Hoofdsponsor

1/48 Tarangus Saab Viggen

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.350
Eén toestel dat me al sinds mijn jeugd intrigeerde, had ik tot een paar jaar geleden nooit in modelbouwvorm gezien. Ik zou het vroeger vast ook niet tot een goed einde hebben kunnen brengen met de gevreesde woodland camo. Dan weet je misschien al dat het hier over de Saab Viggen gaat.

166f4d8f7dad9e35ed3e63b757ebc465.jpg


30bba9ba69d54615de71bd06598e5078.jpg


Nu was de gelegenheid gekomen om daar eens een poging toe te wagen met een kit van Tarangus, een Zweeds modelbouwmerk dat binnenlandse onderwerpen produceert. Ik was via E-Bay aan een betaalbare doos geraakt, niet van de populaire Jaktviggen maar een AJSF/SH37 waar je een verkenningstoestel met aangepaste radarneus van kan bouwen. De doos toont een grijze camo maar het alternatief met zwart/groen/bruin is ook mogelijk. De gietramen in deze kit zijn een samenwerking met Special Hobby, die ze ook in eigen kits uitbrengt. Bij Tarangus werd er ook aftermarket voor ontwikkeld, die ze onder de merknaam Maestro Models uitbrengen. Ik toon eerst even wat er in de kit inbegrepen is.

826dd5a44125f0e18aab9b104b07a9b8.jpg


cea3035e2a489dcbfba0c304c52c7142.jpg


0bf69fd7cd5b8c853234e1aa6703952f.jpg


c32c88d0fd020536483991fb46a3ff10.jpg


8bef8ad7c85827d9760fdad145a84a50.jpg


ead7d7008141b5a7d96db6b3c6a52c56.jpg


bd0c9215edb8487b77cc641a74a01bad.jpg


fa90f95f77638ca25079deb60759a416.jpg


Ik heb niet alle Maestrospulletjes gekocht, maar wat foto-etch zag ik wel zitten. Hun masking set zal ook goed van pas komen.

b017f688c052d0cd21c906d487d262fc.jpg


b73be7b966224a880f9f369b18e2e5c4.jpg


Ook bij CMK vond ik wat bruikbaar resin.

a85112b47055228f46ca52f903d99b67.jpg


Twee boeken heb ik over de Viggen, eentje uit de courante reeks van HMH Publications, die bevat een walkaround met prachtige kleurenfoto's.

ef72013f9cdf7541b7369ab43a3f73e8.jpg


08d8c93548e81f46ecb5493bbe57caf4.jpg


9c09e8461605bd94929c57d97d9b554f.jpg


In de kringloopwinkel vond ik een boek over Saab/Scania, met naast automobielindustrie ook een paar hoofdstukken over de Viggen. Dit is wel een oudere publicatie, maar ze toont meer de oorsprong van de vliegindustrie.

5ff8b32e9d31e10d89cc63f58d5dfef3.jpg


31daa66c0fc4b20ca9e776bade419bb4.jpg


f218fc946e0f345e69d0c409fdc01ecb.jpg


We zullen zien wanneer ik aan dit model toe kom, want er staan nog een paar zaken op het programma in andere topics op het forum...
 
Ik herinner mij nog dat de Viggen meedeed in de wedstrijd om ons nieuwe jachtvliegtuig te worden maar de F16 werd de winnaar. Heb die ooit tijdens een airshow van dichtbij kunnen bekijken en deze ook zien vliegen. Is één van de toestellen die zelfstandig achteruit kan rijden en zich draaien op een taxiway of autostrade.
Kijk al uit naar de bouw.
 
Veel succes en plezier met de bouw.
De nodige info is weer aanwezig zo te zien.
 
Prachtig toestel maar nog nooit van deze fabrikant gehoord. Benieuwd naar de bouw. Veel success.
 
Dit is een project om te volgen. Zelf heb ik de Special Hobby AJ-37 Viggen in de stash liggen, en ben benieuwd naar uw progress van de Tarangus kit.

Veel succes

MVG

Danny
 
Veel succes ermee, als kind was dit toestel één van mijn favorieten. Ik had overigens een 1/72 van Matchbox gemaakt en het was één van de eerste modellen die ik van camouflage voorzien heb (met kwast natuurlijk).
 
Succes met de bouw. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de kit. Op het eerste zicht zien de onderdelen er goed uit (mooi en fijn gegraveerd).
Het merk is mij wel totaal onbekend.
 
Iedereen welkom. Over dit merk kan ik al wel zeggen dat iemand die ik niet kende, me al eens benaderde om te kijken of ik deze kit wilde doorverkopen. Een eerste indruk, is dat de sprues wat chaotisch genummerd zijn. Je moet ook opletten dat je niet de bijzitterscockpit gebruikt in plaats van de eenzitter, er is een klein verschilletje in de bedieningspanelen. Niet dat dat veel uitmaakt, want ik moet die bijvijlen om het Maestro PE aan te kunnen brengen. Geloof me, dat wordt de moeite waard.

d064b11e615446b1b6f7d741ab662517.jpg


853411866b23096f41eed7a943caf76d.jpg


f31be21c587ec1d8eeaee22d000d8120.jpg
 
Iedereen welkom. Over dit merk kan ik al wel zeggen dat iemand die ik niet kende, me al eens benaderde om te kijken of ik deze kit wilde doorverkopen. Een eerste indruk, is dat de sprues wat chaotisch genummerd zijn. Je moet ook opletten dat je niet de bijzitterscockpit gebruikt in plaats van de eenzitter, er is een klein verschilletje in de bedieningspanelen. Niet dat dat veel uitmaakt, want ik moet die bijvijlen om het Maestro PE aan te kunnen brengen. Geloof me, dat wordt de moeite waard.

d064b11e615446b1b6f7d741ab662517.jpg


853411866b23096f41eed7a943caf76d.jpg


f31be21c587ec1d8eeaee22d000d8120.jpg
Zo oob ziet die cockpit er al niet slecht uit 👌
 
De cockpit is gespoten met een kleur waarvan ik dacht dat het wel de juiste was, maar ik dacht daarna dat het wat te groen was.

cec217b3d02193aa1976f650dcddb8db.jpg


Er is dan nog wat Vallejo over gekwast, een mengsel van transparent blue, wit en RLM65. Dan kwam de schietstoel aan de beurt met wat groentinten. Er werd al wat Maestro PE aangebracht.

e007a73d0115bb64d1764fa79885c634.jpg


bc624f45eb346b3af674343d9be2729e.jpg


Nu konden de gordels toegevoegd worden.

fec9e00949fe87efd5c385094e71aa44.jpg


aa37038d6758eb3b038a44fcdf32d133.jpg


Een ander deel van het PE kwam op de fuselage terecht.

1723335178e66b20b0105d10cc1217f4.jpg


De cockpit werd hier dan in vastgekleefd.

d20c8bb3e6e107602677f480917d604b.jpg


Dan werden nog een paar stukken PE tussen de twee elementen gezet. Het valt nu wel op dat de schietstoel niet helemaal in het midden zit. Er moet dus nog wat aan gesleuteld worden.

8a6ab2b4ad9d6d1ded91937d675b86df.jpg


89d0d7de6b9a7f2de0286611e883434e.jpg


5334b0e908b1bbef765a193c027c3b62.jpg


e0c6de27ca04a71d45a1957ed7bbffdf.jpg
 
Mooi, gelukkig heb je nu reeds opgemerkt dat de schietstoel een beetje uit center staat en niet op het ogenblik dat de volledige romp gemonteerd en vastgekleefd is.
Komt in orde zo te zien. Succes verder.
 
Bedankt, Airbus, het is rechtgezet maar dat ging niet van een leien dakje.

542decba5cd1bd3d138170feb67775d5.jpg


De voorste wielbak kreeg wat PE bekleding. Stukje 11 was volgens mij slecht ontworpen, want als je de klinknagels wil kunnen zien, dan plooit het stuk niet helemaal dicht omdat de plooilijn aan de verkeerde kant ligt. Ik heb het moeten breken.

66949697ae1d81a1116bbe3948cbf228.jpg


De stukjes zijn geplooid en een paar kleine deeltjes plastic weggehaald.

8f8406f50c53877e4b0eae89dcbf93ab.jpg


Het plastic schijfje om de neus dicht te kleven paste helemaal niet, er moest toch een millimeter weggezaagd worden.

508c3f5bc581f30ada2349985604f4a1.jpg


De jetinlaat is dichtgekleefd. Omdat de fans aan de binnenzijde nog net zichtbaar zijn en ik geen verf bijhad (net als geen snijmatje), is daar een Molotovmarker op gebruikt. Met wat er nog voor gekleefd gaat worden, is het waarschijnlijk helemaal onzichtbaar.

22d750398f8f0d19c77e392226a98d09.jpg


Dit gedeelte wordt als een hamburger dichtgekleefd en enkele uitstekende naden moeten weggeschuurd worden.

ed64aa8b38a63239332320084bfb1f07.jpg


Na het vastkleven met Uhu aan de binnenkant wordt er aan de buitenkant secondelijm op gedruppeld. Dan wordt er met grove en fijne korrel op geschuurd.

538a65170d34ced1b02e25f0027fa7d2.jpg


Hier is er al opnieuw gegraveerd.

12403a6995d775a9bc0e911c01b6e32c.jpg


Bij de Recce Viggens zoals in deze kit moet er een stukje spine weggehaald worden, dat aan de binnenkant aangeduid is.

4dc7388d0b5e6e25cf312e49a0ef9d17.jpg


Terwijl ik de hamburger al dichtgemaakt had, was ik vergeten om die schietstoel recht te zetten. Hier zie je een boortje dat door de cockpitvloer geboord wordt, daar waar de stoel toch overheen zit.

52bbb041e3cbc36b3b723e9e565235d0.jpg


Het gaatje gaat er helemaal doorheen.

37d295ddeda4edc3f5371eb6d96d570b.jpg


Een messingstaaf wordt er dan door gestoken. Enkele stukjes zoals de schietstoelrails zijn door het boren al losgekomen, die zijn dus terzijde gelegd.

76454a7e8d6bae8f071900226584ce18.jpg


De stoel zit een beetje scheef en kan niet rechtgedrukt worden, want hij past nauw in de vloer. Waarschijnlijk zit die iets uit het lood. De bedoeling is om met de staaf de cockpit los te trekken zonder dat er veel met een mesje gesneden moet worden. Zo worden de fijne details gespaard.

0d7ba16820eb0602856b946faf754d60.jpg


Omdat de staaf net de stoel raakt, is die losgedrukt, dus wordt die ook opzij gezet. Op de bodem zie je het boorgat.

e2fc7b1d5c4735cda2d62b36387a3580.jpg


De cockpit is losgekomen door met een mes bovenaan los te steken. Daarbij mocht de PE achterkant niet geraakt worden. De naad aan de linkerkant zal iets lager komen door de draaiing.

782290768d1d7452dad698f40679c421.jpg


De pit wordt terug rechtgezet. Hier zijn ook de luchtinlaten te zien, die nogal ruim passen, wat een punt van kritiek was in sommige reviews. Voor deze stukken is zelfs een resin vervangset gemaakt.

88c6235fb75c585bca189706774c5e25.jpg


De zetel zit er terug in met de rails. Ik wacht nog met het terugzetten van een paar kleine stukjes.

d700705dbf09424ba6b941393c539f3b.jpg


da528350cc431c9a9c210d8d064fe1c5.jpg


De PE details voor de achterste wielbakken. Het past soms wat nauw maar ik ben blij dat ik het aanbracht nadat de bak dichtgekleefd was, anders zou die niet goed dicht kunnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan