Hoofdsponsor

1/35 Tunnelportaal [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik zou proberen om het wit wat minder expliciet maken ;)
En/of wat meer naar de zijkanten toe laten uitvloeien...
 
Aardige ideeën, maar toch heb ik ook een ietsiepietsie kritiek. Niet dat ik het beter kan bouwen en schilderen hoor, maar uitleggen wel 8).

Het wit vind ik wat te "hard" overkomen.
Het groen zou ik tegen de bodem nog net iets donkerder maken dan het groen aan de bovenrand van de kleur.

Maar dit is persoonlijk hoor.

Goe bezig, maat!
 
Mannen, bedankt voor jullie commentaar!

@Kurt: het is kalkaanslag van water dat zijn weg zoekt door het achterliggend gesteente van de stutmuur. Rechts naast de doorrijopening is nog een kalkspoor (niet zichtbaar op de foto) en een buis in het midden van een aflopende muur heb ik nog niet gezien, maar ik ga je opmerking zeker in overweging nemen.

@Beyond: op de foto komt het wit nog witter over dan in werkelijkheid, maar ik ga het wat verzwakken met een beige toon (wash?).

@Dominiek: idem als hierboven en het groen ga ik nog wat verder uitwerken.

Nog commentaren? Laat maar komen...
 
Mooi Peter,

ik zou er zeker nu nog niet teveel aan veranderen. Als alles in zijn omgeving staat zal het duidelijker worden of het kalkspoor inderdaad te hevig is of zal er misschien hier en daar meer groenaanslag mogen zijn naargelang de begroeing die er naast zal staan...

Dirky
 
Dirk,
Of het ooit in een omgeving komt te staan, weet ik nog niet (dat zal de toekomst uitwijzen :) ).

Ik had me voor het kalkspoor en het mos op slechts enkele foto's gebaseerd. Ik heb nu een avondje zitten googlen (wat een woord :D ) en heb honderden foto's van tunnelportalen gevonden en van kalkaanslag. Wanneer ik die foto's bekijk, zie ik geen buizen waar het water doorkomt, het komt werkelijk uit de muur. Het kalkpatroon moet wat aangepakt worden (vloeit meer in de voegen en verspreid zich vrij willekeurig). Ook de kleur moet meer getemperd worden (zelfs naar een vies bruin).

Zal na nog veel werk vervolgd worden...
 
Even een update:
De temperatuur op de zolder laat weer activiteiten toe en ik heb dan ook geprofiteerd van een vrije dag om wat verder te werken aan het een en ander.

De bovenkant van het tunnelportaal werd voorzien van wat begroeiing:

_IMG_2852.jpg

Met de Noch Grassmaster werden verschillende soorten gras aangebracht. Ik gaf de ondergrond een (licht) verdunde laag van witte lijm en daarop werd het gras gezaaid. De donkere begroeiing zijn stukken die van een matje afgescheurd zijn en na impregmentatie met verdunde witte lijm gedrappeerd zijn over het model.

Nadat het geheel een tijd uitgedroogd was (enkele dagen bij koude temperaturen), was het tijd voor een evaluatie. De kleuren vloekten met elkaar en er was geen samenhang. Een palletje verdunde acrylverf aangemaakt in verschillende tonen groen en oker en alles naar de spuitzolder verhuisd:

_IMG_2856.jpg

De verschillende kleuren werden subtiel over al de begroeiing gespoten en regelmatig een andere tint gebruikt. Het resultaat vind ik bevredigend:

_IMG_2858.jpg

De voorkant werd ook onder handen genomen:

_IMG_2860.jpg

Het wit van de kalksporen werd wat getemperd met oker en wat meer verdeeld in de voegen. Zwart pastelkrijt werd fijn geschuurd en het poeder aangebracht in het midden van de tunnelingang (roetsporen).


Het geheel van de begroening lijkt mij nog niet 'af'. Er ontbreekt nog wat. Wat er ontbrak wist ik maar pas toen ik aan mijn verslaving ging toegeven en eventjes in de tuin ging wandelen om te roken. Mijn grasperkje ligt vol met dorre bladeren en dat breekt de eentonigheid van het groene gras. Nu op zoek naar berkenzaad om blaadjes te maken.

Wordt vervolgd...

Commentaar? Graag...
 
Peter, het geheel ziet er al uit als een samenhangend iets, maar ik zou ook verder gaan dan dit. Maar dat was je van plan dus dat doet verder niet terzake.
Wat je zou kunnen doen, is bepaalde plekken voorzien van dor gras.
Dit kan je doen door drybrushings toe te passen. Dit is heel leuk om te doen en je ziet de hele graszone zo tot leven komen. Ook bladeren kunnen, zoals je al van plan was te gaan doen, heel veel leven toevoegen. Maar om even verder te gaan over het gras : je kan het gras meer diepte geven door het onderaan donkerder te houden dan bij de sprietjes bovenaan. Ook hier kan je met drybrushings met lichtgroen in verschillende tinten veel variatie inbrengen. Als je wil kan je zoiets levensecht maken. Heb ja al aan bloeiende kruiden gedacht ? Bloempjes ?
 
Guy,
Je raad voor te drybrushen, ga ik zeker opvolgen (zal niet meer voor vandaag zijn, maar ik kijk uit op een volledige week verlof en als mijn vriendin mij wat tijd gunt, komt veel in orde deze week ;-).

De bloeiende bloemen lijken mij ook wel wat; ik heb hier nog enkele overschotten van gedroogde bloemstukken waar enkele (tulpachtige) blaadjes bij zitten. Met de juiste kleur wordt dat misschien wel wat?

Mijn blaadjes (toch nog een doos berkenzaad gevonden ;-) heb ik ingekleurd met gebrande sienna, gebrande umber en oker. Nu het geheel nog laten drogen en morgen zien we verder.

_IMG_2867.jpg


Wordt vervolgd...
 
Commentaar kan ik niet geven, allée, toch geen zinnige commentaar.
Ik kan enkel zeggen dat ik dit met bewondering volg.
 
peter...ik volg je al een hele tijd van op afstand...en ..ja ik kan me niet meer inhouden....subliem...man...wat een techniek ...en wat een resultaat...y love it...:nowink::nowink:
zeker bedankt om dit met ons te delen..ik blijf je op de voet volgen hoor..:P:P:P....en zeker heb ik hier al veel geleert....
 
Mannen, bedankt voor de lovende commentaren!

De raad van wijze GUnit opgevolgd en het gras wat gedrybrushed met verschillende tonen groen en hier en daar wat dor gras bijgewerkt met oker.

Een vraagje: hier een deeltje dat wat is bijgewerkt met bloemen en dorre blaadjes. Doe ik op deze wijze verder? Of wordt het dan te overheersend? De blaadjes liggen nog los en de bloempjes zijn nog niet vastgelijmd.

_IMG_2904.jpg

Het figuurtje is er enkel bij gezet ter referentie (ik laat hem liever langs achteren zien, want zijn voorkant trekt op niet veel :P )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind de bladeren héél geslaagd, knap idee van die berkenzaadjes. maar bloeien er nog bloemen als er al dorre bladeren liggen. kan hoor want ik ben geen natuurkenner:P
 
Peter, ik weet niet of mijn raad echt 'wijs' is hoor, maar ik probeer me in te leven in jouw werk. De rode bloemen zou ik persoonlijk weg doen (die trekken echt keihard de aandacht naar zich toe), maar gele en/of witte bloemen lijken mij zeer gepast. Heel veel wilde bloemen hebben deze kleur, qua rood denk ik in eerste instantie alleen aan klaprozen. 't Is maar een idee, maar ik zou voor de harmonie gaan in dit diorama. Over de bladeren, ik vind die er wel goed uitzien, ik zou ze tegen de muur aan leggen, alsof ze opgewaaid zijn door de wind.

Kurt, ik weet dat bijvoorbeeld een eikenblad, dat veel looizuren bevat, heel erg lang herkenbaar blijft als blad. Dus het kan perfect dat dit om bladeren gaat die de afgelopen herfst/winter zijn gevallen.
 
De bloempjes heb ik in het geheel weggelaten en heb gekozen voor een herfstsetting. Her en der wat blaadjes verspreidt, ook op de kantelen en een deel op de voorkant. Het geheel bespoten met ontspannen water en sterk verdunde houtlijm over gesprenkeld. Nu deftig laten drogen. Foto's heb ik nog niet, met die natte houtlijm geeft dat nog niet het gewenste effect.

Wordt vervolgd...
 
Vermoedelijk de laatste update. Ik heb de laatste hand gelegd aan het portaal en voor mij kan het erdoor en lijkt het mij af (wanneer is iets 'af'?).

Het totale zicht:
_IMG_2947.jpg

Bovenaanzicht:
_IMG_2956.jpg

Detail voorkant:
_IMG_2957.jpg

Detail achterkant:
_IMG_2951.jpg

Commentaar? Graag...
 
Dit is echt een juweeltje, Peter!
Petje af, man.
 
Het ziet er zeer mooi afgewerkt uit.
Die blaadjes zijn wel een mooi detail die wat leven brengt in een "dode" muur...

Ben benieuwd hoe het in je dio zal uitkomen, kan niet anders dan prachtig worden ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan