Hoofdsponsor

1/35 U.S. Gru

Knap ding geworden nu hij compleet is.
 
@ Willy: die zullen geen dienst gedaan hebben op vliegdekschepen, waren blijkbaar speciaal voor het bevoorraden van PT boten.
De torpedo's bij vliegtuigen hangen onder hun buik en deze liggen derhalve op sledes die ze er onder kunnen rijden.

@ Pascal: Zal nog knapper worden als ik die torpedo's zal hebben maar dat zal slechts voor oktober zijn.
 
Deze kraan was een beetje in de vergetelheid geraakt maar er moesten nog kabels gespannen worden en ik wou het risico niet lopen de takel ergens te verliezen in afwachting van de levering van de torpedo's.
Dus maar de moed bij elkaar geraapt en dit is het voorlopig (eind)resultaat.

Kabels 1.jpg

Kabels 2.jpg

Kabels 3.jpg

Heb er een klein gewicht aangehangen om de kabels een beetje gestrekt te houden.
Deze gaat nu zo de kast in om dan later in het jaar verder afgewerkt te worden.
 
Vind het zeer geslaagd al.
 
Aan de hand van het door Didierc aangebrachte artikel heb ik meerdere foto's gevonden op het internet. Ook het bewuste artikel uit een tijdschrift heb ik teruggevonden, het is dus openbaar en kan geplaatst worden.
Het gaat hem dus om de Hanson Torpedo Crane Truck.

Hanson crane.jpg

Het voertuig op de foto en mijn model hebben veel overeenkomsten maar er zijn ook wel verschillen.
Dat dit op de foto juist is en inderdaad gebruikt werd, hoeft geen twijfel. In het artikel worden zelfs films genoemd waar dit voertuig in voor komt en, inderdaad, in "Crash Dive" zie je hem rijden.

Maar er zijn verschillen en ik weet dus niet of mijn model wel juist is of niet. De basis is hetzelfde alsook de motorkap. Er stak een Hercules JXD motor is en dat is dezelfde motor als bij een White Scout Car, een US Halftrack of een Diamond T truck.
In het artikel staat ook dat dit type kraan heel geliefd was en dat deze volledig kon bediend worden door één persoon. Aanvankelijk was deze bestemd voor de behandeling van goederen en werd later aangepast voor het vervoeren van torpedo's.
Is mijn model dan gebaseerd op het originele product? Ik weet het niet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan