Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Volg deze al een tijdje van op afstand.
Bouw van een heel hoog niveau en een topic dat heel goed gedocumenteerd is. Top.
 
Nog 's terugkomend op de roest van de vloer... ik waardeer het dat je dit zo aandurft en ook op dergelijke schaal; maar op deze foto die je eerder toonde blijkt dat de roest ook in grote hoeveelheden vat had op de verticale delen. Ik neem aan dat je die ook nog op zulke manier wilt verweren. Doe je dat, dan voorkom je de bij sommige niet-wetende toeschouwers misschien ontstane indruk dat de vloeren niet roestend ijzer zijn maar houtwerk (!), alleen al wegens een te groot contrast met de schone wanden.

Ook kun je overwegen om het roestwerk wat afwisselender in tint te maken. Nu is het vooral bruinrood wat je hebt gedaan, maar in de referentiefoto zie ik toch ook oranje, donkerbruinrood, mintgroenachtig, grijs, paarsbruin et cetera. Probeer hier en daar 's een plasje water of olie toe te voegen, zoals ook op de foto te zien.

Hoe moeilijk de fragiele en fijn geëtste onderdeeltjes in dit project ook zijn, ik denk dat in deze bouw het goed en realistisch vormgeven van de verwering -nu je daarvoor hebt gekozen- nog lastiger is en, als je het ultiem geloofwaardig wilt aanpakken, ook ontzettend veel werk wegens de eindeloze detailschilderingetjes. Als er één punt is waar jouw verder meestal zeer zorgvuldig afgewerkte modelbouwprojecten nog van kunnen profiteren, is het extra aandacht voor de verwering. Zo vond ik die op je atoomkanon (https://www.modelbouwen.be/threads/m65-atoomkanon-done.13898/page-38) een klein beetje afbreuk doen aan het model en leek de verwering een ondergeschoven kindje. Dat is natuurlijk mijn mening als kritische toeschouwer tegenover een topbouwer die jij bent... zo'n commentaar zou ik nooit geven aan iemand die net twee jaar bezig was.

Wat ik wil zeggen is, dat je met deze nieuwe, zéér ambitieuze, bouw van deze drijvende mastodont, veel tijd en energie kunt steken in de roestverwering, bij een model dat het zeker waard is, zijnde moeite die je er zeker uit zult halen in de vorm van waardering en trots.

0a1a61ee61b3615de5a00f3bb924f003.jpg


0a3b26f3d795489b7cc694b5bb69796c.jpg
 
Nog even voortbordurend op wat ik schreef over de wanden.

De roestverwering die je op de foto ziet is grotendeels niet willekeurig zo ontstaan. Je ziet vanzelfsprekend schuur- / sleep- / snijstrepen. Nabij het reliëf dat tegen de wand aan zit, zie je die littekens in veel mindere mate of niet. Wanneer materieel dat zich op dit droogdok bevond in contact kwam met de wanden, ontstonden beschadigingen in de verf. Verf beschermt het onderliggend ijzer / staal tegen weersinvloeden. Zo ontstaat dus de roest vooral op de plekken van contact. Ik zou als ik jou was echt een actieplan van verweren maken en daarbij ook gebruik maken van zo recht mogelijke en horizontale roeststreepjes (niet overal natuurlijk), om de kijker mee te nemen in het verhaal dat daar vroeger het materieel langs de wand schuurde.

Wat de vloer betreft, denk ik dat die nooit een verflaag heeft gekregen.
 
Had mij al afgevraagd waarom je die pinnetjes in die blokjes aanbracht maar inderdaad, als je de kruiser wil fixeren in het dok en met het oog op eventuele verplaatsingen , is dit een heel goede beredenering.
 
Bedankt voor de reacties, de rest van de verwering van de ABSD kan pas gebeuren als het hele ding in de glanslak staat, waarvoor ik nog niet de moed aangevat heb. Komt een van de dagen aan bod. Het plan was om het onderste deel van de grijze gedeelten na het aanbrengen van de decals (er zijn er heel wat) met haarlak te behandelen en daar iets van een lichte "winterwash" op te doen, zodat ik het gevlekte uiterlijk van de foto's krijg. Dan pas kan ook daar met roest begonnen worden. Ik ga wel eerst de positie van de blokjes nog bepalen, dat wordt vandaag aangepakt.

Ik vond nog een goeie referentiesite waar heel wat foto's van ABSD's op stonden die ik nog niet gezien had: https://www.realwarphotos.com/#/gallery/advance-base-sectional-dock-absd/n22432/. Daar staat ook een foto van de houten blokken die ik nu moet plaatsen (zie attachment). Op deze foto viel me op dat veel van de blokken op de middelste rij per drie gebundeld zijn.

De manier hoe ze in de kit alle 500+ identiek en vrij smal gevormd zijn, klopt gewoon niet, zoals ik al dacht. Ik besloot dus om de gietramen die ik nog niet uitgesneden had, te bundelen per drie blokjes. Dit zou veel sneller gaan als ik volledige rijen losmaakte en aan elkaar plakte nog voor ik de blokjes verwijderde.

59f47e3c36c8cf6648fdd602a7405115.jpg


Ik had nog twee ramen waar ik de gaten voor de draad niet geboord had, omdat ik bij de eerste planning had berekend dat ik die niet nodig had. Nu konden deze aan de buitenkant geplakt worden. Dat betekent wel dat je voor een groot slagschip onvoldoende blokjes hebt om dit plan te volgen.

285b19735740b9f223e5e229471b0e2f.jpg


Weer een rij draadjes moest dus toegevoegd worden, na wat schuurwerk. Ik had de blokjes losgesneden met een snijschijfje en dat geeft wel wat flash.

52845545ed9e3378abf80556a6d74051.jpg


Nu werd een draad gespannen over het midden van het dok, als leidinstrument voor het uitzetten van een boorplan.

a334c4744142280d157e0f5eede0bbc1.jpg


Een stuk of 40 gaatjes waren voorgeboord met de Dremel en worden hier groter gemaakt.

0bf47ea0f084772648e611939604f9ba.jpg


Een dry-fit van de combiblokken. Hiervan moet ik er dus ook nog 2 maken die het schip vastmaken aan het dok.

50ec819a09655a474f4a8ba4460fcd16.jpg


Dit is de opstelling op het voorkasteel van de Bayfield-freighter. De basis voor de 5-inch gun is wat verbreed zodat de laddertjes voor 2 verdiepingen niet op elkaar botsen. Ook de uitstekende barbettes voor de 2 20mm-opstellingen zijn gescratcht en toegevoegd.

2be07a4ba3b5979a4eb63828a1e4d513.jpg


Deze barbettes moeten iets verderop op het dek geplaatst worden.

5e7b7d944596d73a22009fccaa78d4e5.jpg


Om ze te plaatsen, moesten er 2 van de winches losgemaakt en verplaatst worden.
 

Bijlagen

  • absd6.jpg
    absd6.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Is echt de moeite.
Volg met aandacht en mits ik veel in scheepsluiken en lichters heb gewerkt begrijp ik Roy zijn terechte opmerkingen.
Volg met aandacht dit grote werk hoor.
 
Was eventjes niet hier geweest maar zonet een halfuurtje genomen om terug bij te lezen en me te vergapen aan de bouwfoto's.
Je blijft super goed bezig, is het enige dat ik hier op kan schrijven
 
Dat priegelwerk met de PE , hoedje af hoor 👍🏻

Greetzzzz Modest.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

a703ec05d931411fcf384562e8fa80c0.jpg


Toen ik het zijprofiel van de freighter bekeek, klopte er nog iets niet. De schoorsteen had niet veel hoger dan de masten mogen zijn.

18a99928801654f691a3f698f3d62c95.jpg


Om dat te doen passen, kon ik onderaan de pijp een stuk weghalen. Ook zijn de masten verhoogd door de onderste buis te vervangen.

b5f721c1f69deb98de1a2610ee22140d.jpg


De buitenste rijen met blokjes zijn hier gedry-fit.

dacacad1bc16d6c35191226a9fef4a4b.jpg


Ondertussen las ik een paar nuttige sites over docking plans. De blokjes moeten steeds op een spant staan. Ik kon er dus 5 op een rijtje zetten per ponton.

55cb90f59af6024950ec9c65253c1099.jpg


Dat geeft nog 100 op overschot, waar ik meer driedubbele van kan maken., voor nog 2 korte rijen.

6749d451675943457c15aee31d7f308d.jpg


Nu werden 2 inox satéprikkers doorgezaagd zodat ze als bevestiging van de kruiser konden dienen. Ze passen netjes tussen de andere blokken.

dbe5a21186991bd2554ca237160881f5.jpg


En nu een paar foto's met de hull er op.

87a3986f97a716a81ffbbd820c3a9c5f.jpg


c21b0276efb2be32e9d2601856479d39.jpg


2f53246bd5b179c215e8a975755c2682.jpg
 
Ik kan blijven kijken naar die foto's, wat een details.
 
Bedankt voor de complimentjes, er waren genoeg blokjes over om twee extra rijen van driedubbele blokken te maken naast de kiel.

aa67f20c5b70f4ed0dbe9c60c9968106.jpg


949102201799b44148d867d1c297a611.jpg


Deze kunnen nu gespoten gaan worden, ze zitten al terug in het doosje. Ik had in Antwerpen metalen loopjes gekocht voor de 5-inch guns. Het staat toch altijd mooier als je vooraan in de loop kan kijken, en ze zijn ook net iets slanker dan het resin.

564507ee9fa0050fc509dbeb5d13697e.jpg


340ae998717fd34a7836b5a1b7d9d6b2.jpg


Nu gaan we een groot stuk romp aanbouwen. Bij een Bayfield-aanvalsvaartuig werd er achter de brug een dekhuis bijgebouwd. Ik vond op Navsource een serie foto's van een model dat in die periode gemaakt is om de ombouw naar een APA te bestuderen: http://www.navsource.org/archives/10/03/03033a.htm . Dit zijn de beste foto's om een zicht te krijgen op de achterkant van de opbouw, die je door het achterste dekhuis nooit helemaal te zien krijgt.

f6ffd8702f0fd2db9f94358336da34a3.jpg


De winches op het achterste weather deck moet ik wel weghalen en een dek hoger plaatsen. Ze worden met een snijschijfje verwijderd uit de nieuwe aanbouw.

16487140a1f58b4f65198104c5dcb4c1.jpg


Dan zaag ik ze recht af.

065eabe75790279bd59bf82b8d4464c4.jpg


Ze zijn nu wel nog te dik om te gebruiken.

5b06d1c89e1dcd4c2dbc76976c0b1d08.jpg


Om het dek te verhogen, moeten voldoende steunen voorzien worden zodat dit niet kan doorplooien als je het aandrukt.

b63fb0b9c58ddf51150b89e866efaa83.jpg


Een plaatje van 0.5mm styreen wordt net passend gesneden.

ca57f2dce5deb79c99ba338ee4eab829.jpg


Dan wordt een nieuw paar barbettes voorbereid. Op het nieuwe dek komt naast een stuk opbouw ook een tweede stel davits. Dat zal ik moeten kopiëren van het voorste paar.

642561242fcf0c30716a6167968694f9.jpg
 
alleen het idee al, o_O efkes een dekhuis bij bouwen in schaal 1/350.
Ge blijft ne krak.
 
Die zal straks niet meer te herkennen zijn als de oude cargo.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. Vandaag gaan we de davits van de freighter scratchen, iets dat op het eerste zicht een heikele onderneming lijkt in vergelijking met een stukje dek bijmaken zoals vorige keer. Er zit wel materiaal in de kit om de Hawaiian Pilot een stel davits te geven die er zelfs vrij gedetailleerd uitzien, maar het kan altijd nog iets beter. Bovendien hadden Bayfields oorspronkelijk twee paar davits, waardoor er dus wel een paar bijgemaakt moeten worden. Hier een foto van de freighter DuPage:

0c77bde678c7ff0f1239cea7af683d85.jpg


Daarbij herken je twee davits op een verschillend dek. Element A is een gebogen H- of U-profiel met een plaatje onderaan afgesloten. Element B is een A-vormige standaard met omgebogen zijden. C is een stel steundriehoeken met twee verlichtingsgaten. Deze elementen komen in achtvoud aan bod in deze update. Volgende keer moeten we dan wel nog de letters in rood maken. Dat is een zware ligger (D) om de armen te verbinden, een bewegend onderdeel E om de Higginsboten neer te laten en F, schragen om de schepen in neer te zetten.

a1bfe62d27c3808d0ec8fdee9002e0b9.jpg


Het spul waar we de H-profielen mee gaan namaken is een messing profiel van 1,5 x 1 mm. Dat verbetert de kit aangezien die een volle balk toont, waar ook nog eens een gietnaad op zit.

d90de9bd8b5e127353318f9f9a4b3d41.jpg


Het profiel kan geplooid worden over een boortje. In dit geval had ik de richting van het profiel wel fout.

32a80d04450b31bde693550f7a2df451.jpg


Als het profiel juist gelegd is, krijgen we de onderste balk van de davits minus het afsluitplaatje.

48587282436c4c69a35a5995ee4cf8a7.jpg


Door een gat te boren om de 21mm kan ik het profiel zo verzwakken dat er maar een kerf van een mes nodig is in de rand om het te kunnen breken. Moeten we al niet met de slijpschijf aan de slag.

6292b11f5b0cd17c3f95f7901cb3e656.jpg


Als je ze op dezelfde afstand over de boor legt, kan je de eerste makkelijk kopiëren.

c392bd10fa15e439895a66758f04657d.jpg


In geen tijd zijn er acht stuks geplooid.

63eff51302653a2827826df93a149640.jpg


De driehoekjes met 2 gaten. Het puntje moest er wel af om ze te doen passen in de plooi.

c2f89362f06c7f86b1615e290edfcd6e.jpg


Door een plaatje achtdubbel te plooien kon een serie gaatjes geboord worden door de bundel heen. Dat geeft acht identieke patronen die dan met een mes uitgesneden kunnen worden en met een vijltje uit te werken zijn. Dit wordt de A-voet.

a008d6c4d3e02a663d618dec5811557b.jpg


Die wordt herkenbaar nadat de zijden omgeplooid zijn. De voet zal na het bevestigen nog de driehoekige lasplaten van op de foto krijgen, dat betekent van elk 16 stuks.

79d1db92e0eb93799b4ac7927c05e42f.jpg


De bevestiging is zo dat de voet gelijk komt met de verstevigingsdriehoeken. Nu moet nog uitgezocht worden hoe de davits bovenaan aan de opbouw bevestigd zijn.
 
Ik snap niet hoe jij dat altijd voor mekaar krijgt. Zou koppijn krijgen van dat scratchwerk.
 
Indrukwekkende bouw en een genot om te volgen.
Chapeau voor de kennis van het onderwerp en de hoog kwalitatieve aanpassingen. Dit wordt een super project.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan