdat de onderkant van de bunker in verschillende delen als een puzzel bijeen lag, heb ik besloten om er een plankje onder te kleven voor de stevigheid. Dit met de gedachte het zo terug weg te steken voor later gebruik. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, en voor ik het wist was ik al bezig met het diorama verder in te richten...
012 MG-bunker.jpg

En dan begint de creatieve geest het over te nemen, en BOEM, de doos met oude figuren wordt boven gehaald... na wat zoekwerk zijn er enkele kandidaten gekozen die eventueel wel een rol kunnen spelen in het verhaal.
009 MG-bunker.jpg

Voor deze figuren kans maken op een plaatsje moeten ze wel een afspraakje met de plastische chirurg ondergaan
010 MG-bunker.jpg

En niet voor zomaar een operatie...
011 MG-bunker.jpg
 
Deze MG gunner en het interier zijn de redenen dat het dak er nog niet op vast ligt
020 MG-bunker.jpg
022 MG-bunker.jpg

Om hem mooi passend te maken mocht ook deze naar de chirurgie
023 MG-bunker.jpg

En zelfs na de operatie pastte het niet, zijn helm kwam tegen het plafond aan dat daardoor niet meer paste., oplossing? Het plafond een deel uithollen...
029 MG-bunker.jpg

028 MG-bunker.jpg

Het dio werd aangepast aan de intussen opgezochte info en referentie foto's via internet, zoals vb de wering van de loopgraven. Ik had eerst verticale palen gezet, en dat bleek fout. Deze zijn nu vervangen door horizontale balken, gemaakt van koffie-roerstokjes.
030 MG-bunker.jpg
031 MG-bunker.jpg
032 MG-bunker.jpg
 
Tijd dan om een laagje gips, vermengd met bruine verf, over de stukken isolatie te gieten om wat vorm in het landschap te verkrijgen. Uiteindelijk zal hierover nog een laagje over komen.
033 MG-bunker.jpg
034 MG-bunker.jpg035 MG-bunker.jpg

Als dit aan de kant stond om uit te harden werden de uitverkorenen nog een ter hand genomen
036 MG-bunker.jpg

En dan kon je de geesten reeds over het dio zien zwermen
037 MG-bunker.jpg
 
Toen heeft alles een tijdje stil gelegen door omstandigheden.
De figuren liggen allen aan de kant, maar het dio is verder afgewerkt op enkele kleine details na040.jpg041.jpg042.jpg043.jpg044.jpg045.jpg046.jpg

Intussen is dit tot nu toe het eindproduct van dit project.
Hier moeten nog wat details op aangebracht worden waaronder prikkeldraad, maar dit moet ik nog maken...
En zoals elders te zien, ben ik intussen bezig met enkele andere gebouwtjes op schaal H0
 
Dit werk kan mij zeker bekoren en vind de kleuren zeer goed.
De bunker is top in zijn kleuren maar mag volgens mij toch nog wat meer verwering hebben ten gevolgen van regen en wind.
Het hout en de natuurlijke omgeving zijn zeer geslaagd en de details daar hou ik wel van.
 
Prachtig werkje , echt knap gedaan hoor
Verlinden kende ik persoonlijk laaaaang voor hij met Verlinden projects bezig was dat was mijn wekelijks uitstap naar zijn winkeltje in Lier
 
Toen heeft alles een tijdje stil gelegen door omstandigheden.
De figuren liggen allen aan de kant, maar het dio is verder afgewerkt op enkele kleine details naBekijk bijlage 426185Bekijk bijlage 426186Bekijk bijlage 426187Bekijk bijlage 426188Bekijk bijlage 426189Bekijk bijlage 426190Bekijk bijlage 426191

Intussen is dit tot nu toe het eindproduct van dit project.
Hier moeten nog wat details op aangebracht worden waaronder prikkeldraad, maar dit moet ik nog maken...
En zoals elders te zien, ben ik intussen bezig met enkele andere gebouwtjes op schaal H0
Toch nog een mooi resultaat geworden na de vroegere ongelukjes. Ik heb ook nog een paar van die Verlinden bunkers liggen die ik nog moet afwerken. Willy.
 
Die bunker is best nog bruikbaar met een goede plamuurbeurt, maar de figuren zijn niet te redden door er alleen een ander hoofd op te plakken, vind ik. Heb je er nog andere aanpassingen voor in petto? Ik denk dan vooral aan die kolenschoppen van handen.
 
De bunker is naar mijn zin zo goed als afgewerkt.
Het kan/kon inderdaad beter en mooier afgewerkt worden, maar dat was, en is, niet mijn bedoeling.
Ik kan je volgen in je opmerking over de figuren, maar ook hier is het niet de bedoeling om dure figuren of updatesets aan te schaffen.
Ik moet/wil eens een deel van mijn gehavende/oude stash terug een beetje meerwaarde geven door er iets mee te maken waar ik kan van genieten, met de nadruk op ik...
Aan de andere kant ben ik wel van plan om de figuren zo mooi mogelijk te maken, maar geen overdreven toestanden.
Tevens is het op deze manier een goede oefening om, met oudere materialen, te experimenteren en ervaring op te doen.
 
Aan een bunker kan natuurlijk geen prikkeldraad ontbreken.
Ik heb hier een setje liggen van VP, maar dit is bijlange niet genoeg om dit dio mee aan te kleden.
Investeren in dit dio is een NO-GO, ik heb meer dan genoeg om er zo iets van te maken, dus zelfbouw was hier aangewezen.

Gisteren dan even wat bezig geweest om "prikkeldraad" te maken voor dit dio.
Ik heb er enkele foto's van genomen van hoe ik tewerk ben gegaan.

Benodigdheden:
*Dunne koperdraad/ijzerdraad. (Ik haal deze uit een elektriciteitskabel)
*Houten stokje waar vier gaatjes is worden gemaakt om de draad door te steken.
*Proxon (of dergelijk toestel met laag toerental!)

De draad waar vier draden worden uitgehaald en het houten (koffieroerstaafje) met vier gaatjes.

IMG_20220715_190225317.jpg

Vier draden worden aan het ene uiteinde aan het stokje vastgemaakt.
IMG_20220715_190711135.jpg

Aan de andere kant worden de uiteinden samen gedraaid (zonder de lange draden te verwarren)
IMG_20220715_190835001.jpg

Dit uiteinde wordt dan in de kop van de proxon vastgemaakt. Om de draden stevig vast te kunnen klemmen wordt gebruik gemaakt van een inzetstuk dat niet in de weg zit tijdens het draaien van de draden.
IMG_20220715_190915464.jpg

Met het houten stokje vast in de ene hand, en de machine bedienen met de andere zachtjes draaien en lichtjes tegendruk houden en zo de draden laten draaien. Dan heb je dit als resultaat:
IMG_20220715_191238461.jpg

Om er dan prikkeldraad van te maken volstaat een laagje verf (moet ik nog voorzien) en het oprollen van de draad
IMG_20220715_192217040.jpg

Als resultaat heb je dan dit (nog steeds geen verf aangebracht, maar dit geeft wel een idee..)
IMG_20220715_192424121.jpgIMG_20220715_192434187.jpgIMG_20220715_192444749.jpg

Dan komt wellicht de discussie naar boven of er geen "stekkers" aan moeten voorzien worden?
Naar mijn bescheiden mening niet.
Als men vanop iets meer dan een meter van echte prikkeldraad staat zijn deze al moeilijk te zien, dus laat staan op 1/35.
Natuurlijk is ieder vrij om een eigen mening te hebben, en tips om (makkelijk) op een andere manier prikkeldraad te maken zijn zeer welkom en zullen eventueel wel eens uitgeprobeerd worden.
Nu terug meer zin krijgen om verder te bouwen hieraan....
Ik hou jullie op de hoogte ;)
 
Goede uitleg Xavier en het aanbrengen van de "stekkers" is elk zijn idee.
Wat ik wel zie is dat je de prikkeldraad of concertina hier uitgerold hebt. De Duitsers legden deze vast op regelmatige afstand met stalen pieken


die in de grond ingeplant werden.
Ook de spiraalsystemen uit WO1 werden toen ook nog gebruikt. Je zal dus nog iets moeten scratchen, kan niet zo moeilijk zijn, enkel zorgen dat de draad er met verbonden is.
 
Die spiraalsystemen, "varkensstaartjes", zoals ze ook wel eens genoemd worden, uit WOI, staan nog in de planning. De draad is enkel op het dio gelegd voor de foto ;)
Bedankt voor het meedenken :)
 
Had ook prikkeldraad zelf gemaakt na raadplegen google.
topic /

Belgium september 1944​

en intussen ook gestart met het maken van prikkeldraad en tijdens het werken voel je ook de prikkels:24:


attachment.jpg




attachment.jpg


Dit werkje valt nog mee en het voelt als echte prikkeldraad :aargh4:
 
Interessant, zal ik zeker eens proberen. Lijkt mij niet zo moeilijk, enkel tijdrovend... ;)
Ik heb wel de indruk dat jouw draden iets dikker zijn dan de mijne (ofwel heb je een veel betere camera :D )
Zal zeker hier op terugkomen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan