Hoofdsponsor

1/35 Universal Carrier MkII [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
In het kader van een tentoonstelling welke begin april 2021 van start gaat in Merelbeke werd mijn club IPMS Gent gevraagd of zij vliegtuigen konden leveren ter animatie bij de foto's. Om die reden had ik de bouw van de Halifax gestart.
Nu kwam de vraag of wij ook voertuigen konden leveren, meer bepaald een Cromwell tank, een zogenaamde Bren Carrier en een Daimler Dingo omdat deze voorkwamen op foto's genomen tijdens de bevrijding zelf.

Ik heb een reeds gebouwde Cromwell op schaal 1/72 en heb bouwdozen in mijn stock van zowel de Carrier als de Dingo.
Komt mij deze maal de eer te beurt om deze voertuigen te bouwen binnen de tijdspanne van één maand en om die reden zie ik mij genoodzaakt om enkele projecten op een laag pitje te zetten.

We gaan daarom vanaf morgen van start met de bouw van de Tamiya kit van de Universal Carrier MkII

attachment.jpg

Het is een oude doos maar hij komt niet in aanmerking voor de groepsbouw want hij komt niet van helemaal onder aan mijn stash.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies zijn typisch Tamiya en ik ga deze dan ook volgen hoofdzakelijk OOB gezien de beperkte bouwtijd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn vier sprues aanwezig op het eerste zicht zonder veel opkuiswerk.

attachment.jpg

De rupsbanden zijn dropveters maar gaan gebruikt worden, er is een touw voorzien als trekkabel maar het ergste zijn de decals die zo in de verpakking zaten. Hopelijk zijn deze nog bruikbaar want het voertuig in kwestie zou een hier gebruikte versie van de 7th Armoured Division "Desert Rats" moeten worden.

Morgen beginnen we er aan.
 
suc6 makker en komaan zweten he
 
Alvast veel plezier met dit ferme voertuig.
 
Oudje van Tamiya maar wel leuk om even in elkaar te plakken alleen die rot tracks.
 
Bedankt om te volgen en ja, die dropveters zijn niet meer van deze tijd maar ga ze toch moeten gebruiken.
 
Erwin,dat gaat u zeker lukken,easy kit en zonder problemen in elkaar te zetten,ik heb er ook een paar van in de verzameling. succes.
 
Dit is een droom van een kit om samen te stellen, na een beetje opkuis past alles perfect. Voor een oudje was Tamiya zijn tijd ver vooruit.

attachment.jpg

Dit is het resultaat van enkele uren werk.
De body staat ondertussen in de primer en morgen werken we aan de ophanging en aandrijving.
 
Dat is tof te lezen en geeft toch meer plezier van bouwen zo.
 
Tijdje geleden dat we nog gepost hebben.

Na een grijze primer had ik het model gespoten in Humbrol 86 maar dat kwam niet overeen met het Britse groen.

attachment.jpg

Na wat verder zoeken naar de juiste kleur in die periode zijnde de bevrijding van Oost-Vlaanderen kwam ik uit bij een kleur welke omschreven werd als SCC 15.
Dacht dat ik die kleur niet in huis had en op zoek naar een passend alternatief kwam ik de Mig Smart Set "British 1939-45" tegen en wat stak daar tussen? Een flesje Mig-112 met de omschrijving SCC 15 (British 1944-45 Olive Drab). Had deze set waarschijnlijk eens gekocht met het oog op de bouw van enkele CMP trucks maar nu dus lekker in gebruik genomen en het geheel overspoten.

attachment.jpg

En ja, de tracks liggen er ook al op en zonder problemen. De las betreft een insteek en niet zo een pinnetjes gedoe dat je dan moet lassen. Hij zal verstopt worden achter de zijplaten die er nog moeten opkomen.

attachment.jpg

Ook de uitlaten werden aangepakt niettegenstaande je er niets zal van zien door de achterplaat die er nog op moet komen.
Achteraan zijn 2 aflopers te zien die ondertussen weggewerkt zijn. Deze werden veroorzaakt door de Mig verf te verdunnen met water wat onnodig is want de verf is geschikt om direct gespoten te worden en kan zelfs met de borstel aangebracht worden.

Hopelijk geraakt deze nog deze week afgewerkt.
 
als het uit uw handen komt zal het best ok zijn , kijk er al naar uit
Marc
 
wow, dat gaat hier lekker gesmeerd, ziet er ook goed uit.
 
Mooi exemplaar aan het worden.
Vind de keuze groen knap.
 
Iedereen bedankt om te volgen.

De strijd is gestreden, ik beschouw de Universal Carrier als afgewerkt.
Omdat hij moet uitgestald worden in een tentoonstelling te Merelbeke (Oost-Vlaanderen) werd hij voorzien van kentekens van eenheden die daar aan de bevrijding deelnamen. Het is zeker dat deze bevrijd werd door de 7th Armoured Division met het kenteken van The Desert Rats maar er was geen duidelijkheid betreffende het regimentsnummer. Ik heb foto's van de bevrijding van Gent bekeken en gezien dat de Sherman tanks in de stad het nummer 53 droegen. In de decal set steekt het nummer 52 dat verwijst naar een Armoured Regiment en ik denk dat ik er dus redelijk dicht bij kan zitten. Elk regiment had wel enkele Bren Carriers in dienst, zo fout kan het niet zijn.
Omdat het oog ook wel iets extra's wil heb ik ook geopteerd om de luchtafweer positie van de 3de Bren mitrailleur te monteren.

Het plaatsen van de decals verliep niet zonder problemen. Ik had van bij het begin gesteld dat het decalvel er zeer slecht uitzag. Het kreeg een laag decal spray omdat ze niet zouden breken maar bij het losweken kwamen ze niet los. Sommige decals hebben 15 minuten in het water gelegen zonder los te komen. Uiteindelijk heb ik met behulp van een scalpel het fijne velletje moeten losmaken van het onderliggende papier; gelukkig zonder breuken.

Genoeg geschreven, foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Het was een leuke bouw zonder problemen. Jammer van de rubberen tracks maar anderzijds gingen deze vlot samen en kan je de las verstoppen achter de schermen vooraan. Ook de decals in de kit vielen tegen maar dat kan aan de leeftijd van het vel gelegen hebben en de conditie waar deze kit bij zijn vorige eigenaar(s) bewaard bleef.
Hoop dat jullie hem leuk vinden.
 
Very nice Erwin , the pigments really do one it down a lot , looks good.
G
 
Zeer mooi resultaat en ook hier zijn de verwering knap gedaan wauw.
 
Knap resultaat, Erwin, het ziet er levensecht uit. Er is wel een deel van de track aan een kant dat anders verweerd is dan de rest, is daar een redenering voor?
 
Knap resultaat, Erwin, het ziet er levensecht uit. Er is wel een deel van de track aan een kant dat anders verweerd is dan de rest, is daar een redenering voor?

Verdorie Steven, jij ziet meer dan ik. Had er nog niet op gelet, zal het eens bekijken.
 
Hey,

Gisteren al gezegd tijdens de online vergadering, prachtig gemaakt en zeker de stofopbouw, knap makker...;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan