Hoofdsponsor

Anders / onbekend Tau KX139 Ta’Unar Supremacy suit - 3D Print

ERVARING
+30 jaar ervaring, gevorderd SciFi
BOUWWIJZE
3D geprint
BOUWBUDGET
200€ in totaal
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Constructieve feedback meer dan welkom

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Sinds ik begonnen met Warhammer met de zoon te spelen ben ik met Tau factie gegaan. Een xenos ras (buitenaardse wezens in het spel) die een vrij jonge geschiedenis hebben in de lore. Technologisch vooruitstrevend die hun militaire kennis uitdragen in zogenaamde battlesuits (mecha zeg maar). De zwaarste suit die de Tau inzetten in de KX139 Ta’Unar assault suit.

Er bestaat een originele Warhammer kit van Forgeworld die rond de 600€ kost en vaak uitverkocht is…. Dus die staat al lang op het ooit eens te kopen en te bouwen lijstje… tot ik online in een verborgen donker krocht van het wereldwijde web de STL files vond voor een Ta’Unar. Ik heb even getwijfeld om het beest uit te drukken maar de plagiaat discussies heb ik even naast me neer gelegd. Het is een grijze zone vind ik persoonlijk omdat de files gratis te vinden waren en ik geen officiële wedstrijden speel vond ik het een goeie manier om grote 3D prints onder de knie te krijgen.

In totaal zijn er 2 flessen Resine doorgegaan (kostprijs 100€) en heeft het ongeveer een 3tal maanden geduurd alle onderdelen uit te printen. Printkwaliteit, afgezien van de print fouten die ik zelf heb veroorzaakt, viel relatief goed mee maar vroegen nog veel naverwerking om deftig genoemd te kunnen worden.

Tijdens de herfstvakantie is het beest gebasecoat, geverfd, geweathered en voorzien van de obligatoire (en wedstrijd gerechtigde basis) om tijdens een vriendelijke match met de zoon te kunnen inzetten.

Als het plaatsen van deze fotos een overtreding is van de regels rond auteursrecht of iets dergelijks, of er discussies ontstaan rond het 3D printen neem ik het verslag uiteraard offline. Ik heb niet de intentie om mensen voor de borst te stoten.

Anyway, hierbij de foto’s

9F6C7EFD-07D0-4757-BFE6-22092103238E.jpeg

Met een klein vriendje (ook vrije interpretatie van een stealth drone)
049883B1-EF07-4379-884E-2EFC93E1209E.jpeg

Base details
EA315DE8-5990-40BA-9835-D1CDD349C0DE.jpeg

Weathering via haarlak, olieverf en pigmenten

D06F92F7-0531-41DE-B93A-B929A3317BAE.jpeg988EE553-14DC-4EF7-99E1-BBC882744F1E.jpeg7516518F-8437-44D7-8206-E2ADB8E2A524.jpeg

“Banana for scale”
A4C218A4-D475-4DCE-AE56-86253791B1A6.jpeg
 
Ik had er geen idee van dat er zoveel resin bij een print als deze komt kijken (en dat het zoveel kost).

Zoals ik het kan inschatten op basis van de foto's, heb je dit wel erg mooi voor elkaar gekregen. Verweringstechnieken heb je goed onder de knie.. nog bijna zonde om dit in een spel te gebruiken, maar ik neem aan dat je er voorzichtig mee omgaat tijdens het spelen.
 
Op een enkel model na is dit niet mijn ding maar deze vind ik wel wat hebben. Ziet er mooi afgewerkt uit.
 
Serieus model dat je daar hebt geprint / gebouwd.
Niet echt mijn ding maar kan de afwerking zeker appreciëren.
Wat ik mij wel afvraag is hoe je met een dergelijk model “speelt”?
 
heel imposant model, en heel mooi resultaat

die doet me echt wel denken aan Macross (Destroid monster...)
 
@Silenoz klopt, de 3 'lopen' op de rug zijn een directe copy van de Destroid Monster ... Maar over dat beestje gaan we niet beginnen want dan riskeer je dat ik de 1/72ste garage kit vanonder het stof ga halen...

@Erwin heeeeel voorzichtig en vooral niet teveel bewegen. Heb sowieso alle scharnierpunten voorzien van een metalen pin en verlijmd met 2 componenten lijm. Weegt in totaal 1.5 kg

@Roy vd M. de prijs valt eigenlijk heel goed mee. Als je rekent dat 1l resine 48@ kost en ik uitkom op een gewicht van 1.5kg heb ik 'maar' 25€ verprutst met slechte prints. Voornamelijk positionering en die soms foutief was waardoor je lelijke aandikkingen kreeg of steunen die tijdens het printproces abraken. Grootste leerpunt was voornamelijk het hol maken van de grotere stukken. Daar had ik makkelijk nog een paar 100 gr (en dus ml) kunnen uitsparen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan