Hoofdsponsor

1/35 Tunnelportaal [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
mooi uitgelegd, daar heb ik veel van opgestoken, ga dat binnenkort ook eens proberen;)
 
De werkwijze voor het verweren heb ik gevonden in een uitstekend artikel in Modelspoor Magazine nr 86. Ik hoop dat ik de auteur van dat artikel (Jan Nickmans) niet tegen de borst stoot door hier zijn 'recept' te herhalen.
Als basis gebruikte ik acrylverf van Levis: Ambiance mur mat 1650 schaduw (ombre), doch deze verf gaf een te paarse schijn na droging. vervolgens heb ik al de verven gebruikt die werden aangehaald in bovenstaand artikel. Dat met een goed resultaat.
Over de basislaag werd een verdunde laag Excellence verf 'Lei ardoise' (Brico) aangebracht. Verdund om de details niet te laten verloren gaan en omdat er reeds een basislaag was aangebracht.
De eerste wash bestond uit zwarte acryl van Talens (Amsterdam - lampzwart), gevolgd door een (minder zware dan de zwarte) wash van gebrande sienna (eveneens Talens - Amsterdam acryl), tenslotte gevolgd door een wash (weer wat 'zwaarder') van gebrande umber (zelfde merk). Het drybrushen zal geschieden (zoals op het HO teststukje) met warm grijze acryl.

In Modelspoormagazine nr 87 (december 2009) staat er terug een uitstekend artikel over rotsen en nu ook over tunnelportalen van dezelfde auteur, waarmee ik weer wat inspiratie heb opgedaan.

Wordt vervolgd...
 
Wat verder geëxperimenteerd met het HO portaaltje: kalkstrepen aangebracht (bijna drybrush) met witte acrylverf en de onderkant (die constant vochtig is) met mos bedekt. Hiervoor gebruikte ik een wash van (goedkope, uit de 'goedkopere' warenhuizen) verschillende tinten groene acrylverf uit tubes.

_IMG_2781.jpg

Ondertussen ook begonnen met het drybrushen van het grote portaal. Daar kruipt wel wat tijd in door de grote oppervlakte.
 
Peter, wat het herhalen van recepten betreft heb ik de laatste tijd gemerkt, door het bezoeken van veeeel fora (forums?), het meeste wat je leest al lang uitgevonden is. Zelf dacht ik bvb ook de slimste ter wereld te zijn met mijn nieuwe manier van ramen maken tot ik op een tsjechisch forum van modelvliegtuigbouw een 5 jaar oud draadje vond met nagenoeg de identieke werkwijze... Dus, als er geen patent op aangevraagd is bestaat er een grote kans dat het al nog wel eens toegepast geweest is! :-)

Je werk is mooi, klasse!
 
@Dirk: blij dat je hier nog actief bent ;)
Ik vermoed niet dat er een patent op één of andere modelbouwtechniek bestaat, dus laat ik de uitleg hier staan 8)


Het drybrushen vordert gestaag. Hier een foto met het verschil tussen de nog niet gedrybrushte stenen en de wel onder handen genomen stenen:

_IMG_2770.jpg


Een laag grond werd aangebracht op het bovenstuk achter de kantelen:

_IMG_2786.jpg

Voor die grond heb ik gebruik gemaakt van een mengeling van (acryl)verf, fijn zand en verdunde houtlijm. Het mengsel werd aangebracht met een fijne (labo)spatel. In de nog natte laag werden met een pipet een wash van gebrande omber en nachtzwart ingedruppeld.

De grondlaag moet nog afgewerkt worden met gras en begroeing.
 
Bne jij zeker dat jij een beginnend modelbouwer bent ? Je maakt mooie dingen, alleen verweren moet je nog leren, je staat in ieder geval verder dan mij.
Of dat een referentie is weet ik niet ;-)
 
Idd, wat is er verkeerd?
Tot nu toe ziet het er goed uit, even geduld hebben Ratje...:P
 
Alweer veel bruikbaars wat ik hier allemaal oppik. Die Celluclay methode lijkt me prachtig combineerbaar met kurktechnieken.
Over het verweren, dat is een proces en dat kan je niet op één sessie, niet op twee of drie sessies afronden. Ik weet wel dat ik al veel stenen spoorbruggen en tunnelingangen heb zien passeren tijdens de voorbije 20 jaar en dat het erg 'lijkt'.

Benieuwd naar de volgende stappen.
 
Momenteel even een modelbouwdipje: teveel werk, te weinig tijd om met modelbouw bezig te zijn, teveel andere zaken om mijn hoofd, maar wordt vervolgd...
 
Weer eventjes wat tijd gevonden voor een update: het drybrushen op de stenen met overal dezelfde kleur geeft een veel te egale indruk. Ik ben nu begonnen met willekeurige stenen een ander kleurtje te geven (een iets donkere variant van de verschillende washes, zwart, gebrande sienna en gebrande umber). Nadien ben ik van plan om opnieuw te beginnen drubrushen (maar veel subtieler) met een mengeling van de kleuren van de individuele washes en een grijstint.

Wordt vervolgd...
 
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. De gebruikte kleuren van de washes op het pallet:
_IMG_2800.jpg


Het voorlopig uitzicht na de bijkomende washes:
_IMG_2805.jpg

Commentaar? Graag...:nowink:
 
Ziet er heel mooi uit, maar zou je het nu niet nog een beetje een algemene wash geven, zodat de verschillende stenen wat meer bij elkaar horen?

En ga je ook nog roetsporen aanbrengen bovenaan??

Blijf je volgen hoor ;)
 
@Beyond: algemene washes heb ik in het begin toegepast (na de grondlaag), maar alle stenen leken daardoor op elkaar en gaven een eentonige blik. Vandaar dat ik nu begonnen ben met individueel inkleuren van de stenen met washes. Daarna volgen nog drybrushings met een iets lichtere kleur dan de individuele washings.
En ja er komt roetkleuring boven het portaal evenals waterdoorsijpeling die (witte) kalksporen heeft achtergelaten en mosaanslag aan de onderste delen van het portaal.
 
Dat kan dan niet anders dan prachtig worden (is het eigenlijk al ;) )
 
Even wat vrije tijd gehad en weer wat kunnen verder werken. De steentjes zijn nu individueel gedrybrushed met een lichtere kleur van deze die ik voor de inkleuring had gebruikt. Voor het lichter maken van de kleur heb ik warm grijs gebruikt zodat deze kleur in alle stenen voorkomt om terug wat te 'binden'. Ondertussen een kalkspoor gemaakt van de waterdoorsijpeling en daar de onderkant constant vochtig is, is deze ingekleurd met verschillende tonen groen om mos en algen te simuleren.

_IMG_2815.jpg

Het bovenstuk is al 'bezaaid' met gras en wat wildgroei. Daarvan zijn nog geen foto's, de lijm was nog te nat en gaf een lelijk zicht op de foto.

Commentaar? Graag...
 
ik zou persoonlijk waar het wit begint een stukje buis steken. dat zie je nogal veel en verklaard de witte kalkaanslag beter;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan