Hoofdsponsor

1/35 Thunder Models Scammell met Valentine

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Deze keer gooien we de tuintafel maar eens twee keer vol in een topic, nu het zonnetje lang genoeg scheen.

ed6edb3e8a62e82962b587b9d23ea8b7.jpg


e2a7b0d6a3f98235f65d6f5f652ce640.jpg


De Scammell kocht ik over van een vriend die er een Duitse versie van had willen maken. De Scammell Pioneer is kort na elkaar door zowel IBG als Thunder Models uitgebracht. Gelukkig was het een Thunder exemplaar, want deze schijnt het beste uit de recensies te komen. De volgende zaken zitten in de prachtige doos:

4ebc34979799a0e63e0375c9ed963b57.jpg


3d1115079bdcf312c7eefdd9f87bca80.jpg


435286aa71c6d27f442bafc9b209834f.jpg


3c28be2c1ca6f490075ba3c41f51f47c.jpg


Veel degelijk uitgevoerd papier met verschillende verfschema's.

e0a563cdfbdc63efe19bf8e47ccf8d5a.jpg


f0214dbb3496d97dd197225a2145005c.jpg


0359fd549e2c25e8e541e19fa6fdc7b7.jpg


b615a9686bcea1e3a9fb9c4c0ee424a8.jpg


5936eaa35031b3fa493ad2e7df88edf3.jpg


Heel wat sprues met gedetailleerde onderdelen, zoals prima bladveren met weinig opschoonwerk.

1efecea2d81ff742f512aa888229d85b.jpg


Een zeer simpele clearpart sprue met toch heel wat onderdeeltjes in.

3659b00621a4e8896c86de500dd06a03.jpg


De radiator had blijkbaar een fout en daarom heeft de producent een exemplaar met meer koelribben toegevoegd.

8f9c170c5709a0b412064c3964c0427e.jpg


Bij deze kit krijg je 2 roodkoperen velletjes PE en twee papiertjes met decals plus een touwtje voor de winch. Er bestaat een Voyager upgrade maar die is voor de wrecker-versie. Een van de duurdere setjes waar je hele plakken niet kan gebruiken voor een tanktransporter, dus die heb ik me niet aangeschaft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb wel wat ander spul gezocht, zoals resin weighted wielen voor zowel de trekker als de aanhanger. Beide van LZ models. Nu hoeven de wielen niet meer uit schijfjes opgebouwd te worden. Het bandenpatroon is ook ingewikkelder. Verder is er nog een gekleurd PE instrumentenpaneel van Yahu.

8a690d5080141d526e4f5ee3caa25c86.jpg


600ce2b0752f655182457a8f368820b9.jpg


Ik heb wat literatuur gezocht.

51c77616b0d5438df49be8dd543da4a8.jpg


1be21414ba6646b829d45d19f860914a.jpg


19cc14d7fb694a1a0695159fcf40619f.jpg


7d505be5f2644c2872b4970628faff43.jpg


Een boek met vooral foto's van bewaarde voertuigen, zonder enige tekst erbij.

566acd18b51b7995b241152ed03be2d9.jpg


54602621938a281aa613715a9e23e010.jpg


Dit is een artikel over de artillerietrekker van Thunder.

76001bb034762cbdd6835f28c1d65083.jpg


bbacc8d13ce115cd6164b0317abad438.jpg


Maar het nuttigste boek heb ik besteld bij een Engelse boekhandel, die zoveel last ondervond om het tot bij me te krijgen in de begindagen van de pandemie, dat ik er een tweede toegestuurd kreeg en dan van E-bay mijn geld terug kreeg. Deze heb ik dus tweemaal.

1c2d26afcf6db3875eb7f402b4e81380.jpg


874ca77c622adb96f63961096f128458.jpg


29836928dbb6954c76bc61a03f1e975d.jpg
 
De Valentine tank kan je in 1/35 van zeker 3 merken krijgen: Tamiya, Miniart en AFV. Ik had eerst een doos van Miniart gekocht, toen ik las dat de hull helemaal fout vormgegeven is. Gelukkig mocht ik de doos nog ruilen voor die van AFV met de rotatrailer, mits bijbetaling natuurlijk. Dit zit er in:

c706dcb818d557643dd97a36d0afb67b.jpg


ff7c23def91b54f7155585a9218dfbef.jpg


bc2af48de4e77faa18a46b086e1aa18a.jpg


4a765e2089bf9ae17ee9e1c5f8e6948b.jpg


8ee377c9dc8e253e433ec640da84d8a5.jpg


3ac7583ecf5b773855c377616c890a0d.jpg


Gietramen met heel veel details. Sommige staan wel wat krom, hopelijk moet ik niet gaan rechttrekken.

99c3bc95cf0b82e23abb85d6ff7f5a5e.jpg


Clearparts zijn er ook heel veel voor deze kleine tank.

951dab83b71f01991c65a76369ddfb12.jpg


Een flinke handleiding.

44802e196caa429d71c4a10c5c4c121c.jpg


Decals en een zakje met een metalen 2-ponder en wat reserve-tracklinks in resin. Daarom ook maar de volgende aankoop:

1f2145263f138f21882b92a6936a5f23.jpg


5cda8f6b1fded08cc0cfc453b3c7803a.jpg


Merkwaardig krijg je witte tracklinks in deze set.

3f43684fc84328fdbe473f6579cd88ee.jpg


Ik kon de hand leggen op de basic Valentine set van Voyager, op een pakketje munitie en een Orange Hobby BESA.

21aac7384571f055bcd1afef1b5f664f.jpg


259d14b23cc0472d2eb0205358e895e9.jpg


af5c7181e4b1c991b57d4e1ebcaf4766.jpg


En dan nog een mooi boekje van "in action".

1b95f055a27bf36282a262f4bf8d9896.jpg


8518b79afc06a126b821f563f2b5818f.jpg


7e949065beb20627f8e4777e733fa54f.jpg


575c5305b3b989e44b5807c1b116c468.jpg


Figuren kunnen er nog bijkomen, zo heb ik de Gecko Models early tank crew in bestelling. De opstelling van de combinatie is nog in beraad.
 
Amaai Steveke hier gaat ge een tijdje zoet mee zijn he , weeral eentje om goed te volgen
Marc
 
Dat is zeker één om te volgen want ik heb van Thunder de trekker en de oplegger doch in aparte dozen.
Zal er ook eens werk moeten van maken.
 
Weer een stevige boterham om volgen.
 
Bedankt voor de fijne reacties, ik heb nu ook de tankcrew toegekregen.

897544f9d93b900f625218544472b131.jpg


Ik hoop dit weekend te beginnen met dit project.
 
De eerste update gaat over de motor. Die bestaat uit een twintigtal onderdelen die mooi in elkaar passen, waarbij er ook een stuk PE en een stuk resin toegevoegd worden.

218882851dd92639e18d22530dbaec49.jpg


Bij de kleppendeksels zag ik een probleem dat volgens mij wel een aantal keer in de kit voorkomt. Het is nu niets onoverkomelijks, maar de uitstoterrondjes zijn hier vaak uitgestulpt zodat het stukje niet past vooraleer je ze met de grond gelijk maakt. Ik heb wel eens een kit geweten waar aangeduid werd dat die dus eerst verwijderd moesten worden en dat zou hier ook handig zijn. Op zo'n klein stukje zou je ze makkelijk kunnen missen met een slechte passing tot gevolg.

0f54c822249d9f8827ea8a5ae9e43132.jpg


De details kloppen ook nog prima met het referentiemateriaal, alleen de bekabeling moet je zelf nog toevoegen. De bougiekabels zijn wel een uitdaging want die zitten in een harnas.

44fadd5ca9e9e2716c1bff92ac64da34.jpg


De radiatorfan is in PE, wat wel mooi is, maar voor de pitch en een stukje sprue tegen de pulleys dat je dan nodig hebt moet je zelf zorgen, dat doen ze niet in de handleiding. Ook is het niet duidelijk wat de voorkant van de resin radiator is, dat moet je opmaken uit referentiefoto's waar gelukkig het aantal koelribben aan de buitenkant van de truck herkenbaar is.
 
ziet er alvast knap uit ,zelfs met maar 1 stukje messing
 
Bedankt. Het lijkt een kleine stap maar de bougiekabels staan er nu ook op.

a30f3ee829f251bf8d6ad10ed98cda70.jpg


Door gaatjes in het kleppendeksel te boren, kan je de draadjes heel regelmatig vastmaken.

b7f7e68dbd5eb75d3d48c6012ef9aea4.jpg


Ik ben nu aan de vooras begonnen, maar het lijkt of op deze sprues veel ver uitstekende ejectormarks zijn. Die moet je goed weghalen of er zijn grote kieren.
 
Beste Steven ik wil de betweter niet uithangen , maar je hebt een foutje geschreven want het is een diesel motor en die heeft geen bougiekabels maar wel injectie leidingen die van de dieselpomp komen , sorry makker het is geen verwijt maar mensen zouden zo op een verkeerd spoor geraken
Verder weer een genot voor het oog hoor , ik kan echt genieten van deze manier van modelbouwen , echt knap hoor
Marc
 
Als ik zulke kemels sla, dan moet je zeker ingrijpen, Marc. Ik heb nooit een diesel gehad en ken eigenlijk alleen de klassieke benzinemotor uit een oud boek van mijn vader. Op school is er niet eens over motoren gerept.
 
Blij dat ik je werk kan volgen tegen dat ik ooit aan de mijne begin. In ieder geval al heel mooi detailwerk aan de motor.
 
Bedankt, Erwin. Wie de motorkap dicht houdt, hoeft hier al geen tijd aan te besteden. Ik hoop het toch nog te kunnen tonen. Nu de motor gedetailleerd is, kan het frame aangepakt worden. De grootste klus daarbij zijn de vele bladveren die hier op zitten. Drie voor de ophanging van de assen en twee voor de trekhaken. De veren hebben telkens twee helften en die zijn wel goed gegoten maar toch blijft het meer werk dan veren uit een stuk, omdat je overal een kier hebt die dicht moet.

825348005d60d44f3e3b3c7803301e41.jpg


Het chassis is hier schoongemaakt en gelukkig had ik een klein stukje styreenplaat bij om wat holtes dicht te maken.

80d682f581fd132375b5d5c93456d257.jpg


De twee kleine bladveren voor de haken vertonen een verschil, waarbij die aan de voorkant details mist achteraan de klembeugels. Ook zouden deze beugels geen ronde staafjes mogen zijn maar ze zouden een driehoekige doorsnede moeten hebben. Dit is op de foto uit het referentieboek te zien. Het eerste probleem besloot ik alvast op te lossen.

d4d2313280e0bbb4c0348062245bdf3c.jpg


Dit zal je wel niet aan de voorkant te zien krijgen, maar de hoeken van de plaatjes zie je dan wel zitten. Waarom de achterste bladveer in de kit dit wel kreeg, is moeilijk te verklaren.

53fefafb2e6fb788873a9f24dc15d853.jpg


De versnellingsbak bestaat uit veel verschillende stukjes, die goed ineenpassen. Om een of andere reden biedt men de kans om de aandrijfas draaiend te houden.

064d863ea4e2f64d1ab376e709c028a6.jpg


Voor het omleggen van de sleepkabel aan de lier worden deze pulleys aan de achterkant vastgemaakt. Deze zijn dan weer niet met draaibare wieltjes.

fc86d19c7bd4ff383f2dcf783cedf90d.jpg


7c78dba33e5a0cdfef64736657a6f895.jpg


Deze bladveren uit twee helften moesten minutieus met een vijl gelijkgeschuurd worden.

ee500d593fa968fd9eff2bc9bf8173ae.jpg


12092204773a2a555f6a63df6e6bf5f1.jpg


De knikarm voor de vooras zou je ook beweeglijk kunnen houden, maar de koppeling achteraan heeft teveel speling om die niet vast te kleven. Ik heb de stuuras uitgeboord zodat ik later kan sturen als het gewenst is.

036d77a7d802ce3793ac0540812560d1.jpg


1540298072488e5b3e687943714dd2d1.jpg


De radiator gaat ook goed te plaatsen zijn. Het is wel moeilijk om dit chassis uit te lijnen zonder torsie, want er zijn nauwelijks dwarsliggers.
 
Ziet er toch al een mooi chassis uit Steven.
 
ik ben al blei at jij soms ook al eens iets wat moeilijker vind ;)
ziet er toch knap uit
 
Nog bedankt voor de leuke reacties.

2c91504c039f78aeb60f090be349ef73.jpg


Een van de differentiëlen is hier gebouwd. De cardanassen zijn realistisch gegoten maar je moet de kruiskoppeling zelf ineen puzzelen want er zijn geen paspinnen aan.

cd64bf02e87d4a35b627c46b10c354e2.jpg


De winch wordt gebouwd, maar ik heb een spijtig mankement gevonden. Op deze foto zie je op de achtergrond een Scammell waar je van de linkerkant onder de carrosserie kijkt. Daar zijn duidelijk tanden van een groot kamwiel te zien. Op het model zijn die tanden veel te oppervlakkig gemaakt. Het is meer een wiel met ribbeltjes.

d4e51d6893783e6afb1ded361b556363.jpg


0922e40185131ecccc5be1e03276e49f.jpg


Ik vond dit plaatje en deze foto op het internet die tonen dat de tandwielvorm herkenbaar is en dat het om ongeveer 120 tanden gaat. Bovenaan het wiel ontbreken ook boutjes.

e3aca7e4586030e92fb8940f83b9e1e3.jpg


Ik wilde het wiel vervangen en ik vond in mijn grote tandwielcollectie wielen met een gelijkaardige diameter. Deze hadden echter maar rond de 80 tanden en die zijn dan weer merkbaar te groot.

https://modelbrouwers.nl/media/cache/ea/35/ea357a674c8a560a324d8e21d596d545.jpg[/img

Ik heb dan een kleiner wiel gevonden dat kleinere tanden had, die zouden moeten overeenstemmen met ongeveer het juiste aantal tanden. Alleen, wat kan je beginnen met een wiel dat te klein is om uit te winch te komen? Het antwoord is dat vooral het uitzicht belangrijk is. Op de eerste foto hadden jullie al gezien dat er van dit mechanisme niet bijster veel te zien is onder de carrosserie. Ik had dus niet de volledige diameter nodig. Het wiel dat ik hier vond, had de tanden op een verdikking staan, het is dan mogelijk om met een graveermes langs deze verdikking te snijden.

[img]https://modelbrouwers.nl/media/cache/32/68/32683dfbecf65c71b0b363759b9f78a2.jpg

De kern wordt uit het wiel gesneden. Door een inkeping te zagen, kunnen we nu deze tanden openleggen.

2635416605c72164e22dfc3d85d96587.jpg


Met deze lengte kan zo'n 3/4 van het wiel overspannen worden. Het achterste kwart kan je toch niet zien.

5db04a10ffc2da1aa78517415429775b.jpg


We zijn de Rubicon over en hebben een groot deel van de schors afgehaald met een nageltangetje.

59095ae6c4b7cc4e6f563519ff272b60.jpg


De iets kleinere kern wordt terug gladgeschuurd.

9a678eaf914cea1f5534d38ca1b94c87.jpg


De tanden worden nu over het grotere wiel gespannen en met secondelijm vastgezet. Nu zit het wiel er eindelijk uit als iets dat aangedreven kan worden door een ander wiel.

655b6caee3efbe47ef67bcba3f699590.jpg


Dit zal van buitenaf te zien zijn. Gelukkig ziet dit er even regelmatig uit als het origineel.

9cea790f6a4dc6b3ff8416aee0b8239e.jpg


Dan was het nog even zoeken naar het aandrijfwieltje, want ook dat had van die microtandjes gekregen. Dezelfde diameter vond ik niet meteen, maar nu er sprake as van inkepingen, mocht dit iets groter zijn.

392c4c858779f796b612380d2e6d6686.jpg


Dit wiel was zeker acceptabel en paste in het andere, al zat er een as aan vastgegoten.

48d227249514236895eea1a3d4fe3b9b.jpg


De lier is op zijn plaats gekleefd, al vond ik dit slecht aangegeven. Ik denk dat ik een paspin verloren was. Ook de aandrijfas van de lier is geplaatst.
 
Nog bedankt, Huib. Ik zal kiezen op het moment dat ik de trailer af heb, denk ik. Vandaag de toevoeging van het koppelstuk en het leer op de zeteltjes, waarvoor een wijnfles gestript is.

30fb85646746b30c5da0c9bde0254d84.jpg


Niet zo gezellig geplaatste aanhechtingspunten voor de sprue.

d98efcfb1c5285ef6774463fcb2bf450.jpg


Met een dremel kan dit nog snel geregeld worden.

e4634582f563c24dc8beb325e3f4878b.jpg


Hier zal de lierkabel nog doorheen gehaald moeten worden.

8df646834d9897d43c5f4500f1602522.jpg


Het folie is al zwart, handig om te schilderen later.

6cddc9d7b5c4cbcdbfa56a5b8d37a00c.jpg


Dit plooien is andere koek, het moet goed passen in de cabine.

6210c6bcb2e16e17111e13585e713138.jpg


437ea782db9f35727dbb12365edc47ac.jpg


2c729f8042de0cd9fb5ec1be822d21fc.jpg


cfa2924a0a50c90b9879ae4d4d2fa8c9.jpg
 
ziet er al meteen een beetje afgeleefd uit.
draaikrans krijgt zeker meerwaarde op deze manier.
 
Bedankt, Marc. Misschien zoek ik volgende keer wel dunnere folie, want dit was soms moeilijk te plooien. De twee kussens achteraan kon ik er niet mee in een stuk doen, ik moest de tape doorbreken in het midden.

e7379c1c68b8c4affeb032d139b6648a.jpg


De versnellingspook staat heel mooi geïllustreerd in mijn boek. Je kan er zelfs in leren schakelen. Helaas klopt er iets niet aan het PE-onderdeel, het is nogal vereenvoudigd aan de zijkanten. Waar een schuin I-profiel met een flens aan de plaat vastgezet zou moeten zijn, hebben ze dit gewoon aan de plaat naar beneden geplooid en het stuk past alleen als je de hoek 90 graden plooit. Op de afbeelding staat dat eerder in 60 graden, dus iets klopt er niet. De pinholes voor de bouten in het PE zijn ook aan de onderkant waar je ze niet ziet. Bij Thunder zitten er gaten in de profielen, dus misschien hadden ze wel een andere versie als voorbeeld. Dit alles zit echter op een weinig zichtbare plaats, dus ga ik er geen werk van maken.

1d93ae7af0b9c5602c9aa4bac91c49ce.jpg


Ik had voor het dashboard een PE-setje van Yahu gekocht, omdat er bij stond dat je dit naast de kit van IBG ook voor de Thunder Models kan gebruiken. Op de foto kan je zien welke loze woorden dat zijn, want de console voor het dashboard in mijn kit is twee keer zo groot als het PE-plaatje van Yahu voor IBG. Wat je verder nog bij deze set kreeg, is een serienummerplaat voor de winch, maar dat is dan de winch in een pick-up Scammell, vooraan die truck. Het setje blijkt dus compleet onbruikbaar voor mijn model, misschien was het voor de Thunder Pioneer nog wel gedeeltelijk te gebruiken, want het is wel een mooie identificatieplaat. We gaan dus nu voor onze roodkoperen versie, al klopt die niet met het ontwerp in deze afbeelding uit het boek.

41f538db4f9f6779f5bc6281e8bb3dee.jpg


Daar zitten wel een paar metertjes en knopjes meer op. Dat klopte wel beter met een andere afbeelding. Hier is het Yahu schermpje met moeite verwijderd, ik had het heel stevig met CA vastgezet en slechts na een ferme tik met een schaafmes kwam het los. Na wat schuren kon het koperen plaatje er op. Maar dat moet ik wel zelf gaan schilderen en decallen.

9ea7dc50512f88114ff38621e13f7d5a.jpg


Deze zeildoeken achteraan de cabine zijn wat tweedimensionaal. Anderen gaan hier waarschijnlijk met tissues aan de slag, maar dat vind ik evenmin een goede oplossing. Wil je dat de gordijnen perfect in model blijven, dan moet het in metaal. Op de achtergrond zie je een foto met de plooien die ik wil bekomen.

87664536c86e1f6a2336781dee41d674.jpg


Een plaatje is uitgesneden uit dun metaal en de plooien worden voorbereid met een scherpe vijl. Het uiteindelijke plooien het ik toch met mijn vingers moeten doen om plooilijnen te vermijden.

dbb59be3671260ef24fe4d09b6d6a834.jpg


De gordijnen moeten er uit. Aan de binnenkant zijn deze ook helemaal vlak, terwijl je aan de voorkant door het gebrek aan deurpanelen dit gewoon kan bekijken. Door ze in metaal te maken, zijn ze ook aan de binnenkant afgewerkt.

22a36251fd57b98198b999a90faf62c6.jpg


De huif zit er al op. Ik heb het styreen gedeelte er onder laten zitten om de stevigheid van het dak te bewaren.

a446b37ccdd4d0aacaadd98b7078efe2.jpg


Met de gordijnen er in. Rechts kan nog een gordijnkoord rond gekleefd worden.

6da0ef5c6780388850f14cf5863123e0.jpg


Het plafond en delen van de achterkant hebben wel pinmarks. Aan die van het plafond is gewerkt, die van de achterkant sloeg ik over wegens waarschijnlijk niet te zien.

4f60ef396a551669d0479a1e52e2feb5.jpg


De bediening van de handrem en de versnellingspook zijn nog toegevoegd. Nu moest ik eerst aan de schilder gaan, want later zouden sommige zaken onbereikbaar worden.

e39a2de3db3e2a62e9b6d255662f5899.jpg


Ik koos voor het interieur Khaki Drab van Tamiya en dit is ook meteen geschaduwd en gehighlight.

9227e53e2ed39446daab2b2fef1297b7.jpg


db23d76835272edc54977fc8c065d846.jpg


Nu de zeteltjes nog afplakken. Het werd een drukke avond... Na meerdere pogingen vond ik een kleurtje dat paste. Schaduwen heb ik pas gedaan nadat de masking al weggehaald is, hier valt dat niet op.

d1e9979b3b478872068e0dad7bf51bfd.jpg


3e25cebb5e8704ba92db154647829ef6.jpg


Nu dat dashboard nog kleuren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan