Hoofdsponsor

1/50 Valcke A950

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.216
Deze keer gaan we zoals velen hier op het forum een keer de militaire wereld verkennen, wel de marine wel te verstaan, maar dat lijkt me voor de hand liggen als je in het onderdeel schepen aan het schrijven bent.

Dit keer niet 100% eigen maak maar een restauratie/verbouwing van een kit uit de begin jaren van graupner rc schepen.
We gaan van een NL sleper de Belgische Valcke maken net zoals in het echt ook gebeurt is ( ondertussen heeft onze marine dit scheepje opnieuw aan NL verkocht maar ditmaal aan een museum die hem terug in de oorspronkelijke NL staat aan het brengen zijn.
Foto's....., dit moet het worden

151962-steenbank.JPG

en we starten met onderstaande

20210831_220911.jpg20210831_220935.jpg
20210831_220949.jpg
20210831_221010.jpg

tot later, Marc
 
Interessant, denk dat ik ooit de Valcke eens bezocht heb, vele, vele jaren geleden.
Als ik het model zo zie dan is dat letterlijk een model van onder het stof halen.
 
Vermits voor mijn 2 andere nog lopende projecten veel concentratie geëist word bij de laatste stapjes ga ik hier maar wat verder,
Het is er het ideale weer voor zullen we maar denken.
Met water en schuurpapier de romp zuiver gemaakt, lijkt wel een bloederige bedoening maar de vel zit nog op mijn vingers.

20210906_193257.jpg
20210906_193326.jpg20210906_193343.jpg
Hier en daar zitten er nog wat oneffen heden in of is het wel aan de zeer dunne kant geworden :) maar alles is te herstellen.
20210906_193430.jpg
20210906_193402.jpg

tot later , Marc
 
Deel 2 zomerwerken, de afbouw van de kajuit en dek vulling zal zeer waarschijnlijk grotendeels winterwerk worden maar de romp wil ik van de zomer afgewerkt hebben.
Ik weet dat sommigen wat nu volgt jammer vinden maar ik heb toch besloten de onderdelen van de Bankert opnieuw te gebruiken, de Valcke heeft wel geen schroeftunnel maar het bied toch wat extra vermogen en vermits ik het nu toch heb wijk ik hier even af van het origineel schip.

20210919_102216.jpg
Net voor ik aan de binnenzijde een matje en epoxy wou aanbrengen had ik nog een ingeving. Vermits het dek maar vooral de gaten in het dek van de origine kit me niet echt kunnen bekoren heb ik nog even de boeiing van het dek gescheiden. Deze ga ik samen met de romp verlijmen en ik kan de epoxymat laten doorlopen voor meer stevigheid. ( later merkte ik dat door de late ingeving en het snel handelen het proper schuren was vergeten )
20210907_112700.jpg

20210907_113202.jpg
Nadat de boeiing terug verenigd was met de romp konden we gaan kliederen in het zonnetje met de epoxy.
Eigenlijk de hoofdreden dat ik dit van de zomer heb uitgevoerd, grotere epoxy werken doe ik altijd buiten voor mijn eigen veiligheid. Nu weet ik dat sommigen daar niet zoveel belang aan hechten , tot iemand in je kennissenkring een epoxy allergie opdoet door te lang aan de dampen blootgesteld geweest te zijn in een slecht verluchte ruimte. Wel die vriend kan bij mij niet meer komen kijken naar het resultaat voor de epoxy volledig is uitgehard ( duurt weken ) Een gewaarschuwd man ......

20210919_110732.jpg

20210919_110758.jpg

Nu het geheel maar eens even verder laten uitharden en als we tijd hebben doen we verder , varen gaat voor met dit weer :)
tot later, Marc
 
Hoe krijg je zoiets toch waterdicht vraag ik mij soms af.
 
Door bij elke doorgang van de romp met de juiste lijm te gebruiken, ik gebruik veel epoxy lijm 2min uitharding, hecht op kunststof en messing. Maar er zijn nog andere mogelijkheden.
De schroefas gaat door een buisje dat voor en achter glij lagers heeft en word vol vet gespoten om dit waterdicht te maken. Het vet diend regelmatig bijgevuld of volledig vervangen te worden.
 
Bedankt voor de info Marc.
 
Na het uitharden van de epoxy enkel spanten in het dek gelijmd voor de stevigheid.
Na vele jaren eindelijk een 3D tooltje getekend en geprint om de waterlijn af te tekenen, gedaan met houtblokjes op elkaar te stapelen om de juiste hoogte te bekomen. Verder nog de ankerkluizen getekend en 3D geprint waarna deze ook konden geplaatst worden.

20211031_190004.jpg
20211031_185846.jpg

20211031_130905.jpg
20211121_151520.jpg

20211031_194821.jpg

zelfs de romp was blij met de kluizen
:)

Alleen was ik minder blij met het afschuren van de boeiing , want dat ging van geen kanten. Welke verf hier voor gebruikt was, geen idee maar heb ze er met de dremel en schuurtol moeten afhalen.
Hier ga ik nog veel plamuurwerk aan hebben in tegenstelling tot de romp die netjes glad is.
tot een volgende, Marc
 
Mooie ingrepen wat direct tot resultaat lijd.
 
Initiële werkzaamheden vorderen goed.
Mooi tooltje voor het aftekenen van de waterlijn.
 
Zo te zien nog aardig wat schuur en plamuurwerk voor de boeg 😄
 
het is toch niet echt weer om wat anders te doen buiten dus maar een weekendje doorgebracht op de bouwwerf aan mijn werktafel
:)

Ik ben gestart met de romp in het water te leggen en er gewicht in te laden tot ze op de waterlijn lag.

20211121_164535.jpg

Dat is een mooi getal waar je veel mogelijkheden mee kan invullen , de bedachte plannen kunnen dus allemaal uitgevoerd worden.
niet dat ze zo uitgebreid zijn maar met dit laadvermogen kan ik makkelijk 2 lipo batterijen meenemen zodat ik eveneens een waterpomp kan installeren voor werkende bluskanonnen.
20211122_214302.jpg
Eerst alle materiaal bijeen gezocht dat in de romp moet en het gewicht afgetrokken van de laadcapaciteit. Hierna de helft van het nodige gewicht onder de motor reeds vastgehecht. waarna we konden starten met het inbouwen van de apparatuur.
Onder de ontvanger en regelaar ( tussen de motor en het batterij bakje) kan ik later nog lood toevoegen onder het dek zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk blijft ter compensatie van de batterijen die wat hoger liggen.

20211224_173659.jpg
Het batterij bakje kan er achteraf ook nog uit zodat indien het nodig moest zijn de waterpomp en vuilfilter nog bereikbaar is.

20211224_173806.jpg
De brandstof filter , hier om het aangezogen water te filteren ipv brandstof, zit direct op het aanzuigbuisje dat door de romp loopt en voor de pomp zodat eventueel vuil zeker de water leidingen niet kunnen verstoppen .
De achterste dek spant die ik had geplaatst leverde nog het meeste problemen op om de roer inrichting te monteren.
20211224_173738.jpg
Uiteindelijk alles opgelost en genoten van een kleine proefvaart in het zwembadje in mijn tuin.
Op de foto's merk je eveneens een zwarte band net onder de dek lijn, dit is reeds de voorbereiding voor het plaatsen van het dek , maar dat is voor een volgende keer.
Mijn weekend is immers ten einde
:(

tot later, Marc
 
Verder bouwend op vorige verslag, het plaatsen van het dek.
Met behulp van enkele stukken pizza doos maakte ik eerst een mal,daarna uit styreen van 3mm het dek gesneden.
Om het me een beetje makkelijk te maken heb ik het nieuwe dek maar overlangs doorgesneden.
Door de naar binnen hangende boeiing was het niet mogelijk dit er nog in een geheel in te krijgen.
Eerst het achter dek en daarna het voordek dat in 2 stappen verhoogt. Eveneens de verbinding vanuit de ankerkluizen boven deks gebracht.

20211224_202435.jpg
20211224_214737.jpg

De volgende stap was het dek vast te lijmen aan de spanten die er reeds in zaten en door wat gewichten te plaatsen een kleine zeeg in het dek te krijgen.
20211224_210501.jpg

Als laatste stap kon ik de spleet opvullen langsheen de boeiing met 5 min epoxy. Doordat ik net onder het dek een tochtstrip had gekleefd kon deze niet doorlopen naar het ruim maar vulde deze netjes de ruimte op. ( zie laatste foto vorige post )
20211225_125518.jpg

20211225_125610.jpg

Zo , en nu het geheel maar even laten door harden en stilaan de 3Dprinter in gang zetten om al de getekende onderdelen uit te printen die ik volgende maal nodig ga hebben. ( ik vermoed dat er vanaf nu meer interesantere dingen gan gebouwd worden voor de meeste lezers alhier)
tot later, Marc
 
Is 3mm dikte niet wat overdreven Marc? Bij mijn vissersboot was dat zeker niet zo dik.
Het zal zeker wel stevig zijn maar verwerkt toch wel wat moeilijker dan dunnere plaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan