Hoofdsponsor

1/35 USMC M1A1 Abrams ( Dragon)[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

stpeeke

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 apr 2009
Berichten
199
Mijn jongste zoon houdt van tank. Dit is de derde tank die ik maak. De vorige twee zijn intussen vakkundig veromzakt door "el desperado".

Hoe dan ook, hier gaan we.

Ik heb informatie gezocht over hoe beginnen aan een tank. Het lijkt erop alsof de een eerst de gehele tank bouwt en dan pas verft en de ander bouwt in subassemblies die dan samengevoegd worden, al dan niet geverfd.

Ik vind het niet makkelijk. Ik het de wielen geverfd, de hull in mekaar gezet en dan de tracks geverfd en nadien samengekleefd. Dat vond ik moeilijk.

Dan heb ik geprobeerd om met magic sculp een paar rugzakken te maken. Ik heb ook een papierrol met verdunde houtlijm proberen te maken
omdat ik dat vaak zie op foto's. Maar ik moet nog een manier vinden om een camouflagenet na te maken.
Hier een paar foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet de decals nog doen, dan nog matte vernis spuiten. Stof mag ik er niet op aanbrengen van mijn zoontje. Ik mocht wel proberen om de verf een beetje ouder te laten uitzien door schakeringen.
Dan moet ik nog een tankcrew van twee man schilderen (wordt eerste keer dat ik personen schilder) en nog wat accessoires maken.

Misschien dat ik ook klein dio'tje maak, we zien wel.

Alle hulp welkom.
 
Voor camoflage netten gebruik ik dikwils verbandgaas. Schilderen met watervaste verf, laten drogen. Onderdompelen in behanglijm dan draperen op de tank. Eventueel kan je er hier en daar nog wat bladeren of jute slierten op bevestigen.

Grtz Bart.
 
Die rugzakken zijn goed gemaakt en het camo-patroon is goed geslaagd vind ik
 
Raden jullie aan om de tank eerst volledig te bouwen? Vraag die ik me daarbij stel is hoe kan je dan de tracks langs alle kanten schilderen zonder de rest van de tank te raken?
 
Je bouwt je tank best op voorhand maar zorg ervoor dat de wielen er nog afkunnen zodanig dat je de onderkant die zich achter de wielen bevind nog kan spuiten.
Op het laatst zet je de wielen er weer op en plaats je dan pas de tracks erop. Het is een beetje prutsen ,maar het lukt wel.
Wat de moderne tanks betreft zoals deze hier kan je ook als volgt te werk gaan. De tank volledig afwerken zonder de schorten (zijplaten die de tracks en wielen beschermen) op je tank te monteren.
de wiele eraf nemen en de onder-hull ( stuk romp die zich zich achter de schorten bevind) spuiten en afwerken (niet bestoffen). De wielen spuit je ook en monteer je definitief op je tank. De tracks eveneens spuiten en monteren.
Dan uiteindelijk de schorten monteren en je tank spuiten en verder afwerken.
Eer je je tank spuit wel het onderste gedeelte dat je al afgewerkt hebt afdekken.
 
Als de tracks bestaan uit afzonderlijke plastic delen, lijm je ze dan aan mekaar met vloeibare lijm? En blijven die tracks dan soepel genoeg om ze vorm te geven rond de felle krommingen van het voorste en achterste wiel? Dat vond ik erg moeilijk. Zolang ik tamiya cement gebruikte duurde het erg lang voordat de rupsbanden stevig genoeg gelijmd wAren zodat ze niet uit mekaar gingen! En wanneer ik ze boog om de kromming te nemen van het aandrijfwiel en het voorste wiel, gingen ze uit mekaar. Er is uiteindelijk secondenlijm aan te pas gekomen, maar daarna waren de rupsen niet meer soepel en dus moeilijk te plaatsen
 
In geval van losse (niet beweegbare) links voor de tracks kan je deze vastkleven aan de loopwielen, en dit dan als één geheel af nemen van de tank om te schilderen (wielen dus niet vastkleven!!)
Na de schilderwerken kan je dit dan terug bevestigen ;)
 
Heb je toevallig een paar foto's die dat tonen hoe je die tracks kleeft aan de wielen? Je doet dan alleen de bochten of kleef je alle wielen en rupsen in hun geheel aan mekaar? Ik ga een youtubeke zoeken in de komende dagen.
 
Heb je toevallig een paar foto's die dat tonen hoe je die tracks kleeft aan de wielen? Je doet dan alleen de bochten of kleef je alle wielen en rupsen in hun geheel aan mekaar? Ik ga een youtubeke zoeken in de komende dagen.

Ik heb dit al gedaan op een tank schaal 1/72. Je doet een dry-fit van de wielen, je lijmt de tracks vast aan elkaar en op de wielen.
Als dit alles gedroogd is haal je het van je tank af en schilder je het. Als alles geschilderd is zit je het geheel terug op je tank en klaar is Kees. Dit is wat Beyond bedoelt denk ik. Klinkt misschien moeilijk maar is het zeker niet.
 
Ik heb intussen de tank met matte vernis bedekt.
Ook heb ik figuren gemaakt, voor de eerste keer. MIjn zoontje wil mannekes erbij. Ik heb ze aangepast want ik had maar twee figuren en dat waren twee dezelfde.
Of het realistisch is wat ik ermee wil bereiken, dat weet ik eerlijk gezegd niet (inladen van de granaten).
Dat was niet eenvoudig. Ik had eerst met putty gewerkt, maar dat lukte niet (snel) genoeg. Daarom heb ik 's anderendaags gewerkt met secondelijm.
Ik heb ook een draadje door de armen aangebracht zodat ik een stevigere basisstructuur had om mee te werken.
Het verven van de figuren is niet helemaal goed gelukt. Het spuiten van donker groen en donker bruin ging wel. Maar dan heb ik het zwart van de Woodland Camouflage ook willen spuiten. En dat leverde te grote vlekken op. De lichte zandkleur heb ik dan gedaan met de borstel.
Als ik het nog eens doe, dan gebruik ik kleine sjabloontjes denk ik.
De gezichten en de ogen, daar moet ik een How to voor zoeken. Want dat ziet er nu niet doorleefd uit.
De figuren zijn mat gespoten, en ik moet er nog met washes over. Maar of dat op matte vernis mag??

Verder heb ik ook nog een paar kistjes gemaakt en gespoten. En nog wat rolletjes gemaakt voor achter in de tank, een benzine-en een watercanister.

Moet nog wat van gespoten worden natuurlijk.

Vinden jullie het aantal spullen op de tank voldoende of moet het nog drukker. Ik heb nog een m16 , een helm en een foodbox die er nog op kunnen. En misschien nog een camouflagenet proberen te maken van verbandgaas, maar dat moet ik nog kopen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Daar kunnen gerust nog wat spullen bij, te druk zal het niet zijn.

Voor het schilderen van je figuren : ik gebruik hiervoor nooit de AB, ttz enkel voor een primer en evt een basislaag. Voor camo kleuren gebruik ik steeds een penseel.
Wanneer onscherpe randen wil schilder ik kleine vlekken die ik onmiddellijk laat uitvloeien met een penseel bevochtigd met thinner. Hierbij slechts kleine zones per keer bewerken : bvb een arm, of een been,...

Succes

Groeten Rik
 
als je sommige fotoos bekijkt van zulke pantsers in actie ,zie je dat ze soms serieus beladen zijn. gewoon een rondgoogelen.
 
Zo, ik denk dat ik voorlopig met deze ga stoppen.

Ik ga nog een passend fotokaderke kopen en dan wil ik hem nog op een ondergrondje zetten. Ik twijfel nog wat ik ga proberen. Ik denk betonnen ondergrond of zoiets want ik mag hem niet vuilmaken met zand van mijn zoontje.

Ik ben tevreden dat ik volgehouden heb tot ik hem afgemaakt heb.

Natuurlijk kan er nog een hoop beter, maar easy does it.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb deze keer de foto's kleiner gemaakt met paint, maar nu zijn ze toch wat te klein niet?

En de tankcommandant zit maar wat te niksen terwijl de lader moet werken. Daar komt ook zever van.
 
Ziet er goed uit ;)
Een betonnen ondergrond zou er niet bij misstaan als je hem niet wil vuil maken, hoewel ook daar stof opwaait als er zo'n monster langskomt... :ohmy:
Misschien ook je kisten nog een lichte wash geven om iets meer diepte te verkrijgen??
 
Ik heb niet veel ervaring met een wash. Ik had bij de figuren geprobeerd om plakkaatverf te gebruiken voor de wash, maar die verf vloeide niet. Ze trok samen in waterdruppels. Dan heb ik maar olieverf gebruikt. Maar niet gedacht aan de revell vernis die blijkbaar ook op oliebasis is gemaakt want de boel bleef erg lang plakkerig.
Ik zal nog eens proberen met wat zeep in de plakkaatverf. Donker bruin lijkt me geschikt, maar ik heb die kleur niet, dus wordt het zwart.
 
Een druppeltje afwasmiddel in je plakaatverf zou voldoende moeten zijn, dit om de spanning uit je water te halen ;)
Anders kan je eens kijken om vernis op waterbasis aan te schaffen. Op die manier kan je dan dezelfde verf gebruiken als je basiskleuren ;)
 
gebruik je gewoon water of gedistilleerd water?
 
Beide zijn bruikbaar, maar als je in een streek woont waar veel kalk in het water zit, dan denk ik dat je beter gedistilleerd water neemt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan