Hoofdsponsor

1/35 U.S. Gru

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Ik heb er nood aan om terug eens deftig te kunnen bouwen.
Mijn huidige lopende projecten bezorgen mij alleen prutswerk dat dan telkens opnieuw moet drogen en ik verspil enorm veel tijd.

In het kader van modellen van minder bekende fabrikanten is mijn keuze gevallen op een Amerikaans kraanvoertuig uit WO2 dat voornamelijk zou dienst gedaan hebben in de Pacific, o.a. bij de bewapening van PT boten.
Het gaat hier om een resin model, schaal 1/35, van het Italiaanse merk Royal Model en draagt als titel U.S. Gru (Pacific Harbor).

Boxart.jpg

Alle onderdelen in resin, geen PE of decals; wel een stuk touw voor de katrollen.

Parts.jpg

De instructies beperken zich tot 1 blad.

Instructions.jpg

Ik heb dit model nog nooit behandeld gezien in enig tijdschrift en documentatie is bijna onbestaande. Indien iemand hier meer over weet is alle hulp welkom.
Het enige wat ik aangetroffen heb op het net is deze foto waarbij de kraan gebruikt wordt om torpedo's te laden op een PT boot (PT-35).

PT-p35.jpg

Ogenschijnlijk geen moeilijk model maar het is resin en daar moet je altijd voorzichtig met zijn.

Stay tuned ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto.
Aan het countergewicht te zien zal die gemaakt zijn voor het lichtere werk.
Knap kraantje allezins en zal niet misstaan op uwen tarmac.
 
Ik ben ook al benieuwd... vooral ook naar het eventuele diorama waarin het model verwerkt wordt.
 
ook voor mij onbekend reden te meer om deze bouw te volgen
 
Het is en blijft een onbekende kraan maar in een boek over PT boten heb ik nog een foto gevonden van een dergelijke kraan in dienst in een haven in de US. Het is echter een type dat ook aangepast werd voor het transport van 2 torpedo's links en rechts van de kraan. Dat zal ook de reden zijn voor de heel brede en zware spatborden. Als je naar de foto kijkt die ik al gepost heb, dan zie je aan de rechterzijde boogvormige elementen boven op het spatbord en zodoende moet ik er bijna van uitgaan dat de kit in feite onvolledig is.

Ondertussen begonnen aan de opkuis van het chassis en dat was niet te onderschatten.
Jammer genoeg heb ik vergeten er eerst een foto van te nemen maar voorlopig zijn we in deze fase:

Chassis.jpg

Om een idee te geven van de dikte van de verwijderde resin: de beide assen waren volledig bedekt en er lag zeker nog een halve centimeter resin bovenop. Ik heb een ijzerzaag moeten gebruiken om de dikke plak weg te zagen alvorens ik de rest deels kon inzagen en wegkappen.
Het chassis heeft last van een lichte doorbuiging en morgen ga ik trachten dit op te lossen door het in warm water te leggen. Daarna zullen de gaten geplamuurd worden.
 
Ergens komt het ding me toch enigszins bekend voor, ik vermoed dat ik het ooit wel eens tegengekomen ben in een stripverhaal van Buck Danny, of in een stripverhaal die ik vroeger had over Midway... maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.
Vraagje... is dit nu eigenlijk beeldhouwen of nog steeds modelbouw ? :winking:
 
Ergens komt het ding me toch enigszins bekend voor, ik vermoed dat ik het ooit wel eens tegengekomen ben in een stripverhaal van Buck Danny, of in een stripverhaal die ik vroeger had over Midway... maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.
Vraagje... is dit nu eigenlijk beeldhouwen of nog steeds modelbouw ? :winking:
Gisteren was het beeldhouwen, vandaag was het opnieuw modelbouw want ik heb dit chassis in warm water gelegd en het is nu opnieuw recht.
Vanavond vul ik de gaten op ten einde een vlakke bodem te verkrijgen.
 
Gaten opgevuld en de bodem vlak gemaakt mits gebruik van Green Putty welke iets dikker is dan andere putty.
Tevens al de vering aangebracht en we zijn gestart met het uitsnijden van de spatborden.

Chassis springs.jpg

Langzaam maar zeker ...
 
Leg jij er gewicht op in het badje warm water Erwin?
 
Leg jij er gewicht op in het badje warm water Erwin?
Indien nodig wel Pascal maar hier was het niet van toepassing want de resin gaf goed mee. Als je gewichten gebruikt en je water is redelijk warm riskeer je ook van afdrukken na te laten of het te laten doorzakken in de andere richting hetgeen ook niet de bedoeling is.
 
De spatborden zitten er op en het radiatorrooster is ook al geplaatst.
Hier heb ik even het bouwplan niet gevolgd dat zegt dat het motorblok eerst moet geplaatst worden gevolgd door het rooster. Het rooster had echter duidelijke bevestigingspunten die perfect aansloten op het chassis en daarom achtte ik het raadzaam eerst dit te plaatsen om dan daarna het motorblok te laten aansluiten.

Fenders.jpg

Wordt vervolgd ...
 
Beetje verder gewerkt.

Body primer.jpg

De body steekt in elkaar, kraan en dashboard moeten nog bevestigd worden.

Kraanarm.jpg

De kraanarm is beweeglijk, moet nog geschilderd worden en kan daarna zijn kabels ontvangen.

Wheels.jpg

Ondertussen begonnen aan de wielen.
 
Alles werd ondertussen in de primer gezet en is nu klaar voor de definitieve verflaag welke Tamiya US Navy Blue zal worden.

Dryfit primer.jpg

Benieuwd hoe het er gaat uitzien.
 
Hier is ie, mooi gespoten in Tamiya Navy Blue:

Navy Blue.jpg

De flash toont hem bleker dan hij in werkelijkheid is en ik vind hem te donker. Al geprobeerd om met pastels een blekere tint aan te brengen doch zonder effect.

Effe vergelijken met de boxart maar daar is de kraan (olijf)groen.
Kon dit bij de Navy? Snuffelen naar een site over de gebruikte kleuren bij de US Navy op hun voertuigen leert dat enkel staff cars in Navy Blue werden gespoten. De voertuigen van de "Marines" hadden hun eigen specifieke groene kleur maar onze kraan behoorde niet tot de Marines.
De andere voertuigen werden gespoten in Navy Grey, een soort lichtgrijs.
We gaan dus eens kijken wat we in stock hebben.
 
Gaat ferm zijn als alles erop zit.
 
De kraan is herspoten in Xtracolor X136 Light Compass Grey welke beter overkwam dan Humbrol 129 (US Gull Grey).
De kraan en de kraanarm zijn beweegbaar.

Alle onderdelen zijn gemonteerd en ook de wielen staan er op. Begonnen met de bekabeling van de kraan maar zal hier toch maar beter de hulp van moeder de vrouw bij inroepen want die kan beter met draad omgaan dan ik.

Grey 1.jpg

Grey 2.jpg

Grey 3.jpg

Grey 4.jpg

De kabels moeten dan nog geverfd worden en het geheel mag een lichte wash ontvangen.
De brede spatborden hebben al een beetje simulatie van lakschade aan de randen, er zijn geen decals voorzien.

Verder zal ik mij voorlopig onthouden van het aanbrengen van steunen voor torpedo's tot ik een paar US Mk 8 type torpedo's gevonden heb op die schaal.
 
zag er simpel uit bij de start, maar heeft toch zijn charmes als ik er nu naar kijk
 
Gisteravond bekeek ik een documentaire (terugkijk TV op National Geographic, uitzending op dinsdag omstreeks 23uur) waarin dit voertuig eventjes te zien was, met aan beide kanten een sigaar op.
De documentaire ging overigens over Richard (Dick) O'Kane, commandant van de USS Tang, die door zijn eigen torpedo gezonken werd.
 
Gisteravond bekeek ik een documentaire (terugkijk TV op National Geographic, uitzending op dinsdag omstreeks 23uur) waarin dit voertuig eventjes te zien was, met aan beide kanten een sigaar op.
De documentaire ging overigens over Richard (Dick) O'Kane, commandant van de USS Tang, die door zijn eigen torpedo gezonken werd.
Interessant om lezen. Ja, die torpedo's zorgden soms wel voor problemen.
Ondertussen heb ik een set Amerikaanse Mark 15 torpedo's in bestelling. Als ik ze heb zal ik ze op deze kraan monteren.
 
De kraan is herspoten in Xtracolor X136 Light Compass Grey welke beter overkwam dan Humbrol 129 (US Gull Grey).
De kraan en de kraanarm zijn beweegbaar.

Alle onderdelen zijn gemonteerd en ook de wielen staan er op. Begonnen met de bekabeling van de kraan maar zal hier toch maar beter de hulp van moeder de vrouw bij inroepen want die kan beter met draad omgaan dan ik.

Bekijk bijlage 425522

Bekijk bijlage 425523

Bekijk bijlage 425524

Bekijk bijlage 425525

De kabels moeten dan nog geverfd worden en het geheel mag een lichte wash ontvangen.
De brede spatborden hebben al een beetje simulatie van lakschade aan de randen, er zijn geen decals voorzien.

Verder zal ik mij voorlopig onthouden van het aanbrengen van steunen voor torpedo's tot ik een paar US Mk 8 type torpedo's gevonden heb op die schaal.
Hallo Erwin. Dat voertuig komt mij bekend voor maar ik kan er geen naam op plakken. Werden die niet gebruikt op vliegdekschepen ? Alleszins een speciaal model en mooi afgewerkt. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan