Hoofdsponsor

1/48 Vakantietaak 2022

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
295
Hallo,
Ik ga op vakantie en neem mee:
01.jpg

We gaan erop uit en daar dit de enige periode is waar ik mij echt kan bezig houden met de hobby neem ik dus een aantal dozen mee.
De dozen zijn op 2ehands en marktplaats gekocht waar ik speciaal let op koopjes.. Soms iets tekort, soms al begonnen kits...
Maar daardoor kunnen we de prijs laag houden en hebben we deze stapel voor 40€ alles samen kunnen aanschaffen.
Dit zijn meestal oude Monogram kits die nog raised panellines hebben en dus gegraveerd moeten worden.
Ik ben geen pro-modelbouwer of internettechneut dus verwacht geen hoogstaand verslag zoals jullie hier gewend zijn.
De bedoeling is om gewoon basismodellekes te maken out of the box. Stressloze fun... Het enige wat ik eventueel toevoeg zijn metalen pitot antennes omdat deze afbreken. Ik heb ook andere decals gekocht.
Dus 5 dozen samen met mijn verf en mijn kofferke gereedschap en vrouw en kinders op reis...

Geen hobbykamer dus, gewoon aan de tafel buiten in de schaduw en in alle rust. (childhood memories)
Prioriteiten:
1 vrouw en kinders
2 lijstje van de vrouw + overlevingskansen van het gezin verzekeren door de frigo aangevuld te houden.
3 obligatoire vakantierust
4 modelbouw
5 als ik het niet vergeet foto's te nemen voor het verslagje...

Na ze allemaal te hergraveren (thuis al wat voorbereid) zitten ze nu samen en beginnen de oplapwerken.
IMG_2479.jpg
IMG_2480.jpg
IMG_2481.jpg
IMG_2482.jpgIMG_2483.jpg
IMG_2484.jpg
IMG_2485.jpg
IMG_2486.jpgIMG_2487.jpg

Voila, stage 1 in de "sjacosch"
Zoals jullie zien geen hoogstaand werk maar gezellig vakantiewerk.
 
Zo te zien heb je al ferm wat werk verzet met scriben en vullen ;)
En het ziet er niet slecht uit...
 
Weer een topicje om te volgen, ik hou ervan wanneer mensen basic gaan bouwen zonder een stapel aftermarket spul die een veelvoud van de kit kost. (zo hoef ik me minder minderwaardig te voelen).
 
volgen doe ik beslist
veel succes ermee
Marc
 
Weer een topicje om te volgen, ik hou ervan wanneer mensen basic gaan bouwen zonder een stapel aftermarket spul die een veelvoud van de kit kost. (zo hoef ik me minder minderwaardig te voelen).
Je moet het zo zien Dany al hang je er een kilo PE aan en de afwerking (schilderwerk) is ondermaats dan is het zonde van je geld en tijd, Ik zie liever een basic kit met een prima afwerking.

Goede start met je modellen.
 
5 op een rij, de meeste heb ik hier nog op 1/72 liggen.
Ga zeker meevolgen en later deze maand zal ik ook weer overstappen op vakantiemodus maar niet met vliegtuigen.
 
Zalig, zover krijg ik mijn vrouw niet hoor 🤣. Veel plezier op reis en de bouw.

Ik volg mee.
 
Geweldig voornemen en volg vakantie werken mee.
 
Lijkt mij een hele organisatie om zoveel modellen mee te nemen op vakantie. Zo zie je maar dat iedereen zijn hobby volgens eigen interesses en mogelijkheden invult. Wat het OOB bouwen betreft, dit ligt helemaal in de lijn van een "stressloze" vakantie. Misschien één aandachtspuntje. Het scriben lijkt hier wel heel goed te lukken maar persoonlijk zou ik de gravures iets minder diep zetten. Voor de rest, veel plezier met deze modellen en geniet van je vakantie met je gezin :-) .
 
De f-84 heb ik eveneens gemaakt, de Revell rebox en ook gehergraveerd. Thread staat in dit subforum mocht je inspiratie nodig hebben.
Bouwt in feite redelijk goed en met voldoende detail in de cockpit. Daar was monogram wel bekend voor.
Veel bouwplezier
 
We hebben de plamuurwerken kunnen afronden en gaan de eerste laag primer erop gooien.
De modellekes kunnen aan de wasdraad tussen de was drogen. Opletten dat ze niet meegaan in de strijk, zal dus héél goed bij de pinken moeten zijn.
De verf heeft bij de hete temperaturen de tijd niet om nat op het model te komen en is halverwege model en airbrush al droog.
IMG_2489.jpg
IMG_2490.jpg
IMG_2491.jpg

Ik vind die oude modellen zalig om te doen. Dat hergraveren en die oude moules... nostalgisch. Zeker de Monogram modellen vond ik vroeger als kit het summum. Maar de panellines vond ik altijd storend.
Let op, ik heb ook nog betere modellen op de stapel liggen die zijn dan ook wel eens leuk om te doen.
De mannen met haviksogen hebben ondertussen gezien dat deze vliegtuigen geen landingsgestel hebben.
Awel: dat is omdat ik mijn vliegtuigen vliegend wil opstellen. Motto: "Ne vlieger moe vliegen". De bedoeling is om 1 bureaustand te maken en dan telkens 1 model op te zetten al naargelang mijn goesting. Ben er nog niet uit hoe ik deze polyvalent voor ieder toestel zal doen passen.
Als ik al die vliegtuigen met landingsgestel een plaats moet geven, dan moet ik op zoek naar bouwgrond.
Ook de madam moet gelukkig blijven en ik mocht geen in de living, slaapkamer of in de keuken aan het plafond hangen.
Dus 1 stand op mijn bureau met telkens 1 toestel op en de rest in een doos wachtend op hun beurt.
Ik gelukkig en de chef ook.
Ik zal ook geen wapens aan mijn modellen bevestigen, ik heb hier geen zin in, er is al genoeg miserie in de wereld, de enige uitzondering zijn benzinetanks indien mogelijk.
Mogelijk? Alles is natuurlijk mogelijk maar ik zorg ervoor dat ik kan kiezen met of zonder tanks te presenteren.
Daarvoor gebruik ik kleine magneten. Maar deze kunnen enkel gebruikt worden als de pylonen wat dikte hebben om een magneetje in te steken.
Dus ik denk dat de F-84 zijn tanks zal kunnen gebruiken, de andere hebben geen benzinetanks in de kit of te smalle pylonen.

Wat de vakantie betreft, we zijn er een kleine 4 weken op uit in la douce France, 1 bananendoos met al mijn troep erin zijn voldoende om out of the box te gaan bouwen. En nog plaats in de koffer te hebben voor de slippers van de rest van de familie. Nogmaals, de fun/ontspanning primeert voor mij, het worden dus geen wedstrijdmodellen. (Ben ik ook niet toe in staat)

Inderdaad de gravering is wat aan de zware kant, maar als je 5 modellen na elkaar graveert dan ondervind je dat er veel verschil is in het gebruikte plastic. De ene is echt hard en maakt mooie scherpe groefjes en moet je 3x doen (F-8E), de andere trekt de hele plastic open na 1 keer.
Allez, ik wil mij hier niet achter wegsteken. Maar ik deed voor ieder model 3 passages. 1x heel zacht om een geleidend groefje te krijgen en dan 2 passages. Voor de ene kit (f-84) misschien terecht teveel. Tant pis...

Een onmisbaar dodelijk wapen:
IMG_2540.jpg
En hier heb ik geen gewetensbezwaar mee bij het intensief gebruik!

Volgende update: de kleurkes erop gooien.

Let niet op de snelheid van posten, deze strookt niet met de realiteit...er is al veel gedaan en ik probeer gewoon om hier een vlot verslagje neer te pennen...
Cheers
 
Vlot bouwen en vlot schrijven, hou ik van.
Die oude modellen lenen zich zeker als desktop model, je zou ze zelfs in één unikleur bv. zilver of alu kunnen spuiten en hen zo opstellen, blijft charme hebben.
 
Dat is de juiste instelling van amuseren en volg.
 
In dit weer droogt alles zeer snel, maar je hebt hier de zuidelijk winden en die kunnen veel stof doen opwaaien, dus goed mijn moment afwachten alvoor te schilderen of alles heeft ziet eruit als een muur die in crépie gestoken is met al het stof in de verf.
Stapje verder dus en de kleurkes erop aan het gooien.
IMG_2509.jpg
Deze wordt blijkbaar de Belgische solodemo van in den tijd. De rode staart sprak mij aan, ik hou wel van wat kleur in de modellekes.
De 055 en staartnummer op de F-84, zijn geen decal maar een masker. Ik had geen Belgische decals en heb deze gekocht maar blijkbaar krijg je enkel basisdecals en moet je extra decals kopen voor de nummers of wingtips. Dat doet de prijs enorm de lucht in schieten of ze zijn uitgeput en zit je met een overschot voor de vuilbak. Dus heb ik ze maar zelf getekend en uitgeplot.
IMG_2510.jpg
Deze zal een agressor worden, maar ben niet tevreden over de kleuren, dat wordt herdoen.
IMG_2511.jpg
Nog een agressor met een tof kleurenschema. De staart is geen decal maar een ook masker dat ik met een snijplotter gemaakt heb.
Het decalblad (ziehier) heb ik ook gekocht en ik heb nog nooit zo een kompleet blad gezien. Hier kan je verschillende vliegtuigen mee maken.
De meeste decals zijn geschikt om (maximum) 1 model te maken, de rest van de decals is dan voor de reservedoos waar geen mens ooit in kijkt (maar je weet maar nooit). Deze set niet, ik denk dat je hier makkelijk 15 complete aparte vliegtuigen mee kan maken. Een heel verschil met de Belgische set die ik gekocht heb. Dus we kunnen nog lang weg.
IMG_2512.jpg
Deze in standaard US Navy kleuren en standaard out of the box decals. Kleurrijk, i love it.
Ik heb nog een Israëlische Kfir ook mee voor als er tijd over is... Heb die gele driehoeken op de kisten altijd intrigerend gevonden.
Volgende update: decals
 
Dit gaat op een stevig tempo vooruit.
 
Goed bezig zou ik zeggen amai wat een vaart. 👍
 
Heel drukke modelbouw werken. Hopelijk kom je nog aan andere vakantieactiviteiten toe :winking: ?
 
Hallo, zoals eerder gezegd ligt het tempo van posten niet gelijk aan de werken. Dit is eerder een nabeschouwing. Er is hier wel meer tijd in gekropen en ruim tijd over om vakantie te nemen. In de ochtend modelbouw en dan naar de middag toe zorgen voor de maag, de siesta en de orders van de inrichtende macht.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan